Yle Puhe

  • 80 234
  • 318

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus kieltämättä hampaita irvistellen joutuu sitä feministien termeihin ja käsitteisiin perustuvaa "keskustelua" kuuntelemaan, mutta urheasti olen yrittänyt saada niistäkin jotain tolkkua ja aina silloin tällöin studioon on saatu edes joku tolkun ihminenkin.
Ihailen pääsi kestävyyttä. Mä en pysty.

Pitkän aikaa tuli kuuneltua vain puhetta, kun olen läpikyllästynyt soittolistoihin. No nyt soittolistat on puheellakin ja ohjelmisto telaketjufemifasismia.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse olen aamuisin suosiolla siirtynyt pysyvästi Ykköselle. Ykkösaamu ja Muistojen bulevardi, jälkimmäinen useimmin joko Jake Nymanin, Susanna Vainiolan tai Pekka Laineen kokoamana. Oliko meillä Ylen parhaalle kanavalle ketjua?
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Itse olen aamuisin suosiolla siirtynyt pysyvästi Ykköselle. Ykkösaamu ja Muistojen bulevardi, jälkimmäinen useimmin joko Jake Nymanin, Susanna Vainiolan tai Pekka Laineen kokoamana. Oliko meillä Ylen parhaalle kanavalle ketjua?

Eipä oo tullut Jake Nymania kuunneltua sitten lapsuuden su-aamujen. Edustaa ns. pysyvyyttä.

Vainiolan ja Laineen ohjelmat kylläkin nousseet vakiokuunteluun Areenasta. Muistojen bulevardi täytyy vissiin sekin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietysti on. Jos profiloidaan kohderyhmä kanavalle, niin samalla tietysti tuunataan soittolista joko kohderyhmän mukaan tai mennään perinteisesti kuka maksaa eniten -periaatteella.
Yle Puhe
Tuolta voidaan todeta, että Shadowplayn dirtysweet on tänään voimasoitossa. 3 kertaa tänään.
Shadowplay on julkaissut levyn viimeksi 1997. On siis Yle Puheen Päivän Klassikko ja siksi soinut tänään. Samaten noista kuukauden soitetuimmista ainakin kärkikolmikko on myös Päivän Klassikkoja, vanhoja biisejä siis ja soineet oletettavasti kyseisenä päivänä, tuskin juuri muuten.
Ehkä ymmärrämme soittolista termin eri tavalla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Olen aina paennut radioiden soittolistaa Yle Puheen pariin. Muutaman bändin biisit rinkirunkkaa muilla kanavilla aamusta iltaan, eikä sitä vaan jaksa.

Nyt Puhekin on lähtenyt soittamaan musiikkia ihan vakiolähetyksiinsä. Okei, musiikkiskaala on huomattavasti laajempi ja sitä ei soi kokoajan, mutta itse diggasin kun sai tosiaan puhdasta puheradiota kuunnella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Soittolista on esimiehen laatima ja joko soittojärjestyksessä tai toimittaja saa niistä valita.
Onko Puheella siis tällainen? Luulisi että tuossa yhdentoista juuri soineen tai seuraavaksi soivan kappaleen listalla olisi sitten edes yksi sama biisi kuin kuukauden soitetuimmissa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä olikin mennyt aivan ohi. Mitä mieltä jengi tästä ohjelmasta on ollut? Täytyypä laittaa listalle.

Ainakin ekan jakson leffa-analyysi oli todella pinnallista. Ehkä Jacksonin TSH-trilogiasta olisi jotain muutakin kuvitellut kyettävän sanovan kuin että kököt tietokone-efektit, mikä oli melkeinpä ainoa kommentti yksinomaan elokuvista, mikä näiltä asiantuntijoilta tuli, kun toimittaja asiaa erikseen kysyi.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Urheiluillassa tuli muuten erittäin mielenkiintoinen jakso jääkiekkoilijan kasvattamisesta kohti huippua. Vieraana oli ex-pelaaja ja nykyinen pelaaja-agentti Jukka Tiilikainen. Hyvää asiaa tuli myös nykyisestä Liigan tasosta ja esimerkiksi siitä, miten KHL toi alkuun epämääräisiä onnenonkijoita koskien hänenkin työnkuvaansa. Erittäin sanavalmista ja simppeliä kuunneltavaa, jossa käydään silti tarkasti eri yksityiskohtia läpi.

Jääkiekon ystäville tästä suositus, tällä palstalla kun ilmeisesti heitä voi jonkin verran olla.


Urheilua Yle Puheessa | Jääkiekkoilijan polku huipulle - studiossa pelaaja-agentti Jukka Tiilikainen
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tietysti on. Jos profiloidaan kohderyhmä kanavalle, niin samalla tietysti tuunataan soittolista joko kohderyhmän mukaan tai mennään perinteisesti kuka maksaa eniten -periaatteella.
Yle Puhe
Tuolta voidaan todeta, että Shadowplayn dirtysweet on tänään voimasoitossa. 3 kertaa tänään.
Mitä? Hyvä biisi soinut radiossa, ja vieläpä kolme kertaa? Painokoneet seis.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Juhannusaattona Lindgren & Sihvonen kauden parituntinen päätösjakso.

Äänessä ainakin Jukka Jalonen, Annimari Korte, Pasi Mustonen, Jari Kupila, Paavo Arhinmäki ja, tietenkin,
On ilo olla mukana keskustelemassa huikeiden ajatusten kera
Kaj Kunnas.

Ulkonäkö, suomenruotsalaisuus tai persoonallisuus ei ole mikään syy nälviä toimittajaa. Osaamisen taso, mahdollisesti.

Kuitenkin ilmaisen tässä perättäisin sanoin, että missään oleellisessa ja/tai vakavasti otettavassa urheiluohjelmassa on hyvin vähän tarvetta Kaj Kunnaksen huikeille ajatuksille.
 

teppana

Jäsen
Juhannusaattona Lindgren & Sihvonen kauden parituntinen päätösjakso.

Äänessä ainakin Jukka Jalonen, Annimari Korte, Pasi Mustonen, Jari Kupila, Paavo Arhinmäki ja, tietenkin,

Kaj Kunnas.

Ulkonäkö, suomenruotsalaisuus tai persoonallisuus ei ole mikään syy nälviä toimittajaa. Osaamisen taso, mahdollisesti.

Kuitenkin ilmaisen tässä perättäisin sanoin, että missään oleellisessa ja/tai vakavasti otettavassa urheiluohjelmassa on hyvin vähän tarvetta Kaj Kunnaksen huikeille ajatuksille.

Olin tänään aikeissa kirjoittaa LS tuplajakson suosituksen tänne mutta nyt ei tarvi. Kaiken lisäksi väittely on kutkuttavassa tilanteessa missä Lindgren johtaa yhdellä pisteellä ja huomenna jaossa on kaksi pojoa. Itse ajattelin kuunnella ohjelman olutta nauttien ja makkaraa valmistaen.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olin tänään aikeissa kirjoittaa LS tuplajakson suosituksen tänne mutta nyt ei tarvi. Kaiken lisäksi väittely on kutkuttavassa tilanteessa missä Lindgren johtaa yhdellä pisteellä ja huomenna jaossa on kaksi pojoa. Itse ajattelin kuunnella ohjelman olutta nauttien ja makkaraa valmistaen.
Jep. Kuuntelen lähes aina tämän ohjelman juoksulenkillä jossain vaiheessa viikonloppua, joten kuumottaa jo valmiiksi miten tämän tuplajakson selviän. Kiitos Lindgrenille & Sihvoselle kansanterveyden edistämisestä, tai vaihtoehtoisesti sydänkohtauksesta.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jarmo Laitanevan luotsaama Kevyet Mullat -sarja teki erittäin mielenkiintoisen kesäjakson jo kauppojen hyllyistä poistuneista alkoholipitoisista juomista. Aiheena nyt esimerkiksi pöytäviina ja sorbus.

Toivottavasti tämä sarja jatkaa taas vakituisesti syksyllä, eikä vain tee satunnaista erikoisjaksoa.

Linkki Areenaan.

Kevyet mullat | Kadonneet suosikkijuomat
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Tulee aina silloin tällöin kuunneltua Naisasiatoimisto Kaartamo & Tapanaista. Tämä tuli mieleeni siitä, kun Antti Wennström twiittasi 18.12.2019-lähetykseen viitaten "Hyvä Outi". Heh, hauska juttu oli tämä Outin synnytystarina.

Ohjelmaa kuunnellessa tulee usein, väistämättäkin, funtsittua, että mitähän ohjelmasta miettivät persut ja muut antifeministit. Mahtaa olla lähes mahdotonta kuunneltavaa. Itse pidän ohjelmaa tärkeänä, mutta esittämisen tyyli on sellainen, ettei siinä varsinaisesti rakenneta siltoja sukupuolien välille. Ja ehkä se nimenomaan onkin tarkoitus: tavoitteena on voimaannuttaa naisia, ei mielistellä miehiä.

Niin kuin sanoin, pidän ohjelmasta ja pidän sitä erittäin tärkeänä, mutta sanan "patriarkaatti" käyttö ihmetettää. Ei kai nyt ihan kaikki voi olla patriarkaatin syytä kuten ohjelmasta saa kuvan. No, ehkä se onkin juuri vaikutelman tarkoitus.

Jos Kaartamo ja Tapanainen haluavat voimaannuttaa naisia, niin yhden vinkin voisin kuitenkin antaa. Se ei anna kovin hyvää voimaantumisen mallia, jos lähes jokaisen lauseen jälkeen täytyy hermostuneesti ja epävarmasti naurahtaa. Tulee, anteeksi sanankäyttö, pikkutyttömäinen vaikutelma.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tulee aina silloin tällöin kuunneltua Naisasiatoimisto Kaartamo & Tapanaista. Tämä tuli mieleeni siitä, kun Antti Wennström twiittasi 18.12.2019-lähetykseen viitaten "Hyvä Outi". Heh, hauska juttu oli tämä Outin synnytystarina.

Ohjelmaa kuunnellessa tulee usein, väistämättäkin, funtsittua, että mitähän ohjelmasta miettivät persut ja muut antifeministit. Mahtaa olla lähes mahdotonta kuunneltavaa. Itse pidän ohjelmaa tärkeänä, mutta esittämisen tyyli on sellainen, ettei siinä varsinaisesti rakenneta siltoja sukupuolien välille. Ja ehkä se nimenomaan onkin tarkoitus: tavoitteena on voimaannuttaa naisia, ei mielistellä miehiä.

Niin kuin sanoin, pidän ohjelmasta ja pidän sitä erittäin tärkeänä, mutta sanan "patriarkaatti" käyttö ihmetettää. Ei kai nyt ihan kaikki voi olla patriarkaatin syytä kuten ohjelmasta saa kuvan. No, ehkä se onkin juuri vaikutelman tarkoitus.

Jos Kaartamo ja Tapanainen haluavat voimaannuttaa naisia, niin yhden vinkin voisin kuitenkin antaa. Se ei anna kovin hyvää voimaantumisen mallia, jos lähes jokaisen lauseen jälkeen täytyy hermostuneesti ja epävarmasti naurahtaa. Tulee, anteeksi sanankäyttö, pikkutyttömäinen vaikutelma.

Olen tuota itsekin satunnaisesti kuunnellut radiosta ja Areenastahan toki nuo kaikki jaksot löytyvät.

En kyllä itse ole ihmetellyt mitä mieltä persut tai antifeministit ovat ko. ohjelmasta - heillä lienee käytännössä nolla syytä kuunnella kyseistä ohjelmaa ja hakea sieltä itseaiheutettua triggeröintiä. Hyviä pointtejahan ohjelmassa on eittämättä ollut eri jaksoissa - oletettavammin esitystyyli on valittu ihan tietoisesti - ja tuo esitystyyli on paikoitellen tarkoituksellisen provosoivan oloinen. Reaktioitahan tässäkin haetaan.

Itse en nyt osaa nähdä ohjelmaa mitenkään erityisen tärkeänä tai uraa-uurtavana? Voimaantuminen on kyllä sellainen sana, josta itselleni tulee lähinnä heikko olo *hymiö*
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En ole vielä persuja äänestänyt, mutta kieltämättä alkaa jotenkin sillä viduilu yhä enemmän kiinnostamaan. Eu on tosin ongelma ja myös talouspoliittinen linja, jonka tosin uskon olevan duunaria ymmärtäväinen.
Vaan kuulokuvaani nykyisestä Yle Puheesta:
Aamu ei kiinnosta, Akti ei kiinnosta, naisten ohjelmat eivät kiinnosta, vähemmistöjen ohjelmat eivät kiinnosta. Lifestyle ei kiinnosta. Ja sitten vielä Petteri Sihvonenkin ärsyttää niin maan perkeleesti etten voi kuunnella.
Ei mene arveella hyvin, koska vielä kaiken kukkuraksi Linda Pelkonen Politiikkaradiossa on floppi, Hesari päästi "eduskuntatoimittajansa" luultavasti siirtokorvauksetta toiseen joukkueeseen.

Pekkisen puheenparsi ärsyttää, mutta ehkä joka viides jutunaiheensa minua kiinnostaa.
Krja vs. Leffa on useammin kiinnostava.

Yle Puhe on onnistunut profiloinnissaan: minä en kuulu target-ryhmään enkä enää siis kanavaa kuuntele.
Paitsi urheilulähetyksiä.

Minusta kanavan voisi lakkauttaa, siirtää poliittiset tunteilut vaikka YleXlle ja urheilun Radio Suomen kanavalle.
Yle Ykköstä ei pidä sorkkia, se on laatutaajuus.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosittelen @arvee Avaraa luontoa ja muita luontodokumentteja YLE Areenasta. Ne hyvin harvoin pettävät, ja samalla ahdistus Ylen alennustilasta saattaa helpottaa kuin huomaamatta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Suosittelen @arvee Avaraa luontoa ja muita luontodokumentteja YLE Areenasta. Ne hyvin harvoin pettävät, ja samalla ahdistus Ylen alennustilasta saattaa helpottaa kuin huomaamatta.

Pyrin aina katsomaan Avaran Luonnon, se on lauantaini kohokohtia. Samoin pidän useimmista historia- ja vaikkapa junamatkailu ohjelmista.
Yle tarjoaa minulle, ehkä marginaalityypille hyvin paljon. Siksi toivon, ettei jokin mahdollinen poliittinen käänne johda suuriin leikkauksiin. Oma nenä on aina lähinnä, omat mieltymykset. Nykyään Ylen Puhe ei niitä kovin paljon tarjoile.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Olipa mukavaa todistaa radion taikaa, kun ilokseni radioaalloille taas palannut Tommi Liimatta, pääsi eilen autolla ajellessa ääneen Puheen taajuudella. On se vaan jännä, kuinka hyvä artikulaatio yhdistettynä sujuvaan kielenkäyttöön sekä vahvaan taustatyöhön aihealueen osalta, saa ennakkoon melko yhdentekevältä vaikuttaneen aiheen heräämään eloon ja tunnin kulumaan siivillä.

Tällä hetkellä Areenassa kuunneltavissa on kaksi jaksoa, joista toisessa Boney M disco-pumpun historia avaa musatuottamisen saloja aina ABBAn sekä mm. Lars Ulrichin saundia myöten.

Myös ensimmäinen, Aku Ankan taskukirjojen ensimmäisten 79 numeron ns. välitarinoihin pureutuva jakso, oli täyttä rautaa. Siinä, esittelytekstiä lainaten selviää mm. " mitä ne paljastavat italialaisten piirtäjien sodanjälkeisestä mielenlaadusta, millaiset hahmot Minni Hiiri kokee eroottisiksi uhiksi sekä sen, mistä tunnistaa hikipiirtäjän"
Tommi Liimatan suuri serkkuteoria siis Yle Puheella ja linkin takana Yle Areenassa
 
Viimeksi muokattu:

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Harrastan pyöräilyä maantiellä ja maastossa. Tätä varten hankin luujohdekuulokkeet, koska liikenteen äänet pitää turvallisuuden nimissä myös kuulua ja polkeminen sujuu huomattavasti mukavammin, kun on kuunneltavaa.

Viime aikoina olen kuunnellut sarjaa 12 diktaattoria. Mukana mm. veljet Idi Amin, Kim Jong-Il, Pol Pot jne.

 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kovan luokan modernia kilpaurheilupuhetta toi pöytään viikon vieras Lindgren & Sihvonen. Väittelytkin oli verrattain miellyttävää kuunneltavaa, johtui sitten aihevalinnoista, väittelijöiden päivän kunnosta tai tuomarin panoksesta.

Tuomas Iisalo. 38-vuotias koripallovalmentaja. 2014 päättyneellä pelaajauralla Sm-hopeaa (Kouvot) ja Suomen Cup (Honka). 57 maaottelua, Pohjoismaiden mestaruus 2011. Suora hyppy lopettamisen jälkeen Hongan päävalmentajaksi. Kesken kevään 2016 Saksan Bundesliigan Crailsheim Merlinsin päävalmentajaksi vain 34-vuotiaana. Visiitti sarjaporrasta alemmas pariksi kaudeksi ja paluu kirkkaampiin valoihin 2018.

Alkamassa viides kausi joukkueen penkin takana, toinen jolloin apuvalmentajana toimii nuorempi veljensä, Salon Vilpasta 2016-19 luotsannut Joonas.

 
Harvoin tulee enää radiota kuunneltua, mitä nyt joskus autossa tulee kanavasurffattua lyhyillä siirtymätaipaleilla. Tänäänpä lähdin töiden jälkeen käymään harrastuspaikassa, ja radiosta kuului kaupallisilta kanavilta tuttua aikuisteinien formaattilöpinää. Oletin tietysti että vaimon jäljiltä kanava oli joku NRJ tai muu vastaava. Alkomahoolia olivat radion aikuisteinijonne ja aikuisteinijuulia joskus juoneet paljon, ja oltiin niiiin kännissä, mutta nykyään ei siis enää jaksa krapulaa ja enää tissutellaan jne jne. Ja sitten aikansa taivasteltuaan laittoivat jotakin Behmiä soimaan. Tätä kestin kuunnella sen 10 minuuttia, ja ajattelin että nyt on jo NRJ:n iltapäiväohjelmaksikin aika ohutta juttua. Vaistomaisesti nostin käden kanavanvaihtohanikalle, että kokeillaan mitä Puheelta tulee. Tulisiko vaikka jotain ajankohtaisohjelmaa. Suu loksahti auki, kun huomasin että kanava oli koko ajan ollut Yle Puhe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös