Forza Motorsport 6
Mitenkäs on, onko täällä ajopelin odottelijoita? Demo (joka oli btw aika iso kooltaan, toki nelisen rataakin) julkaistiin tuossa jokunen aika sitten ja tuli itse ne radat pelattua läpi. Alla hiukan mietteitä pelaajalta, joka ei hirveästi ajopelejä pelaile. Forzat ovat kuitenkin pinnallisesti tuttuja ja tämä kutonen taas sai mielenkiinnon heräämään, kun vitonen ei ollutkaan aivan niin "täydellinen" kun olisin odottanut uudelle konsolille.
Pelissä uusina efekteinä ovat nyt ainakin mm. säätilamuutokset ja iltakisat (vai oliko nämä jo). En tiedä/ole jaksanut perehtyä muuttuuko säätilat ennalta määrätyistä. Demon vesisade oli vain tehty mielestäni hiukan oudosti. Hieno oli ulkonäöllisesti joo, mutta meno tuntui kuin lumella - tai nyt ainakin jossain talven räntäsateessa menolta. Ei kai kesäsade nyt ihan tuollaista liukastelua ole ns. maltillisissa vauhdeissa vielä..? En toki ole ajanut oikeaa kilpa-autoa vesisateessa. Vesilammikkoon kun ajoi, niin auto oikein imaisi itsensä sivulle. Meno oli vähän kuin vanhassa Mario Kartissa, jossa väisteltiin radalla lojuvaa esineistöä... ei vakuuttanut ainakaan demossa tämän uuden featuren tyyli ollenkaan.
Myös jotenkin niin Forzamaiset vastustajatkin taas paistoivat pelistä. Kierroksia on joku kourallinen ja lähdet sieltä keskivaiheilta. (välihuomautuksena vastustajien lukumäärää on ilmeisesti kasvatettu), lähdön jälkeen jos et heti pääse ohitse edellä ajavista, on turha haaveilla kärkisijoista, koska 1-3 kärkiautoa painelee selvällä kaulalla jo kärjessä. Tämän takia tykkäsin FM2:n Endurance-kisoista, joissa oli sitä kilpa-ajamisen tuntua oikealla tavalla. Jostain syystä nämä poistettiin tuon jälkeen käsittääkseni sarjasta.
Demon vaikeusaste (siis tekoälykuskien-) eri radoille oli myös mielenkiintoinen. Valitsin sen average-vaihtoehdon ajatellen sen olevan sopivahko näin ajopeleistä olevan tauon jälkeen. Ensimmäisessä kisassa se oli ihan haastava ja hyvä, toisessa (Abu Dhabi) vastustajien madellessa tiukissa kulmissa mutkaisella radalla voitin heti toisella (en siis käytä "kelausnappia", vaan restarttaan koko kisan jos menee puihin - tähän on pakko mainita että miksei restart voi tapahtua suoraan lähtöruudukkoon, vaan aina pitää mennä ensin valintaruudun kautta...). Indy-kisassa tämä vaikeusaste taas osoittautui jo kättelyssä aivan liian helpoksi. Ovaalilla voi paahtaa kaasu pohjassa koko ajan ja yrittää vain vältellä osumisia toisiin. Joskus tekoälykuskeilta tuntui puuttuvan peilit, sellaisia ajolinjan vaihdoksia sain välillä todistaa... Päätin korottaa vaikeusasteen tässä radassa testimielessä kattoon ja tiputtaa sitä yksitellen ja katsoa mikä on sopiva. Vaikein, Impossible oli nimensä veroinen, kaasu pohjassa ei niillä kahdeksalla kierroksella ainakaan saanut kuin oman paikan pidettyä. Pari alemmas ja lopulta kaksi ylempänä lähtötaso-averagea oli lopulta sopiva. Ja tämäkin lähinnä taas sen takia, että ei niillä kierroksilla vain yksinkertaisesti ehdi ottaa sitä kärkeä kiinni, jos jää jonkun taakse alussa. Syö hiukan kilpailunautintoa yrittää puoliriskillä väkisin ohi, tiedostaen että muuten et kärkeä näe.
Demon viimeinen rata on tämä Sebring International Raceway, joka on ollut jo edellisissäkin osissa ei-suosikkejani. Tässä siis lisänä mainitsemani (yliliukas-) vesisade. Lopulta hermot palaneena jouduin tiputtamaan averegestä yhden alaspäin vaikeusastetta (taisi olla jo helpoimpia, allaan enää vain se "en tiedä mitä on autourhailu"-vaikeusaste). Ja silti pari kaveria paineli kaukana kärjessä edelläni... Lisänä tuntui että vesilammikot hidastivat mystisesti vain omaa autoani, ei niinkään tekoälykuskien.
Lopputulema demolle, että ihan kivaa menoa taas pitkästä aikaa autopelin parissa, pelistä paistaa se perus Forzamaisuus kuitenkin hyvässä ja pahassa läpi. Hienosti tehty, säätöjä riittää ja sen semmoista on kyllä. Ajettavuus on varmasti parhainta luokkaa mitä konsoleille on tarjolla (etenkin jos omistaa ratin), mutta se varsinainen kilpa-ajaminen jotenkin jää kaiken muun tauhkan alle. Nyt jotain modauspakettejakin on tuotu mukaan "roolipelimäisinä elementtinä". Uratila on - ainakin näissä edellisissä vain vaihtelevia maisemia ja kokemuspisteiden ja autojen keräämistä. Toivottavasti tähän olisi panostettu erilailla uudessa versiossa ja jotain kunnon uraa ja pitkiä kisoja voisi autollaan ajaa.
Vastustajat ovat nopeampia suorilla mutta hidastelevat mutkissa, ohitusyritysten estäminen (tms. joka piti olla realistisempaa kilvanajoa) oli ilmeisesti vain outoja ajolinjojen vaihtoja. Nämä "ominaisuudet" ovat myös aina olleet Forzassa mukana vastustajakuskeilla. Itseäni eniten häiritsee tuo vaikeusasteen valinnanvaikeus. Hyvä että niitä on varmasti jokaiselle sopiva määrä, mutta aina se kärki karkaa pelin nopeilla kierroksilla, tai sitten olet itse selvästi muita parempi. Tasapainoa on vaikea löytää näiden kahden väliltä. Kai tämä on sellainen ns. "F1-tyylinen ratkaisu", jossa kaksi autoa painaa horisontissa muiden ajaessa kilpaa...
Kuitenkin päätin että kyllä se koko versio pitää taas tästä kuitenkin tsekata ja menin ennakkovaraamaan pelin parin vaihtopelin kera. Ensi viikon perjantainahan 18.9 se sitten saapuu kauppoihin.
---
Vähän kiinnostaisi testata tuota F1 2015-peliäkin; F1 kiinnostaa ja aidot radat, kuskit ja sen sellainen. Mutta tykkään mennä kylkikyljessä vastustajien kanssa kunnon kilvanajoa, jota ei nyt ainakaan oikeilla F1:llä harrasteta. Olisi myös mukava nähdä vaihtelua Forzaan ajopeliskenessä, joka kuitenkin koittaa olla ns. konsolirealistinen, eikä mitenkään arcademainen. Ehkä pitää myös tsekata Gran Turismo jossain hämärässä tulevaisuudessa PS4:llä, sitten kun ilmestyy.