Sellaista väitettä ei tainnut kukaan esittää. En ainakaan minä. Kyse on siitä, että Trump edustaa trumpismia. Se taas ei tarkoita, että Trump olisi ideologi. Päinvastoin, sitä hän ei juuri ole. Trumpismi koostuu melkeinpä mistä tahansa populismista, osin rasismista ja fasismista (kuten Trumpin kabinettiin 2016-2020 kaudella kuuluneet kertovat) ja tietenkin mm. siitä, että Trump on oikeuslaitoksen ja kaiken muun yläpuolella.
Siis tästä olemme samaa mieltä. Ainakin osittain.
Nyt tulee tietenkin esiin se ongelma, että miten Trump voi olla trumpisti olematta samalla ideologi. Voimme yrittää määritellä asiaa niin, että ideologia on peräisin jostakin muusta lähteestä ja Trump ei itse asiassa kannata omaa ideologiaansa, jolloin ei ole ideologi. Trump on koostanut kokoon keitoksen, mutta kukaan tiedä reseptiä tähän. Kun tuntuu oudolta sekin, että Trump on itse trumpismin lähde, mutta ei ole aikaansaanut trumpismia.
Fasismi ei syntynyt Mussolinista riippumatta, päinvastoin lehtimiehenä oli tavallaan intellektuelli, joka kehitti fasismin teoriaakin. Olihan tähän tietysti edeltäjiä ja seuraajia. Hitler ei ollut intellektuelli, mutta kirjaili kokoon natsismin perusteet. Lenin oli ja loi marxilais-leninistisen opin perusteet.
Paitsi että trumpismia kutsutaan ismiksi, tämä ismi on niin epätarkkaa, ettei sitä oikeastaan voi kutsua ideologiaksi samassa mielessä kuin joitakin aatteita tällaiseksi kutsutaan. Populismi on vailla muodollista sisältöä, ei ideologiaa, vaan toiminnan tyyli, asenne tai esitystapa. Samoin trumpismin muodollinen sisältö koostuu jostakin irrallisista asioista, joita liittää yhteen vain Trump. Samoin kuin sveijkkailu liitti yhteen tsekkejä.
Mitä trumpisti uskoo maailmasta? Onko Trump ollenkaan trumpisti, koska hän voi aika vahvasti kusettaa MAGAa silloin tällöin. Hän voi muuttaa mittatolppia oman tahtonsa mukaan. Jospa trumpismia on usko Trumpin erinomaisiin johtajaominaisuuksiin. Hänen ainutlaatuiseen kykyynsä olla Lincolniakin suurempi presidentti.