Höpö höpö. Minulla ei ole mitään ongelmaa nähdä Moore systeemin vastustamista edistävänä hahmona saati hyväntekijänä. Jos sinua ei tekopyhyys haittaa tai pidät sanoissa ja teoissa johdonmukaisuuden vaatimista lapsellisena, voit vapaasti jättää kommentoimatta.
Minä en edelleenkään ole vaatinut Moorelta elämänsä omistamista, vaan hän on väittänyt näin itse tekevänsä. Toivottavasti suhtaudut vastaaviin lausuntoihin yhtä kevyesti kun kyseessä on joku omaa ideologiaasi vastaan sotiva lausuja. Kuten sanoin, elämänsä omistaminen on selkeästi ilmaisuna kokenut järisyttävän inflaation, mikä sopiikin hyvin tähän nykyajan meininkiin, jossa kaikkea on kiva olla jos sen saa ilmaiseksi.
Mitä tulee kapitalismiin, en näe asiaa niin että rikkaiden vaikutusvalta olisi vähäinen säätelemättömässä ympäristössä. Mistä niin päättelit? Kenties vallan väylä ja ilmenemismuoto olisi erilainen. Kyllä minä kannatan kevyttä ja johdonmukaista säätelyä, kuten ilmeisesti sinäkin. Moorehan tosiaan katsoi ettei kapitalismia voi säännellä vaan se tulee lakkauttaa.
edit: Sinänsä huvittavaa, että ilmeisesti Mooresta pitävät nimimerkit alkavat puhua "askeettisuuden vaatimisesta" yms. kun puhutaan miehestä jonka varallisuus on kymmeniä miljoonia.
Minusta osittain markkinointihengessä annetut lausunnot pitää ottaa "with a pinch of salt".
No, edelleen kaveri on alallaan aika liki vaikutusvaltaisin toimija maailmassa, ts. riippumatta siitä onko hän omistanut elämästään aatteelle 5 %, 50 % vai 95 %, nähdäkseni hän on edistänyt ajatusmaailmaansa melko tehokkaasti, eli "elämän omistaminen" asialle ei välttämättä ole hirveän kaukaa haettua.
1%:iin kuulumattomuus toki on selvä asiavirhe.
Siitä, että mielestäsi säädellyssä kapitalismissa lobbareilla on suhteettoman paljon valtaa, nähdäkseni jos ja kun säätelemättömässä ympäristössä rahalla olisi vähintään saman verran valtaa, on säätelyn kapitalismin arvostelu tältä kantilta hiukan nollalausunto.
Niin, no nähdäkseni jos katsotaan lausuntoa kontekstissaan, Mooren johtoajatus on kapitalismin saaminen demokratian alle edes osittain.