Tästä aiheesta jatkossa
kenties enemmän, mutta se edellyttää sitä, että tietoja tilanteesta paikan päällä kertoneet paikalliset antavat luvan käyttää nimeään. Nimettöminä ei oikein pysty heittämään juttuja, sen verran kovaa tavaraa löytyy...
Anyway, taas kerran voi ihmetellä sääntöSuomea ja sitä, miksi kotouttaminen halutaan tehdä päin persettä:
Kauhavalla toimivan vastaanottokeskuksen johtaja Ilkka Peura erosi äskettäin tehtävästään. Hän sanoo, ettei voi jatkaa johtajana keskuksessa, joka pakotetaan kohtelemaan turvapaikanhakijoita ala-arvoisella, suuria ongelmia aiheuttavalla tavalla ja valtiolle erittäin suurin kustannuksin. Turvapaikanhakijat yritetään pienemmällä päivärahalla pakottaa syömään valmista ruokaa, vaikka yhteisruokailu heikentää ilmapiiriä ja aiheuttaa siten muita kärjistyviä ongelmia. He ostavat ruokansa itse kaupasta ja kokkaavat itse, mutta ruokalaa vain pyöritetään lähes tyhjillään
Vaikka perheet saivat heti aluksi perheasunnot ja laittoivat ruokansa itse, heille annettiin vain pienempi vastaanottoraha ja ohjattiin yhteisruokailuun. Silti lähes kaikki laittoivat ruokansa itse. Huhtikuun 16. päivän alusta tehtiin toivottu järkiratkaisu, ja alettiin maksaa kaikille asukkaille suurempi vastaanottoraha. Se oli Peuran mukaan järkevää ja ja olisi säästänyt valtion rahaa, jos ruokahuoltosopimus olisi purettu ja yhteisruokailu olisi lopetettu. Miesten ruokapiireissä sovitaan yhdessä, mitä ruokaa laitetaan, pari miestä polkee kauppaan, josta saa tarvikkeet halvimmalla, ja aikaa vietetään yhdessä ruokaa laittaen. Syntyy luottamusta ja yhteisöllisyyttä.
Myös Maahanmuuttoviraston viestintäpäällikko Hanna Kautto on samaa mieltä Peuran kanssa siitä, että keskitetty ruokapalvelu on kalliimpaa. Hän sanoo eron olevan keskimäärin muutaman euron per henkilö vuorokaudessa. Muun muassa siksi kannustamme vastaanottokeskuksia itsenäisen ruoanlaiton tukemiseen, hän toteaa.
Kyse on myös siitä, että paitsi itsetehty ruoka auttaa jaksamaan ja antaa yhteistä tekemistä, sen avulla (mm. hankinta ja suunnittelu) voidaan rakentaa toimivia yhteyksiä paikallisten tuottajien kanssa ja edistää tätäkin kautta kaikkien sopeutumista.
Järkevä ratkaisu ei siis kelvannut SPR:lle eikä viranomaisetkaan näytä vähääkään välittävän siitä, miten rahoja käytetään. Samalla estetään tp-hakijoiden/pakolaisten normaalia yhteydenpitoa alueen pientuottajiin ja -myyjiin. Tätä kautta olisi voinut rakentua myös uusia työpaikkoja, kuten Pohjanmaalla on tapana yrittäminen hyödyntää.
Sanotaan sen jälleen kerran: Suomi ei voi ottaa pakolaisia yhtään enempää kuin resurssit asialliseen hoitamiseen sallivat. Näyttää siltä, että kukaan ei kiinnitä huomiota muuhun kuin määrään. Osalle yksikin on liikaa, osalle kaikkien halukkaiden täytyy päästä Suomeen. Se mikä unohtuu jatkuvasti, on nykyisten Suomessa jo olevien pakolaisten hyvä ja toimiva kotouttaminen.
Lähteitä:
Kauhavan vastaanottokeskuksen johtaja Ilkka Peura eroaa - Sana
”Ruokapalvelu on kalliimpi vaihtoehto” | Online-Uutiset | Uutiset | Komiat