Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 256 541
  • 28 700

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Et todellakaan osaa lukea. Joka kerta korjaan aivan yksinkertaisia väitteitäsi. Toki taustalla voi olla tarkoituksellinen provoaminen, mutta onpa silloin outo tapa valittu.
Niin siis väität, että Helsinki on sijoittanut porukkaa ympäri Suomea, tuossa on sinulta suora lainaus ja boldannut ne kohdat sinulle ja nyt väität, että et ole kyllä näin kirjoittanut. Kerros nyt missä meni minulla vikaan? Jään myös odottamaan edelleen niitä lähteitä näille väitteille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatketaan sitten taas kun jutut alkaa omaamaan jotain faktoja näiden väitteiden pohjaksi. Paljon mutua, vähän faktaa sulta tuntuu nykyään tulevan melkein joka viestissä.
Voin vahvistaa @Cobol in väitteen että sijoituksia on Pohjois-Suomessa, ainakin jos Oulu lasketaan osaksi pohjoista. Ja miksei laskettaisi. Tietenkään tätä en voi todistaa, kun ovat arkaluontoisia tietoja, joten voit olla uskomattakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voin vahvistaa @Cobol in väitteen että sijoituksia on Pohjois-Suomessa, ainakin jos Oulu lasketaan osaksi pohjoista. Ja miksei laskettaisi. Tietenkään tätä en voi todistaa, kun ovat arkaluontoisia tietoja, joten voit olla uskomattakin.

Jeps. Helsinki tosiaan sijoittaa eri puolelle maata. Sen enempää tätä ei voi oikein kommentoida paikkojen suhteen. Itse olen käynyt noin 15-20 paikassa vuosien varrella ja eri puolilla Suomea.

Ketjun aiheeseen liittyen, ongelmissa olevien maahanmuuttajataustaisten lasten/nuorten koulunkäynti ja opiskelu on yksi isoista avaimista tulevaisuuteen. Siihen pitäisi saada resursseja pienryhmiin yms nykyistä enemmän, jos vaikka koulussa pysyminen olisi silloin helpompaa. Jos jäädään pysyvämmin koulusta pois, yhteiskunnan lasku tulevaisuudessa on suuri.

Ennaltaehkäiseminen on tuloksekkaampaa kuin jälkihoito, vaikka ennaltaehkäiseminen on myös kallista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Voin vahvistaa @Cobol in väitteen että sijoituksia on Pohjois-Suomessa, ainakin jos Oulu lasketaan osaksi pohjoista. Ja miksei laskettaisi. Tietenkään tätä en voi todistaa, kun ovat arkaluontoisia tietoja, joten voit olla uskomattakin.
Mitähän tämä lause tarkoittaa? Oulu on samalla tavalla lain mukaan velvollinen kuin muutkin kunnat järjestämään sosiaalityön. Tottakai Oulusta voi joutua samalla tavalla sijoitetuksi kunnan järjestämään hoitoon kuin muualtakin. Väite, oli, että Helsinki sijoittaa Pohjois-Suomeen. Tätä ei nyt ole missään näytetty toteen.

Esim. tälläisiä ihan avoimia materiaaleja kuitenkin tuotetaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän tämä lause tarkoittaa? Oulu on samalla tavalla lain mukaan velvollinen kuin muutkin kunnat järjestämään sosiaalityön. Tottakai Oulusta voi joutua samalla tavalla sijoitetuksi kunnan järjestämään hoitoon kuin muualtakin. Väite, oli, että Helsinki sijoittaa Pohjois-Suomeen. Tätä ei nyt ole missään näytetty toteen.

Esim. tälläisiä ihan avoimia materiaaleja kuitenkin tuotetaan.
Se tarkoittaa sitä että minä tiedän Helsingin sijoittaneen lapsia Ouluun.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ohisalo väittää että Halla-aho on väärässä.

Hitto kun ei tiedä kumpaa uskoisi. Olisi edes joku eurooppalainen maa esimerkkinä mistä voisi ennustaa miten näiden kanssa käy.
Laitatko lisää tietoja näistä nuorisokodeista mihin Helsingistä lähetetään lapsia Lappiin. Ihan mielelläni näkisin vähän jotain mustaa valkoisella tälläisille väitteille.

Minä en ainakaan Helsingin kaupungin sivuilta löytänyt yhtäkään Lapissa sijaitsevaa kotia.

Laita Googleen hakusanoiksi ykstyinen lastensuojelulaitos, sieltä niitä löytyy. Olen työskennellyt urani aikana useamman helsinkiläisen nuoren kanssa, Satakunnassa. Pohjoisimmat yksityiset lastensuojelulaitokset taitavat sijaita Rovaniemen tasolla.

Koko tämä keskustelu on väärässä ketjussa, kyse ei ole maahanmuuton aiheuttamista ongelmista vaan koko sosiaalijärjestelmän ongelmista. Helsingissä on varmasti jengiytymistä ja siellä pyörii 100 - 150 väkivaltaista nuorta kauduilla ja suuri osa heistä on maahanmuuttajia. Tämän juurisyy ei ole kuitenkaan maahanmuutto vaan hölmöt ratkaisut lapsia ja nuoria koskevissa ratkaisuissa. Valitettavasti Perussuomalaisten tarve tehdä populistista politiikkaa vie tämänkin keskustelun väärille raiteille.

Vuoden 2008 finanssikriisi muutti rajusti huostaanottojen perusteita. Ennen tuota laitoksiin sijoitettiin nuoria, joilla oli jonkin verran päihdekokeiluja, koulu poissaoloja ja epäsosiaalista käytöstä. Nykyään nämä nuoret joutuvat selviytymään lastensuojelun avopuolen tukitoimilla eli käytännössä jatkavat elämää kadulla. Sijoitus tulee lähes aina liian myöhään, 15 - 16 vuotiaan narkkarin pelastaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin 12 - 13 vuotiaan päihdekokeilijan.

Täytyy muistaa, että sijoituksen vuorokausihinta liikkuu 300 - 400€:n välissä eli yhden sijoitetun nuoren vuosihinta liikkuu 100 000 - 150 000€:n välillä. Eli parhaimmillaan kunta säästää sijoituksen lykkäämisellä yli puoli miljoonaa. Ja kun näitä sijoitettavia esim. Helsingissä on vähintään kymmeniä, puhutaan vuositasolla miljoonista, jopa kymmenistä miljoonista. Tämähän on tietysti hölmöläisten säästämistä eli peiton alapäästä leikataan ja neulotaan yläpäähän, mutta toimii hyvin populisteille. On helppo julistaa yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin ja joillekin tämä menee vielä läpi. Oikeasti tämä säästäminen maksaa yhteiskunnalle satoja miljoonia tulevaisuudessa, kun nämä nuoret kasvavat alkoholisteiksi, rikollisiksi ja narkkareiksi.

Toistaalta yhteiskunnan toinen laita tekee hölmöjä päätöksiä ideologisista syistä. Viimeisin laki muutos lastensuojelupuolella aiheuttia sen, että ns. hatkalaisten etsintään erikoistuneet yksityiset firmat kiellettiin. Lastensuojelulaitoksista karataan aina silloin tällöin, yleensä on tarve päästä ottamaan pikku känni kavereiden kanssa. Näitä nuoria sitten haetaan laitosten toimesta takaisin, yleensä heidän olinpaikkansa selviää helposti tai sitten se jo tiedetään etukäteen. Suurinosa näistä nuorista palaa parin vuorokauden aikana sijoituspaikkaansa, nukkuvat krapulat pois ja esiintyvät muulle porukalle kovina jätkinä/ tyttöinä.

On kuitenkin sellaisia kadun elättejä, jotka pystyvät elämään kadulla pidempiä aikoja tai he ovat verkostoituneet heitä suojelevan aineksen kanssa ja saavat näin elää erilaisissa väliaikaismajotuksissa. Yksityiset firmat, jotka olivat erikoistuneet näiden "hatkalaisten" etsintään, tunsivat nämä piirit ja löysivät karkulaiset nopeammin. Näillä yrityksillä on paikallistuntemus, harvoin esim. Mikkelistä tulevat ohjaajat tuntevat Helsingin hämäräpiirejä.

Toisaalta kyse on resursseista. Kunnat kilpailuttavat yksityiset lastensuojelulaitokset muutaman vuoden välein ja höyläävät hinnasta kaiken mahdollisen pois. Nyt laki edellyttää laitosta itse etsimään "hatkalaisia", mikä on suoraan pois talon omasta toiminnasta. Tämä tarkoittaa, että karkulaisia ei etsitä entisellä intesiteetillä.

Jos taas puhutaan maahanmuuttaja lasten ja nuorten perusopetuksessa, törmätään samoihin ongelmiin. Suurin ongelma on resurssien puute, kunnon S2 kielen opetusta on minimaalisesti tarjolla, mikä johtaa taas ongelmiin koulumenestyksessä. Ja syy tähän taas nykyinen aika ja tapa keskustella, vastakkainasettelu, populismi. Ei pystytä käymään asiallista keskustelua ongelmien syistä ja ratkaisuista, koska poliitikot pelkäävät.

Kärnän "law and oder" ajatus myy hyvin, osa porukasta innostuu siitä heti ja Kärnän suosio nousee. Kukaan ei viitsi kysyä, että miten tällainen järjestelmä toteutetaan, mistä resurssit, mitä sanoo laki jne. Pääasia, että kakarat saadaan kuriin. Tutkimukset osoittavat, että ns. pehmeät keinot toimivat paljon paremmin, kuin kuri ja järjestys. Pitää vaikutaa ennalta ja pyrkiä vähentämään syrjäytymistä ja sen aiheuttaman epätoivoa. Kun nuorta ei hyväksytä missään, rikollisporukan hyväksyntä tuntuu hyvältä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laita Googleen hakusanoiksi ykstyinen lastensuojelulaitos, sieltä niitä löytyy. Olen työskennellyt urani aikana useamman helsinkiläisen nuoren kanssa, Satakunnassa. Pohjoisimmat yksityiset lastensuojelulaitokset taitavat sijaita Rovaniemen tasolla.
En minä ole missään sanonut, että niitä yksityisiä laitoksia ei sijaitsisi ympäri maata, vai olenko? Lastensuojelulaki vaan sanoo, että lapsen sijoituspaikan määrää mm. sijainti suhteessa vanhempiin ja sisaruksiin jne. Väite, että Helsingistä vaan heitellään porukkaa sinne tänne vaatii silloin vähän pohjaa näille väitteille. Vielä ei ole yhtään lähdettä löytynyt, muuta kuin "kyllä minä tiedän" tyyliset. Kaikki noi päätökset menee muuten hallinto-oikeuden kautta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Täällä kun halutaan niin kovasti Unkarin tietä maahanmuutossa, niin tässä mielipide Unkarin demokratian hajoamisesta: Unkarin demokratia on hajoamassa
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä ole missään sanonut, että niitä yksityisiä laitoksia ei sijaitsisi ympäri maata, vai olenko? Lastensuojelulaki vaan sanoo, että lapsen sijoituspaikan määrää mm. sijainti suhteessa vanhempiin ja sisaruksiin jne. Väite, että Helsingistä vaan heitellään porukkaa sinne tänne vaatii silloin vähän pohjaa näille väitteille. Vielä ei ole yhtään lähdettä löytynyt, muuta kuin "kyllä minä tiedän" tyyliset. Kaikki noi päätökset menee muuten hallinto-oikeuden kautta.

Näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa, koska toinen osapuoli ei pysty kertomaan mitään. Tästä syystä sinä joko uskot esim. @Cobol a tai sitten et, hän ei pysty asiaansa todistamaan ilman, että hän rikkoo lakia. Pääkaupunkiseudulta sijoitetaan lapsia ja nuoria ympäri maan, se on fakta.

Varsinkin keskustelun aiheena olevat "jenginuoret" usein sijoitetaan kauas kotipaikkakunnaltaan. Tavoitteena on näin katkaista jengiytyminen ja ottaa nuori pois epätoivottavasta kaveriporukasta. Tällöin välimatka kotipaikkakunnalle saattaa olla jopa tuo viisisataa kilometriä. Näistä päätöksistä varmaan löytyy valituksia hallinto-oikeuksista, mutta käsittääkseni tämän tyyppisissä tilanteissa päätökset kestävät oikeuden tarkastelun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa, koska toinen osapuoli ei pysty kertomaan mitään. Tästä syystä sinä joko uskot esim. @Cobol a tai sitten et, hän ei pysty asiaansa todistamaan ilman, että hän rikkoo lakia. Pääkaupunkiseudulta sijoitetaan lapsia ja nuoria ympäri maan, se on fakta.

Varsinkin keskustelun aiheena olevat "jenginuoret" usein sijoitetaan kauas kotipaikkakunnaltaan. Tavoitteena on näin katkaista jengiytyminen ja ottaa nuori pois epätoivottavasta kaveriporukasta. Tällöin välimatka kotipaikkakunnalle saattaa olla jopa tuo viisisataa kilometriä. Näistä päätöksistä varmaan löytyy valituksia hallinto-oikeuksista, mutta käsittääkseni tämän tyyppisissä tilanteissa päätökset kestävät oikeuden tarkastelun.
Näytä se fakta. AVI:t määrää ja valvoo. Lasta ei voida pomputtaa AVI:sta toiselle, koska se kunta missä lapsi on kirjoilla vastaa valvonnasta, koulutuksesta ja kustannuksista. Ei nyt ihan mene läpi nämä väitteet, että lapsia vaan sijoitellaan mihin halutaan mutta mistään ei muka löydy mustaa valkoisella. Mulla kyllä on näitä selvityksiä heitellä, mutta kun yhdessäkään ei mainita, että lapsia sijoitellaan ympäri Suomea.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@BlackWolf luitko tätä osaa TosiFanin viestistä? "Näistä asioista keskusteleminen on vaikeaa, koska toinen osapuoli ei pysty kertomaan mitään. Tästä syystä sinä joko uskot esim. @Cobol a tai sitten et, hän ei pysty asiaansa todistamaan ilman, että hän rikkoo lakia."
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
En minä ole missään sanonut, että niitä yksityisiä laitoksia ei sijaitsisi ympäri maata, vai olenko? Lastensuojelulaki vaan sanoo, että lapsen sijoituspaikan määrää mm. sijainti suhteessa vanhempiin ja sisaruksiin jne. Väite, että Helsingistä vaan heitellään porukkaa sinne tänne vaatii silloin vähän pohjaa näille väitteille. Vielä ei ole yhtään lähdettä löytynyt, muuta kuin "kyllä minä tiedän" tyyliset. Kaikki noi päätökset menee muuten hallinto-oikeuden kautta.

Itse olin ylä-asteella tuossa 2000-luvun alkupuolella ja meiltä lähetettiin useampikin ongelmatapaus nimenomaan tuonne Oudun seudulle. En muista paikkakunnan nimeä, mutta siellä suunnalla kuitenkin. En osaa ottaa siihen kantaa, onko tuo sattumaa, että heidät lähetettiin juuri sinne. Räppäri Mikael Gabriel taitaa olla myös yksi esimerkki tällaisesta tapauksesta, joka sijoitettiin Helsingistä Pohjois-Suomeen.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ihmettelen näitä puheita resurssivajeista ja monen vuoden tiedostetuista ongelmista. Hiukan on teennäistä nyt poliitikkojen avautua, kun Helsingin kaupunginvaltuustossa olisi voitu jo ajat sitten ongelmaan puuttua, mikäli olisi haluttu. Siellähän näitä samoja päättäjiä istuu, jotka voivottelevat resursseista. Taas politikointiin hukkuu tuokin tärkeä asia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itse olin ylä-asteella tuossa 2000-luvun alkupuolella ja meiltä lähetettiin useampikin ongelmatapaus nimenomaan tuonne Oudun seudulle. En muista paikkakunnan nimeä, mutta siellä suunnalla kuitenkin. En osaa ottaa siihen kantaa, onko tuo sattumaa, että heidät lähetettiin juuri sinne. Räppäri Mikael Gabriel taitaa olla myös yksi esimerkki tällaisesta tapauksesta, joka sijoitettiin Helsingistä Pohjois-Suomeen.

Vaikka Wikipedia ei ole luotettavin lähde, niin Mikael Gabrielin Wikipedia-artikkelissa lukee tuosta Mikael Gabrielin huostaanotosta, että hänet sijoitettiin Kainuun Hyrynsalmen kasvatuskotiin

Lähde: Mikael Gabriel – Wikipedia
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse ihmettelen näitä puheita resurssivajeista ja monen vuoden tiedostetuista ongelmista. Hiukan on teennäistä nyt poliitikkojen avautua, kun Helsingin kaupunginvaltuustossa olisi voitu jo ajat sitten ongelmaan puuttua, mikäli olisi haluttu. Siellähän näitä samoja päättäjiä istuu, jotka voivottelevat resursseista. Taas politikointiin hukkuu tuokin tärkeä asia.

Tottahan tämä. Kun ongelmat nousevat esille, samat populistit iskevät, jotka vähentävät Helsingin kaupunginvaltuustossa tai eduskunnassa määrärahoja ongelmien ratkaisemiselta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
@Cobol @BlackWolf @TosiFani
Mulla on henkilökohtasta kokemusta tosta ympärisuomea sijoittelusta. Vietin nuoruudessani usean vuoden pätkän helsinkissä LaSun piirissä laitoksessa.
Ja kyllä sieltä lähetettiin pahimpia ongelmatapauksia eri laitoksiin kun oman laitoksen keinot oli käytetty, ns. "Pohjoseen lähetys" oli se kaikkein radikaalein veto. Ja kyseinen "Pohjonen" oli Oulu.
Toki kyseessä oli ne OIKEASTI ongelmanuoret. Puhutaan rankasta päihteidenkäytöstä, säännöllisestä hatkailusta, kontrolloimattomasta väkivaltaisuudesta yms yms yms. Eli mitenkään KEVYIN perustein ei ketään pohjoiseen lähetetty.
Toki asiat ovat voineet muuttua, siitä on kuitenkin lähemmäs 20v kun itse systeemissä olin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Cobol @BlackWolf @TosiFani
Mulla on henkilökohtasta kokemusta tosta ympärisuomea sijoittelusta. Vietin nuoruudessani usean vuoden pätkän helsinkissä LaSun piirissä laitoksessa.
Ja kyllä sieltä lähetettiin pahimpia ongelmatapauksia eri laitoksiin kun oman laitoksen keinot oli käytetty, ns. "Pohjoseen lähetys" oli se kaikkein radikaalein veto. Ja kyseinen "Pohjonen" oli Oulu.
Toki kyseessä oli ne OIKEASTI ongelmanuoret. Puhutaan rankasta päihteidenkäytöstä, säännöllisestä hatkailusta, kontrolloimattomasta väkivaltaisuudesta yms yms yms. Eli mitenkään KEVYIN perustein ei ketään pohjoiseen lähetetty.
Toki asiat ovat voineet muuttua, siitä on kuitenkin lähemmäs 20v kun itse systeemissä olin.
On muuttunut, kun laki ja vastuualueet on muuttuneet. Toi Gabriel esimerkkikin siitä huono, että sitten vasta 10 jutusta löytyy, että oli kyllä ensin 3kk Helsingissä huostassa. Lisäksi siellä huostaanoton halunnut äiti jne. Nämä on aina monimutkaisia juttuja, mutta väitteet, että kunnat heittelee lapsia sinne ja tänne ei pidä enää nykyään paikkaansa. Sitähän toki ei voi sanoa, että onko nykyinen systeemi parempi kuin tuollainen mitä ennen käytettiin. Voisi tehdä monille maahanmuuttajanuorille hyvää joutua jonnekkin keskelle ei mitään, siinä alkaisi äkkiä kiinnostaa kielen yms. opiskelu ja karkaaminenkin jostain pelloilta hieman hankalampaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä on aina monimutkaisia juttuja, mutta väitteet, että kunnat heittelee lapsia sinne ja tänne ei pidä enää nykyään paikkaansa.

Aina olkiukolla liikkeellä. Faktahan oli aivan muuta:

Helsinki on jo vuosikaudet sijoittanut ongelmallisia kantasuomalaisia ja maahanmuuttotaustaisia laitoksiin ympäri Suomen. Kauimmat ovat Pohjois-Suomessa.

Tosin kun keksii itse väitteen, se toki on helpompi kaataa. Että sinänsä loogista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aina olkiukolla liikkeellä. Faktahan oli aivan muuta:
Laita nyt ne mustat valkoisella tiskiin, edelleen odotan. Yhtään lähdettä ei ole vieläkään tullut. Ai niin pari palstalaista kertoi, että kyllä 10v sitten ja Mikael Gabrielkin. Ai niin ei saa kertoa, koska salassapito ja paskat. Asiasta löytyy tutkimuksia mitä olen linkittänyt ja missään ei puhuta lasten sijoittamisesta ympäriinsä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Laita nyt ne mustat valkoisella tiskiin, edelleen odotan. Yhtään lähdettä ei ole vieläkään tullut. Ai niin pari palstalaista kertoi, että kyllä 10v sitten ja Mikael Gabrielkin.

Johan tässä on @TosiFani ja @heavy kertonut saman kuin itsekin, kuten myös @DonTirri . Samoin syy on kerrottu, miksi esimerkiksi sijoituspäätöksiä ei ole julkisuudessa. Kyllä sinä tämän tajusit, et muuten olisi taas olkiukollasi jatkanut. Se oli heikko, kuten olkiukoilla on tapana.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Johan tässä on @TosiFani ja @heavy kertonut saman kuin itsekin, kuten myös @DonTirri . Samoin syy on kerrottu, miksi esimerkiksi sijoituspäätöksiä ei ole julkisuudessa. Kyllä sinä tämän tajusit, et muuten olisi taas olkiukollasi jatkanut. Se oli heikko, kuten olkiukoilla on tapana.
Höpö höpö. Suomessa on päätökset julkisia. Niistä poistetaan yksilöivät tiedot. Mistään oiekuskäytännöstä ei löydy tapauksia, että lapsia on heitelty toisiin kuntiin. Jännä juttu. Sen sijaan laki sanoo, että huostaanotossa vastuussa on se kunta missä lapsi asuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös