Mainos

Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 386 965
  • 29 177

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoista, että asioista oikeasti perillä olevat tahot eivät yhdy Migriin kohdistuvaan kritiikkiin. Supercellin Paanenan halusi aikaisemmin uudistuksia ja on nyt näköjään tyytyväinen.

Toisaalta linkissäsi tietoturvayhtiö F-Securen perustaja Risto Siilasmaan mukaan Suomeen tulisi perustaa uusi viranomainen, jonka tehtävänä olisi helpottaa Suomeen tulemista ja jäämistä. Hänen mukaansa Migri vahingoittaa toiminnallaan suomalaista yhteiskuntaa.

Arvaisin, että kumpikin on osin oikeassa. Minusta maahanmuuttoasiat tulisi koota yhteen ministeriöön ja kääriä hihat sen osalta, että koulutuksensa täällä saaneet ja/tai pysyvän työpaikan omaavat voivat jäädä/tulla Suomeen.

Toivottavasti Kokoomus laittaa keskittämisen yhteen ministeriöön tulevan hallituksen hallitusohjelmaan ja jos työperäisen maahanmuuton kasvattaminen ei jotain puoluetta kiinnosta, voi poistua neuvotteluista. Tarkoittaisi uuden maahanmuuttoministeriön perustamista, jotka muistaakseni Kokoomus on esittänytkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Toivottavasti Kokoomus laittaa keskittämisen yhteen ministeriöön tulevan hallituksen hallitusohjelmaan ja jos työperäisen maahanmuuton kasvattaminen ei jotain puoluetta kiinnosta, voi poistua neuvotteluista.
Niin, nythän maahanmuuttoa ohjaa kaksi ministeriötä, ja onkohan se nyt koettu hyväksi? Ja jos Keskusta saa päättää, niin Migri jaetaan kahtia, toinen viranomainen koittaisi houkutella maahantulijoita ja toinen sitten valvomaan, että miten se oikeastaan menikään. Tämä kuulostaisi pahimmalta idealta pitkään aikaan. Tai onhan tuossa ikiliikkujan aineksia, toinen tekee toisen työtä tyhjäksi ja päinvastoin. Perus-Saarikkoa minusta. Ei mitään järkeä. Miten voi Saarikolla olla tuonkaan verran kannatusta, en ymmärrä.

Jos saisin päättää, niin lisäisin Migrin ja Rajavartiolaitoksen resursseja, niin että pystyvät tehtävänsä hoitamaan. Tuosta olen samaa mieltä, että yhden ministeriön ohjaus riittää. Olettaisin sen olevan sisäministeriön, jota kokoomus on aikaisemminkin hoitanut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, nythän maahanmuuttoa ohjaa kaksi ministeriötä, ja onkohan se nyt koettu hyväksi?

Tokihan kokonaisuudessa ovat mukana ovat ainakin sisäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, oikeusministeriö, opetusministeriö sekä sosiaaliturvaministeriö. Sitten on Migriä ja ELY-keskusta ja vaikka mitä päälle. Ei varmaan jokaista tehtävää tule siirtää yhteen ministeriöön, kuten vaikkapa peruskoulutuksen järjestämistä siltä osin kun se on nyt opetusministeriössä.

Työperäisen maahanmuuton osalta olisi ehkä järkevää, että mahdollisuuksien mukaan kaikki siihen liittyvä käsiteltäisiin yhdessä ministeriössä. Sama pätee minusta humanitaariseen maahanmuuttoon.

Jos saisin päättää, niin lisäisin Migrin ja Rajavartiolaitoksen resursseja, niin että pystyvät tehtävänsä hoitamaan. Tuosta olen samaa mieltä, että yhden ministeriön ohjaus riittää. Olettaisin sen olevan sisäministeriön, jota kokoomus on aikaisemminkin hoitanut.

Tuo on kaukana siitä mitä tarvitaan työperäisen maahanmuuton tarpeisiin. Sisäministeriö ei mielestäni ole se taho, joka rakentaa Suomesta työperäisen maahanmuuton osalta kiinnostavaa maata. Sen tehtävät ovat muualla.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuo on kaukana siitä mitä tarvitaan työperäisen maahanmuuton tarpeisiin. Sisäministeriö ei mielestäni ole se taho, joka rakentaa Suomesta työperäisen maahanmuuton osalta kiinnostavaa maata. Sen tehtävät ovat muualla.
Siinä mielessä asia on tietysti monitahoinen, että jos DVV:n ja Pankkien hitaus on iso ongelma sujuvassa maahantulossa, kuten Supercellin Paananen uskoo, niin aika isolla puulaakilla asiaa pitäisi ratkoa. Puhumattakaan puolisoiden työpaikoista. Paananen kuitenkin tietää mistä puhuu, koska on asiaa selvittänyt ja perehtynyt syvemmin maahantulon sujuvoittamiseen Supercellin intressien johdosta.

Toisaalta kovin nopeita muutoksia ei saada, jos asiaa käsitellään monissa ministeriöissä. Toisaalta tämä voi kuitenkin olla tarpeen. Ei tämä helppoa ole. Kuten olen sanonut, niin volyymien kasvaessa kaikenlainen keplottelukin kasvaa, ja siihenkin täytyy varautua ja jostakin resurssit osoittaa. Kynnyskysymyksen parissa kuitenkin olemme.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siinä mielessä asia on tietysti monitahoinen, että jos DVV:n ja Pankkien hitaus on iso ongelma sujuvassa maahantulossa, kuten Supercellin Paananen uskoo, niin aika isolla puulaakilla asiaa pitäisi ratkoa. Puhumattakaan puolisoiden työpaikoista. Paananen kuitenkin tietää mistä puhuu, koska on asiaa selvittänyt ja perehtynyt syvemmin maahantulon sujuvoittamiseen Supercellin intressien johdosta.

Enemmänhän Paananen tietää huippuosaajien maahanmuuton ongelmista kuin minä. Joita hän tekstissään käsittelee. Se on hyvin pieni osa tulijoista. Olen siellä Siilasmaan kanssa samoissa porukoissa siinä mielessä, että olin hankkimassa Siilasmaan johtamalle yritykselle ei nyt vain huippuosaajia, vaan myös paljon muuta väkeä. Tavallista koodaria ja projektilaista. Siilasmaan näkemyksen allekirjoitan, paitsi en Migrin tuhoavaa määritystä. Kyllä ne tiukat käskyt edelleen tulee ministeriön puolelta, vaikka kukaan ei sitä uskalla ääneen sanoa. NDA sitoo, mutta tämän verran voi varmasti asiasta sanoa.

Ei Suomi tule elämään sillä, että saamme esimerkiksi hallituksen 5 000 tavoitteen ja Kokoomuksen esittäjästä riippuen 25 000 - 50 000 tavoitteen verran huippuosaajia. Arvioisin - ja vähän tiedollakin - että suhde on luokkaa 95 muuta ja 5 prosenttia huippuja tulevina vuosina.

Ja näistä tavallisistakin osaajista käymme taistelua muiden maiden kanssa jatkuvasti. Voimme 100 % varmuudella parantaa kuvaamme ja rakentaa paremman palvelukokonaisuuden työperäiselle maahanmuutolle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja näistä tavallisistakin osaajista käymme taistelua muiden maiden kanssa jatkuvasti. Voimme 100 % varmuudella parantaa kuvaamme ja rakentaa paremman palvelukokonaisuuden työperäiselle maahanmuutolle.
Vaikka Suomen haasteet houkutella työperäisiä maahanmuuttajia, olivat sitten "huippuosaajia", tai "perusduunareita", vaikkapa Saksaan tai Britanniaan nähden ovat hyvin tiedossa, mitä tulee kieleen, ilmastoon ja palkkatasoon, suhteessa elinkustannuksiin, on todella valitettavaa, että nämä faktat tiedostaen jäämme myös viranomaiskäytänteissä ja valtiovallan aktiivisuuden osalta pahasti, oikeastaan kaikkien kilpailijoidemme jalkoihin.

Vaikka suomen kieli monelle haastava onkin, ilmasto viileä ja erityisesti ylemmän keskiluokan ostovoima heikohko ja olemme tällä Euroopan ylänurkassa, mikäli Suomi olisi viisumikäytänteiltään joustava ja asenne yhteiskunnassa kautta linjan olisi "tervetuloa", eikä "tervemenoa", uskon että tilanteemme voisi kohentua nopeastikin. Ani harva tänne muuttanut ja kotiutunut päätöstään tuntuu katuvan, mikäli siis on saanut jäädä maahan.

Nyt vain sanoista tekoihin Suomi!
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vaikka suomen kieli monelle haastava onkin, ilmasto viileä ja erityisesti ylemmän keskiluokan ostovoima heikohko ja olemme tällä Euroopan ylänurkassa, mikäli Suomi olisi viisumikäytänteiltään joustava ja asenne yhteiskunnassa kautta linjan olisi "tervetuloa", eikä "tervemenoa", uskon että tilanteemme voisi kohentua nopeastikin. Ani harva tänne muuttanut ja kotiutunut päätöstään tuntuu katuvan, mikäli siis on saanut jäädä maahan.

Nyt vain sanoista tekoihin Suomi!
Hmmm. Tässä kohtaa taidetaan olla pari vuotta vanhan tiedon varassa. Nythän vaikkapa tutkija saa sekä D-viisumin että oleskeluvan sekä itselleen että perheelleen kahdessa viikossa. Viisumi siksi, että sillä pääsee maahan, jossa sitten oleskelulupa jo odottaa. Esimerkiksi Saksa lupaa kyllä viisumin kymmenessä arkipäivässä, mutta oleskelulupa prosessin voi aloittaa vasta maahan päästyään. Ja siihen kuuluu heillä mm. Saksalaisen tilin saaminen, joka ei ole nopeaa sielläkään.

Eli viranomaisprosessimme on kyllä kahdessa vuodessa hypännyt aivan Euroopan kärkeen. Perusduunareita tämä ei koske, mutta juuri tuollaisia Supercellin työntekijöitä perheineen. Niinpä Paananen onkin nykyään tyytyväinen.

Se on sitten eri asia miten ihmiset saisi jäämään ja oppimaan kielen ja kulttuurin. Pitäisi kai kannustaa työnantajia kieltä opettamaan, muuten voi olla haastavaa. Lapset toki oppivat jos vuosia maassa asuvat.
 
Viimeksi muokattu:

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tällaista asiaa ei voi laskea, koska työntekemisen sivuvaikutukset on niin vaikeasti määriteltävissä.

Ajatellaan vaikka siivoojaa, joka siivoaa toimiston, jotta 20 koodaajaa voi tuottaa 10 miljoonaa BKT:ta vuodessa. Jos siivoojaa ei olisi, koodarien työn tekeminen loppuisi ainakin toimistolla parissa kuukaudessa.

Tärkeintä on, että tekee työtä, joka tuo lisäarvoa kokonaisuuteen. Mieluummin niin, että palkka on alle lisäarvon, jotta yrityksen toiminta jatkuu. Lisäksi on yhteiskunnan kannalta vielä nuo palkasta kiertoon palautuvat asiat mitkä @Tuamas mainitsee.
Maailmassa lasketaan komplekseja yhtälöitä. Tästäkin pystytään varmasti tekemään tarpeeksi tarkka mallinnus onko se 1k vai 3k. On tärkeää ymmärtää riittääkö 15h kuukaudessa tekevä osa-aikainen siivooja vai täyttäpäivää tekevä koneinsinööri.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Mihin hommiin viranomainen vaikeuttaa pääsyä? Siis kysyn ihan vilpittömästi kun en tiedä.

Pyörähdin joku tovi sitten isolla kirkolla, niin lapseni kummisedän kanssa jostain kääntyi puhe hänenkin duuniinsa, niin kävi selväksi jotta ulkolaista ja kotimaista on vaikka kuinka. Kyseessä on ainakin meillä pääsääntöisesti insinööritason hommia, en tiedä sitten tuolla lähtömaissa miten tuo koulutus menee.

Ja taas täällä meilläpäin on tehtaissa ja tuotantolaitoksissa venäläisiä, albaaneja, latvialaisia jne ja joitakin itävalllasta vai mistäköhän olevia inssejä, inssinhommia lukuunottamatta vähemmän koulutettua porukkaa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Eli viranomaisprosessimme on kyllä kahdessa vuodessa hypännyt aivan Euroopan kärkeen. Perusduunareita tämä ei koske, mutta juuri tuollaisia Supercellin työntekijöitä perheineen. Niinpä Paananen onkin nykyään tyytyväinen.

Tuo mistä Paananen puhuu, koskee todella pientä porukkaa suhteessa kokonaismäärään. Jep, huipputalentin Suomeen tuominen on helpottunut parissa vuodessa todella paljon. Käytännössä kaikki muut oleskeluvat ja niiden käsittelyt on edelleen todella heikkoa.

Yksi Suomeen pakolaisena tullut, joka on muuten nykyään varsin menestyvä parturiyrittäjä sanoi että pikku hiljaa on alkanut suomen kielen opetuskin parantua. Mutta yleisesti sanottuna se ei ole vieläkään kovin hyvällä tasolla. Hän ei itse puhunut englantia ja hänen mukaansa oli onni ettei alkanut edes opetella vaan pakotti itsensä oppimaan suomea. Ne, jotka puhuvat sujuvaa englantia ovat ainakin itselleni puhuneet että suomen kielen logiikan opettaminen onnistuu vain harvoilta opettajilta "järkevästi". Moni kielitieteilijä -taustalla oleva sekä itse ulkomailla asunut osaa paljon paremmin kielen opettamisen (en vieläkään ole täysin ymmärtnyt, että miksi).

Tämä yllämainittu parturi on muuten niitä, joita persut ja Kokoomus tuskin olisivat edes suomeen halunneet. Hyvä esimerkki siitä miten helppo ihminen on tuomita "yhteiskunnalle haitalliseksi"

E. Pakko lisätä muuten vielä, että Paananen osuu naulan kantaan noiden pankkitilien ja puhelinumeroiden kanssa, ihan järjetön sirkus koittaa avata niitä..
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Sanos muuta. Aluksi en ollut varma, että esiintyykö videolla ihan oikea henkilö, tämä nainen kun kuulostaa siltä kuin olisi asunut täällä lapsesta saakka...

Onneksi asia on saanut julkisuutta ja Migrin toimet otettu syyniin. Toivottavasti ikävästä tapauksesta koituisikin jotain positiivista tulevaisuudessa.
Migri myönsi nyt että tämä mongolialainen sairaanhoitaja karkotettiin maasta lainvastaisin perustein. Asiassa myös meneteltiin väärin, sillä Boldbaataria ei kuultu ollenkaan ennen päätöksentekoa ja päätöksen perustelut olivat puutteelliset. Asiasta on nyt käynnistetty virkamiesoikeudellinen prosessi ja viraston toimintaan on luvassa laajoja uudistuksia.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Migri myönsi nyt että tämä mongolialainen sairaanhoitaja karkotettiin maasta lainvastaisin perustein. Asiassa myös meneteltiin väärin, sillä Boldbaataria ei kuultu ollenkaan ennen päätöksentekoa ja päätöksen perustelut olivat puutteelliset. Asiasta on nyt käynnistetty virkamiesoikeudellinen prosessi ja viraston toimintaan on luvassa laajoja uudistuksia.

Todellakin hyvä, että ovat myöntäneet virheensä, vaikka mongolinaisen tapaus joka tavalla ikävä olikin, toivottavasti pyrkivät toden teolla parantamaan työskentelytapojaan, eivätkä puheet jää pelkän kriisiviestinnän tasolle. Ainakin ylijohtaja Ilkka Haahtelalla on suuret puheet. (Maksumuurin takana.)


Vaikka Maahanmuuttovirastolla on tärkeä roolinsa tarpeen vaatiessa myös oleskelulupien epäämisessä, tulee tahosta vähän mieleen valitettavasti "tuimailmeinen kädet puuskassa ravintolan ovella seisova portsari", eikä "innovoiva projektipäällikkö". Aika valuu tiimalasissa kannaltamme ja jokainen hukkaan heitetty vuosi tulee olemaan erittäin kallis maksettavaksi.
 

Tuamas

Jäsen
Tuo mistä Paananen puhuu, koskee todella pientä porukkaa suhteessa kokonaismäärään. Jep, huipputalentin Suomeen tuominen on helpottunut parissa vuodessa todella paljon. Käytännössä kaikki muut oleskeluvat ja niiden käsittelyt on edelleen todella heikkoa.

Niin, Paanasen tulokulma on inan rajallinen, kun katsoo asiaa puhtaasti Supercellin kannalta.

Sinne on palkattu yhteensä (mukaan lukien suomalaiset) 50 tyyppiä viimeisen neljän vuoden aikana, työ sellaista jota voi prosessin aikana tarvittaessa tehdä etänä ja palkkaus sekä työnimikkeet niitä, jotka voivat jopa saada migristä ihan palvelua.

Meillä kun prosessin pitäisi toimia yhtä jouhevasti myös keskitason duuneissa ja lopulta myös matalamman palkkatason duuneissa.

Esimerkiksi tämä mongolian sairaanhoitaja on malliesimerkki sellaisesta hakijasta, jonka pysyvän oleskeluluvan pitäisi olla ilmoitusasia.
Suomalaisesta korkeakoulusta valmistunut, puhuu täydellistä suomea ja ollut töissä heti kun mahdollista.

Ei ole mitään mieltä tällaisissa tapauksissa vetää hakijaa enää valmistumisen jälkeen monen kuukauden saati parin vuoden mankeliin.

Lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että suomalaisesta korkeakoulusta valmistuneelle myönnetään automaattisesti oleskelulupa ja pysyvänä jos on oppinut kielen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, Paanasen tulokulma on inan rajallinen, kun katsoo asiaa puhtaasti Supercellin kannalta.

Sinne on palkattu yhteensä (mukaan lukien suomalaiset) 50 tyyppiä viimeisen neljän vuoden aikana, työ sellaista jota voi prosessin aikana tarvittaessa tehdä etänä ja palkkaus sekä työnimikkeet niitä, jotka voivat jopa saada migristä ihan palvelua.

Meillä kun prosessin pitäisi toimia yhtä jouhevasti myös keskitason duuneissa ja lopulta myös matalamman palkkatason duuneissa.

Esimerkiksi tämä mongolian sairaanhoitaja on malliesimerkki sellaisesta hakijasta, jonka pysyvän oleskeluluvan pitäisi olla ilmoitusasia.
Suomalaisesta korkeakoulusta valmistunut, puhuu täydellistä suomea ja ollut töissä heti kun mahdollista.

Ei ole mitään mieltä tällaisissa tapauksissa vetää hakijaa enää valmistumisen jälkeen monen kuukauden saati parin vuoden mankeliin.

Lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että suomalaisesta korkeakoulusta valmistuneelle myönnetään automaattisesti oleskelulupa ja pysyvänä jos on oppinut kielen.
Juurikin näin ja hyvin kiteytetty pointit. Viranomaiskäytänteet ja myös lainsäädäntö ovat helpoimmin muutettavissa koko vyyhdissä, mikäli tahtotilaa ja konsensusta löytyy. Palkkataso, verotus jne. ovat paljon pidempiaikainen, jatkuvasti elävä prosessi.

Suomen houkuttelevuudesta maahanmuuttajille on käyty paljon keskustelua, mutta näkemykseni mukaan erityisesti henkilöistä jotka ovat jo täällä, pitäisi pyrkiä pitämään kiinni niin pitkälle kuin mahdollista. Luonnollisesti, mikäli valmistunut ulkomaalaisopiskelija haluaa palata synnyinmaahansa, tai lähteä muualle leveämmän leivän äärelle, niin siitä vaan, mutta korkeakouluista valmistuneille oleskelulupa pitäisi toden totta olla automaatio ja asenteen kautta yhteiskunnan ennen kaikkea kiitollinen, että kyseinen henkilö haluaa olla osa yhteiskuntaamme ja rakentaa tulevaisuuttaan täällä. Eila Kännön aikoihin tuskin olemme palaamassa, mutta maahanmuuttopolitiikassamme on valtavasti kehitettävää. Toivottavasti ensi askeleet otetaan jo pian.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että suomalaisesta korkeakoulusta valmistuneelle myönnetään automaattisesti oleskelulupa ja pysyvänä jos on oppinut kielen.
Tämä on yksi tavoite isossa kokonaisuudessa. Seuraavan hallitusvalmistelun työlistalle, voi sanoa jo nyt.

Suomen houkuttelevuudesta maahanmuuttajille on käyty paljon keskustelua, mutta näkemykseni mukaan erityisesti henkilöistä jotka ovat jo täällä, pitäisi pyrkiä pitämään kiinni niin pitkälle kuin mahdollista. Luonnollisesti, mikäli valmistunut ulkomaalaisopiskelija haluaa palata synnyinmaahansa, tai lähteä muualle leveämmän leivän äärelle, niin siitä vaan, mutta korkeakouluista valmistuneille oleskelulupa pitäisi toden totta olla automaatio ja asenteen kautta yhteiskunnan ennen kaikkea kiitollinen, että kyseinen henkilö haluaa olla osa yhteiskuntaamme ja rakentaa tulevaisuuttaan täällä. Eila Kännön aikoihin tuskin olemme palaamassa, mutta maahanmuuttopolitiikassamme on valtavasti kehitettävää. Toivottavasti ensi askeleet otetaan jo pian.

Totta. Meillä on myös noin 5 000 tai enemmänkin 2015-2016 Suomeen tullutta, jotka ovat täällä edelleen, vaikka eivät ole saaneet turvapaikkaa. Luvut sisäministeriö 2022. Kun nyt takana on 6-7 vuotta eikä Suomi ole päässyt heistä eroon, seuraavan hallituksen listalle menee tämäkin.

EU:sta ei ole enää karkotusten tukemisen osalta toivoa, sillä aikaa on mennyt liikaa. Yksi vaihtoehto on, että Kok + PS + Kesk pohjaisessa hallituksessakin tulisi myöntää tilanne. Demarijohtoisesta hallituksesta Marinin pääministerikautena ei siihen ollut.

Tässä vaiheessa sanoisin, että oleskelulupa kaikille edellä mainituille käteen, jotta mahdollistetaan elämä ilman rikoksia ja hyväksikäyttöä, työ verollisena ja opiskelu. Samalla tehdään työtä katujengejä vastaan. Näiden ihmisten lapset ovat saavat automaattisesti suomen kansalaisuuden ja peruskouluvelvoitteen, mutta vailla oikeutta olla Suomessa olevien vanhenpien tausta luo tilanteesta hyvin rikkonaisen eikä tue mm. lasten opiskelua.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Onkohan oikea ketju tälle. Luultavasti.

Migrin toiminnasta saa sellaisen kuvan kun siellä yritettäisiin luoda uutta neuvostoliittolaista vitsikirjaa.

Kyllä tässä yrittää Al-Fawal kaikkea mihin ei normaalin suomalaisen moraalilla olisi pienintäkään riskiä. Ainoa mikä tässä on mennyt väärin, on se, että tuo äijä oletettavasti edelleen on Suomessa, ja se että on ylipäätään mahdollista valittaa valittamisen perään, kuormittaa virkakoneistoa ja olla veronmaksajille aivan saatanan kallis taakka.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onkohan oikea ketju tälle. Luultavasti.

Migrin toiminnasta saa sellaisen kuvan kun siellä yritettäisiin luoda uutta neuvostoliittolaista vitsikirjaa.


Kyseinen henkilö ei ole ensimmäinen joka hakee sympatiaa Yle:n uutisella omille virheilleen ja väärinkäytösyrityksilleen, joiden vuoksi elämä Suomessa sosiaaliturvan varassa on toistuvasti torjuttu Migrin oikeudenmukaisilla päätöksillä, ei perustuen mielivaltaan- tai piteisiin.

Voidaan vain laskea millaiset kulut tämä henkilö on oikeudenkäyntiensä aikana aiheuttanut yhteiskunnalle, jossa valtaosalla veronmaksajia ei ole varaa käydä oikeutta, mutta heillä on velvollisuus maksaa Jalalin ja hänen kaltaistensa oikeudelliset viivytystaistelut sen suhteen, että saavatko he jäädä perusteetta Suomeen sosiaaliturvan varassa elämään vai ei.

Miksi Yle ei tee artikkelia, kuinka paljon yhteiskunnalle on tullut maksamaan nämä lakimiehet, jotka verovaroin pyrkivät auttamaan laittomasti maassa olevia jäämään Suomeen?

Jalal olisi pitänyt jo vuosia sitten karkoittaa Suomesta, toivottavasti toimeen nyt oikeasti ryhdytään.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tässä vaiheessa sanoisin, että oleskelulupa kaikille edellä mainituille käteen, jotta mahdollistetaan elämä ilman rikoksia ja hyväksikäyttöä, työ verollisena ja opiskelu. Samalla tehdään työtä katujengejä vastaan. Näiden ihmisten lapset ovat saavat automaattisesti suomen kansalaisuuden ja peruskouluvelvoitteen, mutta vailla oikeutta olla Suomessa olevien vanhenpien tausta luo tilanteesta hyvin rikkonaisen eikä tue mm. lasten opiskelua.

Tämähän on se linja, jota vihervasemmisto on jo Sipilän hallituksen ajoista ajanut, mutta ei saa kannatusta muilta puolueilta.

Aiemmin tunnettiin nimellä humanitäärinen viisumi, jonka Sipilän hallitus poisti. Ja loi tämän paperittomien ongelman.

Eduskunnassa on tälläkin hetkellä käsittelyssä toimenpidealoite tuon palauttamisesta, mutta erityisen verisesti sitä vastustaa perussuomalaiset.

Ei siis taida tulla toteutumaan seuraavallakaan hallituskaudella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämähän on se linja, jota vihervasemmisto on jo Sipilän hallituksen ajoista ajanut, mutta ei saa kannatusta muilta puolueilta.

Aiemmin tunnettiin nimellä humanitäärinen viisumi, jonka Sipilän hallitus poisti. Ja loi tämän paperittomien ongelman.

Eduskunnassa on tälläkin hetkellä käsittelyssä toimenpidealoite tuon palauttamisesta, mutta erityisen verisesti sitä vastustaa perussuomalaiset.

Ei siis taida tulla toteutumaan seuraavallakaan hallituskaudella.

Tilanne on nyt erilainen kuin 2015 ja vuosi, pari sen jälkeen. Suomessa on sisäministeriön mukaan noin 5 000 laittomasti maassa oleskelevaa, jotka ovat tulleet vuosina 2015-2016 Suomeen. Irakilaisista on pitkälti kyse ja Irak ei heitä ota normaalitilanteessa vastaan, elleivät itse halua.

Vihervasemmisto + RKP halusivat antaa heille tilapäisen oleskeluluvan vuonna 2017. PS ja Kokoomus sekä Keskusta vastustivat.

Vuonna 2022 Vihreät ja Vasemmistoliitto nostivat esille oleskeluluvan antamisen niille henkilöille, jotka minun ymmärtääkseni olivat vuosina 2015-2016 Suomeen tulleita ja täällä edelleen laittomasti oleskelevia. Kok, PS ja SDP sekä Keskusta vastustivat.

Oma kantani muuttui sen jälkeen kun perehdyin ruotsalaisten tutkijoiden, toimittajien ja poliisien näkemyksiin Ruotsin taudin syistä. Kun maahan tulleet vanhemmat kokivat olevansa hyvin syrjäytyneitä ruotsalaisesta yhteiskunnasta, heidän lapsillaan oli muita huomattavasti matalampi kynnys jäädä kahden kulttuurin ja yhteiskunnan väliin ja ajautua rikollisiksi. Laittomasti Suomessa maassa olevan lapset muodostavat samanlaisen riskiryhmän.

Tämä on yksi syy ruotsalaisille varhaisnuorten ja nuorten katujengeille. Kun elämässä ei ole mitään kiinnekohtaa eikä kukaan kunnioita, rikollisuus on monien mielestä ainoa tie arvostukseen.

Sipilän hallitus loi yhdessä opposition kanssa alkutilanteen, mutta Marinin hallitus teki mielestäni yhdessä opposition kanssa paskamaisen tempun Suomelle. Eivät tehneet mitään ongelmalle, vaan antavat sen kasvaa. Pidän menettelyä vastuuttomana.

Vaadin vuosia laittomasti maassa olevien karkottamista ja odotin vielä vuosi sitten EU:lta apua. Sellaista ei ole tulossa. Niinpä meidän on käännettävä paheneva tilanne ja toimittava järkeä käyttäen tässä ja nyt. Emme saa käytännössä ketään pakolla ulos, joten nuollaan tappio ja tehdään kakkospäätös. Oleskeluluvat käteen ja sitä kautta integroimaan osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Voi olla vaikea rasti.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Oma kantani muuttui sen jälkeen kun perehdyin ruotsalaisten tutkijoiden, toimittajien ja poliisien näkemyksiin Ruotsin taudin syistä.

