Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 873
  • 2 243

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Hauska yksityiskohta haastattelussa oli mielestäni se (SPOILER ALERT), kun sanoi yrittäneensä kaveruutta Schumin kanssa mutta eivät vain kemiat kohdanneet. Yleensä kuskeilta tulee sitä perus jargonia, kun kysytään mahdollisuudesta ystävystyä kollegoiden kanssa. Toki helpompaa puhua asiasta uran jälkeen luonnollisesti, mutta silti jotenkin mukavaa rehellisyyttä.
Tämän lisäksi aika suoraa puhetta myös David Coulthardista ja etenkin alkuvaiheiden haasteista tämän kanssa, vaikka ilmeisen hyvää pataa loppuvaiheessa olivatkin, pl. Spielberg 1999, josta The Häkä antoi myös vielä pientä jälkipalautetta. Sennakin sai osansa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimihän on kanssa tuota v-sanaa välillä huudellut radioon, eikä sitä osata tietenkään piipata pois. Selostajillaa tuppaa välillä olemaan pokassa pitelemistä. Vetteli kyllä yllättävän paljon noita suomen kielen sanoja ja jopa sanontoja tietää. Mutta nyt on viime aikoina Vettelin radiot olleet oikein kielikylpyä, kun englannin lisäksi kuulee, saksaa, suomea ja italiaa. Mitähän sieltä vielä tulee? Ranskaa vaiko oikein arabiaa?
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ohjauspyörän kahden napin yksinkertaisuus herättää myös ihastusta näinä aikoina. Olisiko toisesta nappulasta radioyhteys ja toisesta juomapullo? Pienet peilit myös huvittavat.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mies iskee manuaalivaihteilla (!) menemään
Tarkoitit varmaan keppivaihteita. :)

Onhan tuo aika käsittämätöntä, kun autossa ei ole ohjaustehostinta, hevosvoimia ihan perkeleesti ja silti saat auton kulkemaan radalla noin nätisti. Etenkin ennen viimeistä shikaania tapahtunut auton korjausliike yhdellä kädellä oli aika komea suoritus.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Oliko McLarenilla jo semi automatic tuolloin, vai ihan perinteinen manuaali? Tässä kuitenkin jalkatyöskentelyä fomula-autolla.
1992 vuodeksi tuli semi-automaatit käyttöön ainakin McLarenille, mutta tosiaan joo. Nyt meni meikäläisen mukahauska piikki vähän itseltäkin ohi, kun ovathan nuo autot jo ties kuinka pitkään olleet semi-automaatteja. Käsi pystyyn virheen merkiksi!

Ja nyt vielä muistetaan se fakta, että Senna ajoi vuonna 91 Brasilian GP:n voittoon, kisan viimeiset kierrokset meni pelkällä kutosvaihteella. Kärsi myös kisan aikana kovista lihaskrampeista ja kuumeesta. Mies jouduttiin auttamaan autostaan pois päästyään varikolle.

Että joo, onhan se vähän huvittavaa välillä seurata, kun joku Hamilton laskeskelee voittoon 30s erolla seuraavaan ja hädin tuskin hikoilee autosta noustessaan. Ei ihmekään, että kuskit itsekin haluaisivat lisää haastetta ajamiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oli kyllä kovaa hommaa ja retuutusta, mutta eikös g voimat ole vain kasvaneet noista ajoista. Se ainakin tuo haasteita eri tavalla. Ja onhan ne nykyään ihan eri tason urheilijoita fysiikkavalmentajineen verrattuna ysärinkin kuskeihin.
Ei sillä ettenkö itsekin pidä old school meiningistä.

Sellainen kuoleman halveksunta ja hulluus oli ennen vanhaan enemmän läsnä. Mutta urheilulliset mittarit enemmän nykyään...
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Oli kyllä kovaa hommaa ja retuutusta, mutta eikös g voimat ole vain kasvaneet noista ajoista. Se ainakin tuo haasteita eri tavalla. Ja onhan ne nykyään ihan eri tason urheilijoita fysiikkavalmentajineen verrattuna ysärinkin kuskeihin.
Ei sillä ettenkö itsekin pidä old school meiningistä.

Sellainen kuoleman halveksunta ja hulluus oli ennen vanhaan enemmän läsnä. Mutta urheilulliset mittarit enemmän nykyään...

Tuolloin vuonna -89 Sennan paalupaikka-aika oli 1:38.041 ja tänä vuonna Vettelin paaluaika 1:27.064. Eli onhan tuo ero autojen vauhdissa aivan valtavaa, mutta toki niin pitää ollakin kun aikaa kulunut 40 vuotta. Ja hyvä ettei tuon ajan autot aivan yhtä hurjasti kulkeneetkaan kuin nykyään, kun katsoo tuota Sennan menoa turvallisuuden näkökulmasta. Tuon rungon sisällä ei kuski kovin turvassa ollut.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Että joo, onhan se vähän huvittavaa välillä seurata, kun joku Hamilton laskeskelee voittoon 30s erolla seuraavaan ja hädin tuskin hikoilee autosta noustessaan.
Onhan noita toki nähty kuinka Hamilton nousee autosta "kaikkensa antaneena" ja kehuu hulluimmaksi suorituksekseen koskaan. Jumalan ja parhaiden fanien avulla kuitenkin jaksoi. So many british flags there and what a crowd we have here! Even though it was my hardest race ever still I rise.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse asiassa tuo Sennan kierros aivan jäätävän kova jos verrataan aikoja ihan viiden vuoden päähän. Todennäköisesti kovempi aika kuin maailman nopeimmalla Heikillä Cartehamilla. Senna ajoi käytännössä ohjuksella missä oli ratti ja renkaat. Aivan hullua! Aivan uskomattoman siistiä!
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonson paluulle peukut alas Ferrarilla. Ihan järkevä linjaus sinällään, koska Alonso kuuluu menneisyyteen, ei tulevaisuuteen. Mutta hieman oudompi lausunto on, ettei Verstappen voisi koskaan ajaa Ferrarilla syytettyään heitä huijaamisesta. Eiköhän Verstappen ole kuitenkin ihan realistinen vaihtoehto tallille, kun Vettel aikanaan lähtee pois. Pieni pahoittelu ja Ferrarin nuoleskelu, niin ovet ovat jälleen avoinna. Onhan siellä toki Leclerc, jonka sopivuus Maxin pariksi lienee epävarmaa. Mutta aivan varmasti ovat Ferrarilla kiinnostuneita, jos voivat napata Maxin Mercedeksen nokan edestä.

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Itse asiassa tuo Sennan kierros aivan jäätävän kova jos verrataan aikoja ihan viiden vuoden päähän. Todennäköisesti kovempi aika kuin maailman nopeimmalla Heikillä Cartehamilla. Senna ajoi käytännössä ohjuksella missä oli ratti ja renkaat. Aivan hullua! Aivan uskomattoman siistiä!
Sennan aika oli 1:38.041, kun taas Heikki ajoi kaudella 2010 1:35.464, joten eipäs mollata Suomussalmen suurta miestä siellä. Heikin epäonni, ettei ollut vuonna 1989 jo Suzukassa kyykyttämässä näitä tusinakuskeja.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Alonson paluulle peukut alas Ferrarilla. Ihan järkevä linjaus sinällään, koska Alonso kuuluu menneisyyteen, ei tulevaisuuteen. Mutta hieman oudompi lausunto on, ettei Verstappen voisi koskaan ajaa Ferrarilla syytettyään heitä huijaamisesta. Eiköhän Verstappen ole kuitenkin ihan realistinen vaihtoehto tallille, kun Vettel aikanaan lähtee pois. Pieni pahoittelu ja Ferrarin nuoleskelu, niin ovet ovat jälleen avoinna. Onhan siellä toki Leclerc, jonka sopivuus Maxin pariksi lienee epävarmaa. Mutta aivan varmasti ovat Ferrarilla kiinnostuneita, jos voivat napata Maxin Mercedeksen nokan edestä.


Mä oon varma, että Hamilton korvaa Vettelin ensi kauden jälkeen Ferrarilla ja Verstappenilla on jo jonkinlainen (esi)sopimus Mersun kanssa. Ferrarin pitkän ajan panostus on Leclerc, mutta lajin historian kovin kuski lopettamassa uransa ferkulla on sellainen optio, jota he eivät markkinointisyistäkään halua jättää käyttämättä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulee kyllä siirtohuhujen puolesta mielenkiintoinen ensi kausi. Pakka on kaudelle 2021 niin hyvin auki. Onko Leclerc oikeastaan ainoa kuski kellä on soppari kyseiselle kaudelle, kun häntä pidetään varmana Ferrari kuljettajana?

Hamilton, Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo. Nämä kaikki nimet ovat vapailla markkinoilla. Ferrari oli ilmoittanut haluavansa tietää vuoden 2021 kuljettajat Espanjan gp:n jälkeen toukokuussa. Tuohon en ihan jaksa uskoa että ihan noin aikaiseen selviäisi. Vettelinhän on nyt huhuttu Ricciardon ohella tähyilevän McLarenin suuntaan. Mäkkihän saa 2021 kaudeksi jälleen Mersun koneet käyttöön, mikä lisää tiimin houkuttelevuutta. Hamiltonia viedään kovasti Ferrarille, samoin kuin jopa Toto Wolffia huhuttiin Ferrarin uudeksi nokkamieheksi. Jos Hamilton lähtee Bottas saanee ainakin jatkaa Mersulla siinä tapauksessa. Verstappenin Mercedes siirto onkin sitten vähän fifty-sixty tilanne. Jos Red Bull-Honda yhdistelmä onkin ensi kaudella jo mestarustasoa, miksi vaihtaa tallia? Red Bull on kuitenkin aina auton rungon puolesta ollut hereillä, kun isompia sääntömuutoksia tulee. Ja jos Verstappen lähtee ketäs Red Bullilla sitten ajaa. Rupeaa kuskit loppumaan kesken. Joku Albon-Gasly kaksikko ei kuulosta voittavalta yhdistelmältä, ainakaan vielä.

Oma veikkaukseni vuoden 2021 kuskeiksi kärkitiimien osalta:
Mercedes: Bottas-Vettel (saksalainen moninkertainen mestari sopii mersun suunnitelmiin hyvin)
Ferrari: Leclerc-Hamilton (Lewis himoitsee titteliä vielä kolmannellakin eri autolla ja vieläpä sillä kaikkein legendaarisimmalla)
Red Bull: Verstappen-Albon (Verstappen pysyy "kotona")
McLaren: Ricciardo-Sainz (Ricciardolle viimeinen mahdollisuus nousta mestaruuskamppailuun)
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Lewis himoitsee titteliä vielä kolmannellakin eri autolla ja vieläpä sillä kaikkein legendaarisimmalla
Tätä olen itsekin ajatellut. Lisäksi tuossa olisi se symboliikka kun nousee mestaruuksissa Schumin ohi. Joo, julistan Hamiltonin jo ensi kauden mestariksi nyt. Tallien voimasuhteissa tuskin tulee kauheasti eroa tähän kauteen joten Hamilton on valtaisa suosikki myös ensi kaudelle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä olen itsekin ajatellut. Lisäksi tuossa olisi se symboliikka kun nousee mestaruuksissa Schumin ohi. Joo, julistan Hamiltonin jo ensi kauden mestariksi nyt. Tallien voimasuhteissa tuskin tulee kauheasti eroa tähän kauteen joten Hamilton on valtaisa suosikki myös ensi kaudelle.

Ja taas toisaalta Hamilton on haastatteluissa korostanut hänelle olevan tärkeää, että on aina ajanut Mercedeksen moottoreilla, joten ties vaikka palaisi McLarenille. On kyllä puhunut kauniita Ferraristakin ja tietäen että herralle on tärkeää minkälainen kuva hänestä muille välittyy, niin Ferrarilla Schumin ennätysten lopullinen rikkominen/rinnalle nousu olisi hänen uransa suurin kruunu.

Joo ensi kauden uskoisin olevan vähän tasaisempi. Luulen Red Bull Hondan ottavan ison loikan aivan Mersun vanaveteen ja Ferrari on varmasti lähellä, mutta mestaruuteen heillä tuskin eväät riittää kiistelevän kuskikaksikon ja taktisten kömmähdysten ansiosta. Joten Hamiltonin on suurin suosikki. Haluan kyllä uskoa Bottaksen mahdollisuuksiin, mutta jos sopimukseton tila vaikutti seuraavalle kaudelle vaikutti tänäkin vuonna ajosuorituksiin, niin miten se sitten ensi vuonna?
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Tuossa on vaan sellainen juttu että Ferrarien edellisestä kuljettajien mestaruudesta (2007) alkaa muutaman vuoden päästä olla yhtä pitkä aika mitä oli välissä Scheckter-Schumacherin Ferrarille saapuminen (1979-1996), joten tittelin palauttaminen tekisi miehestä legendan jos ei sitä jo ole.

Menneen vuosikymmenen aikana on kuitenkin käynyt aikakautensa parhaimpina pidetyt Alonso ja Vettel yrittämässä Ferrarille mestaruutta vuodesta toiseen ilman menestystä. Italiassa (ja muuallakin) on kasvanut jo kokonainen sukupolvi aikuisiksi joille Ferrarin voittamat mestaruudet ovat pelkkiä lapsuuden iltasatuja. Minun kohta aikuisen pojan Lego-laatikosta löytyi Räikkösen Ferrari numerolla yksi. Lapsuuden kulta-aikoja.

Jos Hamilton voittaisi punaisilla kyseisen tittelin niin siinä vaiheessa minäkin myöntäisin kyseessä olevan yksi kaikkein parhaista. Nyt hybridiajan Mercedes on vain ollut turha ylivoimainen auto että kykenisin tämän myöntämään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Jos Hamilton voittaisi punaisilla kyseisen tittelin niin siinä vaiheessa minäkin myöntäisin kyseessä olevan yksi kaikkein parhaista. Nyt hybridiajan Mercedes on vain ollut turha ylivoimainen auto että kykenisin tämän myöntämään.
Näinkin, mutta pitää muistaa se että Hamilton on kuitenkin ajanut myös tallikaveriaan vastaan kilpaa ja jopa Bottaksen kanssa tilanne oli se että Hamiltonille ei sitä punaista mattoa levitetty, vaan häntäkin vastaan on saanut kisata. Toki on ollut kuskina sen verran parempi että erot on olleet isohkot, mutta kuitenkin.

Sanotaanko että siinä vaiheessa kun tilastot alkavat olla Hamiltonin kohdalla niin murskaavat että kohta mennään jo Schuminkin ohi niin hankala sitä on enää sivuuttaa että kyseessä on jopa kaikkien aikojen paras kuljettaja. Tokihan esim. Sennaa voidaan nostaa tähän keskusteluun myös mukaan, mutta fakta on sekin että kyllähän Sennallakin oli aikalailla ylivoimainen kalusto usein käytössä.

Hamiltonilta löytyy muuten sellainenkin kova meriitti että on voittanut jokaisella ajamallaan kaudella vähintään yhden osakilpailun ja mukana on kuitenkin sellaisiakin kausia jolloin se oma auto ei ihan kärkipään auto kuitenkaan ollut.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Näinkin, mutta pitää muistaa se että Hamilton on kuitenkin ajanut myös tallikaveriaan vastaan kilpaa ja jopa Bottaksen kanssa tilanne oli se että Hamiltonille ei sitä punaista mattoa levitetty, vaan häntäkin vastaan on saanut kisata. Toki on ollut kuskina sen verran parempi että erot on olleet isohkot, mutta kuitenkin.

Sanotaanko että siinä vaiheessa kun tilastot alkavat olla Hamiltonin kohdalla niin murskaavat että kohta mennään jo Schuminkin ohi niin hankala sitä on enää sivuuttaa että kyseessä on jopa kaikkien aikojen paras kuljettaja. Tokihan esim. Sennaa voidaan nostaa tähän keskusteluun myös mukaan, mutta fakta on sekin että kyllähän Sennallakin oli aikalailla ylivoimainen kalusto usein käytössä.

Hamiltonilta löytyy muuten sellainenkin kova meriitti että on voittanut jokaisella ajamallaan kaudella vähintään yhden osakilpailun ja mukana on kuitenkin sellaisiakin kausia jolloin se oma auto ei ihan kärkipään auto kuitenkaan ollut.

Muistanko aivan väärin, mutta onkohan jopa voittanut kaikilla radoilla joilla ajanut vähintään yhden kilpailun?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistanko aivan väärin, mutta onkohan jopa voittanut kaikilla radoilla joilla ajanut vähintään yhden kilpailun?

Monilla radoilla on kyllä voittanut, mutta Intiassa, Koreassa ja Valencian katuradalla ei ainakaan voittoja ole tullut. 26:lla eri radalla on Lewis kisoja voittanut, eli varmasti tuosta vielä muutama puuttuu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ferrari: Leclerc-Hamilton (Lewis himoitsee titteliä vielä kolmannellakin eri autolla ja vieläpä sillä kaikkein legendaarisimmalla)

Tätä olen itsekin ajatellut. Lisäksi tuossa olisi se symboliikka kun nousee mestaruuksissa Schumin ohi. Joo, julistan Hamiltonin jo ensi kauden mestariksi nyt. Tallien voimasuhteissa tuskin tulee kauheasti eroa tähän kauteen joten Hamilton on valtaisa suosikki myös ensi kaudelle.

En jaksa tilastoja alkaa selaamaan, joten kysytään suoraan.... Onko Formuloissa ketään joka olisi voittanut mestaruuden 3 eri tallissa ? Rallissahan on vaan yksi, Kankkunen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En jaksa tilastoja alkaa selaamaan, joten kysytään suoraan.... Onko Formuloissa ketään joka olisi voittanut mestaruuden 3 eri tallissa ? Rallissahan on vaan yksi, Kankkunen.

Juan Manuel Fangio on voittanut peräti neljässä eri tiimissä. Toki tämä sitten ollut aivan formuloiden alkutaivalta 50-luvulla, jolloin lähes kuka tahansa on pystynyt auton rakentamaan autotallissaan ja osallistumaan kilpailuun. Että täysin vertailukelpoinen suoritus ei enää tuo ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös