Yhteistä vastuuta?

  • 11 177
  • 152

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ajattelin avata ketjun yhteisvastuukeräyksestä ja hyväntekeväisyydestä yleensäkin. Itselleni aihe on tällä hetkellä ajankohtainen siksi, että menen huomenna tunnin ajaksi erääseen Lappeenrannan marketeista lippaan kanssa "tekemään hyvää". Tänä vuonna yhteisvastuukeräyksen tuotto käytetään tukemaan väkivallan vastaista toimintaa Suomessa ja Ruandassa. Keräyksen suojelina toimii jälleen presidenttimme Tarja Halonen, ja lisätietoja keräyksestä löytyy täältä .

Mikä on sinun suhtautumisesi vaikkapa juuri yhteisvastuukeräykseen tai hyväntekeväisyyteen yleensäkin? Oletko sitä mieltä, että hyväntekeväisyyden avulla todellakin tehdään paljon hyvää? Vai oletko kenties enemmän epäileväinen, ja oletat mahdollisen viisi senttisesi päätyvän jonnekin muualle, kuin apua tarvitsevien hyväksi? Koetko hyväntekeväisyyden tarpeelliseksi, vai oletko enemmän sitä mieltä, että jokainen maa hoitakoot omat asiansa? Osallistutko kuinka useasti ja minkä suuruisilla rahasummilla keräyksiin, ja onko sinulla jotkut tietyt keräykset, joihin useimmiten omistasi hieman luovutat?

Itse osallistun yleensä näihin isompiin keräyksiin, esim. juuri tähän yhteisvastuukeräykseen sekä nälkäpäiväkeräykseen. Summani, mitä keräyslippaisiin laitan, eivät todellakaan ole suuria, ehkä noin euron luokkaa, mutta pisaroistahan se merikin muodostuu. Lisäksi olin viime vuonna ensimmäistä kertaa yhteisvastuukerääjänä, ja nyt olen siis menossa jälleen, kun tilaisuuden sain.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ah Jatkiksessahan nousee hauskoja ketjuja kuin sieniä sateella..jostain syystä kuitenkin tuntuu että minä en ole tervetullut niihin.

Hyväntekeväisyydestä sen verran että itse en sitä harrasta enkä toivottavasti ikinä harrastakaan siinä muodossa sitä nykyään suoritetaan.
Jos minulla on vaikkapa Rutosti=paljon rahaa annan siitä mieluummin osasia HIP:lle tai tekisin "Turnerit" mutta että antaisin rahaa joillekin järjestöille joiden toiminnasta on vähän tai hyvin vähän merkitystä....Not.

Mieleen tulee kuvat Somaliasta kun avustusrekat tulevat kaupunkiin niin Sissipäällikkö Uggabugga ottaa tarvikkeet ja alkaa myydä niitä tarvitseville...se siitä avusta.

Afrikkaa on avustettu piakkoin 50 vuotta mutta tilanne tuntuu olevan entistäkin pahempi...ehkä vaihteeksi voisi kokeilla siirtää sitä avustustoimintaa sisäisiin ongelmiin, koululaitokseen tai vastaavaan.

Hyväntekeväisyyden pääsyy taitaa olla ihmisten syyllisyydentunto jota sitten lievitetään antamalla rahaa pois...
Jokainenhan jo valmiiksi maksaa rahaa hyväntekeväisyyteen maksamalla veroja joista osa menee kehitysyhteistyötoimintaan..ja uskoisin että tämän toiminnan tehokkuus on paljon erinäisiä järjestöjä suurempaa.

Mutta niinhän se on, nälkää näkevä tyttölapsi kyynel silmässä on tehokas tapa hankkia rahaa...ainakin järjestön palkatuille työntekijöille ym. välikäsille.

äh mitäpä minä enempää, kaikki jotka ovat Dilberttiä katsoneet tai omaavat p2p-softan niin katsokaapa jakso Charity...
Tai taannoinen Mr. Charity komediasarjakin on ihan hauskaa katsottavaa asiaan liittyen.

luento alkaa..pitääpi mennä
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti varjo
Ah Jatkiksessahan nousee hauskoja ketjuja kuin sieniä sateella..jostain syystä kuitenkin tuntuu että minä en ole tervetullut niihin.

------

luento alkaa..pitääpi mennä

Joo.. Et todellakaan ole tervetullut. Joten pysytkö pois?

Miksi sinun varjo pitää aina tulla jokaiseen ketjuun dissaamaan toisten hyviä ajatuksia? Pidä sisälläsi patoumasi ja mieti pienissä ja mitäänsanomattomissa aivoissassi, miksi Afrikkaan jaetaan rahaa. UUUUUH!

Kyllä minä ainakin annan rahaa yhteisvastuukeräykseen ja nälkäpäivänä ja pelastusarmeijan joulupatoihin. Annan rahaa myös muihin avustuksiin, mutta ne on aika fiilispohjalta ja sattumanvaraisia. Omat avustukseni eivät ole hääppöisiä, mutta kuten poison sanoin, sentissä on miljoonan alku.

Hatunnosto kaikille kerääjille, teette hienoa työtä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti dude
Miksi sinun varjo pitää aina tulla jokaiseen ketjuun dissaamaan toisten hyviä ajatuksia? Pidä sisälläsi patoumasi ja mieti pienissä ja mitäänsanomattomissa aivoissassi, miksi Afrikkaan jaetaan rahaa. UUUUUH!

Hatunnosto kaikille kerääjille, teette hienoa työtä.

Niin, miksi sinne syydetään rahaa? Siellähän on öljyä, timantteja, kobolttia, palladiumia, kultaa jne. Kesä kesät talvet, josta johtuen pikkasen reilummat viljelyolosuhteet. Nykyisten tietojen mukaan ihmisen kehitys lähtenyt noilta alueilta(?), miksi se siellä jauhaa vielä paikallaan? Hoitaisivat asiansa paremmin. Ei kukaan tee töitä, jos tuodaan tavarat valmiina eteen.

Juuri tuolla Ruandassa, ja yleensäkin Afrikassa, riittää, kun joku "poppamies" antaa laudan jossa on naula ja sanoo että tapa tuhat hutua. Niin johan Okwende lähti ja tappoi, nyt hän on sisällissodan uhri, joka tarvitsee hurjasti apua ja tukea.

Kyllähän ne kerääjät tekevätkin hyvää työtä, kun keräävät niin hyvin.

Että silleen...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti varjo
Ah Jatkiksessahan nousee hauskoja ketjuja kuin sieniä sateella..jostain syystä kuitenkin tuntuu että minä en ole tervetullut niihin.

Hyväntekeväisyydestä sen verran että itse en sitä harrasta enkä toivottavasti ikinä harrastakaan siinä muodossa sitä nykyään suoritetaan.

Tai taannoinen Mr. Charity komediasarjakin on ihan hauskaa katsottavaa asiaan liittyen.

Ihmettelen SUURESTI mitä hauskaa löysit tuosta ketjun avanneesta viestistä???? Epäilenpä ehditkö tutustua esimerkiksi linkin takana olevaan sivustoon... Suosittelen kovasti! Huumoriahan on monenlaista ja joka asiasta pitää pystyä puhumaan kevyemminkin. Välinpitämättömyys ei ole kuitenkaan huumoria, vaan ihan juuri sitä itseään.

Haluaisin kovasti kuulla vieläkö asia on sinusta hauska sen jälkeen kun olet noihin mainittuihin sivuihin tutustunut. Siis, jos et vielä ehtinyt.

Enkä tosiaan ihmettele jos tuonkaltaiset mielipiteet ovat sinut jotenkin epäsuosioon saaneet. No, toki sinulla on omaan mielipiteeseesi oikeus. Ole onnellinen siitä, kaikkialla ei niin ole.

Jos tietosi tähän kyseiseen asiaan perustuu 'Mr. Charity'-komediasarjaan, luulenpa että olisi ollut parempi kaikkien kannalta olla osallistumatta tähän ketjuun...

Etsi itsellesi tietoa asioista ennen kuin alat omiasi puhumaan.

Niin minäkin kovasti yritän.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hmmm...vaikea aihe todellakin...Ainakin meikäläiselle. Suhtaudun 'hyväntekemiseen' etenkin globaalissa mielessä samalla asenteella kuin kasvihuoneilmiöön tai lapsityövoiman käyttöön; vähissä on meikäpojan keinot ratkaista ongelmia
. On hieman rankkaa vastata Ruandan tilanteesta täältä käsin. Siis sillä tasolla, että sillä olisi merkitystä. Itse asiassa tulee hieman sellainen olo, että TÄMÄKIN asia on yksittäisen ihmisen harteilla. Ne, joilla tosiaan on narut (=rahat ja valta) käsissään, voivat näköjään jälleen kerran pelata omaa peliään ja mauri-jäbän tulisi kantaa kortta.
Yhteisvastuu-keräykseen osallistumalla voin tosin ikään kuin osallistua hyvän omantunnon ostamiseen. Sitten voin taas porskuttaa hyvällä mielellä, kunnes joku jostakin säätiöstä soittaa ja tarjoaa joulukortteja hintaan se ja se.
Tylyä, mutta rehellistä kommenttia...Taidan olla surullisen kyyninen?
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
En voi mitään sille, että suhtaudun suurin varauksin lähes kaikkeen kolmanteen maailmaan menevään kehitysapuun ja tähän "yhteisvastuuseen."

Ensinnäkin varoista suuri osa hukkuu erilaisten omasta mielestään tärkeiden organisaatioiden pyörittämiseen. Toiseksi tosiasia on myös - piti siitä tai ei - että avustukset menevät hyvin usein aivan vääriin käsiin. Nämä eivät vain minun arvioitani, vaan YK:n ja Punaisen Ristin, sekä ulkoministeriön palveluksessa Afrikassa vuosia viettäneiden ystävieni mielipiteitä. Näitä asioita ei tosin tuoda julkisuuteen ymmärrettävistä syistä. Totuus ja virallinen totuus ovat eri asia. Olen itsekin ollut seuraamassa Afrikassa paikalla tuota järjetöntä menoa ja meininkiä.

On tietysti hienoa, että lapsenuskoa maailmanparantamiseen riittää, mutta realiteetit valitettavasti ovat hyvin karuja. Surkuhupaisinta on, että usein suurimpia marisjoita ovat ne, joilla itsellään ei ole asioista sen paremmin kokemusta, kuin muutakaan todellista tietoa. Lisäksi he eivät itse ole kykeneviä usein edes elättämään itseään, mutta siitä huolimnatta huutavat suureen ääneen muita maksamaan toisten kulut. Tietysti omiensa lisäksi.

Keräys, johon takuuvarmasti osallistun aina, kun lipas eteen laitetaan on se sotiemme veteraanien hyväksi järjestettävä. Kukkaro aukeaa joka kerta.
 
K

kangaroo

Oloneuvoksen linjoilla. Noissa ulkomaisissa keräyksissä on epäilemättä hyvä ja vilpitön tarkoitus sinänsä, mutta toteutuksessa liian monia porsaanreikiä, joiden avulla erilaiset välikädet pääsevät jaolle "keräys- ym. kulujen kattamiseksi".

Itse osallistun veteraanien ja lasten hyväksi tehtäviin sekä huumeiden vastaisiin keräyksiin, kunhan järjestävä taho on yleisesti tunnettu ja luotettava.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Mielenkiintoinen aihe.
Itse joskus asiaa mietin pitempään ja tein täysin selvän rajanvedon. Annan vain ja ainoastaan Suomessa oleviin kohteisiin avustuksia.
Niinkauan kuin täällä on ihmisiä, joilla ei ole kaikki hyvin joko terveydellisesti tai elämisolosuhteiden kannalta, annan suomalaisiin keräyksiin avustuksia.
Sen takia esim. Punainen risti ei saa minulta rahaa, ellei kaikki mene Suomeen. Enkä osallistu Nälkäpäivä-keräykseen, enkä yhteisvastuukeräykseen.
Jouluisin syöpäyhdistys saa minulta rahaa, samoin Pelastusarmeija.

Suomeen lahjoitettava raha ainakin jää Suomeen, mutta ulkomaille lähtevä avustus menee niin monen välikäden kautta, että en luota siihen.


Viestin lähetti Oloneuvos
Keräys, johon takuuvarmasti osallistun aina, kun lipas eteen laitetaan on se sotiemme veteraanien hyväksi järjestettävä. Kukkaro aukeaa joka kerta.
Amen.


Tästä aiheesta vielä sen verran, että olen muutamalta suunnalta kuullut, että rahaa olisi kerätty sotaveteraanien varjolla, mutta rahat menevät sellaisille, jotka eivät avustuksia tarvi.
Toivottavasti tämä ei ole näin. Annan aina ja jokakerta niille miehille ja naisille avustusta, jotka pitivät tämän maan suomalaisilla eivätkä taipuneet uhan alla. Heitä pitää kiittää siitä, että meillä on asiat nyt niin kuin ne ovat.
Ja myös sen takia, että nimeni ei ole tällä hetkellä Igor.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Poison
Mikä on sinun suhtautumisesi vaikkapa juuri yhteisvastuukeräykseen tai hyväntekeväisyyteen yleensäkin? Oletko sitä mieltä, että hyväntekeväisyyden avulla todellakin tehdään paljon hyvää? Vai oletko kenties enemmän epäileväinen, ja oletat mahdollisen viisi senttisesi päätyvän jonnekin muualle, kuin apua tarvitsevien hyväksi? Koetko hyväntekeväisyyden tarpeelliseksi, vai oletko enemmän sitä mieltä, että jokainen maa hoitakoot omat asiansa? Osallistutko kuinka useasti ja minkä suuruisilla rahasummilla keräyksiin, ja onko sinulla jotkut tietyt keräykset, joihin useimmiten omistasi hieman luovutat?

Huh, monta kysymystä eikä yhtään vastausta. Lisään vain yhden kysymyksen.

Montako viisi senttistä minun pitää antaa, että esim. Unicefin johtajalle saadaan maksettu hänen vuoden palkkansa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
heh täällähän saa revetä naurusta kun ihmiset rupeavat reagoimaan kun joku kehtaakin kyseenalaistaa heidän tapojansa.

"Kyllä minä ainakin annan rahaa yhteisvastuukeräykseen ja nälkäpäivänä ja pelastusarmeijan joulupatoihin. Annan rahaa myös muihin avustuksiin, mutta ne on aika fiilispohjalta ja sattumanvaraisia"

Mutta miksi? Onko fiilispohjasi se että "hei taidanpa auttaa vähän Afrikan köyhiä " vai " hei mullehan tulee hyvä mieli jos mä heitän 0,01% tuloistani köyhille, joo kyllä se merkitsee kun viitsin noinkin paljon antaa pois, tossa vielä toi hyvännäköinen tyttö katselee mua niin tää takuulla nostaa mun pointseja" ..näin kärjistäen.

"Ihmettelen SUURESTI mitä hauskaa löysit tuosta ketjun avanneesta viestistä???? Epäilenpä ehditkö tutustua esimerkiksi linkin takana olevaan sivustoon... Suosittelen kovasti! Huumoriahan on monenlaista ja joka asiasta pitää pystyä puhumaan kevyemminkin. Välinpitämättömyys ei ole kuitenkaan huumoria, vaan ihan juuri sitä itseään."

Hauskoja hyvinkin ja kaikki ketjut joissa ruvetaan käsittelemään jotain tapaa jota ihmiset tekevät pääasiassa tiedostamattaan edes sitä mitä he oikeasti ovat tekemässä. Taannoisen "Veteraanikeräykskusetuksen" jälkeen en näe mitään syytä olla epäilemättä näitä kaikenmaailman keräyksiä.
Muistuupa mieleen hauska juttu kun intin aikana teimme näitä Veteraanikeräyksiä ja sitten kerran kokelastoverini kanssa törmäsimme sellaiseen oveen jonka takana asui veteraani...<mies sitten alkoi esittämään selkeätä kritiikkiä siitä miten hän itse on veteraani muttei penniäkään ole avustuksia saanut vaikka niitä jokatoinen päivä tunnutaan keräilevän. Taisipa vielä mainita että Afrikakkalaisille "sodan uhreille" kyllä jaetaan rahaa mutta omaa maataan Sodassa puolustanut saa sitten kitua.> Edelläoleva siis summittaisesti ko. Valkealassa asuvan henkilön tarinaa, en ota kantaa sen sisältöön.

Tuon jälkeen oli hieman hankala yrittää perustella miksi juuri hänenkin pitäisi ruveta rahojaan työntämään ko. keräykseen.

"Jos tietosi tähän kyseiseen asiaan perustuu 'Mr. Charity'-komediasarjaan, luulenpa että olisi ollut parempi kaikkien kannalta olla osallistumatta tähän ketjuun...

Etsi itsellesi tietoa asioista ennen kuin alat omiasi puhumaan. "

Totta syyllistyn lähes aina hankkimaan tietoni populaarikulttuurin ja muiden vastaavien kautta...
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti varjo
Totta syyllistyn lähes aina hankkimaan tietoni populaarikulttuurin ja muiden vastaavien kautta...

No siltä kyllä välillä vaikuttaakin..

Tarkoitin omassa viestissäni, että muihin kuin näihin suurkeräyksiin annan rahaa lähinnä silloin kun siltä tuntuu, eli en mitenkään säännöllisesti johonkin tiettyyn kohteeseen jne. Yksi vakikohde on tietysti veteraanit, ja näissä keräyksissä olen itsekin ollut kerääjänä, kun suoritin asevelvollisuuttani.

Annan avustusta siksi, että olen kai niin typerän naivi, että luulen että ne oikeasti menevät perille ja että joku köyhä lapsi jossain Afrikassa saa siitä jotain hyötyä.

Jos olisin hyvätuloinen, ottaisin varmasti itselleni kummilapsen Plan-järjestöltä.

Myönnän, olen hyväsydäminen, mutta sinä varjo et tunnu olevan?
Tosin, sinut tuntien, mitä muutakaan voi odottaa..
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Päänaukojien vapautusyhdistys

Pitkällisen jahkailun jälkeen sain viime vuonna liityttyä Amnestyn Suomen osasto ry:hyn. Ei, minua eivät kiinnosta yhdistyksen mahdolliset velat, vaan puulaakin tuloksekas työ vapauttaa vankilasta porukkaa, joka on erehtynyt aukomaan päätänsä väärässä paikassa. Kyseessä on yleensä sitä vähän fiksumpaa jengiä, jolla on jonkun sortin kyseenalaistava mielipide paikallisia vallanpitäjiä vastaan ja jossain päin maailmaa siitä joutuu virumaan linnaan loppuiäkseen.

Luulen, että moniin köyhiin maihin on kohtuullisen turhaa pumpata rahaa niin kauan, kun valtaa pitää paskasakki. Tilanne ei tule muuttumaan, jos kaikki toisinajattelijat eliminoidaan.

Myös naisiin kohdistuvaan liialliseen kurinpitoon puututaan. Amnesty on käynnistänyt kampanjan itänaapurimme palauttamiseksi ruotuun. Olen toki ollut tietoinen, että "Siperia opettaa", oli syyllinen tai ei, mutta yllätyin lukiessani 14000 venäläisnaisen kuolevan vuosittain nyrkin ja hellan väliin. Ei hyvä.

Kaverini oli töissä Tansaniassa ja muuttui puolessa vuodessa aika kyyniseksi tällaisen perinteisen afrikkalaisen kehitysavun suhteen. Afrikka on hankala maanosa.

Veteraaneja autan jelppaamalla omaa isääni, mutta täytyy sanoa, että pienen toran johdosta se on ollut viime kuukausina vähäisempää. Joskus olin veteraaneille kännikuskina, kerran pidin heille ilahduttavan puheen jossain massatapahtumassa ja jonkun verran olen kirjoitellut isäni luonnostelemia veteraanilehtijuttuja puhtaaksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
dude:

hmm jos vaikuttaa siltä että minä ammennan tietoni populaarikulttuurista niin pitänee kyllä kysyä että mistä sinä tietosi hankit?

"Annan avustusta siksi, että olen kai niin typerän naivi, että luulen että ne oikeasti menevät perille ja että joku köyhä lapsi jossain Afrikassa saa siitä jotain hyötyä."

Myönnät että olet ehkä naivi ja että rahat eivät ehkä mene perille, silti annat rahaa pois? Tuota heitätkö useinkin rahaa kaduille, jos kerrot paikan niin voin tulla keräämään sen pois...
Eli huolimatta siitä ettei teostasi ole välttämättä mitään apua teet sen silti mutta miksi? Voisin kysyä, tuntisitko olosi huonommaksi jos et antaisi sitä rahaa pois? Tai siis miten se että et anna rahaa pois eroaisi siitä että annat rahaa.

mjr tietenkin kiroaa minut mutta minä kyllä väitän että taustalla on moottorina perinteinen itsekäs mielihyvän metsästys jota tosin suoritat alitajuisesti.

minä hyväsydäminen...hmm itseasiassa saatan ollakin, niissä asioissa jotka minua kiinnostavat. Asioissa jotka eivät minua liikuta konkreettisesti sovellan vain rationaalista realismia parhaani mukaan.

Amnesty tietenkin haluaa myös vapauttaa ne raukat jotka Suomessakin pistetään vankilaan sen takia ettei lakiin kirjattujen velvollisuuksien suorittaminen kiinnosta. Mutta annas olla jos kyse on tukien vastaanottamisesta tms. Noh tämä keskustelu ei käsittele sitä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kyllä minulta melko helposti saa rahaa, mikäli onnistuu vakuuttamaan minut siitä, että rahat menevät järkevälle kohteelle, eivätkä keräyksen tavoitteet ole ristiriidassa omien ajatuksieni kanssa.

En tiedä olenko sitten kovin pienessä vähemmistössä, mutta minä vieroksun suuresti ajatusta siitä, että vain oman maan kansalaisia pitäisi auttaa. Siitä olen samaa mieltä, että keräysvarat pitäisi saada osoitettua vähempien välikäsien kautta kohteeseensa, mutta jos tämä olisi täysin kunnossa, löytäisivät kolikkoni todennäköisesti tiensä nimenomaan Afrikkaan meneviin keräyskohteisiin. Suomessa on hyvin vähän ihmisiä, joiden asiat ovat todella huonosti. Jonkin verran toki, mutta Afrikassa näitä ihmisiä on miljoonia. Jos minä saan valita annanko Afrikassa elävälle nälkää näkevälle ihmiselle 100 eurolla ruokaa, vaiko suomalaiselle sotaveteraanille viikonlopun täysihoidolla kylpylässä, niin ei ole pienintäkään epäselvyyttä siitä, minne rahat menevät. Samaten jos joskus tilanne joskus elämässäni on sellainen, että voin lähteä tekemään vapaaehtoistyötä, ei ole pienintäkään epäilystä, ettenkö haluaisi lähteä nimenomaan Afrikkaan.

Sinällään eräät Länsimaat ovat riistäneet kehitysmaita siirtomaavuosien aikana siinä määrin pahasti, että kohtuullista olisi osoittaa 100% BKT:sta sinne, kunnes Afrikka saataisiin muun maailman kehityksen mukaan. Edelleen tietysti järkevästi ja mahdollisimman suoraan kohdennettua asioihin, joiden suhteen tarvitaan oikeasti muutosta.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti B1
Itse joskus asiaa mietin pitempään ja tein täysin selvän rajanvedon. Annan vain ja ainoastaan Suomessa oleviin kohteisiin avustuksia.

Itse olen tehnyt täysin päinvastaisen rajanvedon: annan rahaa vain ja ainoastaan ulkomailla oleville kohteille.

Tämä siksi, että olen suomalainen, ja suomalaisena minulla on myös poliittisia mahdollisuuksia, kuten äänestäminen ja kansalaisjärjestötoiminta, vaikuttaa maamme oloihin. Mm. siihen, kenellä on rahaa ja kenellä ei. Sairaista ja vähäosaisista huolehtimisen osalta suosin mieluummin demokraattisesti toimivia yksiköitä, jotka eivät järjestä gaalailtoja ja hymyile lehdessä. Eli toisin sanoen valtiota ja kuntia.

