Tämä nyt ei suoranaisesti liity Ruutuun, mutta alan vähitellen kyseenalaistamaan mm. Maikkarin toiminnan näiden pakettien suhteen.
Menee jokseenkin överiksi ja oman ymmärryksen ylitse, että esim. pelien huippuhetket vaativat tilauksen & kirjautumisen Katsomoon. Katsomo ei käsittääkseni automaattisesti kuulu mukaan, jos on esim. ottanut Elisa Viihteen kautta nuo MTV3:n CMoret käyttöön. Onko ahneudella enää mitään rajoja ja ketä tämä palvelee? Samat huippuhetket ovat saatavilla esimerkiksi CHL:n sivuilta täysin veloituksetta englanniksi ilman mainoksia. MTV3 Sport-sivua tulee luettua, mutta itse ainakin harkitsen jo vahvasti, pitäisikö sitäkin harkita uudestaan. Tuhansia mainoksia ja lyhyitä pätkiä, huonoa palvelua niille, jotka eivät maksa.
Tästä kokonaisuudesta voisin kirjoittaa enemmänkin, mutta voisin näin mitään mistään tietämättä sanoa, että Ruutu+ on paljon parempi, laadukkaampi ja kokonaisvaltaisempi palvelu asiakkaan näkökulmasta. Huippuhetket ovat vapaasti nähtävissä, jota on helppo perustella: kiinnostus itse pakettiin kasvaa asiakkailla, kun on kuitenkin riittävästi houkittimia nettimaksun hinnalla tarjolla. Streamit eivät tunnu MTV3:sta kohtaan vääryydeltä, mutta Ruudusta maksan ainakin minä ihan periaatteesta, koska tuollaista palvelua on ihan kiva tukea. Siihenkin nähden, kuinka hyvin Ruutu keskimäärin tuota hoitelee niin osa asiakkaista lyö melkoisen määrän roskaa niskaan, vaikka ainakin itselläni 98 % kaikista on mennyt loistavasti. 15€ on aika edullinen hinta, joten itse olen tuosta Ruudusta helposti valmis maksamaan enemmänkin, kun taas MTV3:n kanavapaketista mietin ainoastaan, koska sen irtisanon. Todella vähän saa 25€:lla kuukaudessa.
Välttääkseni sitä, että valitan ainoastaan hinnoista; hyvästä kannattaa nimittäin maksaa. Mielestäni MTV3:nkin hinta on ihan ok, jos vain sisältö olisi hyvää tai loistavaa ja siihen panostettaisiin. Mutta eipä panosteta ei ja asiakkaat saavat kyllä aika karun kuvan toiminnasta. Kokonaisuudessaan kuluttajana Suomessa vähän kyselee itseltään, että onkohan kehitys kuitenkaan kulkemassa oikeaan suuntaan. Perinteiset kanavat ovat hamunneet näitä urheilusisältöjä itselleen aivan miten sattuu ja asiakkaan kannalta paras kokonaisratkaisu maksaa äkkiä tuollaiset 50 e / kk ellei jopa enemmän. Urheilun yhdistelmäpakkaukset ovat usein koottu erittäin kummallisella logiikalla: mihin tämä perustuu? Mutulla väittäisin, että kokonaispenkkiurheilijat ovat vähemmistö ja suurin osa kiekkoasiakkaista haluaa seurata nimenomaan kiekkoa. Kiekon kokonaisratkaisut ovat puuttellisia: asiakkailla saattaa olla kausikortteja ja vaihtoehtoja runsaasti, jolloin järkevä paketti olisi esimerkiksi tarjota vieraspelejä. Tällä hetkellä asiakkaan valinta on vähän "all or nothing" -tyyppinen, josta on vaikea ymmärtää, mistä se voitto revitään.
He, joilla ei ole rahasta pulaa voivat aika helposti ostaa itselleen sen kuningaspakkauksen, mutta erityisesti nuoret & köyhät perheet jäävät kokonaan pois valikoimasta. Heille tarjottu ilmainen tuote on yleensä täyttä kuraa, joka ainoastaan lisää heidän intoaan hakeutua yhä useammin laittomien striimien pariin, jotka kyllä kuka tahansa tarvittaessa löytää, jos ja kun haluaa. Ihmisten maksuhalukkuus olisi paljon korkeampi, jos edes paketteja mietittäisiin Viasatin, CMoren ja Ruudun toimesta hieman porukalla. Heillä olisi keskenään saatavissa merkittäviä synergiaetuja ja kaikki saisivat jotain. Tällä hetkellä yksi hallinnoi yhtä ja toinen hallinnoi toista urheilusisältöä, joka tarkoittaa sitä, että asiakkaat jättävät jättipaketit ostamatta, kun joutuisi ostamaan kolmea eri yritystä. Kaikki tarjoavat kasan omia palveluitaan & sopimuksiaan kylkeen ja yrittävät saada asiakkaat katselemaan yhä laajempaa kokonaisuutta.
Kuitenkin lätkäfanin näkökulmasta se on aika rajoittunutta, mitä oikeastaan halutaan katsoa ja mille on todellisuudessa kysyntää. Vaahteraliigat yms. eivät kiinnosta massoja ja sisäänheittotuotteena se on aika heikko, kun kesällä paketti unohtuu. Nyt olisi kyllä aika MTV3:n, Nelosen, Telian ja Viasatin herätä ja lähteä rakentamaan urheilupaketteja asiakas edellä ja miettiä hieman, mitähän se asiakas oikeasti haluaisi. On typerää pakottaa asiakas ottamaan kasa sellaista, jota hän ei halua vain siksi, että hän haluaa jotain. Cmore on loistava esimerkki: pakotetaan ottamaan kasa kaikkea sen sijaan, että saisi jotain. Ja sitten valitetaan, kun Suomessa ei ole vielä kunnon maksutelevisiokulttuuria. Vinkkinä: sellaista ei edes tule syntymään, jos toiminta on tätä. Vapaille kanaville jää kasa *askaa ja edes maksamalla ei saa haluamaansa ja räätälöimäänsä sisältöä järkevään hintaan. Kaikki menettävät tässä nykyjärjestelyssä: ASIAKKAAT, YRITYKSET ja SPONSORIT. Kukaan ei voita.