Kun tunnut olevan noin perillä Mooren raha-asioista niin kerropa paljonko hän on käyttänyt luksuskiinteistöjen osteluun rahaa? Entä järjestelmän muuttamiseen?
Mitä väliä tällä on? Mikä ihme tuossa pointissa on sinulle niin vaikeaa tajuta? Moore voi hyvinkin tehdä myös hyväntekeväisyystyötä, mutta se ei poista tekopyhyyttä sen osalta, että hän esittää omaisuudestaan totuuden vastaisia väitteitä ja omistavansa elämänsä vähempiosaisille, kun todellisuudessa hänellä on 9, siis todella 9, kiinteistöä omistuksissaan, joista avioeron seurauksena myyty "palatsi" meni myyntiin yli viidellä miljoonalla.
En minä tarkoita että Mooren pitäisi asua kadulla omistaakseen elämänsä vähempiosaisille, mutta jos joku väittää pokkana ettei ole tekopyhää omistaa 9 kiinteistöä joista tiedetysti ainakin yksi on miljoonien arvoinen ja omata 50 miljoonan varallisuutta ja väittää käyttävänsä mm. rahansa systeemin muuttamiseen, olen kyllä pöyristynyt. Ehkä minäkin alan lahjoittaa UNICEF:lle vaikka kympin kuussa ja voin sitten logiikallasi uskottavasti patsastella julkisuudessa toteamalla että omistan elämäni vähäosaisille lapsille, vaikka samalla ostaisinkin vaatteeni ja viihde-elektroniikkani lapsityövoimalla valmistettuna.
Minulle elämänsä omistaminen tarkoittaa aika helvetisti enemmän kuin mitä Moore tekee. Myös Cambridgen sanakirja toteaa seuraavaa:
devote sth to sth/sb Meaning in the Cambridge English Dictionary
devote sth to sth/sb
to give all of something, especially your time, effort, or love, or yourself, to something you believe in or to a person:
Se, että Moore omistaa esim.
pienen osan omaisuudestaan jollekin, on tuosta todella kaukana. Esim. jumalalle omistautuneet munkithan joutuivat luopumaan käytännössä kaikesta: maallisesta omaisuudestaan, oikeudesta avioliittoon ja sukupuoliyhteyteen, yms. Tietty niissä piireissä sitten tekopyhyyskin kukoisti. Ja tosiaan, jos et tajua pointtia vielä tämänkään jälkeen, en mitenkään edellytä herra Moorelta elämänsä jollekin omistamista, mutta se että hän on päättänyt itse julistaa omistavansa elämänsä jollekin totuuden ollessa toinen, tekee hänestä määritelmällisesti tekopyhän.
edit: Toki jos uskot aidosti (tai uskot Mooren uskovan) että luksusasuntoja ostelemalla yhteiskunta muuttuu kohti Mooren ihannetta, voidaan kai kantaasi pitää loogisena.