Sandboxin ekan kierroksen rajut pene nerffit tulevat ihan tarpeeseen. Ekalla iterointikierroksella kultakuulien max pene on tiputettu kautta linjan noin 70 mm. Tämä alkaa jo merkkaamaan aika reilusti. Tällöin nurkalla kulmatun IS-7 yläpelti alka jo olemaan todella vaikeasti läpäistävä. Vastaavasti E100:sen kulmattu torni alkaa olemaan immuuni kultakuulille. Nykyisellään kulmattu E100:sen tornin läpäisy on aikalailla kiinni tuurista.
Heveistä tulee noilla muutoksilla jo liian vahvoja. Tälläkin hetkellä kymppitieriltä löytyy hevejä, joiden damagepotentiaali on ihan pelin terävintä kärkeä (113, FV, E5 jne). Maus ja Type 5 ovat tottakai aika onnettomia tankkeja, mutta noiden balansoimiseksi löytyy muitakin keinoja kuin yleinen pene-nerffi. Aloitetaan vaikka artysta.
Tilastollisesti medit tekevät hieman enemmän damagea kuin hevit, mutta tuokin ero selittyy lähinnä isommalla clean up-damagella, jolla ei matsin lopputuloksen kannalta ole niinkään merkitystä.
Nykyisellään hevejä tuntuu olevan liikkeellä aivan liian vähän. Matsit tuntuvat menevän ihan läpiralleiksi toisen puolen medien tapattaessa itsensä ensimmäisten 3 minuutin aikana. Auta armias jos toisella puolella on 5 hyökkäys heviä vastaan toisen puolen 2. Tällä kahden hyökkäys hevin tiimillä on todella heikot mahdollisuudet voittoon. Aika raakaa menoa kolmen hyökkäys hevin (E100, IS4, E5, IS7) platalla vedellä. Yksinkertaisesti reilulla hevi alivoimalla matsit on todella hankala voittaa ilman todella hyviä pelaajia. Normi jantteri on medillä reilusti heikompi verrattuna johonkin T110E5:seen.
Tilastot ei puhu oikein tämänkään puolesta.
vBAddictin mukaan kymppitierillä hevit ja medit ovat käytännössä tasoissa. Ysillä medit ovat vähän suositumpia, mutta kasilla ja seiskalla hevien ylivoima on aika selkeä.
Pelin viiden pelatuimman kymppitierin joukkoon myös mahtuu kolme heviä. Ongelma on, että MM käsittelee hevejä, medejä ja TD:eitä samanarvoisesti. Suuri epätasapaino tankkityyppien välillä vaikuttaa usein negatiivisesti matsin tasoon, ei niinkään yleinen hevien vähyys/medien paljous. Iso TD-määrä mielestäni hidastaa peliä ihan turhaan, ja noille pitäisi laittaa rajoitukseksi esim. 5/tiimi. Hidden Village ja Pearl River olivat kyllä ihan ok mappeja, mutta South Coast oli pohjoislähdön lipan takia järjetön campfest.
On siellä sandboxissa kuitenkin jotain hyvääkin, eli artyiltä on otettu AP ja HEAT kokonaan pois ja HE:n läpäisy nerffattu n. 20mm-tasolle. Ihan toimiva tapa poistaa oneshotit. Toisaalta TD-tarkkuusbuffit vain lisää camppimistä, ja artyn stunnaus yhdistettynä vanhanmalliseen critical damageen on kyllä ihan uskomatonta skeidaa.