Hallitusketjussa lupaamani kommenttini Maria Ohisalon näkemykseen varjoyhteiskunnasta (IL 27.10 2020, linkki alla).
1. Ohisalon mukaan lähtökohta on, että henkilö, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, poistuu maasta. Vapaaehtoinen paluu on ensisijainen vaihtoehto maasta poistumiseksi, mutta viime kädessä palautukset toteuttaa poliisi.
2. Koska Suomessa on mm. tuhansia lainvoimaisen kielteisen päätöksen saaneita irakilaisia , poliisi ei onnistu tekemään pääosin heidän osaltaan palautuksia. Irak ei ota heitä vastaan. Poikkeus on ollut vankilatuomion saaneet rikolliset. Sipilän ja Marinin hallitukset ovat pyrkineet palautussopimukseen Irakin kanssa siinä onnistumatta. Palautussopimuskaan ei takaa palautuksia, mistä mm. Ruotsin esimerkki kertoo.
3. Jos esimerkiksi irakilainen turvapaikanhakija ei halua poistua Suomesta lainvoimaisen päätöksen jälkeen vapaaehtoisesti, Suomella ei ole keinoja hänen toimittamiseen Irakiin ilman, että Irak suostuu ottamaan hänet vastaan. Suomi on tukenut vapaaehtoista paluuta myös taloudellisesti, ja osa on hyödyntänyt tämän mahdollisuuden.
4. Valtaosa vuodesta 2015 Suomeen tulleista irakilaisista on poistunut Suomesta kielteisen lainvoimaisen päätöksen jälkeen. Ilman toimivaa palautussopimusta Irakin kanssa sadat tai tuhannet eivät tule poistumaan Suomesta. Näiden ihmisten kokoamista ratkaisuna esimerkiksi häkkeihin Ahvenanmaalle tms ei yksikään hallitus Suomessa toteuta, eikä pidäkään toteuttaa.
5. EU:n tuleva, käsittelyssä oleva turvapaikkapolitiikka voi avata tämän solmun. Jos komission ehdotus hyväksytään muutosten jälkeen, maat joko ottavat turvapaikanhakijoita tai plauttavat muiden ottamia turvapaikanhakijoita. Tässä tilanteessa EU voisi olla nykyistä enemmän kiinnostunut myös Suomen kielteisen lainvoimaisen päätöksen saaneista irakilaisista. Nyt EU ei ole kiinnostunut. Mutta uuden sopimuksen hyväksyminen voi viedä aikaa, jos sellainen edes saadaan hyväksyttyä.
6. Irakilaisten keskuudessa on kymmeniä tai satoja henkilöitä, jotka ovat käyneet Suomessa töissä ja joilla on normaali, oikea työpaikka, mutta lainvoimainen kielteinen päätös. Heidän osaltaan on syytä käydä läpi oleskelulupahakemus uudelleen ja pohtia, olisiko työperusteinen syy oikea.
7. Muiden kielteisen lainvoimaisen päätöksen saaneiden rakilaisten osalta palautussopimus on avain. Tähän tulee löytää ratkaisu EU:n ja Irakin kanssa yhteistyössä.
7. Suomessa on satoja tai tuhansia henkilöitä paperittomina, jotka ovat tehneet Suomessa vuosikausia työtä. Heidän tilanteensa muuttui muutama vuosi sitten kun laki muuttui. Aiemmin esimerkiksi ns. B-oleskeluvalla Suomessa laillisesti vuosia olleet olivatkin sen jälkeen Suomessa laittomasti.
8. Tällaisen henkilön palkka voidaan maksaa hänen omalle pankkitililleen, ja siitä pidätetään verokortin mukaisesti verot. Työnantaja ei tiedä kielitaitoisen työntekijänsä paperittomuudesta, ei kukaan pankissakaan. Työskentely tapahtuu viranomaisilta piilossa. Pelkästään lapsiperheitä on mahdolisesti jopa satoja em. tilanteessa.
9. Heidän ja vastaavien osaltaan oleskelulupa tulee käsitellä uudelleen. Ei kannata palauttaa niitä, jotka ovat olleet avoimesti ja normaalisti mm. töissä Suomessa vuosikausia. Sen sijaan palautuksissa tulee keskittyä niihin, joiden palauttaminen on vaikeaa ja jotka eivät ole valmiita antamaan panostaan suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseksi.
Oleellisten kohtien numerot lihavoitu.
Lähde:
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr): ”Pyritään estämään varjoyhteiskunnan syntymistä.”
www.iltalehti.fi