Mietin tässä vaan, että mikäköhän mahtaa olla Donald Trumpin ÄO/IQ etenkin suhteessa aiempiin USA:n presidentteihin? Monista miehen lausunnoista jäänyt sellainen kuva että päivänselvän narsistisen luonteen lisäksi tuo ei vaan voi olla mikään penaalin terävin kynä.
See how the presidents rank for intelligence. Does a high IQ guarantee success?
moneywise.com
Tämä linkki on huumoritasoa, koska se perustuu arviointeihin eikä varsinaisiin testeihin. Toki voi itse jokainen itse arvioida, miten fiksu Trump tässä listassa olisi. Obama ja Trump eivät ole listalla. Periaatteessa suurin osa USAn presidenteistä olisi esim. Mensan kriteerit täyttäviä, mitä en itse pidä ihmeellisenä asiana. Mensaan pääsee jokainen, jonka ÄO on luokkaa 1/50.
Trumpin ÄOsta keskusteltiin aiemmin. Lyhyesti sanottuna, Trump itse väittää sen olevan 156 (SD=15) eli luokkaa 1/4300, mikä olisi tuollaista Einsteinin tasoa. Tätä eivät enää usko naurismaan aidatkaan. Mitään kirjallista todistetta asiasta ei ole eikä myöskään kouluaikojen testeistä (esim. SAT). Trump on uhannut oikeustoimilla niitä, jotka pyrkivät kaivelemaan Trumpin kouluaikaisia dokumentteja. Mensa toisaalta tarjoutui testaamaan Tillersonin ja Trumpin ÄOn heidän kiistansa vuoksi, mutta jostakin syystä Trump ei ollut kiinnostunut asiasta.
Itse olin ennen Trumpin presidenttikautta sitä mieltä, että Trumpin ÄO voi olla melkein mitä hyvänsä eli myös superluokkaa. Liike-elämässä on kuitenkin niin, että superälykäskin voi olla huono-onninen eli liike-elämän epäonnetkaan eivät rajaa kategorisesti Trumpin superälyä pois. Luonteenpiirteet eivät korreloi ÄOn kanssa eli Trumpin luonteinen, lyhytpinnainen tyyppi voisi olla superälykäs.
Puhetyyli ei välttämättä rajaa superälyä pois eikä heikohko sanavarasto. Trumpin menestys kansan keskuuudessa voisi olla todiste hänen superälystään, hän osaa puhua kansalle kansan kieltä. Huono lukutaitokaan ei rajaa superälyä pois, koska lukutaidon häiriö ei todista vielä kategorisesti Trumpista juuri mitään. Mutta kun tarkastelee Trumpin toimintaa, superäly on mahdottomuus. Jossakin superälyn kuitenkin pitäisi ilmetä, esim. kyvyssä suunnitella asioita etukäteen ja kyvyssä välttää yksinkertaisia virheitä. Trumpin älykkyystaso on mielestäni korkeintaan tuollaista 1/20 tasoa, jos sitäkään.
Toisin sanoen, jos superäly olisi kyvytön osallistumaan pitkäkestoiseen testiin, hän ei voisi todistaa olevansa superälykäs. Testi voisi sinänsä olla kuviopäättelytesti, joten se ei edellyttäisi ennakkotietoja paljonkaan. Toinen puoli asiassa on se, että superälykkyys kuitenkin edellyttää kykyä käyttää laajaa tietopohjaa ongelmien ratkaisuissa. Tällainen ihminen näkee asiat syvemmin kuin tavallinen älykkö. Testaamisen vaikeus on tietenkin hyvin suuri ongelma: miten testata tyyppejä, jotka eivät edes näy kellokäyrällä, heidän suhteensa ei massojen ÄO-jakautumasta ole mitään hyötyä. Tästä syystä monien superälykkäiden ÄO perustuu lapsuuden ajan testeihin, esim. Marilyn Vos Savantin. Jos lapsena 5-vuotias on 10-vuotiaan tasolla, saadaan ÄOksi 200. Mutta kun lapset kehittyvät eri tahtia, tällainen ÄO ei välttämättä säily enää aikuisikään asti. Lienee tarpeetonta sanoa, että Trump ei kuulu kategoriaan "lapsinerot".
Itse uskon, että Trump valehtelee myös älystään, niinkuin muistakin asioista. Ja vieläpä uskoo omiin valheisiinsa. On myös kannattajia, jopa psykologeja, jotka tulkitsevat Trumpia superälyn näkökulmasta. He selittävät kaikki Trumpin tekemät alkeellisetkin virheet pois milloin milläkin syyllä ja saavat tulokseksi, että Trumpin täytyy olla superälykäs. Minusta on paljon todennäköisempää, että Trump on huippulahjakas, jopa nero tietyllä alueella, mutta hänen ÄOnsa ei ole mitenkään erityisen korkea ja se on varmasti laskenut monta pistettä hänen parhaista vuosistaan. Eikä se silloinkaan ollut erityisen korkea.