Suurella mielenkiinnolla olen minäkin seurannut Usan presidentinvaaleja. Kiitoksia kaikille tämän ketjun aktiiveille. Täältä on ollut hyvä seurata sitä.
Covidin vaikutus Usan presidentinvaaliin 2020? Paha sanoa, varmaan isokin vaikutus, ja nimenomaan Trumpin harmiksi. Olisin kyllä halunnut nähdä tämän maailman ilman covidia 2020. Trump olisi älytessään voinut tehdä paljonkin covidin hillitsemiseksi. Ei olisi tarttenut kuin ottaa tauti tosissaan, ja luottaa asiantuntijoiden sanaan. Olisi tullut kyllä erilaiset vaalit sen jälkeen. Ja paljon olisi typerää jäänyt Trumpilta sanomatta liittyen covidiin. Covidista tuli varmasti Bidenille etu. Toisaalta tuo covidin hallitseminen ja hillitseminen on näyttänyt, että kunka paska johtaja Trump on kriisitilanteessa. Noin paskasti kun hoitaa kriisin, ei ansaitse päästä jatkokaudelle. Kuinkahan paljon paremmin Trumpin olisi pitänyt covid hoitaa, että hänestä olisi nähnyt että hän edes yritti? Ei varmaan paljoakaan. Ei olisi tarttenut sulkea maata (kuten Euroopassa tehtiin). Olisi voinut hakea vastaavanlaista koronastrategiaa kuin Ruotsi. Trump olisi voinut toimia vastaavanlaisesti covidia vastaan kuin Boris Johnson. Selkeästä virheasenteesta olisi ottanut opiksi (kuten BoJo teki covidin edistyessä ja itse tautiin sairastuessa). Trumpin ei olisi tarttenut kuin jättää päivittäin suurin osa covid-aiheisista twiiteistä kirjoittamatta, ja osoittaa vastaavasti enemmän twiiteissään covid-myötätuntoa ja covid-strategiaa. Trumpilla ei tainnut olla touhuissaan minkäänlaista covid-strategiaa? Ei Suomen mallista, ei Ruotsin mallista, ei Iso-Britannian mallista, ei minkään mallista.
Vaikka itse mielellään sanoisin, että Biden valitaan nyt Usan presidentiksi koska oli parempi vaihtoehto ja olisi valittu joka tapauksessa (ilman covidiakin), niin niin ei taida kuitenkaan olla. Covidista taisi nyt olla Bidenin etu, ja Trumpin tuho.