Tämä oli se viesti jota hain. Tämäkin oli vuodelta 2018 ja saman kirjoittajan toimesta.Tämä voi olla yllättävä mielipide, mutta luulen että USA siirtyy tuleviksi vuosikymmeniksi käytännössä yksipuolue-järjestelmään, eli republikaanien vuosikymmeniä kestävään värisuora-hallintoon.
Se tulee seuraamaan Puolan ja Unkarin mallia, jossa kansa on tyytyväinen ja äänestää saman puolueen kerta toisensa jälkeen jatkoon.
Loistavan talouden kantamana Trump voittaa ylivoimaisesti vuonna 2020. Olen jo aiemmin laskenut tällä palstalla, että hänen kannatuksensa on jo nyt 7%-yksikköä parempi kuin vaalipäivänä 2016.
Trumpin seuraaja vuonna 2024 on toinen hänen pojistaan. Don Trump jr on jo nyt ylivoimaisesti suosituin puhuja-vierailija republikaanien kentällä. Hyvin vaikea nähdä että yksikään republikaani voisi lyödä hänet esivaalissa.
Historiallisesti USA on vaihtanut presidentti-puoluetta 8 vuoden välein. Luulen että tämä historia ei toistu vuonna 2024 aivan samoin kuin se ei toistunut Reaganin menestyksen jälkeen.
Ollaan siirtymässä aikaan, jossa kansakunnat kerääntyvät vahvojen johtajien taakse. Yhteisöllisyys on palaamassa ja kohta on aika rakentaa infrastruktuuria niin kuin 50-luvulla.
Senaatissa republikaaneilla on jatkossa valtava etu vaalijärjestelmän vuoksi, kun kaikista osavaltioista on kaksi senaattoria. Republikaanit dominoivat koko ajan enemmän pieniä keski-lännen osavaltioita.
Elleivät he pääsisi 60 senaattoriin vaalien kautta, he tarpeen vaatiessa lakkauttavat filibusterin lähivuosina ja alkavat tehdä lainsäädäntöä 50 äänellä.
Demokraateilla on jonkinlainen mahdollisuus ottaa edustajainhuone näissä vaaleissa itselleen kahdeksi vuodeksi.
Jos näin käy, republikaanit ottavat edustajainhuoneen takaisin vuonna 2020, kun Trump itse on ehdolla, ja hänen kannattajansa lähtevät äänestämään. Tässä republikaaneja auttaa myös gerrymandering ja se, että he kontrolloivat ei-rannikko-osavaltiota koko ajan enemmän.
Siihen päälle republikaanit pystyvät kääntämään korkeimman oikeuden lähivuosina 7-2 tilanteeseen, joka auttaa mm. gerrymanderingin suhteen.
Tämä on USA:lle hyvä tulevaisuuden kuva. Asioita saadaan aikaan, lakeja säädetään ja uutta infraa rakennetaan. Se antaa myös USA:lle mahdollisuuden kilpailla Kiinan kanssa seuraavat vuosikymmenet.
Lukekaa ja ihmetelkää. En oikein tiedä mitä muuta sanoisin. Minä. olen. sanaton.
Viimeksi muokattu: