Oon kyllästyny ns. rivikansanedustajiin joita Suomessa on tusinaan 13.
Itse asiassa nimenomaan heihin ei kannata kyllästyä. Suomen vahvuus läpi sen reilun sadan vuoden historian on ollut maltillinen keskusta (ei ole yhtä kuin Keskusta-puolue), ns. tolkun ihmiset. Jos meillä olisi ollut esimerkiksi itsenäisyyden alkuvuosien, 1930-luvun oikeistoradikalismin nousun tai sotien ja sen jälkiselvittelyjen aikana enemmistössä Trumpin kaltaiset täysin kontrolloimattomat, ennustamattomat ja kaikkia sääntöjä rikkovat poliitikot, emme olisi todennäköisesti säilyneet itsenäisenä ja saaneet rakennettua nykyisen kaltaista hyvinvointiyhteiskuntaa.
Se, että Trump sanoo edes jotain, on mun mielestä kumma ihastelun kohde, kun hänen suustaan tulee pääosin muita epäkunnioittavaa, valheellista ja kansakuntaa repivää tekstiä. Vastuullisuutta on olla hiljaa silloin kun ei ole mitään järkevää sanottavaa tai kun tekisi suutuksissaan mieli laukoa jotain epäkunnioittavaa.
Fordel jo ehti vastamaankin varsin hyvin. Sen takiahan meillä on eri puolella maailmaa vaaleissa valittuna kaiken maailman pölvästejä, kun ihmiset ei enää pysty ymmärtämään, että politiikka, jossa päätetään kunnan, maan ja jopa maailman asioista, on tylsää ja pitkäjänteistä työtä. Kaiken maailman helppoheikit sitten tulevat ja heittävät yksinkertaistettuja sutkauksia tai (kuten Yhdysvalloissa) nimittelevät poliittisia vastustajiaan, ja kansa ostaa sen. Sitten vähän ajan päästä ihmetellään, miksi politiikka on rikki.
Se, että joku sanoo jotain räväkkää, ei tarkoita sitä, että se on oikeassa. Tai vaikka olisikin oikeassa itse asiassa, niin asiat on usein sen verran moniulotteisia, että sen korjaaminen ei aina ole liian helppoa.