Vihervasemmisto on odottanut, että Sinun lisäksi myös muut perehtyisivät asiaan..

Mutta olet hyvä alku.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tilanne on nyt erilainen kuin 2015 ja vuosi, pari sen jälkeen. Suomessa on sisäministeriön mukaan noin 5 000 laittomasti maassa oleskelevaa, jotka ovat tulleet vuosina 2015-2016 Suomeen. Irakilaisista on pitkälti kyse ja Irak ei heitä ota normaalitilanteessa vastaan, elleivät itse halua.
En usko, että Suomi on oikeasti tehnyt tälle "Irak ei ota vastaan" ongelmalle tosiasiallisesti mitään vaikka Suomella olisi siihen mahdollisuus.

Kehitysapurahoja maksetaan Irakiin ja ollaan haluttomia käyttämään todellista vipuvartta.

Suomella pitäisi lisäksi olla valtaa EU:ssa edes sen verran, että tähän asiaan puututtaisiin EU tasolla ja vaikka lopetettaisii apu Irakiin myös kattavasti EU painotteisesti, jos Irak ei suostu ottamaan kansalaisiaan vastaan. Tämä ongelma on myös ollut ainakin aiemmin myös kokoomuksessa, mutta nykyhallituksessa aivan varmasti.

Lenita Toivakka ainakin vastusti kokoomuksesta asiaa vuonna 2015, mutta Pauli Kiuru sen sijaan nosti asian tapetille 2018 ja vaati kehitysavun lopettamista.

Uutinen aiheesta vuodelta 2015.


Uutinen vuodelta 2018.

 

Glove

Jäsen
Voishan tuon jo lähettää sinne mistä tulikin. Mutta poliisilla lienee parempaa tekemistä vakavien rikosten, kuten pienien ylinopeuksien parissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En usko, että Suomi on oikeasti tehnyt tälle "Irak ei ota vastaan" ongelmalle tosiasiallisesti mitään vaikka Suomella olisi siihen mahdollisuus.

Kehitysapurahoja maksetaan Irakiin ja ollaan haluttomia käyttämään todellista vipuvartta.

Tämä oli se vipuvarsi, jota Kokoomuksen Orpo esitti EU:n suurimman ryhmän keskustaoikeiston EPP suulla. EU ei tehnyt asiassa mitään, vaan hautasi lopulta komission esittämän turvapaikkauudistuksen pölyttyvään mappiin. Tukea ei tullut EU:ssa demareilta, vasemmistolta ja vihreiltä. Orpo kirjoitti esityksen ja siinä kytkettiin mm. Irakin saama apu ex-turvapaikanhakijoiden ottamiseen. Tämä olisi ollut painostuskeino, mutta sitä ei haluttu käyttää EU-tasolla.

Suomella pitäisi lisäksi olla valtaa EU:ssa edes sen verran, että tähän asiaan puututtaisiin EU tasolla ja vaikka lopetettaisii apu Irakiin myös kattavasti EU painotteisesti, jos Irak ei suostu ottamaan kansalaisiaan vastaan. Tämä ongelma on myös ollut ainakin aiemmin myös kokoomuksessa, mutta nykyhallituksessa aivan varmasti.

Seuraavassa hallitusohjelmassa sovitaan varmasti jostain tähän liittyen. Höpöhöpöt tyyliin Rinne/Marin "tehostetaan valvontaa" tms tuskin menevät enää läpi.

Faktisesti ollaan tilanteessa, jossa monilla 2015-2016 Suomeen tulleilla ja nyt laittomasti täällä oleskelevilla on jo lapsia. He ovat Suomen kansalaisia ja heillä on peruskoulupakko. En usko Kokoomuksen pm-puolueena lähtevän heidän vanhempiaan ryhmänä karkottamaan, koska teko olisi järjetön lapsia kohtaan.

Tuo palautussopimuksen solmimisen vaatiminen Irakin kanssa on puhdasta tietämättömyyttä. Useilla mailla kuten Ruotsilla sellainen on, mutta Irak ei sitä noudata.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös