Yhdysvaltain (n)ex(t)-presidentti Donald J. Trump

  • 3 586 192
  • 23 445

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Minäkin näin tuon Nixon-jutun vain jossain kommenttiketjussa, joten en pysty vahvistamaan - mutta sen tiedän, että kauppapolitiikassa presidentillä on sangen laajat valtuudet toimia ilman kongressia.

Käytännössä presidentti pystyisi jotain rangaistustulleja säätämään ilman kongressin hyväksyntää, mutta ei Meksikoa vastaan tällä hetkellä NAFTAn takia, koska se on osa lainsäädäntöä. Kiinaa vastaan pystyisi, kuten Bush ja Obamakin joidenkin tuotteiden kohdalla tekivätkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Käytännössä presidentti pystyisi jotain rangaistustulleja säätämään ilman kongressin hyväksyntää, mutta ei Meksikoa vastaan tällä hetkellä NAFTAn takia, koska se on osa lainsäädäntöä. Kiinaa vastaan pystyisi, kuten Bush ja Obamakin joidenkin tuotteiden kohdalla tekivätkin.

Eikä varmaan siis Naftan purkaminenkaan onnistuisi ilman kongressin hyväksyntää? Ihan mielenkiintoinen spektaakkeli olisi esim. nähdä Ryan johtamassa protektionistista säädösaaltoa edustajainhuoneessa... Ain't gonna happen - luulisin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin sinä vain voit sen T-paidan ostaa myös muualta, niitä ipädejä et voi koska kukaan muu ei pysty kilpailemaan USA:n kanssa tekniikassa.

Pienet amerikkalaislapset rakentavat noita iPädejä halvalla. Ja eikös Apple ole irlantilainen yhtiö? Ainakin sinne maksavat veronsa...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuitti. Näin helpolla voi levittää hyvää mieltä lajitovereille.
Laitatko vielä linkkiä tästä tiedosta?
Voitko laittaa jonkun tarkennuksen että minkä osalta haluat ne nähdä ettei mun tarvitse alkaa jokaista erikseen tähän purkamaan kun siitä tulisi melkoinen lista. Ipädit, phonet yms. on varsin pitkälle patentit USA:han, Sama koskee Inteliä jne. Kaikki tietotekniikka mitä meillä on pyörii varsin pitkälle heidän hyppysissä. Se että tehdas on vaikka Taiwanissa ei tee siitä tuotteesta taiwanilaista. Toki niihin tulee tullit, mutta samalla tavalla ne firmat sitten laskuttaa sen takaisin, jos siis myyvät tuotetta omilla markkinoilla se on niille nollasummapeliä. Muualle noita tuotteita sitten kuljettavat tehtaalta ja ne ei edes koskaan tule USA:n sisämarkkinoille. Ne ovat silti vientituote koska nuo yritykset sijaitsee Amerikassa ja ne maksaa veronsa sinne. Noille voit silti lätkiä tullia minkä mielesi tekee, mutta kun kilpailevia tuotteita ei oikein ole. Ei ole myöskään sairaalatarvikkeissa jne.

Aivan sama pätee autoihin yms. Niissä toki voi joku jopa kilpailla. Boeing ja Airbus, siellä on edes jotain mahdollisuuksia, tosin isot lentoyhtiöt sijaitsee Amerikassa, että sekin on taas siinä ja tässä. Kiinassa ja Japanissa on muutama iso firma mitkä tekee moderneja tuotteita, tyyliin Samsung, mutta noiden määrä on oikeasti aika marginaalinen koko Yhdysvaltojen mittakaavassa, lisäksi joku iphone on ylihintasta paskaa muutenkin, jos nyt on idiootit valmiita moisesta maksamaan extraa niin siinä ei 20 pinnaa lisää tunnu missään.

Ja nyt kun puhutaan siis Kiina vs. USA niin Kiina osaa tuottaa halpaa roskaa ja paljon, vähän eri markkinat. Teknisesti ovat vielä perhanasti jäljessä.
 
Viimeksi muokattu:

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Lainataan nyt wikipediaa, mutta sieltä voi kaivaa:
Fortune Global 500 - Wikipedia

Top 500:

Rank Country Companies
1 USA 134
2 China 103
3 Japan 52
4 France 29
5 Germany 28
6 United Kingdom † 26
7 South Korea 15
7 Switzerland 15
9 Netherlands † 12
10 Canada 11
 

Tuamas

Jäsen
Niin sinä vain voit sen T-paidan ostaa myös muualta, niitä ipädejä et voi koska kukaan muu ei pysty kilpailemaan USA:n kanssa tekniikassa.

Joo vai?

Minä kun kuvittelin, että esimerkiksi jenkkien autoteollisuuden ongelmat johtuvat siitä, että kaikki menivät ohi tekniikassa ja laadussa.

Kasari soitti ja pyysivät maailmantilanteensa takaisin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Voitko laittaa jonkun tarkennuksen että minkä osalta haluat ne
Aivan sama pätee autoihin yms.
Autot on hyvä esimerkki. Eli odottelen linkkiä Amerikkalaisten autojen ylivertaisuudesta vaikka Saksalaisiin verrattuna. Jotka eivät siis "pysty edes kilpailemaan tekniikassa." Trafin sivulta löytyviä autojen hylkäämisprosentteja en suosittele linkiksi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Niin sinä vain voit sen T-paidan ostaa myös muualta, niitä ipädejä et voi koska kukaan muu ei pysty kilpailemaan USA:n kanssa tekniikassa.

joku iphone on ylihintasta paskaa muutenkin, jos nyt on idiootit valmiita moisesta maksamaan extraa niin siinä ei 20 pinnaa lisää tunnu missään.

Ja nyt kun puhutaan siis Kiina vs. USA niin Kiina osaa tuottaa halpaa roskaa ja paljon, vähän eri markkinat. Teknisesti ovat vielä perhanasti jäljessä.
Kukaan muu ei pysty kilpailemaan USA:n kanssa tekniikassa, vaikka se on ylihintaista paskaa? Just joo.

Mitä tulee esim. matkapuhelimiin, niin kiinalaiset eivät ole yhtään jäljessä (Huawei/Honor). Se on totta että kiinalaiset osaavat kyllä tuottaa myös halpaa roskaa, mutta ei se ole siitä kiinni etteikö siellä osaamista olisi. Jenkitkin tuottavat paljon roskaa, mutta se ei ole edes halpaa vaan "ylihintaista paskaa" kuten itsekin totesit.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin sinä vain voit sen T-paidan ostaa myös muualta, niitä ipädejä et voi koska kukaan muu ei pysty kilpailemaan USA:n kanssa tekniikassa.
America Fuck yeah!

En lähde iPadeistä väittelemään koska tiedän, että se on uskonnollinen kysymys joillekin, mutta jos nyt tekniikasta puhutaan niin en amerikkailaisia autoja, lentokoneita ja elerktroniikkaa teknisesti niin ylivoimaisina pidä, etteikö Japanilaiset, Saksalaiset, Korealaiset ja monet pystyisi niiden kanssa kilpailemaan.

Siinä olet oikeassa, että amerikkalaisilla on riittävä tekninen osaaminen t-paitojen valmistamiseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aivan sama pätee autoihin yms. Niissä toki voi joku jopa kilpailla. Boeing ja Airbus, siellä on edes jotain mahdollisuuksia, tosin isot lentoyhtiöt sijaitsee Amerikassa, että sekin on taas siinä ja tässä.
Missäspäin Amerikkaa ne Airbusit valmistettiinkaan?
 

teppana

Jäsen
America Fuck yeah!

En lähde iPadeistä väittelemään koska tiedän, että se on uskonnollinen kysymys joillekin, mutta jos nyt tekniikasta puhutaan niin en amerikkailaisia autoja, lentokoneita ja elerktroniikkaa teknisesti niin ylivoimaisina pidä, etteikö Japanilaiset, Saksalaiset, Korealaiset ja monet pystyisi niiden kanssa kilpailemaan.

Siinä olet oikeassa, että amerikkalaisilla on riittävä tekninen osaaminen t-paitojen valmistamiseen.

Taitaa enemmänkin olla tällä hetkellä kyse USA:n isoista resursseista kuin niinkään ylivertaisesta osaamisesta. Autojen kanssa (erioten moottoritekniikassa) eivät ole edes maailman kärkeä.

USA:lla on kyllä huima etu R&D:n osalta. Pätäkkää ja aivoja on laittaa kehitykseen niin huimia määriä että muut maat ei oikein pysty siihen vastaamaan. Ainakaan vielä. Mutta ei tuo tekniikka täysin USA:n sisälle tietenkään jää.

Rolls Royce taitaa olla turbiinimoottoreiden osalta todella kova edelläkävijä, mutta diesel- ja kaasumoottoreiden osalta meidän oma Wärtsilä on jo painellut edelle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun Trumpin kohdalla on puhuttu NATO-liittolaisten puolustusbudjeteista, niin siinähän on taustalla tekijä jota ei ole tällä palstalla nähdäkseni mainittu. Hankittavien aseiden on oltava järjestön pelisääntöjen mukaan oltava NATO-yhteensopivia ja tällaisten aseiden isoin toimittaja on tietenkin USA, joten puolustusbudjettien kasvattamiset satavat suoraan USA:n laariin taloudellisessa mielessä. Onkin esitetty perusteltu näkemys, että tämä on tärkein syy miksi puolustusbudjettien kasvattamisesta niin paljon meteliä pidetään.

Tässä tietenkin tulee paradoksi, että jos NATO:n arvovalta syödään niin silloin aseet voidaan hankkia helposti muualtakin, eli NATO on USA:lle kaksisuuntainen tie. Se aiheuttaa kuluja, mutta tuo myös tuottoja. On varsin lyhytnäköistä kuvitelmaa, että niistä voisi vain valita hyvät puolet ja olla ottamatta huonoja. Vähän niinkuin rangaistustullit. Vaikka kuinka olisi kova deal-maker omasta mielestään.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
USA:lla on kyllä huima etu R&D:n osalta. Pätäkkää ja aivoja on laittaa kehitykseen niin huimia määriä että muut maat ei oikein pysty siihen vastaamaan. Ainakaan vielä.
Kyllä se etu häviää, kun rajat suljetaan ja se osaaminen jää USA:n ulkopuolelle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
USA:lla on kyllä huima etu R&D:n osalta. Pätäkkää ja aivoja on laittaa kehitykseen niin huimia määriä että muut maat ei oikein pysty siihen vastaamaan. Ainakaan vielä. Mutta ei tuo tekniikka täysin USA:n sisälle tietenkään jää.
Minä tietyllä tavalla ymmärrän Trumpia ja USA:a aikeista käydä tullisotaa Kiinalaisia kohtaan, sillä kiinalaisten R&D osaaminen on pitkälti varastettua. Ei muidenkin tarvitsekaan vastata kaikkeen, jos he eivät noudata sovittuja pelisääntöjä. Kiinalaiset harjoittavat täysin moraalitonta ja opportunistista talouspolitiikkaa, eli samaa jota Trumpkin haikailee. Johtotähtenä ei vain voi peesata muita. Lisäksi ymmärrettävä olisi, että jos Trump unohtaa vanhat liittolaisensa niin naiivia on kuvitella, että nämä puolustaisivat amerikkalaisyhtiöiden etuja (patentteja, tekijänoikeuksia) samalla innokka kuin ne nyt ovat tehneet. Tällaiset perusasiat sopisi presidentillä olevan hallussa.

edit: sehän tässä juuri paradoksaalista on, että USA on globaalin talouden isoja voittajia (voi olla että Kiina on vielä isompi) ja silti he haluaisivat järjestelmän romuttaa. On helppoa olla populisti ja olla näkemättä muuta kuin pinnan yläpuolella näkyvän osa jäävuoresta, mutta alla on muutakin. Se että joku johtavassa asemassa oleva politiikko ei tätä ymmärrä tai myönnä pistää epäilemään hänen rehellisyyttään ja todellisia tarkoitusperiä.
 

teppana

Jäsen
Kyllä se etu häviää, kun rajat suljetaan ja se osaaminen jää USA:n ulkopuolelle.

Tottakai. Mutta tuo pelko ei ole kovin realistinen. USA on jo kauan aikaa sitten kasvanut niin suureksi että edes teoriassa Pohjois-Koreamainen sulkeutunut valtio ei ole mahdollinen.

Muutenkin tuntuu välillä että ihmiset vieläkin vetävät yhtäläisyysmerkkejä yritysten ja valtioiden välille. Tämä on jo vuosia sitten kulahtanut päätelmä. Oli kyse sitten elektroniikasta, lääketieteestä, polttomoottoreista, tai mistä tahansa, näiden alojen huippuosaaminen ja kehitys on vahvasti sidottu markkinoita johtaviin yrityksiin. Poikkeuksetta kyseessä on kansainvälisiä konserneja jotka operoivat globaalisti. Trump saa laittaa vaikka jokaiselle rajametrille aseistetun vartijan, se ei silti pidättele Rolls Roycen, Applen tai vastaavien yritysten maailmanlaajuista kauppaa. Siinä vaiheessa kun yritys kokee USA:ssa olemisen liian hankalaksi, yksinkertaisesti pakataan kamppeet ja viedään osaaminen (sekä työt) muualle.

Tullimaksuilla saadaan käytännössä haitattua sitten oman kansan ostovoimaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se etu häviää, kun rajat suljetaan ja se osaaminen jää USA:n ulkopuolelle.
Sitten kannattaa shorttailla Yhdysvaltain markkinoilla markkinoita vastaan. Sijoittajat nimittäin luottavat Trumpin keinoihin, koska osakekurssit ovat Trumpin valinnan jälkeen nousseet mukavasti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Autot on hyvä esimerkki. Eli odottelen linkkiä Amerikkalaisten autojen ylivertaisuudesta vaikka Saksalaisiin verrattuna. Jotka eivät siis "pysty edes kilpailemaan tekniikassa." Trafin sivulta löytyviä autojen hylkäämisprosentteja en suosittele linkiksi.
Miksi minun pitäisi laittaa Amerikkalaisten autovalmistajien esimerkki, kun ei EU:lla ja USA:lla ole missään vaiheessa ollut mitään tulliliittoa ja ne tullit pitää maksaa tälläkin hetkellä noista autoista, molempiin suuntiin? Lisäksi USA ei kyllä Kiinan kanssa kilpaile autojen tuotannossa, kun Kiinalla ei sellaista edes kunnolla ole.

Otetaan nyt tuo iPhone 7 esimerkiksi, sen tuotantokustannukset on jotain 224 dollarin luokkaa Apple's iPhone 7 costs just $220 to make (linkki telegraphin juttuun asiasta) ja arvatkaas mistä summasta se tulli menee. Tilanne on täysin sama kuin Suomen kohdalla, eli massaa tuotetaan halvalla Kiinassa, mutta kun se ei ole se tuote. Se tuote on se puhelin, käyttöjärjestelmä yms. Ne moninkertaistavat sen yksinkertaisen tuotteen arvon ja ne rahat menee joka tapauksessa aina sinne Applelle tms. Se joka on kusessa on se 5$ koteloa tekevä firma kun sen tuotantoon pakahtaakin 20% lisää hintaa ja äkkiä se naapurin Intilainen paja tekee saman halvemmalla. Karua, mutta totta. Tässä skabassa voittaja ei koskaan löydy siltä puolelta kellä on tehdas, vaan sieltä kuka sen tehtaan tuotteen jatkojalostaa kalleimmaksi ja omaa ne immateriaalioikeudet.

@dana77 Niin minä sanoin että Boeing ja Airbus voivat kilpailla. Airbus on ranskalainen.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Miksi minun pitäisi laittaa Amerikkalaisten autovalmistajien esimerkki, kun ei EU:lla ja USA:lla ole missään vaiheessa ollut mitään tulliliittoa ja ne tullit pitää maksaa tälläkin hetkellä noista autoista, molempiin suuntiin? Lisäksi USA ei kyllä Kiinan kanssa kilpaile autojen tuotannossa, kun Kiinalla ei sellaista edes kunnolla ole.

Tästä tuli mieleen, oliko se joku Top Gearin jakso missä ukot testaili Kiinalaisia autoja? Oli aika uskomattoman huvittavia tekeleitä. :D
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi minun pitäisi laittaa Amerikkalaisten autovalmistajien esimerkki, kun ei EU:lla ja USA:lla ole missään vaiheessa ollut mitään tulliliittoa ja ne tullit pitää maksaa tälläkin hetkellä noista autoista, molempiin suuntiin?
Trump on uhkaillut Mersulle uusia rangaistulleja (oliko 35%), kun eivät nykyisillä tulleilla pärjää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Trump on uhkaillut Mersulle uusia rangaistulleja (oliko 35%), kun eivät nykyisillä tulleilla pärjää.
No tässä nyt on edelleen ollut kyse Meksikon ja Kiinan tilanteesta ja sopimuksista, ei jo nykyisin vallitsevasta tulli tilanteesta EU:n ja Yhdysvaltojen välillä. Niin ja Fordilla on muuten tehdas sitten muistaakseni Slovakiassa tms. ei noita laivoilla rahtaa enää kukaan meren yli, jännät tullit saa sillon lyödä jos saa omassa maassa rakennetut autot tullattua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo vai?

Minä kun kuvittelin, että esimerkiksi jenkkien autoteollisuuden ongelmat johtuvat siitä, että kaikki menivät ohi tekniikassa ja laadussa.

Kasari soitti ja pyysivät maailmantilanteensa takaisin.
Apple, Google ja Microsoft on vähän eri mieltä asiasta kanssasi, tervetuloa nykyaikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös