Lakeja voidaan muuttaa, kuten hyvin tiedät. Jos ihmisellä ei ole varaa maksaa omaa vuokraansa mutta haluaisi asunnon, niin mielestäni valtiolla on oikeus osoittaa tällaiselle ihmiselle asunto sieltä, missä jonoja ei ole ja asuntoja riittää. Jos tämä ihminen sitten tienaa tarpeeksi rahaa ja pystyy maksamaan oman vuokransa, niin tietenkin hän saa muuttaa minne pystyy.
Se on kuitenkin perustuslaki, jota nyt ei ihan tuosta vaan muuteta, varsinkin kuin sen muuttamiseen löytyy tahtoa lähinnä persujen vajakkiosastolta.
Siinä jutussa ei oltu jakamassa asuntoja kenellekkään. Siinä vain kerrottiin, että mahdollisesti löysätään ehtoja, joilla oleskeluluvan saaneet saavat hakea vuokra-asuntoja valtion tukemista asunnoista. Heillä on siis oikeus liittyä siihen jonoon, ei mitään yleistä "noille kämppä heti mistä haluavat" oikeutta. ARA-vuokra-asuntojen ohjeistuksissa Penttilän mukaan asunnottomat oleskeluluvan saaneet ovat kiireellisten joukossa. Hekin siis vain kiireellisten joukossa, ei edellä kaikkia muita. ARA-asunnotkin ovat lisäksi vain osa kaikista asunnoista. Nuo ohjeet koskevat siis vain ARA-vuokra-asuntoja.
Itse asisassa tuon jutun pohjalta näyttää siltä, että sillä oleskeluluvalla ei ole edes merkitystä tuossa kiireellisyysluokituksessa, vaan siihen kiireellisten luokkaan pääsee kaikki, jotka ovat asunnottomia ja työttömiä.
Onko sinun mielestäsi oikein, että oleskeluluvan saanut ulkomaalainen menee asuntojonossa automaattisesti jonossa jo pitkään olleiden kantasuomalaisten ohi? Ihan kyllä tai ei vastaus riittää, toki perustelujakin olisi kiva kuulla.
Jos oleskeluluvan saa, pitäisi mielestäni olla samalla viivalla muiden kanssa. Ei siis edellä, eikä myöskään perässä. Samat säännöt kaikille.
Noin muuten, mä uskon että sinä olet ihan aikuinen ihminen. Joten koita nyt edes kirjoittaa kuin aikuinen äläkä käyttäydy kuin uhmaikäinen lapsi vaikka trollailu varmasti sinusta kivaa onkin (en pelkästään tämän ketjun tuotoksiasi tarkoita), jos siis haluat minun kanssani mistään asiasta ylipäätään keskustella. Voin mä toki sun viestit ylikin hyppiä, jos sinä sitä niin kovasti haluat?
Mä kirjoitan sulle asiallisesti aina kun sä itse maltat pysyä asiallisena. Sun kannattaa tarkistaa oma kirjoitushistoriasi noiden ohjeiden pohjalta, jos ihan tosissasi olet.