World of Tanks

  • 260 795
  • 2 155

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko tuo AMX 12 t ihan järjetöntä hankkia? Minkälaista plussaa ja miinusta kyseiseltä tankilta löytyy?

12t on tieriinsä nähden ihan ok. Tosin jos/kun heittää isompiin peleihin, nii menee hieman hankalaksi pelattavaksi. On kutoselle nopea, mutta kasista eteenpäin hidas lightiksi. Joutuu muuttamaan pelityyliä melko radikaalisti eri MM:ien välillä. Parhaimmillaan kutosen ja seiskan peleissä, jolloin autoloaderilla paukuttaa hyvät damaget. Tosin paukkuja muistaakseni vain 30kpl joten ei kannata roiskia mihin sattuu. Yleensäottaen saksan pehmeiden td:iden linja on pelastanut näillä alemman tasojen scouteilla pelaamisen. Voi ysin tai kympin peleissä keskittyä vain niiden ampumiseen ja tehdä hyvää jälkeä. Kuten scoutit yleensä ja etenkin Ranskan linja, niin kaikki kuulat tulee läpi, eli panssarointia ei ole. Camot muistaakseni ihan menettelevät, ja suurimpana plussana 8 ja kymppi tosta haarasta ovat tiereillensä parhaat tankit jos nopeilla osaa pelata. Seiska menee aikalailla T71:n kanssa samoissa. Tosin vasta eilen itse ostin ton jenkin ja vaikuttaa hemmetin kovalta tankilta muutaman rundin perusteella.

Uusista tankeista itselle positiivisin ylläri on ollut wt IV jolla jostain syystä voittoprossat on jääneet yli 70%, ja ka. expat tällä hetkellä kaikista ajetuista tankeista parhaat. Yleensä en itse tykkää puskajusseilusta, ja esim. rhm oli jotenkin nihkeä pelattava, mutta kaitpa sitä joskus snaippaamistakin pitää harjoitella, nykyisin vielä noilla ihan samoja medien ratoja ajelen.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Artyja unohtamatta.

Unohda ne, älä koske pitkällä tikullakaan. Mitä vähemmän arty pelaajia, sen parempi peli.

2. USA linjassa menossa tällä hetkellä T82 (ja sitä edeltävä T18). Kannattaisiko seuraavaksi avata T40 ja edetä siitä vai M8A1 ja edetä Hellcat linjaa pitkin.

Tiedän, että vastaukseen vaikuttaa mm. henkilökohtaiset mieltymykset ja se, millaisilla tankeilla tykkää pelata, mutta kysyisin teiltä, että mitä te olette vastaavassa tilanteessa valinneet, ja olitteko tyytyväisiä valintaan, vai ottaisitteko jälkikäteen jonkin toisen linjan.

3. kysymys on, että tällä hetkellä ajatus on, että TD linjassa etenisi USA vauvuilla ja heavy/mid tankeilla USSR linjaa. Kun olen vielä aika alussa, niin kannattaisiko pelata selvästi vain yhtä ja ainoaa "maata", eli ottaa vaikka USSR myös TD linjaksi?

4. Jos kannattaa pelata jotain "maata", niin mitä suosittelisitte? En haluaisin rämpiä kaikkein hankalammilla vaunuilla, kun olen tosiaan vielä aika totaalinen rookie pelikentällä. Mutta halu kehittyä on. Ja mielellään osallistuisin jossain vaiheessa johonkin komppajuttuihin, kun vain taidot ja kalusto sen mahdollistaisivat.

Jenkkien molemmat TD linjat on todella hyviä, tuo Hellcat linja on vitosella (T49) ja kutosella (HelloKitty) OP, siitä eteenpäin tosin melko meh.

Jos yhtä maata pelaa, niin venakot (tai sakut) varmaan kannattaa ottaa, mutta en suosittele pelaamaan vain yhtä. Alussa kannattaa ehkä jättää ranskalaiset, kiinalaiset ja japsit talliin ja keskittyä muihin enemmän. Noissa on kaikissa omat haasteensa ja ovat omanlaisiaan pelattavia. Ranskalaiset on lowtiereillä yksinkertaisesti paskoja ja myöhemmin kaikki on autoloadereita ja ne on panssaroitu tinapaperilla. Japanilaiset riisikipot on panssaroitu riisipaperilla ja varustettu kohtuu hyvillä tykeillä, liikkuvat kuin Corolla DX Suurajoissa eli vähän sinnepäin. Kiinalaisilla ei ole gundepeä edes sitä vähää kuin venäläisillä, joten niillä pitää osata hyödyntää maastoa aika vahvasti. Briteilläkin on ihan omanlaisensa linjat, mutta niillä voi aloittelijanakin pelata ihan mainiosti ja sieltä löytyy tosi monta tierilleen loistavaa tankkia.

Jos tulet Jatkiksen kanavalle hengailemaan, niin varmaan joku lähtee platopeleihin mukaan ja voi antaa jotain vinkkejäkin.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
On kutoselle nopea

Ei ole kuin suorassa ajossa. Terrain resistance tappaa vauhdin heti kun joutuu kääntymään. Mutta ihan ok liikkuvuus kuitenkin.

Tosin paukkuja muistaakseni vain 30kpl joten ei kannata roiskia mihin sattuu.

Juuri näin, kuteja on vähän, joten kannattaa todella harkita mihin ne käyttää.

Camot muistaakseni ihan menettelevät

Eipä tuo tierillään häviä kuin Hellcatille (no puskassa istuessa parille muullekin TD:lle) camoissa eli camot ovat yksi laitteen vahvuus.

Parhaillaan tuolla saa huikeita pelejä ja huonoimmillaan kuolee hetkessä, tyypillinen scouttivaunu siis. Kuudes aisti olisi ihan must, omalla vaunulla ei vielä ole :).
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omat mietteet 12 tonnisesta tuli kirjoitettua muutama sivu takanapäin. Skodelta hyvä pointti noista saksan paperitankeista jotka tosiaan mukavoittavat varsinkin kutosen scouttien elämää isoissakin peleissä kun on lisää huntattavaa artyjen lisäksi, ongelma on tosin että borsig ja wt IV kääntyvät perhana niin nopeasti ettei niitä ole mahdollista pyörittää. Tosin artyjä on pelissä tälle hetkellä mielestäni kohtuu helvetisti, johtuuko sitten tuosta saksan linjan bonuksesta vai jostain muusta en tiedä.

Itsellä nyt about puolessa välissä tuo seiskan amx ja T71:n läpi pelanneena näistä ei voi puhua edes samassa lauseessa. T71 on aivan perkeleesti parempi about kaikilta ominaisuuksiltaan, täytyisi melkein ostaa takaisin ja katsoa mitä sillä nyt saa aikaan kun tuo tuli pelattua läpi kuitenkin n. 5000 peliä sitten jolloin omat taidotkin olivat hiukan eri tasolla.

Luultavasti tänään tulee talliin myös wz-131 jolta odotan paljon, monet sanovat 7 tierin parhaaksi tankiksi. 59-16 on ollut myös vähintään mielenkiintoinen, tankki on kohta läpi enkä vieläkään osaa päättää kumpi tykki on parempi. Autoloaderin dpm on ihan jäätävä mutta kun pene on tasoa että ruohonkorrestakaan ei mene läpi. Ei tuon toisen tykinkään pene mikään kova ole mutta kuitenkin merkittävästi parempi joten tällä pääsee sentään jo kohtuu monen vaunun kyljestä sisään. Flankkerinähän tuo tankki on ihan mahtava, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Mastery irtoaa myös kohtuu helposti, viikonloppuna tuli 5 peräkkäin ja lisäksi tuo tähti piippuun. Millä perusteella sen muuten edes saa?

Indien panzer tuli myös saatua talliin, tämä vaatii ilmeisesti paremman moottorin toimiakseen edes jotenkin kelvollisesti. Moottoreiden tehoissa hullu ero ja meno onkin jäätävän tahmeaa stockkina.

Skilleistä itse ottanut yleensä ensimmäisenä repairia/camoa mutta nyt medikoilla pelatessa myös liikkeestä ampumista ja lisäänäkökykyä repairin kustannuksella. Yhdelläkään miehistöllä ei ole vielä kolmea skilliä täynnä mutta luultavasti kun kolmannet alkavat valmistua vaihdan BIA:n toiseksi skilliksi ja kolmanneksi sitten nykyiset kakkosskillit. Firefightingia en kyllä ottaisi kuin ihan viimeiseksi skilliksi, ei todellakaan kuulu sarjaan "kunnon skillit" vai olenko aivan pihalla ja tulipalo sammuu samaa vauhtia kuin automaattisammuttimella jos tuo skilli on tapissa?
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Taze vänkää tähän vastaan niin suosittelen kyllä uuden pelaajan kokeilemaan artyillä pelaamistakin. :) Ylipäätään pelissä näkisin mahdollisismman monipuolisen kokemuksen eduksi. Se, että pelaat monen maan vaunuja opettaa sen miten ne toiset vaunut käyttäytyvät ja sitä kautta oppii vaunuista parhaiten myös vastustajina. Tästä siis johtopäätöksenä suosittelen ottamaan 3-4 linjaa grindaukseen. Japanilaisia en suosittele ensimmäiseksi linjaksi koska ovat hyvin haastavia pelattavia. Itselläni nyt menossa STA-1 ja todella nihkeetä on.

Niin ja jos omia grindauksia laskee niin niitä on nyt STA-1, Indien, Obj416, M53/55, 212A, FV3805, WZ-120, M103, VK4502B, SU-100M. Lisäksi T-54:llä pitäisi avata Obj140 jossain vaiheessa ihan mielenkiinnosta kun T62A jo on. Lisäksi ostin viime viikolla vähemmän kentillä näkyvän Shermanin M4A3E8 version eikä ollenkaan pöllömpi härveli kunhan pysyy KV-1S:n edestä poissa. Grindauksessa siis kymmenkunta linjaa mutta lasken itseni jo kohtuullisen kokeneeksi grindailijaksi ja toisekseen näitten grindaaminen on käytännössä sitä, että ajetaan tähdet pois, ei muuta.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiitoksia taas vastauksista. Varmaan moniin noista vastauksia jo onkin ketjussa, mutta kun mittaa ketjulla on jo niin paljon, ettei mitenkään aika/energia riitä koko ketjun läpikahlaamiseen.

Millä tasolla jatkiksen kanavalle voi tulla hengailemaan? Ja miten tuo käytännössä toimii?

Itse pelailen pääosin aikavälillä 20-23.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisin, että vastaan aika monen kannulla pyörineen puolesta, että sinne mahtuu kyllä tieristä riippumatta. Tärkeintä on ollut mukava peliseura. Itse tosin kesälomien ja kiiruitten takia ollut jo tovin pois tuolta mutta mikäpä siellä on ollut pelatessa, mukavaa sakkia ja monilta kyllä löytyy niitä pienempiäkin tiereitä pyöriteltäviksi.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Kuinka toimia: Etsit kanavan nimeltä jatkis65 pelin vasemmasta alakulmasta ja liityt. Tuolla edeltävissä sivuissa on vähän listaa siitä kuka jatkoajan nimerkki on kuka, jos sellaista kaipailet. Kanavalle voipi kirjoitella jos on kysyttävää tai seurata sivusta.

Nykyään moni on jo klaanissa ja etsii sitä kautta peliseuransa, mutta tottahan luulisi satunnaista peliseuraa löytyvän. Aluksi kimppapeleissä pystyy antamaan ohjeita yms. chatin kautta, mutta olemme myös Mumblessa (toki sitä kautta yhteydenpitoon tarvitset kuulokkeet/mikin).
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Itsellä nyt about puolessa välissä tuo seiskan amx ja T71:n läpi pelanneena näistä ei voi puhua edes samassa lauseessa. T71 on aivan perkeleesti parempi about kaikilta ominaisuuksiltaan

Kyllä. Pääsin joku aika sitten T71:stä T69:iin ja ostin AMX 13 75:n uudelleen talliin, jossa mulla oli jo kaikki parhaat romppeet tutkittu. T71 on liikkuvuudeltaan jo niin paljon parempi. Pystyy vetämään nopeaa scouttirinkiä mäen takaa, kun AMX hyytyvän jo loivaan mäkeen huomattavasti enemmän. Tykkien specsejä en muista, mutta T71llä osui liikkeestä huomattavasti paremmin. Kaikin puolin huipputankki tuo T71, mitä 13 75 ei ole.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Vaikka Taze vänkää tähän vastaan niin suosittelen kyllä uuden pelaajan kokeilemaan artyillä pelaamistakin.

Hah, no on siitä pelaamisesta se hyöty, että oppii missä niiltä pääsee suojaan :). Ajaa oman artyn tyypilliseen paikkaan (=kartan kulma tai sitten kartan syvin lätäkkö :)) ja katsoo mihin sieltä ei voi ampua, niin tietää sitten niillä oikeilla tankeilla minne voi mennä.

Älä unohda painaa vasenta shiftiä, jos artylla pelaat. Helpottaa kummasti :).
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
T71 on aivan ylikylän vaunu. Liikkuvuus on hyvä, tykki lataa 2s kutien välissä ja kuudennen jälkeen alta 20s uusi rulla. Pene ja tarkkuus on tyydyttävä ottaen huomioon tankin muut speksit, dpm on hyvä. Viewrange loistava ja tankin ainoa miinus on pienet HP:t ja olematon panssarointi. Artyjen noutamisessa loistovehje. Oma tyyli on aloittaa peli passiivisena skouttina mahdollisimman etulinjassa ja sitten toimia tilanteen mukaan.

Omassa tallissa on grindissä Jakutiku, T29, T28protti, t-43 ja Chi-Nu. Noista kaikki muut ovat kivoja mutta t-43:lla en osaa pelata sitten yhtään. Chinulla kesti pitkään oppia toimiva tyyli, mutta toptykin hyvä depe on vaunun ehdoton vahvuus. Jos tykki olisi pykälän tarkempi olisi tässä todellinen snaipervaunu, mutta nyt iso hajonta laskee tehoja. Nuo kolme muuta vaunua ovat todella kivoja pelattavia, Jakutikun toptykki on jäätävä vehje, t29:n torni on legendaarinen dingmachine ja protti on mahtivaunu jahka oppii sillä pelaamaan. Äärettömän hitaana se vaatii hyvää karttatuntemusta, koska et voi kääntyä ympäri ja mennä toiselle puolelle karttaa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
t-43:lla en osaa pelata sitten yhtään.

Mä tykkäsin, vaatii tosin kaikki parhaat romut, ennen kuin toimii kunnolla. Vaunu on puhdas flankkeri, mutta siinä hommassa onkin sitten ihan kohtuullinen. Eli haet ampumalinjat missä pääset paukuttamaan vihuja kylkiin, niin tulosta tulee. Penehän on ihan surkea, vaikka ampuisi kultaa, mutta lataa suht nopeasti. Lähitaistelua kannattaa välttää kuin ruttoa, koska tuo ei juurikaan dingaa (torni satunnaisesti saattaa dingata), mutta hitaita hevejä tai tornittomia td:tä on helppo pyörittää vieressäkin. Niin ja ysejä vastaan kohtuu turha laite, jätä ne rauhaan :).

Itse sain sunnuntaina tuon vaihdettua T-44:ään, joka on näin stokkina ihan hirveä vekotin, sama 144 penen tykki kymppejä vastaan (3/5 matsia mitä olen tuolla pelannut oli 10 kanssa) - kivaa oli. Meinasin jo free expata telat ja tornin (se seuraava tykki on valmiiksi tutkittuna), mutta en sitten raaskinut yli 30k uhrata. Statsit ei kauheesti arvostaneet tällä pelaamista :).
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lisää tyhmiä kysymyksiä:

Kun päivittää vaunua "stockista" parempiin osiin, niin voiko tuon tehdä jotenkin eri tavoilla? Puhutaan free expasta jne.

Jos pelissä on erilaisia tapoja tutkia osia, niin mikä on parastapa ja miten se tehdään ihan käytännössä?

Nimimerkki: Olen vain prikkaillut ensimmäistä eteentulevaa vaihtoehtoa, kun olen
uusia vaunuja tai osia hankkinut.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Tutkimalla vaunusi jokaisen osan ja tutkimalla seuraavan vaunusi valmiiksi, vanha vaunusi saa eliittistatuksen. Eli jos olet tutkinut auki kaiken T18:sta ja sen jälkeen aukaissut T82:sen, voit pitää vanhan vaunun ja jatkaa expan keräämistä sillä. Tämän expan voit käyttää mihin tahansa vaunuun tai osaan, mutta se siirretään vapaaksi expaksi käyttämällä kultaa (eli jos et halua käyttää oikeaa rahaa tämä ei onnistu).

Nykyään eliittistatuksen saavuttamisen jälkeen voit myös käyttää kaiken expan miehistön taitojen kehittämiseen, voit tehdä tämän valinnan miehistön kuvakkeiden yläpuolelta.

Seuraavat ovat omia huomioitani, en jaksa kaikkia vaihtoehtoja nyt käydä läpi. Alemmalla tasolla tein niin, että yritin aloittaa tier 4:sen tankkien pelaamisen 100% miehistöllä, se on ehkä hyvä maali sinulle näin aluksi. Myöhempänä tavoitteena voi olla esim. parantaa miehistön taidot niin että saat miehistölle toisen lisätaidon viimeistään Tier 6:sen tankeille.

Tietyissä vaunuissa se perusvaihtoehto on niin hidas tai huonotykkinen, että varsinkaan ylemmillä tasoilla ei kiinnosta grindata kymmeniä pelejä joukon jatkona. Tällöin se kiusaus on pelata alemman tierin eliittivaunulla vapaata expaa ja kullan avulla avata suoraan parhaat vermeet auki.

Muistaakseni itse tein ensimmäisen kerran niin englannin heavyjen kanssa jossakin siellä kuutostasolla.

Tutkimisessa kannattaa aloittaa teloista, n00bina aukaisin pari kertaa isomman tykin ensin, huomatakseni ettei vaunuun voi sitä asentaa ennen kuin paremmat telat ovat kiinni (tämän voi tarkastaa katsomalla painon / max.kantavuuden vaunun tiedoista ja sitten laskemalla erotuksen uuden ja vanhan osan painoista). Jokaisen osan alalaidassa on myös lista missä vaunuissa osia käytetään, niitä kannattaa seurata. Alkuvaiheessa ei ole ollenkaan huono idea tutkia kaikki, yleensä esim. paras radio on minimi seuraavassa vaunussa.

Nämä näistä, olen varma että osaavammat jatkavat tästä.

p.s. Kannattaa vilkaista muuten youtubesta kaveri nimeltä TheRiisingSun, sain itse apua noista WoT Tips- videoista. Muitakin varmasti löytyy, kannattaa vähän haeskella.
 
Viimeksi muokattu:

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Voin olla ainoa tämän kanssa, mutta itse en BIA:a käytä millään tankilla. Expamäärä joka menee ton 5% parannukseen on omasta mielestä hyödyllisempi kunnon skilleillä. (Camo/tulentorjunta/yms). Eli ehkä vasta neljänneksi skilliksi voisin johonkin vaunuihin ajatella, mutta en toiseksi. Jos ton 5% haluaa niin melkein parempi hoitaa venteillä.

Tästä olen erittäin vahvasti eri mieltä. Kun 2 skilliä on täynnä niin itsellä on joka vaunun komentajalla bia ja 6th sense. Melkein kaikissa vaunuissa vieläpä tuon bian lisäksi ventilation.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Siis noi yleensä ottaen kannattaa tutkia kaikki moduulit ennenkuin hyppää seuraavaan vaunuun. Toki jos joku vaunu on ihan hirveä ja tutkimattomia moduuleja ei käytä mikään muu vaunu niin voi jättää tutkimatta. Sen sijaan jos vaunusta aukeaa useampi kuin yksi vaunu, kannattaa lähes poikkeuksetta tutkia ne kaikki. Jos myyt vaunun ja ostat sen myöhemmin uudestaan tutkiaksesi sen tutkimatta jääneen vaunun menetän ison kasan krediittejä ihan turhaan. Jo vitos-kutostasolla puhutaan useiden satojen tonnien hukkaan laitosta ja siitä ylöspäin aletaan puhua miljoonaluokan menetyksistä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tästä olen erittäin vahvasti eri mieltä. Kun 2 skilliä on täynnä niin itsellä on joka vaunun komentajalla bia ja 6th sense. Melkein kaikissa vaunuissa vieläpä tuon bian lisäksi ventilation.

BIA plus ventit plus komentaja 100% tuo miehistölle 121% skillit. Se on kova juttu, pidentää viewrangea, tarkentaa tulta (vähemmän hajontaa, lyhyempi tähtäysaika ja nopeuttaa latausta, todellinen DPM nousee kovasti.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Ventti mullakin on aika monessa vaunussa ja sitten kolmannen lisätaidon kohdalla BIA. Aikanaan Tiger II muuttui ihan eri vaunuksi kun asensin ventin ja sain BIA:n. Se oli todellinen ahaa-elämys.

Makuasioitahan nämä, riippuu pelityylistä ja vaunusta. Mielenkiintoista olisi kuulla myös miten valitsette esim. noita tähtäyksen nopeuttimia yms. vahvistatteko parhaita ominaisuuksia vai pyrittekö kompensoimaan heikkouksia?
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
BIA plus ventit plus komentaja 100% tuo miehistölle 121% skillit. Se on kova juttu, pidentää viewrangea, tarkentaa tulta (vähemmän hajontaa, lyhyempi tähtäysaika ja nopeuttaa latausta, todellinen DPM nousee kovasti.

No voin olla täysin väärässä, mutta käsittääkseni BIA ei auta esim snapshottiin yms.skilleihin ja perkkeihin, ja toi 5% on pienempi kuin 7,5% joita itse pidän hyödyllisempinä ensimmäisiksi skilleiksi. Harvalla tankilla toi lisäcamo tai viewrange vaikuttaa niin paljon suhteutettuna tohon expamäärään joka seuraaviin skilleihin menee. DPM on kanssa hieman hämäävä, koska harvalla tankilla tolla loppujen lopuksi mitään väliä, että lataako ammuksen esim. 0,5 sekkaa nopeammin. Jos olet paikassa jossa aletaan DPM:ää mittaamaan, niin silloin ollaan jo väärässä paikassa.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ventti mullakin on aika monessa vaunussa ja sitten kolmannen lisätaidon kohdalla BIA. Aikanaan Tiger II muuttui ihan eri vaunuksi kun asensin ventin ja sain BIA:n. Se oli todellinen ahaa-elämys.

Makuasioitahan nämä, riippuu pelityylistä ja vaunusta. Mielenkiintoista olisi kuulla myös miten valitsette esim. noita tähtäyksen nopeuttimia yms. vahvistatteko parhaita ominaisuuksia vai pyrittekö kompensoimaan heikkouksia?

Lisätaitoina mulla on komentajalla AINA kuudes aisti riippumatta siitä onko arty tai mikä muu tahansa, toisena tulee BIA. Miehistöllä BIA ensimmäisenä, joissain td:ssä camoja ja sitten BIA mutta esim E-100:ssa camot ovat aivan turhia koska vaunu spotataan aina ja kaikkialla.

Tähtäyksen ja latauksen nopeuttajia käytän aika monessa vaunussa, myös artyissä mihin sen saa. Nopeasti lataaviin tykkeihin sitä en ole laittanut eli voinee kai sanoa, että vahvistan heikkouksia.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Lisätaitoina mulla on komentajalla AINA kuudes aisti riippumatta siitä onko arty tai mikä muu tahansa, toisena tulee BIA. Miehistöllä BIA ensimmäisenä,

Öööö.... BIA:han toimii vasta kun se on kaikilla miehistön jäsenillä 100%, joten lienee kai järkevää laittaa se kaikille samaan aikaan. Tai rikkaammat tekee, niin että vaihtavat sen kullalla kaikille kerralla :). Mutta siis jos trenaa, kuten minä teen, niin laitan ekana taitoina sixth sense komentajalle ja sitten noille muille tyypeille vaunusta riippuen camoa, repairia, snap shottia, signal boostia yms. Ja sitten toisena (tai kolmantena) taitona kaikille BIA yhtäaikaa koulutukseen.
 

Esoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tutkimisessa kannattaa aloittaa teloista, n00bina aukaisin pari kertaa isomman tykin ensin, huomatakseni ettei vaunuun voi sitä asentaa ennen kuin paremmat telat ovat kiinni (tämän voi tarkastaa katsomalla painon / max.kantavuuden vaunun tiedoista ja sitten laskemalla erotuksen uuden ja vanhan osan painoista). Jokaisen osan alalaidassa on myös lista missä vaunuissa osia käytetään, niitä kannattaa seurata. Alkuvaiheessa ei ole ollenkaan huono idea tutkia kaikki, yleensä esim. paras radio on minimi seuraavassa vaunussa.

Nykyään nuo liian painavissa osissa näkyy paino punaisella eli itse ei tarvitse laskea mitään. Muuten tästä hiukan eri mieltä. Pikkutiereillä (1-4) ei nyt ole kauheasti väliä missä järjestyksessä menee kun telat saa yleensä tutkittua jo ekan voittopelin tuplaexpoilla ja muutenkin uusia osia saa kiinni jatkuvasti. Myöhemmin sitten kannattaa järjestykseen kiinnittää enemmän huomiota. Perusperiaatteena on että jos joku osa sopii sekä kyseiseen tankkiin että seuraaviin se kannattaa tutkia ensimmäisellä tierillä jolla siihen on mahdollisuus. IX ja X tierin radiot poikkeuksena, nämä kannattaa tutkia puun mukavimmalla vaunulla eikä hakata väksin päätä seinään. Muuten sitten mennään aikalailla vaunukohtaisesti. Itse katson aina mistä osasta saa eniten parannusta kyseiselle vaunulle (yleensä torni/tykki mutta joskus myös moottori). Telat sitten viimeisenä koska esim. 20k expan grindaaminen stockkitykillä ei ole kovin kivaa ja sen voi välttää laittamalla jouset equipmentiksi.

Free expaa kannattaa säilyttää kaikkein ikävimpien grindien ohittamiseksi, valitettavasti näitä tuntuu pelissä olevan enemmän kuin free expaa ilman kulta kertyy. Free expalla ei tulisi myöskään koskaan aukoa uusia tankkeja vaan pelkästään uusia osia. Toki pelissä on näitä sankareita jotka ostavat heti T34:n tai vastaavan premivaunun ja muuttavat sitten kaiken saadun expan freeksi ja aukovat sillä suoraan kaikki tankit mutta tätä nyt ei voi suositella kenellekkään.

Itse otan yleensä 100% miehistön 5. tierille koska edellinen on mielestäni sen verran nopeasti läpi että menee tuhlaukseksi. Vitosen alussa otettu miehistö saa ekan skillin yleensä valmiiksi 6-7 tierin vaihteessa ja toiset sitten ysillä. Riippuen tietysti hiukan kuinka usein tuhoutuu.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
No voin olla täysin väärässä, mutta käsittääkseni BIA ei auta esim snapshottiin yms.skilleihin ja perkkeihin, ja toi 5% on pienempi kuin 7,5% joita itse pidän hyödyllisempinä ensimmäisiksi skilleiksi. Harvalla tankilla toi lisäcamo tai viewrange vaikuttaa niin paljon suhteutettuna tohon expamäärään joka seuraaviin skilleihin menee. DPM on kanssa hieman hämäävä, koska harvalla tankilla tolla loppujen lopuksi mitään väliä, että lataako ammuksen esim. 0,5 sekkaa nopeammin. Jos olet paikassa jossa aletaan DPM:ää mittaamaan, niin silloin ollaan jo väärässä paikassa.

Tässä olet oikeassa. BIA lisää 5% jokaisen miehistön pääroolii ja yleistaitoihin (eli repair,camo ja firefighting) tästä en ole varma mutta noiden lisäksi vain mentor skilli saa biasta apua.

Skilleistä ja equipmenteistä nyt aina saadaan kiistaa aikaan, mutta itsellä perus-sääntönä on 2 ekan skillin paikalle komentajalle 6th sense + bia ja muille bia ja joku toinen. Equipmentit taas nuodattaa yleensä ventilation, stabi ja rammer linjaa. Näihin kaikkiin muutamia poikkeuksia, mutta noilla nyrkkisäännöillä pelataan kolmatta vuotta euroopan huipulla eikä noista kauheasti poikkea kukaan huippupelaaja (ventit joku jättää pois) . Mutta kuten tuli jo todettua jokainen vetää niillä mistä pitää ja mitä katsoo oikeaksi ja se jokaiselle suotakoon.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Equipmentit taas nuodattaa yleensä ventilation, stabi ja rammer linjaa.

Kaipa tuossa nyt yleensä on lähinnä kyse, että ventit vai optiikat, ei kauheasti muita vaihtoehtoja, kuin sitten spessutapauksissa. Rammer ja vert stab (tai gld jos ei saa stabbia) lienee lähtökohta vaunulle kuin vaunulle. Tokihan on sitten vaunuja joihin ei saa rammeria (autoloaderit) tai vert stabbia (esim. 5-7 tierin ryssähevit), tällöin GLD on hyvä vaihtoehto, paitsi jos tähtäysaika on hyvä (2,3 s tai alle) ilmankin, jolloin jokin muu on parempi.

Itse pyrin yleensä parantamaan vaunun vahvuuksia noilla equipmenteilla, rammer on tietysti ehdoton, vaikka tulinopeus ei vahvuus olisikaan :). Mutta sokeisiin vaunuihin on turha laittaa optiikoita ja kevyisiin spall linereita. Toisaalta alemman tierin (alle 5) vaunuissa mulla on yleensä rammer, camonet ja binokat, laitteesta riippumatta :). Lähinnä siksi, kun netin ja binokat voi vaan heitellä vaunusta toiseen, eikä tarvi ostaa jokaiselle erikseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös