Hyvä, että on perspektiivit kohdallaan. Nyt tuli sitten liikenneonnettomuudetkin mukaan.
Lähi-Itä on muuttunut Obaman kaudella helvetiksi. Egypti, Iran, Irak, Afganistan, Syyria - valitse itse. Ei tämän myöntäminen pitäisi aivan mahdotonta olla? Minusta piiloutuminen hassutteluun "en pysty Syyrian sisällisotaa Obaman viaksi laskemaan" on kehno valinta silloin, kun tarkastellaan sitä, mitä Obaman kaudella on tapahtunut. Kukaan ei ole Obamaa Syyrian sodasta syyttänyt. Mutta mm. minä olen kirjoittanut, että Obama teki isoja virheitä kun USA ei ollut perillä siitä, mitä Syyriassa tapahtuu ja tämä mahdollisti osaltaan myös ISIS-nimisen terroristiryhmän nousun ja Venäjän puuttumisen tilanteeseen ja samalla lännen vihollisen, diktaattori al-Assadin vallassa pysymisen ja todellisen tuhon Syyriassa.
Ymmärrän hyvin, että tämän myöntäminen sattuu. Suosittelen silti myöntämään, Hieman kovemmatkin kaverit ovat sen myöntäneet. Kuten Obama itse, ainakin ISIS:n osalta ja epäsuorasti myös Venäjän. Alla enemmän aiheesta:
Obama admits ISIS misjudged as splits emerge - CNNPolitics.com
Nyt menee vähän samanlaiselle jeesustelun asteelle kuin Syyrian osalta. Onko tämäkin niin vaikea myöntää? Ukrainan suhteen kaiketi kukaan ei ole esittänyt sitä, että Obaman olisi pitänyt kriisiä estää, joten ongelmien kuittaaminen tällaisella on hassuttelua taas kerran. Ainoa mitä USA:lta voi toivoa on tietenkin se, että USA maailman ainoana sotilasmahtina ja isona demokratiana ottaa Putinin kanssa riittävän kovat aseet käyttöön, jos Putin hyökkää. Obaman aikana Putin on tehnyt sen kahdesti ilman isompia seurauksia, ja tästä voi kyllä Obamaa syyttää.
Faktisesti Obama pitää Ukrainaa Venäjän etupiirissä, kuten alta olevasta Obaman haastattelusta ilmenee:
Obama’s theory here is simple: Ukraine is a core Russian interest but not an American one, so Russia will always be able to maintain escalatory dominance there.
“The fact is that Ukraine, which is a non-nato country, is going to be vulnerable to military domination by Russia no matter what we do,” he said.
President Obama’s Interview With Jeffrey Goldberg on Syria and Foreign Policy - The Atlantic
Toki voidaan puhua faktoista, joille Obaman USA ei voi mitään. Mutta voidaan myös kysyä, tarvitseeko maailma sellaista USA:ta, jota obamat johtavat ja Putinit pyörittävät.