Ulkomaisia kohteita tukiessa voi raha mennä vääriinkin taskuihin, mutta mitä ilmeisimmin osa menee myös perille, tuskinpa ne muuten vuodesta toiseen keräyksiä järjestäisivät. Ja poliittiset mahdollisuuteni parantaa kehitysmaiden oloja ovat verrattaen vähäiset, joten avun suuntaaminen sinne nimenomaan rahallisena on luontevampi ratkaisu.

varjo:

Jokainenhan jo valmiiksi maksaa rahaa hyväntekeväisyyteen maksamalla veroja joista osa menee kehitysyhteistyötoimintaan..ja uskoisin että tämän toiminnan tehokkuus on paljon erinäisiä järjestöjä suurempaa.

Eivätkös budjetin kehitysyhteistyörahat kanavoidu kohteisiinsa pitkälti juuri (inhoamiesi) järjestöjen kautta tai ainakin tiiviissä yhteistyössä niiden kanssa? Niillähän on byroot ja edustajat kehitysmaissa, ei Suomen valtiolla...
 

Kosketus

Jäsen
Onko kenelläkään käsitystä siitä, että kuinka kauan näitä veteraanikeräyksiä on tarkoitus jatkaa ? Veteraanien määrähän vähenee vauhdilla koko ajan ja varmasti jo jossain kymmenen vuoden päässä ollaan tilanteessa jossa keräysten mielekkyyttä on ruvettava harkitsemaan, ellei meille sitten haluta pientä laumaa ökyrikkaita veteraaneja, jotka kusevat kaikki rahansa peliautomaatteihin ja apteekkiin... Ei vaan, jossain vaiheessahan ne on lopetettava (keräykset siis).

Omalla kotipaikkakunnallani on jäljellä vielä yksi vapaussodan veteraani, 102 vuotias Valde Tenhula, jolle pitäisi mielestäni järjestää ihan oma valtakunnallinen, tai ainakin kaupunginlaajuinen keräys. Saisi äijä vähän pelirahaa. Ihan tolokku ukko muuten tämä valde.

Yksi syy miksi jotkut veteraanit tuntee jääneensä paitsi näistä keräysrahoista on se, että käsitääkseni niitä rahoja on käytetty erilaisten kuntoutuskeskusten yms. rakentamiseen. Ja koska osa veteraaneista ei näihin paikkoihin halua lähteä, niin eivät he niistä keräysrahoista mitään sitten hyödykään. Karua, mutta totta ?

Oma suhtautumiseni keräyksiin on, että kotimaankohteisiin voin joskus jotain laittaakin, mutta ulkomaankohteisiin menköön verovaroista mitä menee.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti varjo

Hauskoja hyvinkin ja kaikki ketjut joissa ruvetaan käsittelemään jotain tapaa jota ihmiset tekevät pääasiassa tiedostamattaan edes sitä mitä he oikeasti ovat tekemässä. Taannoisen "Veteraanikeräykskusetuksen" jälkeen en näe mitään syytä olla epäilemättä näitä kaikenmaailman keräyksiä.
Muistuupa mieleen hauska juttu kun intin aikana teimme näitä Veteraanikeräyksiä ja sitten kerran kokelastoverini kanssa törmäsimme sellaiseen oveen jonka takana asui veteraani...<mies sitten alkoi esittämään selkeätä kritiikkiä siitä miten hän itse on veteraani muttei penniäkään ole avustuksia saanut vaikka niitä jokatoinen päivä tunnutaan keräilevän. Taisipa vielä mainita että Afrikakkalaisille "sodan uhreille" kyllä jaetaan rahaa mutta omaa maataan Sodassa puolustanut saa sitten kitua.> Edelläoleva siis summittaisesti ko. Valkealassa asuvan henkilön tarinaa, en ota kantaa sen sisältöön.

Tuon jälkeen oli hieman hankala yrittää perustella miksi juuri hänenkin pitäisi ruveta rahojaan työntämään ko. keräykseen.

Mukava kun otit tuon veteraaniaiheen esille. Minulla on ihan vastaava kokemus ihan omalta läheiseltä ja melkeinpä samoilla sanoilla. Siis kyse ihan samanlaisesta sotaveteraanista. Hän tosin ei omien sanojensa mukaan sotien jälkeen kitunut ollenkaan, vaan eli ihan hyvää elämää, vaikkakaan mistään loistosta ei varmasti ollut kysymys.

Eräässä aikaisemmassakin ketjussa joku mainitsi "sotaveteraanien olevan ainoa taho joka hyväntekeväisyyskolikkonsa on ansainnut". Sanoin jo tuolloin, että pitääkö hyväntekeväisyyden kohteen jotenkin ansaita apunsa auttajalta? Eikö kyse ole silloin ennemminkin itsekkyydestä kuin hyväntekeväisyydestä jos noin ajatellaan?

Sinun viestissäsi minut herätti vain sellainen yleinen välinpitämättömyys ja asialle naureskelu.
Tutustuitko vieläkään niihin sivuihin ja herättivätkö ne yhtään mitään ajatuksia?

Yhtään avustusrekkaa en ole mihinkään perille ajanut, enkä voi muuta kuin uskoa ja toivoa niiden löytävän perille sinne jonnekin missä avuntarve on suurin. Tosin uskolla ja toivolla ei tässä maailmassa kovin pitkälle pötkitä...

Myönnät että olet ehkä naivi ja että rahat eivät ehkä mene perille, silti annat rahaa pois? Tuota heitätkö useinkin rahaa kaduille, jos kerrot paikan niin voin tulla keräämään sen pois...

On kuitenkin todella lapsellista vertailla vaikkapa juuri tuota yhteisvastuukeräystä ja rahan heittoa kadulle...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Nahjuksia ei tarvitse vapauttaa

Viestin lähetti varjo
Amnesty tietenkin haluaa myös vapauttaa ne raukat jotka Suomessakin pistetään vankilaan sen takia ettei lakiin kirjattujen velvollisuuksien suorittaminen kiinnosta.
Onko asia tosiaan niin, että Amnesty vetoaa Suomessa totaalikieltäytyjien vapauttamiseksi vankilasta? Yhdistyksen kotisivuilla luokitellaan mielipidevangeiksi mm. henkilöt, jotka "ovat omantunnonsyistä vastustaneet asepalvelusta". Luulin, että jos asepalvelukselle on aseeton vaihtoehto, niin homma olisi Amnestyn kannalta sitä myöten ok. Mikäli olen ollut väärässä, ei se haittaa. Jätän vain puumerkkini raaputtamatta kyseiseen adressiin ja esitän vastakkaisen näkemykseni. Kokonaisuus ratkaisee.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"On kuitenkin todella lapsellista vertailla vaikkapa juuri tuota yhteisvastuukeräystä ja rahan heittoa kadulle..."

Koska tässä kenelläkään ei varsinaisesti ole mitään faktaa asian tueksi, eivätkä järjestöt takuulla kerro miten paljon avusta todellisuudessa menee auttamiseen niin...on mielestäni aivan yhtä pätevää verrata rahan heittämistä kadulle kuin sen antamista pois hallinnointikustannuksiin, kuljetuskustannuksiin tms.

Jos sinä perustat väitteen uskoon, minä mielikuvaan olemme kummatkin yhtä väärässä tai oikeassa ennekuin joku asian todistaa.

mainitsemani veteraani tuntui alkoholistilta joten ehkä kituminen johtui osittain siitä, tai sitten kituminen johti alkoholismiin...

Viikate: En ole varma mutta mielestäni valtiolla kyllä on itselläänkin jonkinsortin proggiksia pyörimässä, jotka eivät ole kytkettyinä järjestöihin tms. En kyllä varmasti tiedä, eikä asia siinä määrin paljoa kiinnostakaan koska maksettuja verorahoja ei takaisinkaan saa perittyä vaikka ei maksaminen kiinnostakaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minä lahjoitan aina rahaa keräyksiin ja hyväntekeväisyyteen. Tunnustan tosin etten ole koskaan sukeltanut kriittisesti kaivelemaan itse toimintaa. Niin huolissani en ole pienistä almuistani.

Harvoin on tilaisuus suunnata oma panos lyhentämättömänä juuri sinne minne haluaa. Sain tosin jouluna mahdollisuuden lomaillessani Thaimaassa. Rannalle tuli polioon (luultavasti) sairastunut nainen, jonka liikkuminen epämuodostuneista jaloista johtuen oli todella hankalaa. Hän talutti mukanaan sokeaa miestä, joka lauloi. Annoin joka kerta heille setelin.

En saa mitään sankarifiiliksiä moisista, mutta yhä tunteen että on hienompaa antaa, kuin olla aina vailla.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin pääsimme taasen kiinnostavaan aiheeseen.

Itse en ole aktiivisin keräyksiin osallistuja, ehkä siihen suurin syy on skeptinen asenne keräyksien tuloksia kohtaan. Itsellekin on jäänyt samanlainen mielikuva kuin useille. Erialaiset organisaatiot työntekijöineen imevät osansa kakusta. Avustusten perille meno on usein hyvin kyseenalaista ja monasti avustukset päätyvät mustaanpörssiin.

Toinen asia milä tekee keräyksistä kyseenalaisia ovat afrikassa vuosikymmentenaikana saavutetut tulokset. Paikallisilla ja heidän asenteillaan on varmasti suuri merkitys heidän oman tulevaisuutensa kannalta. Suoran avun lisäksi ja huomattavasti painokkaammin avustuksia ja tukia tulisi suunnata yhteiskunnan kehittämiseen "omavaraiseksi". Se ei tapahdu vuodessa tai parissa, mutta aikaa on ollut ja tulokset laihoja, mistä tämä johtuu?

Itse suomessa toimivia kerääjiä ja hyvässä tahdossa toimivia auttamisen haluisia ihmisiä ei voi moittia. Heillä on ainakin sydänpaikallaan, mutta onko tästä samassa suhteessa apua onkin mielenkiintoinen kysymys. Itse olen muutaman rovon antanut keräyksiin turhempaakin käyttöä rahalle varmasti on.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aiheesta on herännyt näköjään paljon keskustelua ja mielipiteitä. Hyvä niin, ja toivottavasti molempia herää vielä lisääkin.

Viestin lähetti varjo
"On kuitenkin todella lapsellista vertailla vaikkapa juuri tuota yhteisvastuukeräystä ja rahan heittoa kadulle..."

Koska tässä kenelläkään ei varsinaisesti ole mitään faktaa asian tueksi, eivätkä järjestöt takuulla kerro miten paljon avusta todellisuudessa menee auttamiseen niin...on mielestäni aivan yhtä pätevää verrata rahan heittämistä kadulle kuin sen antamista pois hallinnointikustannuksiin, kuljetuskustannuksiin tms.

Minulle itseasiassa pari viikkoa sitten kerrottiiin tarkat prosenttiluvut siitä, miten yhteisvastuukeräyksen tuotto jakautuu. Juttu meni kuitenkin puoliksi ohi, koska koitin samanaikasesti kuunnella toista keräykseen liittyvää infoa, ja nyt en enää muista, mikä luku kuului mihinkin jne. Voin huomenna yrittää kaivaa nuo luvut jostakin, ja siirrän ne sitten tänne, jos vain ne vielä käsiini saan. Tottahan tuo kuitenkin valitettavasti on, että niissäkin luvuissa oli mukana seurakunnalle ja muille välikäsille jäävää osuutta.

Mauri toi mielestäni esille aika mielenkiintoisen pointin, ja varjokin on tainnut samaa asiaa jo hieman sivuta. Se, että ihminen ns. ostaa hyvän oman tunnon lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen, on varmaan monen ihmisen kohdalla tosiasia. Mutta toisaalta, kait siitä saakin tulla hyvä mieli, jos auttaa toisia...? Itse voin myöntää miettineeni kerääjäksi lähtemistä tänä vuonna jonkin aikaa, huominen päivä välittömästi koeviikon ja myöskin koulupäivän jälkeen kun ei välttämättä ole se kaikkein ihanin lähteä kaupungin toisella laidalla sijaitsevan marketin käytävälle väsyneenä seisoskelemaan. Päätin kuitenkin lähteä, ja mielessäni kävivät silloin nämä kaksi ajatusta: "Jos kerran on mahdollisuus auttaa toisia, niin miksi en menisi, ja saanhan siitä itsellenikin taas hyvän mielen". Eli tuo hyvä mieli itselle oli itsekkäästi minunkin päätöksessäni mukana.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti varjo

Koska tässä kenelläkään ei varsinaisesti ole mitään faktaa asian tueksi, eivätkä järjestöt takuulla kerro miten paljon avusta todellisuudessa menee auttamiseen niin...on mielestäni aivan yhtä pätevää verrata rahan heittämistä kadulle kuin sen antamista pois hallinnointikustannuksiin, kuljetuskustannuksiin tms.

En sentään niin naivi ja lapsellinen ole, että uskoisin joka pennin menevän suoraan, ilman minkäänlaisia kustannuksia, apua tarvitsevalle.

Tässä jotakin tietoa suoraan Yhteisvastuukeräyksen sivuilta vuodelta 2002:

"Tämän vuoden keräyksestä jää jaettavaksi keräyskohteisiin enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin. Sen mahdollistavat keräyksen alhaiset toimeenpanokulut, joiden osuus keräystuloksesta oli 14,7 %. Keräyskulujen suunta on pysynyt laskussa, vuonna 2000 keräyskulut olivat 18,3 % ja vuonna 2001 16,4 %."

Enkä usko, että nuo mainitsemasi kustannuksetkaan mitään äärimmäisen suuria salaisuuksia voivat olla. En tiedä minkälaisia 'todisteita' sinä tarvitset, mutta suosittelen edelleen sinulle tutustumista vaikkapa http://www.redcross.fi/ tai siihen http://www.yhteisvastuu.fi/ jos et vielä ole ehtinyt...Sieltä myös lisää mielenkiintoisia linkkejä.

Tuskinpa nuokaan sivustot sinua rahojasi saa luovuttamaan, mutta älä nyt enää sitä rahaa sinne kadulle heitä. Lyö ne sentit mieluummin vaikkapa pajatsoon...
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
En minäkään mikään aktiivisin avustuksiin osallistuja ole, vaikka nykyään olisi mahdollisuus osallistua hieman enemmänkin näihin keräyksiin. Viime syksynä lahjoitin viimeksi Itävallan tulvien uhreille, sekä joulun alla annoin Pelastusarmeijan keräykseen, kuten useinmiten joulun alla olen tehnyt.

Miksi sitten teen näin? Koska minusta se on oikein. Voisin antaa varmasti enemmänkin, mutta mielestäni vähäkin on parempi kuin ei mitään. Minulle tulee myös hyvä olo siitä, että annan johonkin keräykseen. Uskon, että ainakin osa tästä rahasta menee perille asti, joten teen sen mielelläni. En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, miksi siitä antamisesta ei saisi sitten tulla hyvä olo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös