Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 279 055
  • 28 700

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on oikeastaan merkityksetöntä, sillä noin puolen vuoden kuluttua me kansallismieliset ja haittamaahanmuuttokriittiset olemme murskaava enemmistö suomalaisista.
Miten minusta tuntuu, että olen kuullut tuon jo aiemmin. Ainiin, tuotahan on jauhettu suunnilleen vuodesta 2011 alkaen - Hommalla varmaan jo 70-luvulta, kun ensimmäiset venepakolaiset saapuivat Suomeen.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jännä miten usein mamujen puolustelijat ovat myös anarkistien symppaajia, esim @cornix , @Walrus21 ja se jatkuvasti bannattuna oleva heppu, jonka nimimerkkiä en muista. Eikä rajoitu jatkoaikaan vaan myös surullisen kuuluisa "Rasismin vastustajat" oli anarkistipitoista sakkia siinä määrin, että Meillä On Unelma -yhteisö teki pesäeroa siihen.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Mulla on ihan sama mutu. Jopa tällä palstalla on paljon "suvakkeja"
Pitäisikö rajat sulkea turvapaikanhakijoilta? (äänestys) | Jatkoajan keskustelupalsta
Majoittaisitko turvapaikanhakijan kotiisi? | Jatkoajan keskustelupalsta
Millainen uhka EU-alueen siirtolaisinvaasio on Suomen sisäiselle turvallisuudelle ja vakaudelle? | Jatkoajan keskustelupalsta
Pitäisikö Suomen palauttaa rajatarkastukset EU-alueen siirtolaiskriisin vuoksi? | Jatkoajan keskustelupalsta
Kuinka tyytyväinen olet Suomen hallituksen toimiin hallitsemattoman maahantulon estämiseksi? | Jatkoajan keskustelupalsta
Onko Suomen pakolaispolitiikka sopiva? | Jatkoajan keskustelupalsta

Siinä muutama äänestys. Otanta näissäkin toki aika pieni, muistelisin että olisi ollut joku isompikin äännestys jossa kysyttiin mielipidettä hallituksen pakolaispolitiikasta. Saman suuntaiset tulokset taisi sieläkin olla.

Eikös täälläkin ole esiintynyt aika paljon noita lukuja. Uskoisin, että valtaosa kansasta on tämän palstan mittapuulla "suvakkeja", vaikka toki suhtautuminen tähän uuteen turvapaikanhakija-aaltoon vaihtelee. Loppusyksystä oli jotain galluppia asiasta, ja muistaakseni tulos oli aika 50-50 sen suhteen, toivoivatko vastaajat Suomen jatkavan nykyistä linjaa turvapaikkapolitiikassa. Voi toki olla, että muistan väärin (en aio kaivaa lähteitä).

Palstalla vilisevät öyhöttäjät ovat omien havaintojeni mukaan vähemmistössä kansan keskuudessa.
MTV: Suomalaiset kiristäisivät irakilaisten turvapaikkakriteerejä
Ei koske kokonaispolitiikkaa, mutta jo lokakuussa yli 87% halusi kiristää irakilaisten turvapaikkakriteerejä.

Orpo Verkkouutisissa: Suomen rajat voitaisiin sulkea pakolaiskriisin vuoksi - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Tähän voi suhtautua varauksella koska klikkiäänestys joten helposti manipuloitavissa, mutta 87% halusi rajat kiinni. Ääniä reilu 25k, ja tämä syyskuun puolella.

Lisää uutisiakin saattaa löytyä, mutta en nyt jaksa enempää etsiä. Arka aihe joten tuskin on kovin paljoa on mitään virallisia kyselyjä edes tehty.
 

cornix

Jäsen
Jännä miten usein mamujen puolustelijat ovat myös anarkistien symppaajia, esim @cornix , @Walrus21 ja se jatkuvasti bannattuna oleva heppu, jonka nimimerkkiä en muista. Eikä rajoitu jatkoaikaan vaan myös surullisen kuuluisa "Rasismin vastustajat" oli anarkistipitoista sakkia siinä määrin, että Meillä On Unelma -yhteisö teki pesäeroa siihen.

Siinä taasen ei ole mitään jännää eikä yllättävää, että palstan kriitikkosiipi on vahvasti uusnatseihin päin kumarassa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä miten usein mamujen puolustelijat ovat myös anarkistien symppaajia, esim @cornix , @Walrus21 ja se jatkuvasti bannattuna oleva heppu, jonka nimimerkkiä en muista. Eikä rajoitu jatkoaikaan vaan myös surullisen kuuluisa "Rasismin vastustajat" oli anarkistipitoista sakkia siinä määrin, että Meillä On Unelma -yhteisö teki pesäeroa siihen.
Antaisitko lisätietoa minun väitetystä anarkistisympatioista.
MTV: Suomalaiset kiristäisivät irakilaisten turvapaikkakriteerejä
Ei koske kokonaispolitiikkaa, mutta jo lokakuussa yli 87% halusi kiristää irakilaisten turvapaikkakriteerejä.

Orpo Verkkouutisissa: Suomen rajat voitaisiin sulkea pakolaiskriisin vuoksi - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Tähän voi suhtautua varauksella koska klikkiäänestys joten helposti manipuloitavissa, mutta 87% halusi rajat kiinni. Ääniä reilu 25k, ja tämä syyskuun puolella.

Lisää uutisiakin saattaa löytyä, mutta en nyt jaksa enempää etsiä. Arka aihe joten tuskin on kovin paljoa on mitään virallisia kyselyjä edes tehty.
Ensimmäinen käsittelee pelkästään irakilaisten turvapaikkakriteerien kiristystä ja jälkimmäinen on jo kysymyksenasettelultaankin jossain määrin johdatteleva. En muutenkaan antaisi hirveästi painoarvoa iltalehtien nettikyselyille, sillä olen haivannut, että niissä on erittäin merkittäviä vääristymiä (tämän varmasti ymmärtää jokainen, joka lukee kyseisiä aviiseja).
 
Älä esitä tyhmää. . Siltikin tässä tilanteessa vaadittaisiin - kuten Haglund taannoin YLEllä kommentoi - arvojohtajuutta; ei ole oikea viesti kansalle, että järjestystä on tullut pitämään porukka, joka ilmeisesti vain lisää turvattomuuden tunnetta kansalaisissa.
Ai oletko kuullut jonkun sanovan, että nämä partiot "vain lisää turvattomuuden tunnetta kansalaisissa" kuten väität tuossa?
Miksi katupartiot olisivat uhka kansalaisille?

Ja onhan noille partioille tilaustakin. Suomessa on poliiseja 1,5 tuhatta kansalaista kohti, kun Ruotsissa luku on yli 2 ja Virossa 2,5. Itävallassa yli 3 eli kaksi kertaa sen mitä Suomessa. Siinä mielessä tervetullut lisä tämä vapaaehtoistoiminta, kun hallitsematon maahanmuutto on lisännyt turvattomuuden tunnetta ja väkivallan uhkaa kaduilla.
 

cornix

Jäsen
Siinä muutama äänestys. Otanta näissäkin toki aika pieni, muistelisin että olisi ollut joku isompikin äännestys jossa kysyttiin mielipidettä hallituksen pakolaispolitiikasta. Saman suuntaiset tulokset taisi sieläkin olla.

Niin. Ja? En rupea nyt mitään vanhoja keskusteluja avaamaan, mutta pitäydyn mutussani.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä onko tässä ketjussa jo mainittu, mutta tänään mm. Talouselämä-lehti uutisoi...

Itävalta irtaantui "väliaikaisesti" Schengenin sopimuksesta.

Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että monet muut maat Keski-Euroopassa tulevat toimimaan samalla tavalla.
Jos Saksa irtautuu Schengen-sopimuksesta, niin se on tietyiltä osilta sitten sen sopimuksen loppu käytännössä.

Ei näyttäisi olevan ihan noin. Kanslerinvirasto oikoo lehtien väitteitä ja sanoo, että varsinaisista lausunnoista on vedetty liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Onkohan Sipilän Juha käynyt antamassa itävaltalaisille medianeuvoja?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai oletko kuullut jonkun sanovan, että nämä partiot "vain lisää turvattomuuden tunnetta kansalaisissa" kuten väität tuossa?
Miksi katupartiot olisivat uhka kansalaisille?
Minä en usko, että äärioikeistolaisia piirteitä sisältävä katupartio osaa kontrolloida omaa toimintaansa siinä määrin kuin esim. poliisi, jonka pitäisi olla ainoa legitiimi voimankäyttäjä yhteiskunnassa.

Rikollisuutta selvästi yleisempi ilmiö on turvattomuuden tunne ja rikoksen uhriksi joutumisen pelko, vaikka loppujen lopuksi aika harva ihminen joutuu rikoksen uhriksi. Nämä katupartiot vain lisäävät vastakkainasettelua ja antavat vääränlaisia signaaleja ihmisille.
Ja onhan noille partioille tilaustakin. Suomessa on poliiseja 1,5 tuhatta kansalaista kohti, kun Ruotsissa luku on yli 2 ja Virossa 2,5. Itävallassa yli 3 eli kaksi kertaa sen mitä Suomessa. Siinä mielessä tervetullut lisä tämä vapaaehtoistoiminta, kun hallitsematon maahanmuutto on lisännyt turvattomuuden tunnetta ja väkivallan uhkaa kaduilla.
Poliisien vähäinen määrä näkyy enemmänkin siinä, että puhallusratsioita yms. on aika niukalti etenkin pohjoisessa. Raiskaukset ja muut vakavat rikokset ovat totta kai prioriteettilistalla korkealla, ja kyllähän niihin aina puututaan asianmukaisella vakavuudella.
Juuri eilen väitit, että poliisi lietsoo väkivaltaisuuksia esim. olemalla vahdissa itsenäisyyspäivänä Linnan edessä. Anarkistin puhetta.
Vai niin. Minusta poliisin toiminta näissä tilaisuuksissa voisi olla jatkossa enemmän tuota "vahdissa olemista" kuin paineilma-aseita ja ratsupoliisien rynnäkköjä. Toki ymmärrän tilanteen haastavuuden, mutta monesti näissä tilanteissa enemmän on vähemmän.

Ja en siis puolustele anarkistien toimintaa, jos jollekin on sellainen mielikuva syntynyt.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Älä esitä tyhmää. Kyllä jokainen ymmärtää eron siinä, liikkuuko kylillä verkkariasuisia lenkkeilijöitä vai pilottitakkeihin ja ryhmätunnuksiin sonnustautuneita kaljupäitä, jotka paasaavat julkisesti vastustavansa maahanmuuttajien lisäksi myös heidän "tukijoitaan" eli ilmeisesti varsin suurta osaa tavallisista kansalaisista (kansan keskuudessa on paljon "suvakkeja").

Tämän viestin perusteella koet melkoisia ennakkoluuloja katupartioihin. Mutta älä huoli kaikkea itselleen outoa on normaalia vähän jopa pelätä. Tähän sinun muukalaisen pelkoon voisi auttaa partion kohtaaminen ja jututtaminen. Voisit ihan rohkeasti vaikka esittää kysymyksen oletko natsi? Oletko rikollinen? Oletko hyvis vai pahis? Jos nyt sattuu että kohdallesi tulee vaikkapa erittäin harvinainen vahinko ja tapaat jollain tavalla agressiivisesti käyttäytyvän avaruusnatsin niin kilisyttelet avainnippua ja muistat pitää käsivarren verran etäisyyttä.


Miks ääripäät luulee aina että enemmistö on niiden puolella... hörhöt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koko keskustelu taitaa olla aika vinoutunutta. Mikä oikeus Euroopalla on määritellä mikä on oikeaa ja väärää kulttuuria? Naisten osana on kymmeniä tuhansia vuosia ollut tulla kopeloiduksi ja pakotetuksi sukupuoliseen kanssakäymiseen. Mikä antaa länsimaalaisille oikeuden määrittää naisten koskettelun "ahdisteluksi" ja pakottamalla tehdyn sukupuoliyhteyden "raiskaamiseksi"? Kyseessä on kuitenkin kymmeniä ellei satojatuhansia vuosia vanha käytäntö, jota perinnettä islamilaisissa maissa edellään pidetään arvossaan. Mikä oikeus meillä on väittää, että toisten kulttuuri ja vakiintuneet tavat olisivat huonompia kuin omamme? Aitoa monikulttuurisuutta olisi hyväksyä, että toisten kulttuuri on erilainen kuin omamme ja antaa heidän toimia omien tapojensa mukaan yrittämättä pakottaa omaksamaan suhteellisen nuoria ja näkökulmasta riippuen kovin keinotekoisia "moraalisesti oikeiksi" luulemiamme päälleliimattuja mahdollisesti ohimeneviä arvojamme.

Tässä on se ongelma, että "väärän kulttuurin" noudattajat eivät ainakaan minun käsitykseni mukaan voisi hillitä raivoaan jos meidän kulttuurimme edustajat kopeloisivat ja ahdistelisivat heidän naisiaan ja lapsiaan. Toiseen kulttuuriin sopeutuminen jäisi siten aika epätasapuoliseksi. Itse asuin aikoinaan viitisen vuotta samassa kerrostalossa eri maanosista kotoisin olevien ihmisten kanssa ja tulin siihen vakaaseen uskoon, että eri kansakuntia ei todellakaan ole tehty elämään veljinä tai sisarina keskenään. Onneksi valtio, jossa kyseinen talo sijaitsi, oli kaukaa viisaasti, järjestänyt sen pihalle ympärivuorokautisen poliisivartioinnin.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pari päivää oot ihan samanlaista pehmeiden arvojen paskaa päästänyt ilmoille mitä pakolaisilla ratsastavat suvaitsemattomat #unelmoijat.. siis joita sinun mielestä on suurin osa kansasta.
Keskustelu ei ole kovin hedelmällistä niin kauan kuin lokeroit ihmiset joko omaan leiriisi tai "pakolaisilla ratsastaviin suvaitsemattomiin #unelmoijiin". Pidätkö muuten jotenkin hauskana tuota "#unelma"-termiä, kun viljelet sitä päivästä toiseen?

Olen pyrkinyt korostamaan, että maltillinen suhtautuminen tph-tilanteeseen on kansan valtavirtaa. Se ei tarkoita sitä, että keskimääräinen kansalainen hyväksyisisi raiskaukset jonain sivutuotteena tai että kansa suhtautuisi pelkästään positiivisesti pakolaiskriisiin.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Keskustelu ei ole kovin hedelmällistä niin kauan kuin lokeroit ihmiset joko omaan leiriisi tai "pakolaisilla ratsastaviin suvaitsemattomiin #unelmoijiin". Pidätkö muuten jotenkin hauskana tuota "#unelma"-termiä, kun viljelet sitä päivästä toiseen?

Tuo #unelma on ollut paras termi kuvaamaan niitä ihmisiä, jotka joko a) eivät suostu tunnustamaan nykyisestä turvapaikkavyörystä aiheutuvia ongelmia tai b) vähättelevät nykyisestä turvapaikkavyörystä aiheutuvia ongelmia tai c) tunnustavat ongelmat, mutta perustelevat näitä sillä että tekeväthän suomalaisetkin sitä, tätä ja tuota. Minä en ole parempaa termiä tällä ihmisryhmälle keksinyt. He ovat siis #unelmoijia. Olisiko sinulla heittää jotain parempaa termiä tästä ihmisryhmästä? Otan heti käyttöön jos tulee hyvä ehdotus.

Itse myönnän olevani tässä turvapaikkahässäkässä inhorealisti. Koen, että se vähä hyvä ei korvaa sitä pahaa joka tästä seuraa. Merkittävin syy ongelmiin on tänne saapuvien sukupuoli- ja ikäjakauma. 80 prosenttia saapuvista on miehiä. Heistä 75 prosenttia ikäjakaumalla 18-64. Naiset ja lapset olisivat huomattavasti helpompia kokonaisuuksia käsitellä.

Maahanmuuttokriitikko en ole, koska mielestäni tämä turvapaikanhakijoiden vyöry ei ole maahanmuuttoa. Tänne muuttamisessa en näe mitään ongelmaa. Toimeentulo pitää olla kuitenkin tavalla tai toisella turvattu.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Keskustelu ei ole kovin hedelmällistä niin kauan kuin lokeroit ihmiset joko omaan leiriisi tai "pakolaisilla ratsastaviin suvaitsemattomiin #unelmoijiin". Pidätkö muuten jotenkin hauskana tuota "#unelma"-termiä, kun viljelet sitä päivästä toiseen?

Olen pyrkinyt korostamaan, että maltillinen suhtautuminen tph-tilanteeseen on kansan valtavirtaa. Se ei tarkoita sitä, että keskimääräinen kansalainen hyväksyisisi raiskaukset jonain sivutuotteena tai että kansa suhtautuisi pelkästään positiivisesti pakolaiskriisiin.

Ikävä tuottaa pettymys mutta en koe kuuluvani mihinkään leiriin. Pidän nykyistä menoa erittäin huolestuttavana joka näyttää kehittyvän huonompaan suuntaan. Maltillinen suhtautuminen on tuottanut sivutuotteena juuri niitä raiskauksia, kepposteluja ja katupartioita...

#unelman lisääminen tekstiin tuntuu jostain syystä häiritsevän suvakkeja vähän niinku rasmuksen aivopierujen maininta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä se näkökulma menee pienissä suvakkipiiressä yhtä sokeaksi kuin itse ajatusmaailma. Kyllä kansanäänestyksessä jo nyt äänestettäisiin rajat kiinni. Olen tästä aivan varma. Mutu.
 
Voisit ihan rohkeasti vaikka esittää kysymyksen oletko natsi?

Minkä ihmeen takia tätä tarvitsisi edes kysyä, kun järjestö ihan itse kertoo netissä avoimesti natsiaatteestaan? En minä lähtisi gay priden marssijoiltakaan kyselemään, kannattavatko he homojen oikeuksia, koska vastauksen tietää kysymättäkin. Paljon mielekkäämpää olisi Odinin sotureiltakin kysyä, että miksi he kannattavat natsismia, mutta minä pelkään tuollaisia bodattuja roturealisteja sen verran paljon, että mieluummin olen puhumatta niille mitään. Siinä voisi tulla tällaisella rimpulalla äkkiä nenä kipeäksi, jos kysyisi ihan rauhallisesti, että mikä siinä valkoisessa Suomessa on niin hienoa.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Miten ne rajat laitettaisiin kiinni? Eikö sen jälkeen kukaan enää pääsisi sisään tai ulos?

Huoh. Tiedät kyllä mitä tarkoitin. Ei tarvi heittäytyä idiootiksi. Rajat kiinni uusilta turvapaikanhakijoilta ja vain työperäistä maahanmuuttoa tms. Mutta nykymenoon stoppi. Se on valtavirran mieleen.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä ihmeen takia tätä tarvitsisi edes kysyä, kun järjestö ihan itse kertoo netissä avoimesti natsiaatteestaan? En minä lähtisi gay priden marssijoiltakaan kyselemään, kannattavatko he homojen oikeuksia, koska vastauksen tietää kysymättäkin. Paljon mielekkäämpää olisi Odinin sotureiltakin kysyä, että miksi he kannattavat natsismia, mutta minä pelkään tuollaisia bodattuja roturealisteja sen verran paljon, että mieluummin olen puhumatta niille mitään. Siinä voisi tulla tällaisella rimpulalla äkkiä nenä kipeäksi, jos kysyisi ihan rauhallisesti, että mikä siinä valkoisessa Suomessa on niin hienoa.
Ainahan ne voi viedä vaikka sieneen. Tai näin talvella hiihtämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös