Wild-Chester
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pittsburgh Penguins
Minä en halunnut millään tavalla puolustella Suomen heikkoa taloudellista tilannetta, joka on toisen ketjun aihe. Totesin vain sen, että USA:n suurehkon talouskasvun taustalla on jotain muutakin kuin se, että Al Bundy, Homer Simpson ja Chandler Bing vetäisivät omaa duuniaan ylivertaisen tehokkaasti ja innovatiivisesti matalan verotuksen kannustamana. Ilman valtavaa julkisen velan kasvattamista kasvulukemat näyttäisivät aivan toisenlaisilta. Sen toteaminen ei ole mitään vasemmistopropagandaa (olen itse asiassa Kokoomuksen jäsen...) vaan pelkästään kylmää faktaa.
Nyky-USA:n kasvun veturi on aivan poikkeuksellinen it-sektori, jonka valtavaan menestykseen on monia syitä, joita ei ehkä ole tarkoituksenmukaista ryhtyä käymään tässä läpi. Elon Musk yrittää soluttautua Trumpin hallintoon ajamaan tuon sektorin etuja. Saa nähdä miten käy. Jossain vaiheessa oli puhetta jopa trustilainsäädännön hyödyntämisestä Googlen, Microsoftin ja muiden monopoliasemien purkamisesta ja myös Trump arvosteli "Big Techiä" julkisesti. Nyt tuollaista ei ole näköpiirissä vaan päinvastoin TikTok todennäköisesti päätyy samoihin käsiin.
Huomautin vain, että ei siinä ole mitään ironista jos kritisoi Suomen velanottoa ja haluaa suitsia sitä ja samalla on sitä mieltä että Yhdysvaltojen ilman takaraivoa painettu velkaralli vaikuttaa hyvältä keinolta saada talous nousuun.
Ovat kaksi _niin_ täydellisen eri asemassa olevaa valtiota että keinovalikoimansa eivät ole mitenkään vertailukelpoisia.