Minulla on tosin Trumpin kohdalla jäänyt pikkuisen hämäräksi, että mitkä ne hänen pitkän tähtäimen tavoitteensa yleensäkään ovat ja onko hänellä edes sellaisia. Vähän näyttää välillä siltä että ihan sama mitä tapahtuu kunhan hän saa olla itse huomion keskipisteenä. Onko perusajatus kenties se, että EU:n kaltaiset järjestelmät ja muut vastaavat vakiintuneet yhteistyön ja politiikan harjoittamisen muodot hidastavat liiaksi asioita, mitä ne sitten kulloinkin ovatkaan?
Pidän itse Trumpia osin keulakuvana. Hänen takanaan on isoja äärikonservatiivisia voimia. Kuten säätiöitä ja yhtiöitä, joista yhdestä (Cambridge Analytica) riitti jonkin verran juttua osana Facebookin bisnestä. Jo aiemmin arvioitiin, että CA:lla oli iso rooli Trumpin valinnassa ja Britannian EU-erossa. CA ja vastaavat tahot nostivat Trumpin valtaan osaamalla sen, mitä muut eivät joko vielä osanneet (Venäjän lisäksi) tai halunneet tehdä. Jos näin olisi, Trumpin twiittien ja erilaisen häiriköinnin tarkoitus on sekä antaa Trumpin toimia Trumpina, että peittää taakseen isoja, todellisia toimia taustalla. Mitä tavoitteita näillä ryhmillä voisi olla? Vaikkapa jotain tähän suuntaan Euroopan osalta:
* EU hajalle ja Euroopan maat solmimaan yksittäin yhteistyösopimuksia USA:n kanssa
* Äärikonservatiivit/oikeistopopulistit valtaan Euroopassa
* Tunnustuksellinen kristinusko palautetaan takaisin eurooppalaisille
* Islamille sulku Euroopassa, samoin näistä maista tuleville maahanmuuttajille
* NATO ajetaan mahdollisesti nykymuodossa alas, eurooppalaiset maat puolustavat pääosin itse itseään
* USA ottaa suojiinsa ne Euroopan maat, jotka tunnustavat Trumpin johtajuuden ja ideologian
* Muut Euroopan maat pärjätköön miten haluavat, mutta jos Trumpin rooli ja ideologia tunnustetaan, Trump antaa suojan Venäjältä
* Diilejä Putinin kanssa, kunhan Venäjä-tutkimuksista päästään eroon
Jos Trumpia ei laiteta viralta ja jos hänet valitaan uudelleen ja jos tavoitteet ovat tuohon suuntaan, hän saanee joitain yllä olevasta läpi. Sen jälkeen jatko on republikaanien käsissä. Trumpin kaksi täyttä kautta loisivat kuitenkin kenties edellytykset sille, että seuraava presidentti (jos on republikaani) ei poikkeaisi linjasta. Ja tätä valintaa auttavat teknisesti maailman parhaiten mielipiteiden muokkauksen somessa taitavat ohjelmat ja robot.
"Mielenkiintoista" tämä kaikki on tietysti sikäli että Putinilla todennäköisesti on näihin asioiden joku pidemmän tähtäimen suunnitelma.
Putinilla on tavoitteena luoda Trumpin kanssa sopimus, jossa maailma jaetaan. Euroopan osalta tilanne ratkeaa osin sillä, että Trumpin Eurooppa-politiikka (jos siis jotain siihen suuntaan kuin yllä) on pitkälti lähellä Putinin Venäjän tavoitteita. NATO-vastaisuus Venäjällä on tarkoitettu Venäjän sisäpolitiikkaan. Se ei siis ole millään tavalla ongelma Trumpin ja Venäjän yhteistyölle.
Suomen osalta tulee mieleen Trumpin mallioppilas. Laura Huhtasaari, joka on tietoisesti brändännyt itseään Trumpin tavoitteiden suuntaan.