Olen eri mieltä. Vertauskohtaa voi hakea vaikka Torinosta 2006 ja Sidney Crosbysta.
Vertailukohtaa voi hakea myös siitä, että Crosbylla oli tuon turnauksen aikaan ikää 18 ja puoli vuotta. McDavidillä on syyskuussa ikää 19 vuotta ja 8 kuukautta, ja hänellä on siinä vaiheessa takanaan jo yksi kesä treeniä ekan änärikauden jälkeen.
En tosin tiedä miten hyvin McDavidin voisi turnauksen ajaksi sopeuttaa laidalle
Oletko nähnyt, miten pakit jäävät todella usein seisomaan kuin tikku paskaan Connorin luistellessa kiekon kanssa ohi? Tuollainen ominaisuus on minun nähdäkseni laitahyökkääjälle melkoinen valttikortti, ja mielestäni McDavid pelaa todella usein Oilersissakin käytännössä laiturin paikkaa. Jos Gretzky ja Lemieux pystyivät aikanaan pelaamaan maajoukkueessa samassa ketjussa, en näe mitään syytä, mikseivät Crosby ja McDavid voisi tehdä samaa. Gretzkyhän on todennut, että Marion kanssa oli poikkeuksellista pelata, koska tämä ajatteli peliä samalla tavalla kuin Väinö itse. Veikkaan, että Crosbyllekin voisi olla melkoinen kokemus, kun pääsisi kerrankin pelaamaan sellaisen jätkän kanssa, jolla hoksottimet pelaavat kentällä yhtä nopeasti kuin hänellä itsellään. Kanadalla ei mitenkään voi olla kahtatoista hyökkääjää, jotka kannattaisi laittaa kentälle ennen noin huikeaa jätkää. Se pelinopeus on jotain käsittämätöntä.
Gretzkystä ja Lemieux'stahan voisi muuten todeta vielä sen verran, että jos tämä suorastaan nerokas U24-konsepti olisi keksitty jo 40 vuotta sitten, Gretzky ei olisi saanut edustaa Kanadaa vuosien 1981 ja 1984 Kanada Cupeissa, ja Lemieux'ta ei olisi nähty vaahteranlehtipaidassa vuoden 1987 klassikkofinaalisarjassa Neuvostoliittoa vastaan. Eikä McDavid saisi näillä säännöillä edustaa Kanadaa vielä mahdollisessa vuoden 2020 turnauksessakaan, koska ikää on hänellä silloin vasta 23.
Kanadalla on ollut nyt poikkeuksellisen kuivia ikäluokkia huippupelaajista 5v drafteissa putkeen, ja sen pystyy katsomaan myös u20 kisoijen mitalli taulokoista, joissa tuolokset ovat viimeiseltä 7v ajalta Kanadalle häpeällisen huonoja.
Minun mielestäni U20-kisojen mitalitaulukko ei ole kovin relevantti mittari sille, onko nuorissa pelaajissa ainesta A-maajoukkueeseen, sillä ikäluokan parhaat eivät osallistu U20-kisoihin. Olisi se tammikuinen Suomi-Kanada-puolivälieräkin voinut näyttää hieman erilaiselta, jos Kanadalla olisi ollut mukana McDavid, Ekblad ja Bennett. Rohkenen jopa veikata, että McDavidin kanssa olisi Suomen pakeille voinut tulla vähän nuha. Siinä on Suomen miehilläkin pitelemistä, jos poika lähtee tänä keväänä Pietariin kisoihin. Nathan MacKinnonkaan ei tehnyt pisteen pistettä vuosien 2014 ja 2015 nuorten kisoissa mutta en mä osaa nähdä tätä minään miinuksena, kun mietitään hänen mahdollisuuksiaan nousta Kanadan A-maajoukkueeseen. Ne miinukset tulevat jostain ihan muualta kuin junnuturnauksesta, jossa parhaat eivät ole mukana.
Nyt saa ottaa roolia ihan huolella, eikä ole edessä nokimassa esimerkiksi Crosbyn kaltaisia pelaajia joita ei voi syrjäyttää edes paremmin pelaamalla.
Ei olisi tarvetta ohittaa Crosbya, kun voisi pelata tämän kanssa yhdessä. Se voisi olla silkkaa seksiä.