Jos vasemmistoliberaalit saisivat päättää:
- omaisuuden suojaa kavennettaisiin
- joitain toimintoja verotettaisiin kohtuuttomasti esimerkiksi ilmastokriisin varjolla
- joitain asioita kiellettäisiin ilmastokriisin varjolla
- jos Suomessa vaikka olisi nyt vasemmistohallitus yhteiskunta alkaisi päättää esimerkiksi metsänomistajien asioista ja heidän omaisuudestaan
- vasemmisto luottaisi julkisen vallan voimaan ja yksilönvapauden kaventamiseen taloudessa
Kannattaa ilmoittaa mun nimimerkki SuPolle, koska minun mielestäni mikään noista ei vielä
tuhoaisi länsimaista yhteiskuntaa. Edes lähelle.
Toki riippunee siitä, mitä nämä tosi spesifit jotkut asiat tässä uhkakuvaskenaariossa olisivat, mutta... öh. Okei. Cool story. Jotkut asiat saattaisivat jotain.
Jos tuo on se pahin uhka länsimaisille arvoille, niin oikeastaan meillähän on kaikki ihan hyvin. Mission accomplished.
Onneksi tämänhetkinen Jenkkilän äärikapitalistinen yhteiskunta (voi helvetti - nyt mäkin puhun jo ääriasioista. Kirottu Jatkoajan äärilöylyhuone!) toimii niin hyvin, että meininkiä on varaa vain kiihdyttää.
Luonto kukoistaa, ihmisten hyvinvointi on turvattu, heikoista pidetään huolta, terveydenhuolto ja koulutus ovat mallillaan. Ja kuten tiedämme, kun kotiasiat ovat kunnossa, urheilukin tuntuu maittavan.
Trumpin porukat kuin monet muutkin maailmalla näkevät ilmastokriisin pelkkänä taisteluna kapitalistista yhteiskuntajärjestelmää vastaan.
Saattavat olla ihan hajuilla nuo taistelijat. Siis tarkoitan sillä, että kapitalismin loputtoman kasvun tavoittelu ja lyhyiden pikavoittojen haaliminen kun ovat pidemmän päälle ei-niin-kestävä juttu. Sillee kaikkien kannalta.
Aika jännä katsantokanta, muuten, että ilmastokriisi on oikeastaan vain antikapitalistinen juoni. Mulla oli ensin jännän tilalla "surullinen", mutta kuka minä olen tiettyjä mielipiteitä arvottamaan?
Kyllä ilmastokriisi silti mun mielestä on ihan oikea juttu, eikä vain olkiukko, jonka avulla sosialistit, kommunistit, nistit ja muut vegetaristit yrittävät murskata kapitalismia sillee ovelasti.
Ja kyllä. Mun mielestä yritysten hyväntahtoisuuteen ja terveeseen järkeen luottaminen ei ole paras tapa lähestyä asioita tällä haavaa. Mutta se hippeilystä.
Lähinnä tahtoo sanoa, että ilmastovouhotuksen näkeminen pelkkänä kapitalisminvastaisena salajuonena on kyllä ultimaattista lyhytpelaamista.
Kyllä nuo mielestäni ovat ihan perusarvoja lännessä mitkä ovat vaarassa
Lännen perusarvot siis ovat:
1) Omaisuuden suoja
2) Jotkut toiminnot (älä verota)
3) Jotkut asiat (älä puutu)
4) Metsänomistajien oikeudet
5) Mahdollisimman iso yksilönvapaus taloudessa
Kyllä mm. käytöstavat, demokratian kunnioittaminen, yhtenäisyyden rakentaminen, ihmisten humaani kohtelu ja muutenkin sivistynyt dialogi, sekä muut yritykset kommunikoida ihmisten kanssa ilman isottelua kannattaakin heittää romukoppaan. Länsimaiset arvot ovat uhattuina!
Siksi Trump ja hänen raikas tapansa huomioida muita.