Itsekin mielelläni kuuntelen Mertarantaa nimenomaan tunnelmanluojana. Jääkiekosta olen hänen kanssaan lähes joka pelissä eri mieltä mutten yleensä anna tuon häiritä. Varsinkin taklaustilanteet ovat usein sellaisia, joissa minä näen kovan ja hyvän töötin ja Mertsi sen sijaan törkeän ja vaarallisen sikailun. Lisäksi tiettyä kotiinpäin vetämistä on aina havaittavissa, mutta mikäs siinä. Koen olevani riittävän kokenut jääkiekon seuraaja, että osaan tulkita tilanteet omalla tavallani Mertarannasta huolimatta. Harmi vaan että jotkut satunnaisseuraajat eivät tähän välttämättä pysty, minkä vuoksi saa kuunnella jotain "USA:lla on aina hitaat ja kömpelöt pakit" tai "Kanada pelaa aina sikaa"-juttuja.
Jatkossa voitaisiin ehkä kokeilla jotain sellaista, että annettaisiin nuoremmille lupauksille mahdollisuus selostaa näitä Suomi-Norja-pelejä ynnä muita. Tiedä sitten miten Mertsi itse tähän suhtautuisi, että ottaako se miehen kunnian päälle. Sitä olen ehkä hieman ihmetellyt, että Mertaranta selostaa aina ottelut yksin, eli kommentaattoria siihen viereen ei löydy. Näissäkin kisoissa Kekäläinen oli vain Juuselan kanssa kommentoimassa.
Onhan Mertaranta jonkinlainen instituutio ollut jo kauan. Vaikka miehen tyyliä ja tietämystä voi arvostella ihan aiheestakin, niin hänen vaikutustaan ihan jääkiekon suosioon Suomessa on vaikea kiistää. Monet jääkiekkohistoriamme legendaarisimmat hetket voisivat olla vähemmän legendaarisia ilman Mertarannan "kaksi sekuntia aikaa!" huutoja. Tietysti joukkuehan ne hetket luo mutta ainakin minulle nuo hehkutuksetkin ovat ihan kuuntelemisen arvoisia.
Näissä kisoissa tuo studiotyöskentely oli ehkä vähän epäanalyyttistä mutta ei minulla Sakkea ja Nupea vastaankaan mitään ole. Studio-osuudet ovat kuitenkin ylimääräistä täytettä itse ottelulle. Meininki ainakin oli rento jossei muuta. Nuo top-5 maalit ym. voisi kyllä minun puolestani jättää näyttämättä ja käyttää tämä aika pelin analysointiin. Ärsyttävää, kun juuri keskustelun ollessa kuumimmillaan siirrytään johonkin toppeihin, jotka suurin osa yleisöstä on jo nähnyt. Joskus kymmenvuotiaana nuo olivat ihan kivoja muttei oikein enää.
Kekäläinen ja Tapio Suominen hoitivat osuutensa ihan hyvin. Suominen on selvästi ammattilainen joka todella tuntuu välittävän siitä, millaista tuotetta hän on mukana tekemässä. Kekäläinen on sopiva vastarannan kiiski, joka tuo esiin myös sellaisia asioita, joihin studioväki ei uskalla/kehtaa puuttua. Välillä läpi paistaa tietty yltiöpositiivinen asenne kanadalaiseen kiekkoon, mutta siinäkin olen usein hänen kanssaan samaa mieltä.
Jussi Saarinen on toimittajana aivan huikea. Vesi kielellä odotan hänen veitsenteräviä kysymyksiä varsinkin ulkomaalaisille pelaajille. Hieno katsoa kun NHL-ammattilaiset kiemurtelevat vastatessaan Jussin kysymyksiin.