Yhdysvaltojen mielenosoitukset ja mellakat

  • 267 607
  • 2 009

BaronFIN

Jäsen
Trumpin toimet viime yönä:
- uhataan armeijalla
- lakaistaan rauhallinen mielenosoitus kumiluodeilla, tainnutuskranaateilla ja kyynelkaasulla sivuun Valkoisen talon edustalta, jotta voi itse kävellä kirkkoon ja otattaa kuvan itsestään raamattu kädessä.
- julistaa lehdistölle, että hän puolustaa oikeutta osoittaa mieltään Floydin kuoleman puolesta ja samalla taustalla paukkuu kyynelkaasukranaatit.
- ei kysymyksiä; sain sanottua viimeisen sanan.

Todellinen johtaja. Führer.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
B-b-but, we are progressive newspaper:



Koko komeuden kruunaa kommenttiosion Harry Potter vertaus:

Honey, I’d like to explain this to you in language you understand, so I’ll use Harry Potter. See, once you start playing around with dark magic (which is what large angry amorphous mobs whipped to a frenzy are) - you quickly find you cannot control that at all. You’re welcome.

Kun julkisuudessa on ollut erittäin hyvin perusteltuja juttuja siitä että etenkin organisoidumpaa riehumista on suoritettu monenlaisten sisällissotaan pyrkivien (ja käytännössä täysin valkoisten) ryhmittymien sekä niiden täälläkin kehuttujen lattarijengien (toki muidenkin jengien) toimesta ja selkeästi mielenosoitusalueen asukkaiden toimesta paikkoja ei ole haluttu pistää paskaksi, niin olisi mukavaa jos tuostakin tapauksesta olisi kiinniotettuna joku perpetraattori jotta selviäisi mistä tyypistä on kyse. Epäilen myös jonkun pykälän verran että esimerkiksi linkkaamasi inhottava libural media yritys olisi mellakoita lietsonut raivoon vaikka tuossa jumalisen oikeuden ilkamoidaankin tapahtuneen.
Kommunismi ei tule koskaan toimimaan muualla kuin paperilla. Tai ei ainakaan ihmisten kesken.
Komukkaregalian käyttö symbolina tarkoittaa tuskin symbolinkäyttäjän toivetta gulagien saaristosta (joista en usko perusjenkin koskaan edes kuulleen). Tai tuskin sen enempää kuin cheguevarapaitojen käyttökään. Itse en pitäisi kumpaakaan edes ironisesti, mutta veikkaan olevani symbolien historiasta keskimääräistä cheguevarapaitaista paremmin tietoinen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat




Ei siinä, en kyllä haluaisi olla poliisi USA:ssa. Tämän kaltaisissa videoissa näytetään aina vain se yksi puoli tarinasta. Sitä ei näytetä, että minkä määrän ne asiallisesti ja ammattimaisesti käyttäytyvät poliisit saavat fyysistä ja henkistä lokaa niskaansa. Jopa ammutuksi tulemisen vaara ainakin tietyissä kaupungeissa ja kaupunginosissa on varmasti läsnä ihan in daily basis.

Totta kai ammatinvalintakysymys ja sen poliisin ammatin ihan melkeinpä ensimmäisenä prinsiippinä on se, että ei pidä provosoitua. Tuo videossa nähtävä voimankäyttö on täysin kohtuutonta, sekä epäammattimaista. Mutta kunhan nyt tuli pari ajatusta mieleen kolikon toiseltakin puolelta.

Varsinkaan noille valkoihoisille ja jostain toisista osavaltioista tuleville ikkunoita särkeville huligaaneille ei heru minkäänlaista sympatiaa, eikä ymmärrystä täältä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taulukossa ei taida olla Suomessa työnantajan puolelle naamioituja piiloveroja.
Tai eläkemaksuiksi naamioitua veroa, mutta tässä olikin kyse USA:n verotuksesta. Suomen verotushan on ihan omassa luokassaan jos nämä kaikki huomioidaan. Suomessa työssäkäynti matalapalkka-alalla pääkaupunkiseudulla on suorastaan typerää.
 
Amerikan Yhdysvallat joskus mainosti olevansa jonkinlainen edelläkävijämaa sananvapauden suhteen, mutta nyt maa on kyllä menossa väärään suuntaan.

Ei voi olla enää pelkästään sattumaa, että median edustajia, sekä paikallisia, että kansainvälisiä, vastaan on käytetty rajuja voimatoimia.

Hullua, että lakien ja sääntöjen mukaan toimivia, ja kuvernöörien luvilla operoivia lehdistön ja median edustajia, joilla on lehdistökortit näkyvissä, ja median tunnukset näkyvästi esillä, on ammuttu kumiluodeilla, pahoinpidelty, pidätetty, kaasutettu tai pakotettu poistumaan alueilta, joissa heillä on ollut lupa toimia.

Ohessa lausunto Yhdysvaltalaiselta lehdistönvapausjärjestöltä:

"At least 125 press freedom violations were reported by journalists across the U.S. in the last three days of protest, the Committee to Protect Journalists said.

The independent non-profit said in a statement that the infringements include 20 arrests and several accounts of journalists being hit with tear gas, pepper spray and rubber bullets, and called on local and state authorities to stop targeting media workers.

“We are horrified by the continued use of harsh and sometimes violent actions of police against journalists doing their jobs. These are direct violations of press freedom, a fundamental Constitutional value of the United States,” said CPJ Program Director Carlos Martinez de la Serna. “We call on local and state officials to explicitly exempt the news media from curfew regulations so that journalists are able to report freely.”

Trumpin USA on todellakin liukumassa kohti Kiinan ja Venäjän tietä. Toki matkaa edelläoleviin on , ja toivo elää, että kyseinen toiminta loppuisi. Onhan se heidän perustuslakinsa vastaista.

Ei oikein voi enää vahinkoihin ja sattumaan vedota. Netti on täynnä näitä hyökkäyksiä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Totta kai ammatinvalintakysymys ja sen poliisin ammatin ihan melkeinpä ensimmäisenä prinsiippinä on se, että ei pidä provosoitua. Tuo videossa nähtävä voimankäyttö on täysin kohtuutonta, sekä epäammattimaista. Mutta kunhan nyt tuli pari ajatusta mieleen kolikon toiseltakin puolelta.

Varsinkaan noille valkoihoisille ja jostain toisista osavaltioista tuleville ikkunoita särkeville huligaaneille ei heru minkäänlaista sympatiaa, eikä ymmärrystä täältä.
Olisi helpompaa jenkkipoliisin olla provosoitumatta jos se olisi koulutettu kunnolla hommaansa ja jos hommaan valittaisiin ylipäätään henkilöitä jotka käyvät ensin läpi edes alustavan psykologisen tsekkauksen jossa ilmenee motiiviksi jokin muukin kuin oman egon kohottaminen tai pamputtamisesta nauttiminen (tai mikä tahansa muu vääräksi koettava motivaattori). Toisaalta kouluttaminen maksaa ja ns. oikeista syistä motivoituneita tuskin löytyy nälkäpalkalla niin paljoa mitä tuossa maassa poliiseja tarvitaan, eli varoja pitäisi suunnata aika paljon poliisilaitokseen esimerkiksi vankeinhoidosta (mikä on todella hyvää bisnestä yksityisvankiloiden pyörittäjille ja mitä käytetään poliittisiin tarkoituksiin häpeilemättä).

Noita mähinöitä kun on katsonut niin toiminnassa poliisi ja mellakoitsija erottuvat lähinnä siitä että poliisilla on mellakointiin paremmin sopivat varusteet. Käsikähmässä molempien osapuolten ykkösarsenaali löytyy nakkikioskikahinoista vaikka poliisin toivoisi pystyvän pistämään asiakkaan nippuun ilman että sitä tarvitsee piestä tajuttomaksi. Lisäksi provosoitumattomuuteenkin voi kouluttautua vaikka on toki myös paljon luonteesta kiinni (ja edelliseen kappaleeseen viitaten toivoisi ettei niitä provosoitumattomuuskyvyttömiä edes otettaisi poliisikoulutukseen).

Ammattihuligaaneille ei herune sympatiaa mistään leiristä, tosin jos ne jollekulle taholle ovat hyödyllisiä niin rotuerottelua ja kahtiajakoa kannattaville.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona




Ei siinä, en kyllä haluaisi olla poliisi USA:ssa. Tämän kaltaisissa videoissa näytetään aina vain se yksi puoli tarinasta. Sitä ei näytetä, että minkä määrän ne asiallisesti ja ammattimaisesti käyttäytyvät poliisit saavat fyysistä ja henkistä lokaa niskaansa. Jopa ammutuksi tulemisen vaara ainakin tietyissä kaupungeissa ja kaupunginosissa on varmasti läsnä ihan in daily basis.

Totta kai ammatinvalintakysymys ja sen poliisin ammatin ihan melkeinpä ensimmäisenä prinsiippinä on se, että ei pidä provosoitua. Tuo videossa nähtävä voimankäyttö on täysin kohtuutonta, sekä epäammattimaista. Mutta kunhan nyt tuli pari ajatusta mieleen kolikon toiseltakin puolelta.

Varsinkaan noille valkoihoisille ja jostain toisista osavaltioista tuleville ikkunoita särkeville huligaaneille ei heru minkäänlaista sympatiaa, eikä ymmärrystä täältä.
En katsonut kuin pari minuuttia alusta, mutta pitää ihmetellä, että mikä on se syy painaa aivan poliisien iholle tai mennä sen poliisiauton eteen väkisin ottamaan sitä osumaa. Poliisi toki toimii tuossa tilanteessa epäasiallisesti ja täysin ammattitaidottomasti, mutta jos kuvittelee itsensä heidän housuihin, niin ei varmasti ole paineeton tila. Siinä olet ns. kakat housussa kun ympärillä pyörii satoja ihmisiä jotka avoimesti huutelee sinulle ja yhtään ei voi tietää mistä voi tulla kivi tai puukko, tai jopa ampuma-ase esiin. Siinä on varmasti kynnys todella matalalla itse kullakin voimankäyttöön.

Minulle ei ole vieläkään auennut, että miksi ihmeessä nuo ihmiset tuolla mellastaa. Minä ymmärrän sen Floydin tapauksen ja sen ongelmat, sekä rasismin yms. mutta ei noilla tunnu olevan mitään tekemistä tämän touhun kanssa.

Jotenkin tuntuu, että moni syyttää Trumppia tästä kaikesta, vaikka kyllä tässä nyt on enemmän ihan ne poliisit vs. kansalaiset mähinä kyseessä. Jostain syystä poliisit on nyt lähteneet tuohon mähinään mukaan ja kuten yllä oli mainittu niin esim. mediaa on kohdeltu kaltoin tuolla ja ei tuollainen ole lähtöisin mistään valkoisesta talosta, vaan kyllä siellä on syvemmällä niitä kaunoja tms. ja homma ei ole enää millään tavalla edes alueittain hanskassa niillä joilla sen pitäisi olla hanskassa. Sama koskenee sitä armeijaa tai kansalaiskaartia, eihän tossa touhussa ole millään osapuolella enää yhtään mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Minulle ei ole vieläkään auennut, että miksi ihmeessä nuo ihmiset tuolla mellastaa. Minä ymmärrän sen Floydin tapauksen ja sen ongelmat, sekä rasismin yms. mutta ei noilla tunnu olevan mitään tekemistä tämän touhun kanssa.
Ymmärrät, mutta haluat, että olisivat hiljaa? Sinulla ei ole mitään käsitystä mistä yksittäisistä mielenosoituksista noi kuvat ovat ja miten ne ovat eskaloituneet poliisin väkivallaksi? Ehkäpä vain siksi, että poliisi on urpo ja ei osaa tehdä hommiaan ja siksi, sinusta syrjityn kansanosan pitäisi olla turpa kiinni?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Poliisi toki toimii tuossa tilanteessa epäasiallisesti ja täysin ammattitaidottomasti, mutta jos kuvittelee itsensä heidän housuihin, niin ei varmasti ole paineeton tila. Siinä olet ns. kakat housussa kun ympärillä pyörii satoja ihmisiä jotka avoimesti huutelee sinulle ja yhtään ei voi tietää mistä voi tulla kivi tai puukko, tai jopa ampuma-ase esiin.
Juuri tätä minäkin yritin sanoa, mutta muotoilit sen paremmin. Poliisi käyttäytyy tuolla epäammattimaisesti joo. Mutta yhtään ei tässä keskustelussa vilise se toinen puoli asiasta, että noilla protestoijilla on myös vastuu käyttäytyä ihmismäisesti. Se, että pahimmillaan sadat ihmiset kokoontuvat piirittämään työtään tekevien poliisien autoa, hakkaavat sitä, sekä heittelevät siihen tavaraa, niin ei heillä siihen ole minkäänlaista oikeutusta.

Olisi helpompaa jenkkipoliisin olla provosoitumatta jos se olisi koulutettu kunnolla hommaansa ja jos hommaan valittaisiin ylipäätään henkilöitä jotka käyvät ensin läpi edes alustavan psykologisen tsekkauksen jossa ilmenee motiiviksi jokin muukin kuin oman egon kohottaminen tai pamputtamisesta nauttiminen (tai mikä tahansa muu vääräksi koettava motivaattori).kahtiajakoa kannattaville.
Juu kyllä se näin, että jos se toiminta päivittäin on näillä videossa esiintyvillä sankareilla tuollaista, niin ei heillä ole kyllä oikein minkäänlaisia psykologisia edellytyksiä toimia poliiseina.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ymmärrät, mutta haluat, että olisivat hiljaa? Sinulla ei ole mitään käsitystä mistä yksittäisistä mielenosoituksista noi kuvat ovat ja miten ne ovat eskaloituneet poliisin väkivallaksi? Ehkäpä vain siksi, että poliisi on urpo ja ei osaa tehdä hommiaan ja siksi, sinusta syrjityn kansanosan pitäisi olla turpa kiinni?
En minä ole sanonut, että pitää olla hiljaa. Se on kansalaisoikeus, että demokraattisessa ja vapaassa maassa saa ja voi esittää avoimesti mieltään. Toki se on siinä ja siinä onko USA demokraattinen ja vapaa maa. Mutta kun ei noi hillujat omaa mitään yhtä mielipidettä. Sen on tälläisen demokraattisen ja vapaan maan lehdistö tuonut hyvin julki. Ei siellä ole mitään yhtä asiaa mitä noi mielenosoittajat ajaa, eikä ne oikeastaan edes tiedä miksi ne sinne kaduille lähtee. Koko porukka tuntuu olevan yhtä montaa mieltä kaikesta mahdollisesta kuin on siellä kävelijöitä ja mellastajiakin.

Minulla on aika korkea kynnys osallistua mielenosoituksiin, tai siis en osallistu koska yleensä minulle on hyvin epäselvää, että mikä on sen mielenosoituksen ajama asia ja miten se aiotaan heidän mielestään toteuttaa. Vielä isompi olisi kynnykseni osallistua tuollaiseen tapahtumaan missä on vielä epäselvempää, että miksi sinne kadulle pitää lähteä. Mutta tämä on minun perspektiivini asiaan.

Minä ymmärtäisin toki jos siellä vaadittaisiin nyt vaikka tuomiota sille poliisille joka mielestäni murhasi sen Floydin, mutta kun ei ne sitä tunnu edes vaativan, ei ainakaan noissa kylteissä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hillujat ovat erikseen. Itse mielenosoitusten enemmistö, kuten mielenosoittajien enemmistö, ovat siellä vain osoittamassa mieltä rasismia vastaan. Se, että sinne tulee yksittäisiä rikollisia, agitaattoreita yms. sotkemaan mielenosoituksia, ei ole mikään syy mennä himaan.

Kun sinä kysyt, että " miksi ihmeessä nuo ihmiset tuolla mellastaa", niin pitää tarkentaa ketä tarkoitat. Mielenosoittajia vai näitä rikollisia/agitaattoreita. Mielenosoittajat ovat aiheesta liikkeellä, rikolliset hyötymistarkoituksessa ja agitaattorit oman asiansa edistämiseksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mutta eipä siinä. Kun presidenttinä on mies, joka haluaa, että katuja "dominoidaan", niin juuri tuotahan hän tarkoittaa, jota tuossa videolla nähdään. Jos on tuon koosteen nähnyt, niin varmaan runkkaa sille. On kyllä sellainen saapas ihmiseksi koko mies, että ei ole tosikaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hillujat ovat erikseen. Itse mielenosoitusten enemmistö, kuten mielenosoittajien enemmistö, ovat siellä vain osoittamassa mieltä rasismia vastaan. Se, että sinne tulee yksittäisiä rikollisia, agitaattoreita yms. sotkemaan mielenosoituksia, ei ole mikään syy mennä himaan.

Kun sinä kysyt, että " miksi ihmeessä nuo ihmiset tuolla mellastaa", niin pitää tarkentaa ketä tarkoitat. Mielenosoittajia vai näitä rikollisia/agitaattoreita. Mielenosoittajat ovat aiheesta liikkeellä, rikolliset hyötymistarkoituksessa ja agitaattorit oman asiansa edistämiseksi.
Jos sinä kirjoitat minulle, olisi kohteliasta tägätä tai lainata viestiä. "kun sinä kysyt" kuitenkin ilmeisesti viittaa siihen, että minulle yrität tuossa vastata.

Kyllä minä olen tiedostanut, että rasismista on tämä touhu lähtenyt liikkeelle, se on aivan ymmärrettävää ja monien agitoima syy lähteä kadulle. Se nyt vain on edelleen jäänyt tuossa touhussa epäselväksi, että mitä ne siellä haluaa tapahtuvaksi. Ei noilla ihmisillä ole tai oikea muotoilu varmasti olisi ei tunnu olevan mitään lääkkeitä tähän asiaan. Mut kun me halutaan, niin mitä te haluatte? Minä en tiedä eikä tuolta nyt ole millään tavalla ilmennyt että mitä ne haluaa. Osa meuhkaa black lives matteria, miten se tapahtuu käytännössä? Osa vaatii sitä poliisia tuomiolle, osa haluaa mähistä, yksi heiluttaa kylttiä missä lukee "i have dreams 2" joo niin, mitä sinä haluat? Sitten on videota missä poliisi kertoo, että jättivät kamat autoihin ja mitä haluatte, että tehdään, no kävellään, no kävelkööt, mitä muuttui? Päivällä on mukana lapsiperheitä joille kyseessä on samalla päiväkävely (HS.fi löytyy uutinen) ja yksi huutaa megafoniin mutta ei niillä mitään yhteistä ideologiaa ole siltikään. Sitten on vielä erikseen se huliporukka joka tulee eniten esiin vasta iltaisin.

Kaikesta tuosta tulee vain kuva ihmisistä jotka on turhautuneet, noin about kaikesta mahdollisesta ja sitten se pitää purkaa tuollaisena toimintana. Ei siellä ole, ainakaan minusta, mitään selvää idelogista syytä sille toiminnalle. Asiaa ei myöskään yhtään helpota yksi idiootti persidentti ja osan poliiseista typerä käytös. Mutta tehokkaasti saavat ainakin tuon porukan agitoitua lisää omilla toimillaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos sinä kirjoitat minulle, olisi kohteliasta tägätä tai lainata viestiä. "kun sinä kysyt" kuitenkin ilmeisesti viittaa siihen, että minulle yrität tuossa vastata.
....
Kyllä, my bad.

Eihän se niin voi mennä, että 400 vuotta on sorrettuna ja siihen olisi sitten joku yksi lääke ja sen pitäisi vielä olla mielenosoittajien hallussa. Kysehän on nimenomaan paljon suuremmasta asiasta. Rakenteisiin jumiutuneesta rasismista, ennakkoluuloista jne. jne. mistä pitäisi päästä eroon. Ei siihen mitään poppakonstia ole, mutta esim. asian jatkuva esilläpitäminen, varmasti vaikuttaa pitkällä aikavälillä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä, my bad.

Eihän se niin voi mennä, että 400 vuotta on sorrettuna ja siihen olisi sitten joku yksi lääke ja sen pitäisi vielä olla mielenosoittajien hallussa. Kysehän on nimenomaan paljon suuremmasta asiasta. Rakenteisiin jumiutuneesta rasismista, ennakkoluuloista jne. jne. mistä pitäisi päästä eroon. Ei siihen mitään poppakonstia ole, mutta esim. asian jatkuva esilläpitäminen, varmasti vaikuttaa pitkällä aikavälillä.
Juu siis kyllä ymmärrän mitä haet takaa. Minä en vain näe miten tämä nyt toimii ja mitä ideaa tässä nyt ajetaan. Kun tuntuu, että tässä on ihan yhtä monta ideaa mukana kuin on persreikiäkin mukana, yksi jokaisella. Sellainen mielenosoitus jossa jokainen osoittaa omaa mieltään on kuitenkin aika turha, kun ei kukaan voi ottaa kaikkia huomioon ja toteuttaa kaikkien mielipidettä. Ehkä kyse on vain minun ymmärtämättömyydestäni, mutta minulle tämä näyttäytyy hyvinkin kaksijakoiselta touhulta. Varmasti osalla tuolla on yksi yhteinen syy marssia, mutta minusta noista silti suuri osa vain purkaa omaa pahaa oloa koko sen maan paskuutta ja oman elämän näköalattomuutta kohtaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Juu siis kyllä ymmärrän mitä haet takaa. Minä en vain näe miten tämä nyt toimii ja mitä ideaa tässä nyt ajetaan. Kun tuntuu, että tässä on ihan yhtä monta ideaa mukana kuin on persreikiäkin mukana, yksi jokaisella. Sellainen mielenosoitus jossa jokainen osoittaa omaa mieltään on kuitenkin aika turha, kun ei kukaan voi ottaa kaikkia huomioon ja toteuttaa kaikkien mielipidettä. Ehkä kyse on vain minun ymmärtämättömyydestäni, mutta minulle tämä näyttäytyy hyvinkin kaksijakoiselta touhulta. Varmasti osalla tuolla on yksi yhteinen syy marssia, mutta minusta noista silti suuri osa vain purkaa omaa pahaa oloa koko sen maan paskuutta ja oman elämän näköalattomuutta kohtaan.
Toki jo pelkästään sen että kansa lähtee kaduille tuossa määrin osoittamaan mieltään, pitäisi olla jonkunlainen peiliinkatsomisen paikka valtaapitäville ja sieltä pitäisi lähteä myös sekä keskusteluyhteys mieltään osoittaviin että aito pyrkimys niiden asioiden korjaamiseen mikä on kansan kaduille ajanut. Tuo lähestymismalli jossa johtaja käskee että armeija kaduille "dominoimaan" ihmiset ei tarjoa kuin hyvin lyhytnäköisen ratkaisun. Houstonin poliisipäällikön toive siitä että kaikki äänestäisivät seuraavissa vaaleissa ja pakottaisivat haluamansa muutoksen poliittista tietä olisi huomattavasti paljon parempi, mutta se ei etenkään rebuille sovi lainkaan ja ovat myös Trumpinkin äänellä sen kertoneetkin että heidän etunsa ei ole että kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset mahdollisuudet päästä äänestämään (koska "sen jälkeen ei republikaani voittaisi enää yksiäkään vaaleja" -dt).
 
Kyllä minä olen tiedostanut, että rasismista on tämä touhu lähtenyt liikkeelle, se on aivan ymmärrettävää ja monien agitoima syy lähteä kadulle. Se nyt vain on edelleen jäänyt tuossa touhussa epäselväksi, että mitä ne siellä haluaa tapahtuvaksi. Ei noilla ihmisillä ole tai oikea muotoilu varmasti olisi ei tunnu olevan mitään lääkkeitä tähän asiaan. Mut kun me halutaan, niin mitä te haluatte? Minä en tiedä eikä tuolta nyt ole millään tavalla ilmennyt että mitä ne haluaa. Osa meuhkaa black lives matteria, miten se tapahtuu käytännössä? Osa vaatii sitä poliisia tuomiolle, osa haluaa mähistä, yksi heiluttaa kylttiä missä lukee "i have dreams 2" joo niin, mitä sinä haluat? Sitten on videota missä poliisi kertoo, että jättivät kamat autoihin ja mitä haluatte, että tehdään, no kävellään, no kävelkööt, mitä muuttui? Päivällä on mukana lapsiperheitä joille kyseessä on samalla päiväkävely (HS.fi löytyy uutinen) ja yksi huutaa megafoniin mutta ei niillä mitään yhteistä ideologiaa ole siltikään. Sitten on vielä erikseen se huliporukka joka tulee eniten esiin vasta iltaisin.

Voisiko todeta, että alunperin mustien ja rasismia vastustavien mielenosoitus on laajentunut yleiseksi protestiksi epäpätevää hallintoa, ja muita yhteiskunnallisia epäkohtia vastaan?

( Tuo "I have dream 2" on muuten suora viittaus henkilöön nimeltä Martin Luther King...)

Nythän maassa on yli 40 miljoonaa työtöntäkin, joten ihmisillä on aikaa ja mahdollisuus ilmaista mitä mieltä ovat nykymenosta. Lisäksi kouluissa ja yliopistoissa on kesäloma-aika.

Poliisi toki toimii tuossa tilanteessa epäasiallisesti ja täysin ammattitaidottomasti, mutta jos kuvittelee itsensä heidän housuihin, niin ei varmasti ole paineeton tila. Siinä olet ns. kakat housussa kun ympärillä pyörii satoja ihmisiä jotka avoimesti huutelee sinulle ja yhtään ei voi tietää mistä voi tulla kivi tai puukko, tai jopa ampuma-ase esiin.

Jos poliisi pelkää kansaa, niin tulee mieleen, että mitähän ovat tehneet ja kenen puolella ovat.

Itä-Saksassa kansanmiliisi pelkäsi nimenomaan kansaa.

Länsimaisissa demokratioissa valtava enemmistö tyypillisesti kokee poliisin olevan tarpeellinen ja turvaa tuova elementti yhteiskuntaan, ei kansaa alistava ja uhkaava taho.

USA:ssa Poliisi käyttää mottoa "to Protect and serve". STASIn motto oli "Puolueen miekka ja kilpi!" Nythän tuo jälkimmäinen näyttäisi olevan lähempänä nykyistä käytöstä:

" The shield and sword of the GOP"
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Toki jo pelkästään sen että kansa lähtee kaduille tuossa määrin osoittamaan mieltään, pitäisi olla jonkunlainen peiliinkatsomisen paikka valtaapitäville ja sieltä pitäisi lähteä myös sekä keskusteluyhteys mieltään osoittaviin että aito pyrkimys niiden asioiden korjaamiseen mikä on kansan kaduille ajanut. Tuo lähestymismalli jossa johtaja käskee että armeija kaduille "dominoimaan" ihmiset ei tarjoa kuin hyvin lyhytnäköisen ratkaisun. Houstonin poliisipäällikön toive siitä että kaikki äänestäisivät seuraavissa vaaleissa ja pakottaisivat haluamansa muutoksen poliittista tietä olisi huomattavasti paljon parempi, mutta se ei etenkään rebuille sovi lainkaan ja ovat myös Trumpinkin äänellä sen kertoneetkin että heidän etunsa ei ole että kaikilla ihmisillä olisi tasavertaiset mahdollisuudet päästä äänestämään (koska "sen jälkeen ei republikaani voittaisi enää yksiäkään vaaleja" -dt).
Jep Trumpin käytös on niin ala-arvoista, että oksat pois. En pysty ymmärtämään, että mitä hän tällä touhulla hakee. Luuleeko se oikeasti, että kun muut on sotineet päästäkseen toiselle kaudelle, niin hän sytyttämällä sisällissodan saa saman aikaan. Takatolpalle annettiin passi pistää tyhjiin ja hoitaa seuraavat vaalit kotiin, kun olisi kerrankin kuunnellut sitä kansaa ja toiminut kuten johtaja toimisi, niin paskat ampu sitten omaan maaliin.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen miten monet tuntuvat kuvittelevan, että tällaisten protestien tai mellakoiden tulisi perustua jotenkin rationaaliseen käytökseen. Toisaalta se on varmaan ymmärrettävää, koska harva meistä voi samaistua vähemmistöjän ajatusmaailmaan ja tietää miltä vuosikymmenten ajan kestänyt alistaminen tuntuu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Amerikan Yhdysvallat joskus mainosti olevansa jonkinlainen edelläkävijämaa sananvapauden suhteen, mutta nyt maa on kyllä menossa väärään suuntaan.

Ei voi olla enää pelkästään sattumaa, että median edustajia, sekä paikallisia, että kansainvälisiä, vastaan on käytetty rajuja voimatoimia.

Hullua, että lakien ja sääntöjen mukaan toimivia, ja kuvernöörien luvilla operoivia lehdistön ja median edustajia, joilla on lehdistökortit näkyvissä, ja median tunnukset näkyvästi esillä, on ammuttu kumiluodeilla, pahoinpidelty, pidätetty, kaasutettu tai pakotettu poistumaan alueilta, joissa heillä on ollut lupa toimia.

Valitettavasti tuo viittaa siihen että alueellisten viranomaisten strategiaoppaassa halutaan siirtyä niille sivuille joiden toteutusta ei haluta "vallan vahtikoirien" näkevän. Siviilien kuvaamat videot voidaan aina diskreditoida väittämällä että videolta puuttuu tapahtuma X.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos poliisi pelkää kansaa, niin tulee mieleen, että mitähän ovat tehneet ja kenen puolella ovat.

Itä-Saksassa kansanmiliisi pelkäsi nimenomaan kansaa.

Länsimaisissa demokratioissa valtava enemmistö tyypillisesti kokee poliisin olevan tarpeellinen ja turvaa tuova elementti yhteiskuntaan, ei kansaa alistava ja uhkaava taho.

USA:ssa Poliisi käyttää mottoa "to Protect and serve". STASIn motto oli "Puolueen miekka ja kilpi!" Nythän tuo jälkimmäinen näyttäisi olevan lähempänä nykyistä käytöstä:

" The shield and sword of the GOP"
Sinänsähän jo Yhdysvaltain perustuslain toisessa lisäyksessä annetaan oikeus nousta tarvittaessa valtaapitäviä vastaan, aseistautuneina. Tuostahan on (ääri)oikeisto pitänyt kiinni kynsin ja hampain. Se ei toki yllätä, että tummaihoisten oikeuksiksi sitä ei lueta. Itse uskon, että tässä tulee käymään hyvin huonosti vielä ennen kuin homma laantuu. Trump ei osaa muuta kuin hyökätä, ja se on jo realisoitunut, ja tulee vielä tuhoisammin seurauksin realisoitumaan lähipäivinä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En katsonut kuin pari minuuttia alusta, mutta pitää ihmetellä, että mikä on se syy painaa aivan poliisien iholle tai mennä sen poliisiauton eteen väkisin ottamaan sitä osumaa. Poliisi toki toimii tuossa tilanteessa epäasiallisesti ja täysin ammattitaidottomasti, mutta jos kuvittelee itsensä heidän housuihin, niin ei varmasti ole paineeton tila. Siinä olet ns. kakat housussa kun ympärillä pyörii satoja ihmisiä jotka avoimesti huutelee sinulle ja yhtään ei voi tietää mistä voi tulla kivi tai puukko, tai jopa ampuma-ase esiin. Siinä on varmasti kynnys todella matalalla itse kullakin voimankäyttöön.

Jos siellä on poliisi kakat housuissa niin joko kyseinen poliisi on väärässä hommassa tai sitten poliisia on johdettu siinä mielessä huonosti ettei hänellä ole tarpeeksi tukea. Kaikki lähtee poliisin ammattitaidosta, sekä sen yksittäisen konstaapelin että koko systeemin.

Hiljattain oli video kun poliisi ampui (valkoisen) miehen kun tämä ilmeisesti meinasi nostaa shortsejaan ylös jotka olivat laskeutuneet miehen ryömiessä poliisin ohjeiden mukaan. Tässä tilanteessa poliisin katsottiin toimineen oikein koska ei voinut tietää tuleeko sieltä ase ja poliisi oli yksin tilanteessa. Kysymys kuuluukin: Miksi poliisiviranomainen oli tuollaisessa tlanteessa ilman tukea? Onko se niin vaikea alkaa ajatella että jos tilanteesta ei aiheudu välitöntä vaaraa sivullisille, niin poliisi voisi jäädyttää tilanteen jotta tilanne saadaan ratkaistua hallitusti ylivoiman avulla. Mutta jenkeissä tuntuu olevan ideaalina elokuvamainen meininki jossa poliisi pyrkii yksin ratkomaan tilanteen seurauksista välttämättä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos siellä on poliisi kakata housuissa niin joko kyseinen poliisi on väärässä hommassa tai sitten poliisia on johdettu siinä mielessä huonosti ettei hänellä ole tarpeeksi tukea. Kaikki lähtee poliisin ammattitaidosta, sekä sen yksittäisen konstaapelin että koko systeemin.

Hiljattain oli video kun poliisi ampui (valkoisen) miehen kun tämä ilmeisesti meinasi nostaa shortsejaan ylös jotka olivat laskeutuneet miehen ryömiessä poliisin ohjeiden mukaan. Tässä tilanteessa poliisin katsottiin toimineen oikein koska ei voinut tietää tuleeko sieltä ase ja poliisi oli yksin tilanteessa. Kysymys kuuluukin: Miksi poliisiviranomainen oli tuollaisessa tlanteessa ilman tukea? Onko se niin vaikea alkaa ajatella että jos tilanteesta ei aiheudu välitöntä vaaraa sivullisille, niin poliisi voisi jäädyttää tilanteen jotta tilanne saadaan ratkaistua hallitusti ylivoiman avulla. Mutta jenkeissä tuntuu olevan ideaalina elokuvamainen meininki jossa poliisi pyrkii yksin ratkomaan tilanteen seurauksista välttämättä.
Et nyt ole ihan tosissasi? Luuletko, että Suomen poliisilla ei ole jännäkakkaa housussa joka helvetin kerta kun ne joutuu johonkin mellakkatilanteeseen tai muuten tilanteeseen missä on väkivallan uhka läsnä? Mikään koulutus ei siihen auta, koska se on ihmisen täysin luonnollinen reaktio moisissa tilanteissa. Tuollaisessa huutelevassa ja riehuvassa lössissä on niin iso uhka omalle terveydele, että kyllä se saa jokaisella adrenaliinin pumppaamaan ja sitten voi tapahtua mitä tahansa. Ammattitaidolla voi asiaa auttaa, mutta ei silläkään voida kaikkeen vaikuttaa.

Tuollaiseen yksittäistapaukseen en ota kantaa kun en tapausta tunne ja tiedä. Lähtökohtaisesti siellä kuitenkin poliisit on matalasti koulutettuja, toimii yksin ja niillä on paskat palkat. Kyllä sieltä saa jo aika monta syypäätä vallitsevaan tilanteeseen. Ammattitaidottomia paskojahan ne keskimäärin siellä on, mutta kyllä ne toimii myös keskimääräistä paskemmissa olosuhteissa ja kuten jo useampi sivu sitten sanoin, ihan se ja sama mikä maa on kyseessä missä ne olosuhteet on keskimääräistä paskemmat niin on myös poliisväkivallan määrä suurempi. Kyllä täällä meilläkin alkaisi poliisin otteet kovenemaan jos niitä alkaisi putoilla useampaa per vuosi väkivallan kohteina.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylen kirjeenvaihtajan kolumni käytännön rasismin taustoista:

Kirjoitus oli kovin pintapuolinen ja siihen olisi hyvin voinut lisätä vankeustuomioiden pituuden epäsuhdat rotuja koskien ja sitä kautta myös esim. ongelmat, mitkä seuraa siitä, että perheissä saattaa olla kokonaisia sukupolvia, jotka kasvatetaan ilman miehiä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki suvun miehet ovat joko kuolleet tai vankilassa ja perheiden on tultava toimeen yhden aikuisen palkalla. Tämä on osin seurausta kulttuurisista ja arvollisista tekijöistä, mm. aborttien vastaisuudesta ja käytännön ongelmista tehdä abortti, kun terveydenhuolto on huonoa. Mustien yhteisöissä ei ole välttämättä mitenkään erityisen tuomittavaa tai huomiota herättävää, jos sukulaiset kasvattaa jonkun lapset. Päihde- ja mielenterveysongelmat tuovat myös oman lisänsä näihin kuvioihin ja kun on hyvin tiedossa, että köyhyys on periytyvää, kierre on syntynyt. Ehkäisyä ei käytetä ja miehillä saattaa olla useita ihan saman ikäisiä lapsia monen eri naisen kanssa. Tämä vaikuttaa ihan suoraan elintasoon, kun isällä ei rahat riitä elareihin, ajasta puhumattakaan. Ja kohta sitten taas ollaan lusimassa. Ensin ehkä vähän aikaa, mutta kolmannesta rikoksesta häkki saattaa heilahtaa loppuiäksi. Täältä käsin on helppo tuomita mm. jengit, mutta jos ainoa mahdollisuus kokea yhteenkuuluvuudentunnetta, saada edes jonkinlainen miehen malli ja ansaita edes vähän rahaa, ei kai se suuri ihme ole, että perheiden vastustuksesta huolimatta jengit vetää nuoria puoleensa. ”Joukossa tyhmyys tiivistyy” ja ”seura tekee kaltaisekseen” johtaa sitten surullisiin lopputuloksiin vuosikymmeniksi. Lisäksi päätökset jengeihin kuulumisesta tehdään nuorina, jolloin aivot eivät ole kehittyneet eikä syy-seuraussuhteet ole tärkeysjärjestyksessä korkealla eikä niitä edes ymmärretä. Ja jos ympärillä ei ole yhtään aikuista, joka katsoo lasten ja nuorten perään ja asettaa rajat, jengit vievät voiton. Surullista.

Kun ihmisellä ei ole mitään hävittävää, hän ei juurikaan välitä seurauksista. Ihan sama, minkä rotuinen ihminen on, jos toivoa paremmasta ei ole, jälkiseurauksilla ei ole merkitystä. Jokainen haluaa itselleen aina parempaa ja enemmän ja joskus se ilmenee niin, että riittää, että jollain toisella on yhtäkkiä vähemmän kuin aiemmin. Siksi hulinoitsijoiden keskuudessa enemmistö on esim. aina työttömiä miehiä. Kovin moni ei jätä menemättä duuniin siksi, että on pakko heittää öisin tiiliskiviä kauppojen ikkunaan. Duunin lähtiessä lähtee myös kämppä alta ja sitä riskiä ei moni halua ottaa. Mutta, jos elämä rahoitetaan muutenkin jo vähintään pikkurikoksilla ja jossain tapauksessa vankila kutsuu muutenkin, moni kelaa, että voi ihan hyvin mennä lusimaan ”hyvän asian puolesta”. Ja näitä ihmisiä on USA:ssa juuri nyt todella paljon.

Suosittelen katsomaan tv-sarjan The Chi. Sarja kertoo mustien elämästä Chicagon pahamaineisessa South Sidessa ja käsittelee hyvin todentuntuisesti mustien elämää: Miten yksi huono päätös tai tapahtuma vaikuttaa yksilön valintoihin jatkossa ja millaisia seurauksia sillä on monen eri perheenjäsenen elämään, kun yksi kohtaa vaikeuksia. Jengien vaikutukset ovat moninaisia eikä kaikki ole pelkkää huume- ja asekauppaa kadunkulmassa. Vaikka kysymyksessä on huumorillakin höystetty tv-sarja, on helppo kuvitella, että juuri noin asiat voivat mennä oikeassakin elämässä. Ja myös mustien keskuudessa on puhdasta rasismia toisia mustia kohtaan, kun rahaa on riittävästi. ”Ne” on syytä pitää kaukana itsestä, jotta muut kaltaiseni hyvät ihmiset eivät sekoita ”meitä” ”heihin”. Tämäkin pitää huolen siitä, että köyhät alueet pysyvät köyhinä ja niiden palvelut ja koulut surkeina. Mikään ei muutu, ainakaan parempaan. Kunnes sitten ymmärretään, että itse alueessa ja maassa on potentiaalia ja niistä saa käärittyä hyvät hillot, kunhan nykyisestä väestöstä on päästy eroon. Sitten yhtäkkiä alkaakin tiettyjen alueiden asiat kiinnostaakin. Mutta vain omassa hyötymistarkoituksessa. Ja tämä kuvio on toistunut lukemattomia kertoja ympäri USA:ta. Ja aina heikompien kustannuksella. Eikä tämä ole vain mustien ongelma, vaan yleisemmin köyhien ongelma. Ja ilman kunnon rakenteellisia muutoksia, valoa ei pimeyteen ole näkyvissä. Nykyisen presidentin aikana niitä on aivan turha odottaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Varmasti osalla tuolla on yksi yhteinen syy marssia, mutta minusta noista silti suuri osa vain purkaa omaa pahaa oloa koko sen maan paskuutta ja oman elämän näköalattomuutta kohtaan.
Mitä muuta he voisivat tehdä? Sehän tässä lienee koko homman pointti. Valtaapitävien pitäisi nyt osoittaa johtajuutta ja tehdä jotain. Harmi, ettei ole vallassa ketään joka ymmärtäisi mistään mitään.

Tämäkin case osoittaa monella tasolla, kuinka asiat hoituvat. Virallinen kuolinsyyntutkija saa kuolinsyyksi sydänkohtauksen, mutta toinen saakin tukehtumisen. On täysin päivänselvää, että jos poliisi aiheuttaa mustan kuoleman, koko järjestelmä on tämän poliisin puolella. Korkeintaan virallisissa puheissa jauhetaan jotain, mutta tämäkin poliisi tulee olemaan vapaalla viimeistään vuoden kuluttua. Toivottavasti olen väärässä. Tulee muuten jännät ajat kaverille kaltereiden takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös