Jotenkin aina pettyy maahanmuuttokriittisiin kun tällä kertaa ongelmaksi nostetaan tiedotustilaisuudessa esitetyt kysymykset sen sijaan, että katsottaisiin kokonaisuutta.
En tiedä viittaatko tällä lauseella minun aiempaan viestiini, mutta sen kirjoitin ikään kuin havaintona ja kommenttina tiedotustilaisuuden aikana, ennen kuin ensimmäistäkään uutista oli julkaistu.
HS:n uutinen on asiallinen, kuten myös äkkiseltään IL ja MTV ovat tuoneet headlineksi sen olennaisen, eli terrorin uhka on noussut Suomessa.
Mitä tulee näihin toimittajien kysymyksiin, minulle nousi liveseurannassa sellainen fiilis, että tarkoituksella pyrittiin välttämään turvapaikanhakijoiden terroriuhasta kyselemistä ja asian kaivelemista liiaksi, ettei esiin nousisi "arkaluonteisia" yksityiskohtia. Esimerkiksi tämä Suomen Sotilaan toimittaja kysyi, onko turvapaikanhakijoiden joukossa mahdollisesti Saddamin hallinnon ex-virkamiehiä, jotka mahdollisesti "pyörittäisivät" radikaaleja/terroristiryhmittymiä. Supon kaveri myönsi että tätä tutkitaan. Asia ei olisi tullut ilmi ilman erillistä kysymystä.
Voi toki olla myös, että journalistit seuraavat tiedotustilaisuutta ammattilaisen näkökulmasta ja minä maallikkona, jolloin he osaavat kohdistaa kysymykset paremmin niihin asioihin, mitkä kaipaavat lisäselvitystä uutisointia varten.