Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 580
  • 2 264

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
F1 julkaisi Audin odotetun tulemisen 2026 moottorinvalmistajana. Odotellaan vielä Porschen julkistusta. Jokohan Mercedeksellä ja Söör Hamiltonin tiimissä ollaan peloissaan, kun säännöt taas muuttuvat tulevaisuudessa ja ei olekaan gridin ylivoimaisesti nopein auto.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1 julkaisi Audin odotetun tulemisen 2026 moottorinvalmistajana. Odotellaan vielä Porschen julkistusta. Jokohan Mercedeksellä ja Söör Hamiltonin tiimissä ollaan peloissaan, kun säännöt taas muuttuvat tulevaisuudessa ja ei olekaan gridin ylivoimaisesti nopein auto.
Eiköhän Mersulla taas itkupotkutyyliin uhkailla sarjasta vetäytymisellä, kuten aiemminkin ovat tehneet, kun jotain on muuttunut epäsuotuisaan suuntaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jokohan Mercedeksellä ja Söör Hamiltonin tiimissä ollaan peloissaan, kun säännöt taas muuttuvat tulevaisuudessa ja ei olekaan gridin ylivoimaisesti nopein auto.
Tuskinpa Hamilton enää tuolloin mukana on - ainakaan kuljettajana. Jokin johtajan paikka Hamiltonille Mercedekseltä varmasti irtoaa, jos itse vain haluaa. 23 muutoksiahan Mese on vahvasti kannattanut.

VAG-konsernille iso peukku, toivottavasti houkuttelisi jonkun toisenkin mukaan. Mutta kenet? Stellantiksella on jo Ferrari, Toyota ja Ford hukkasivat aikoinaan miljardikaupalla rahaa saavuttamatta yhtään mitään + Fordilla asiakaskunta on sellaista että heille markkinoinnilliset hyödyt lie aika kyseenalaiset. BMW:n autourheilupanostus on varjo entisestään. GM ja Chevy tähtäimenään Aasia sekä USA:n orastavan F1-buumin hyödyntäminen, voisiko siinä olla ideaa?
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
VAG-konsernille iso peukku, toivottavasti houkuttelisi jonkun toisenkin mukaan. Mutta kenet? Stellantiksella on jo Ferrari, Toyota ja Ford hukkasivat aikoinaan miljardikaupalla rahaa saavuttamatta yhtään mitään + Fordilla asiakaskunta on sellaista että heille markkinoinnilliset hyödyt lie aika kyseenalaiset. BMW:n autourheilupanostus on varjo entisestään. GM ja Chevy tähtäimenään Aasia sekä USA:n orastavan F1-buumin hyödyntäminen, voisiko siinä olla ideaa?
Niin kauan kun nämä isot nimet ostelee vain vanhoja talleja homma on täysin plus miinus nolla. Tiimejä tarvitaan lisää, mielellään kolme kappaletta ja näistä isoista nimistä on hyötyä sitten, kun tulevat uutena valmistajana mukaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tuskinpa Hamilton enää tuolloin mukana on - ainakaan kuljettajana. Jokin johtajan paikka Hamiltonille Mercedekseltä varmasti irtoaa, jos itse vain haluaa. 23 muutoksiahan Mese on vahvasti kannattanut.
Miksi ei olisi? Siellähän on Toto puhunut julkisesti jostain kymmenen vuoden suunnitelmasta, missä molemmat olisivat vielä läsnä. Kovasti vakuuttaa Hamilton olevansa elämänsä kunnossa vieläkin, ja kyllähän tulokset radalla myös vahvistavat tätä. Ei ole kotona lapsia ruokittavana, joten sieltäkään suunnalta nyt ei varsinaista painetta tule lopettamisen suhteen. Lisäksi noita muoti/musiikkihommia voi nähtävästi pyöritellä sopivissa määrin ajamisen ohessa, joten saa sieltä myös muuta sisältöä arkeen. En oikeasti yhtään yllättyisi jos ajelisi vielä 45 vuotiaana. Ihan hyvin tuo 41v Fernando tuolla kiusaa nuorempiaan. Tai tulee kiusaamaan ainakin seuraavat pari vuotta.

Loppupeleissä varmaan kyse on siitä, millainen kalusto siellä on alla, ja erityisesti kuinka potentiaalinen. Nythän tänä vuonna on puhunut paljon siitä, että on ollut motivoivaa kehittää autoa takaisin kohti voittotaistelua. Ainoa mikä voisi mielen muuttaa on Mersun suorituskyvyn totaalinen taantuminen, jolloin ei olisi ollenkaan menestymismahdollisuuksia näköpiirissä. Tähän en millään jaksa uskoa. Eniten henkilöstöä kaikista talleista, isoimmat tehtaat (pl. Papa Strollin tulevat viritykset, ehkä?) ja vahva menestymisen kulttuuri. Eli kaikki nämä seikat huomioon ottaen, en näe tallin suorituskyvyn tuosta ainakaan kauheasti heikentyvän. Oli kyseessä sitten lyhyt tai pitkä aikaväli.

On siinä Mersun junnukuskeilla kyllä odottelemista luvassa. Mahdollisuus saada kisakuskin penkki seuraavan 5-10v sisällä on aika heikko. Tuskin Yrjökään tuosta mihinkään liikkuu hetkeen. Ja jos Hamilton tuosta lopettaisi, niin varmaan Lando Norris on aika kova suosikki korvaajaksi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Niin kauan kun nämä isot nimet ostelee vain vanhoja talleja homma on täysin plus miinus nolla. Tiimejä tarvitaan lisää, mielellään kolme kappaletta ja näistä isoista nimistä on hyötyä sitten, kun tulevat uutena valmistajana mukaan.
Hienoa olisi saada jälleen lisää talleja gridille, mutta ei taida hirveästi Audeja ja vastaavia hotsittaa aloittaa projektia tyhjästä ja syytää satoja miljoonia joukon hännillä ajeluun muutaman kauden ajan. Varmaan vaatisi jonkun sekopäisen miljardöörin perustamaan pojalleen tallipaikan sarjassa, jotta lisää ajokkeja saataisiin mukaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hienoa olisi saada jälleen lisää talleja gridille, mutta ei taida hirveästi Audeja ja vastaavia hotsittaa aloittaa projektia tyhjästä ja syytää satoja miljoonia joukon hännillä ajeluun muutaman kauden ajan. Varmaan vaatisi jonkun sekopäisen miljardöörin perustamaan pojalleen tallipaikan sarjassa, jotta lisää ajokkeja saataisiin mukaan.

Kuten Toyota osoitti, ei sen uuden tallin pistäminen pystyyn edes kovilla resursseilla(toki Japanilaiset bisnesskäytännötkin jarruttavat)ole niin helppoa. Yleensä noilla olemassaolevillakin talleilla menee 3-5 kautta edes kääntää tuloksellinen syväkyykky takaisin voittotaistelussa mukana olemiseksi(ilman jotain suurta sääntömuutosta joka muuttaa koko lajia, kuten Honda/Brawnin ja Mersun kohdalla kävi).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Niin kauan kun nämä isot nimet ostelee vain vanhoja talleja homma on täysin plus miinus nolla. Tiimejä tarvitaan lisää, mielellään kolme kappaletta ja näistä isoista nimistä on hyötyä sitten, kun tulevat uutena valmistajana mukaan.
Minä en olisi noin jyrkkä. Isot pojat kuitenkin tuovat aivan erilaiset resurssit kuin vaikkapa Sauberilla on yksinään ikinä. Nyt se ajaa vuodesta toiseen jämäpisteillä, Audin kanssa Sauberilla on ainakin mahdollisuus yrittää ylöspäin ja valmis pohja, jolle rakentaa.

Autonvalmistajiin en luottaisi uusien tallien rakentajina ollenkaan, koska ne tulevat ja menevät miten sattuu. Tottakai olisin iloinen, jos joku päättäisi kokeilla, mutta johan se 2000-luvulla nähtiin, miten voi käydä, jos suhdanteet menevät liian heikoiksi.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alfa-Romeo ilmoitti vetäytyvänsä formuloista 2023 kauden päätteeksi ja Audi ilmoitti liittyvänsä sarjaan kaudelle 2026. Voiko nämä liittyä toisiinsa, vai muuntuuko talli sitten Sauberista Audiksi vai jääkö Audi vain moottoritoimittajaksi. Ja mitä tekee Porsche ?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
vai muuntuuko talli sitten Sauberista Audiksi
Näin ainakin jossain huhuiltiin tapahtuvan. Linkkiä en nyt puhelimella jaksa kaivaa, mutta kuulemma myllyt rakennettaisiin Saksassa, kun taas tuulitunnelit sun muut ovat Sveitsissä Sauberin tehtaalla.

Porschea on taasen pitkään huhuiltu RB:n kumppaniksi, eikä mielestäni huhuissa ole juurikaan muita talleja pyörinyt.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin kauan kun nämä isot nimet ostelee vain vanhoja talleja homma on täysin plus miinus nolla. Tiimejä tarvitaan lisää, mielellään kolme kappaletta ja näistä isoista nimistä on hyötyä sitten, kun tulevat uutena valmistajana mukaan.
Niinno, jos Audi lähtee Sauberin kelkkaan, niin saadaan toivottavasti kärkitaisteluun yksi talli lisää. Vaikka siellä olisi 5 uutta tallia, niin ei se kauheasti lämmitä jos RB/Ferrari/Mersu hallitsevat kärkeä. Joku 5 tallia kärjessä olisi aivan unelmaa, en tiedä tuleeko toteutumaan, mutta ei se pelkkä tallien määrä ole ratkaiseva.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
GM ja Chevy tähtäimenään Aasia sekä USA:n orastavan F1-buumin hyödyntäminen, voisiko siinä olla ideaa?
Chevyllähän oli alustava idea liittyä Formuloihin Andrettin kanssa. Amerikkalainen talli, amerikkalaisella moottorilla ja Amerikkalaisella kuskilla olisi juuri se mitä jenkkien kiinnostuksen nostaisi pilviin
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Joku VHS-kasettien haltija oli ladannut Tubeen Salon Ferrari-debyytin Itävallassa 1999. Melkoista nostalgiatykitystä! Salon kisahan meni heti pieleen - aivan kuten meni Mika Häkkisenkin, jonka Coulthard tunnetusti kilkkasi avauskierroksella letkan hännille. Ilman sitä Häkkinen olisi kyllä voittanut helposti kyseisen kilpailun, toki nousi komeasti kolmanneksi kuitenkin.

Coulthardin syöksy näyttää aivan järjenvastaiselta, kuvitteliko se tosiaan pääsevänsä ohi? Olisi nyt edes voittanut Irvinen, jos halusi leikkiä sankaria. Jean Alesi sen sijaan onnistui tekemään muutaman nätin ohituksen videolla.

Kyllösellä ollut selvästi kesäloma menossa (hän hoiti kesäisin kisat Suomesta tullen mökiltään viikonlopuiksi Pöllölaaksoon), oli jopa tavallista enemmän kujalla. Viasatin Mersu-faneissa on omat ongelmansa, mutta he nyt sentään ymmärtävät, miltä eri autot näyttävät.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Red Bull sekä Aston Martini ovat ilmeisesti ylittäneet cost capin viime vuonna. Toivottavasti tulee mojovat sakot sekä rajoituksia kehitystyöhön, sillä muuten koko systeemiltä lähtee matto alta.

Astonille on sellainen puuhastelumeininki ettei yllättänyt yhtään. Red Bullista oli kiva tietää oliko budjettiylitys tietoinen valinta Mersun voittamiseksi.

Voin jo miltein kuulla Hornerin itkut jos Mercedes olisi vastaavasti ylittänyt cost capin.



 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Eikä mennyt kuin 10 kuukautta aikaa selvittää asia. Jos tämä olisi oikeasti tapahtunut niin eiköhän sieltä olisi jo sakkoa ja penaa tullut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Coulthardin syöksy näyttää aivan järjenvastaiselta, kuvitteliko se tosiaan pääsevänsä ohi?
Coulthard oli kyllä aivan käsittämättömän luokaton kakkoskuski, siis lähinnä siinä mielessä kun oli tarkoitus tuoda tallipisteitä ja jeesata Häkkistä kuskimestaruudessa. Joo, teoriassa molemmilla kuskeilla oli McLarenilla lupa taistella mestaruudesta, mutta kaikki tiesivät ettei Coulthardilla ole mitään palaa tuossa taistelussa.

Jos Coulthardilta olisi tullut vähänkin enemmän apuja niin tuo kauden 1999 mestaruustaistelu ei olisi ollut lähellekään niin tiukka ja lisäksi McLaren olisi voittanut tallimestaruudenkin helposti.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Red Bull sekä Aston Martini ovat ilmeisesti ylittäneet cost capin viime vuonna. Toivottavasti tulee mojovat sakot sekä rajoituksi kehitystyöhön, sillä muuten koko systeemiltä lähtee matto alta.

Astonille on sellainen puuhastelumeininki ettei yllättänyt yhtään. Red Bullista oli kiva tietää oliko budjettiylitys tietoinen valinta Mersun voittamiseksi.

Voin jo miltein kuulla Hornerin itkut jos Mercedes olisi vastaavasti ylittänyt cost capin.




Mikäli katto on ylitetty, nyt asetetaan ennakkotapaus miten noita kohdellaan jatkossa. Pisterangaistusta en usko enää takautuvasti tapahtuvan, mutta olisiko esim ensi kauden alkuun mahdollinen? Toinen vaihtoehto rahallinen sakko, tyyliin ylimennyt osa jollain kertoimella. Varmaan yksi vaihtoehto myös kutistaa kyseisten tallien osalta ensi kauden kattoa ylimenneen budjetin verran + sakko, mutta tuleeko tästä sitten ikuinen oravanpyörä isojen ja varakkaiden tallien osalta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös