Vuorotyön raatajat

  • 48 575
  • 198

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä silti, en minä normaalin päivätyöhön lähtisi. Eipähän tarvi herätä herätyskelloon kuin muutamana päivänä kuukaudessa.

Tein aikoinaan vuorotöitä, sekä 2- että 3-vuorotyötä. Rytmin jatkuva vaihtuminen ei mulle todellakaan sopinut. Aina väsytti, eikä oikein itsekään tiennyt, oliko matkalla töihin vai töistä kotiin. Ala, jolla työskentelin, maksoi vuorolisiä niin vähän, ettei niillä ollut merkitystä.

Päivätyö on mun juttu, enkä minäkään herätyskelloa tarvitse. Herään vähän yli seitsemän, oli arki tai viikonloppu. Kesällä rytmi tosin "hieman" muuttuu, lomaa kun on melko paljon.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Nykyinen työni menee silleen kivasti, yleensä 5 yötä töissä ja 5 päivää + nukkumapäivä ja töiden alkamispäivä. Eli periaatteessa minulla tuppaa pukkaamaan yleensä 7 päivän vapaat. En moiti, varsinkin, kun palkka on rapiat 40% päivätöitä parempi. Mutta parin vuoden päästä pitänee siirtyä päivätöihin, kun vanhempi lapsi menee kouluun.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Laitahan raporttia myöhemmin tuntuuko hyvältä tuo kierto vai oliko entinen mielestäsi parempi. Monet ainakin tyrmäävät tuon uuden (tekemättä vielä minuuttiakaan) kierron vetoamalla vapaiden ollessa VAIN neljä päivää, että ei kerkeä tekemään mitään?????
Eli tätä lyhyempää on tullut pari vuotta tehtyä ja eroa on kuin yöllä ja päivällä. Vanhassa systeemissä oli aamuvuoroissa pakko ottaa päiväunet että jaksoi iltaan saakka ja muutenkin oli aivan poikki, mutta nyt kun aamuja on vain kaksi niin ne jaksaa vaikka päällään seisten. Ihan yhden käden sormilla on laskettavissa mun päiväunet sen jälkeen kun vaihdettiin systeemiä.

Ja yövuorojen kanssa sama juttu, vanhassa systeemissä jäivät yövuorot päälle ja ensimmäisenä vapaana tuli valvottua ihan liikaa. Nyt voi jopa välillä nukkua vain 2-3 tuntia jälkimmäisen yön jälkeen ja sitten kykenee menemään ihan normaaliin aikaan nukkumaan.

En ikinä vaihtaisi takaisin pidempään kiertomalliin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielestäni hyvänä puolena on myös että iltoja ja miksei öitäkin vain kaksi.
Laitahan raporttia myöhemmin tuntuuko hyvältä tuo kierto vai oliko entinen mielestäsi parempi. Monet ainakin tyrmäävät tuon uuden (tekemättä vielä minuuttiakaan) kierron vetoamalla vapaiden ollessa VAIN neljä päivää, että ei kerkeä tekemään mitään????? Istuuko ne vitun urpot aina pilkillä kuusi vuorokautta putkeen tai kerää jotain tatteja metsästä samoja aikoja?
Tai eikö ne esimerkiksi aamuvuorojen aikana todellakaan ehdi kuin sen hikisen duuninsa hoitaa ja loppuaika meneekin elpyessä ja kerätessä voimia uuteen työpäivään. Itse olen huomannut ainakin sen, että vaikka en mikään vanha jyyrä vielä olekaan niin yövuorot olivat kymmenen vuotta sitten jonkin verran helpompia kuin nykyisin. Aamulla kuudelta pää tyynyyn ja yhdeltätoista salille treenaamaan, mutta nykyisin silmät aukeavat puoliltapäivin ja viikonpäivästä ei silloinkaan täyttä varmuutta.

En istu pilkillä, enkä kerää tatteja. Toki ihan mukavasti meni mm. tuo hiihtoloma, kun käytännössä viikon lomaan ei tarvinnut käyttää yhtää vapaapäivää. Hyvä kuitenkin muistaa, että lähes viikon pituinen tauko on hieman eri asia, kun se "neljän päivän" vapaa, joista ensimmäinen on jo menossa, kun lähdet klo 6 (tai 05.30) aamulla yövuoron jälkeen kotiin. (lyhyt kierto)

Ja itse tyrmään tuon ajatuksen (lyhyt kierto), vaikka en ole sitä päivääkään tehnyt. Perustelutkin ovat tulleet tuossa aikaisemmin. Nyt on kolmas aamuvuoro menossa, ja vaikka viimeiset kolme yötä on mennyt 4-5h:n unilla (nukkumaan klo 24, oma vika), niin eipä ole tarvinnut päiväunia ottaa. Ja vaikka välillä on väsyttänyt niin se kompensoituu hyvällä fiiliksellä, varsinkin huomenna, kun klo 13.30 työpaikan taakseen jättää. Sitten näet on SU 13.30 - TI 21.30 vapaata, 4 yövuoroa (TI,KE,TO,PE) ja sen 6 vapaata (töihin vasta seuraavan viikon perjantaina klo 13.30). Meillä kun tuo järjestys menee IIII-AAAA-YYYY, 6 vapaata.

Niin, ja itse äänestin enemmistön mukana lyhyttä kiertoa vastaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa vähemmistön univajeet/nukkumisongelmat, jos vaihtoehtona on oma työtyytyväisyys, jota tuo pitkä kierto palvelee. Onneksi tässä tuotantolaitoksessa järki voitti. Ehkä se johtuu siitä, että sijainti on "landella", jossa metsästä löytyy tatteja ja pilkilläkin voi käydä halutessaan tuon viereisen järven jäällä.

EDIT: Lisätään sen verran, että toki tuo lyhyt kierto sopii ihmisille, joita väsyttää, ja jotka eivät halua, (pysty) tekemään pitkiä työputkia, vaan haluavat aina välillä hieman lepäillä. Itse voisin tehdä nuo 96h mitä kolmen viikon kiertoon kuuluu vaikka viikossa (vaikka sitten vähän väsyttäisi), jos sen jälkeen saisi pitää 2 viikkoa vapaata. Useasti olen molemmista päistä vuoroja vaihtanutkin, että vapaa olisi vieläkin pidempi. Mukava pitää viikon "loma" kerran kolmessa viikossa.
 
Viimeksi muokattu:

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Hyvä kuitenkin muistaa, että lähes viikon pituinen tauko on hieman eri asia, kun se "neljän päivän" vapaa, joista ensimmäinen on jo menossa, kun lähdet klo 6 (tai 05.30) aamulla yövuoron jälkeen kotiin. (lyhyt kierto)

.

Ja erittäin suositeltavaa olisi muistaa, että sen neljän päivän LOMAN saa tekemällä vain pari löysiä kutakin, mutta toki peräkkäin.
Ettei vaan jyyrät olisi sotkeneet sinunkin ajatuksesi kierron mallista:)
Jyyrän määritelmissähän ensimmäinen ja tärkein sääntö kuuluu näin:
Mitään asiaa tai työtapaa mitkä kultaisella 30-luvulla keksimme, ei tule koskaan muuttaa mihinkään suuntaan, vaikka homma helpottuisi kuinka.

Jatketaan tuonnempana kun nyt pitää ruveta valmistautumaan iki-ihanaan iltavuoroon ja neljänteen sellaiseen. Lyhyessä kierrossa olisi aamut ja illat tänään jo ohi, mutta kellohan saatana pirajaa maanantaina 4:45 ja neljä herkkupalaa venttailee vielä siellä joiden jälkeen jälkkäriksi neljä mahtavaa yötä. Kun näistä on selvitty kunnialla, niin alkaakin ne mainitsemasi superhypervapaat kuuden vuorokauden osalta.

Laitoin hymiön, ettei kukaan vetäisi meetvurstileipiä voipaperissa nenään.
 
Viimeksi muokattu:

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Itse teen pelkkää yövuoroa klo 19.15-5.45, eli 10,5h yö. Teen neljä yötä sitten olen neljä vapaalla ja taas neljä yötä ja neljä vapaalla jne. Tämä systeemi sopii meikäläiselle ja perheellekkin kuin nyrkki silmään. Nousen yön jälkeen viimeistään klo 12 ylös ja touhuilen lapsien kanssa ja siitä samoilla silmillä sitten taas yöhön. Viimeisen yön jälkeen nousen taas viimeistään klo 12 ja normaaliaikaan nukkumaan...Eipä ole meikäläisellä koskaan ollut tuo rytminvaihto vaikeata, enkä mitään päiväunia nuku, koska ne sotkee ainakin meikäläisen rytmin täysin. Joillekin sopii joillekin ei, mutta itse en vaihtaisi nykysysteemistä mihinkään. Päivät kuitenkin vapaita jolloin on aikaa olla perheen kanssa ym. ja sitten neljän päivän vapaat tekee ihan qutaa...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja erittäin suositeltavaa olisi muistaa, että sen neljän päivän LOMAN saa tekemällä vain pari löysiä kutakin, mutta toki peräkkäin.
Ettei vaan jyyrät olisi sotkeneet sinunkin ajatuksesi kierron mallista:)
Jyyrän määritelmissähän ensimmäinen ja tärkein sääntö kuuluu näin:
Mitään asiaa tai työtapaa mitkä kultaisella 30-luvulla keksimme, ei tule koskaan muuttaa mihinkään suuntaan, vaikka homma helpottuisi kuinka.

Jatketaan tuonnempana kun nyt pitää ruveta valmistautumaan iki-ihanaan iltavuoroon ja neljänteen sellaiseen.Lyhyessä kierrossa olisi aamut ja illat tänään jo ohi, mutta kellohan saatana pirajaa maanantaina 4:45 ja neljä herkkupalaa venttailee vielä siellä joiden jälkeen jälkkäriksi neljä mahtavaa yötä.Kun näistä on selvitty kunnialla, niin alkaakin ne mainitsemasi superhypervapaat kuuden vuorokauden osalta.

Laitoin hymiön, ettei kukaan vetäisi meetvurstileipiä voipaperissa nenään.

Ajattelinkin, että olet varmaan "pitkän kierron" työpaikassa töissä, ja todennäköisesti sellaisessa työpaikassa, missä enemmistö on äänestyksellä hylännyt lyhyeen kiertoon siirtymisen. Ja sehän harmittaa?

Ei tehdä voipaperia ainakaan sillä koneella, missä itse työskentelen. Voi olla, että joku toinen kone tekee, Ihan varmasti en mene sanomaan, koska noita eri paperilaatuja (mitä täällä tehdään) on käsittääkseni useampi sata. Meetvurstileipiäkään ei ole tullut töissä maisteltua. Tuossa aamupalaketjussa tulikin jo todettua, ettei aamusyöminen ole kohdallani in, joten ensimmäiset metukkaleivät vedetään kitalakeen vasta kohta kotona.

Onhan se niin, että toisille sopii toiset työajat ja toisille toiset. Itse en pidä tätä pitkää kiertoa rankkana, vaan hyvinkin leppoisana, ja kierron lopussa vapaiden lähestyessä välillä on jopa ilo tulla töihin. Verratuna edellisiin työpaikkoihini tämä on jopa aika helppoa, kun tätä ennen väänsin pelkkää yötyötä (arkisin), jossa rytmiä tuli vaihdeltua 2 kertaa viikossa. (perjantaisin ja sunnuntaisin). Ja kun sitä ennen tuli vielä leikittyä sotaa riittävä määrä valtion piikkiin, niin voisi sanoa, etten sitten lukioajan ole elänyt ns. normaalirytmissä. Toki noita "sotaleikkejä" varten tuli istuttua x vuotta koulunpenkillä, joten joskus sentään on eletty siten että pimeällä nukutaan, ja valoisalla ollaan koulussa/töissä.

Jokainen tekee tyylillään. Tuo Pete666:n malli on oikein hyvä. Tein sitä itsekin entisessä työpaikassa, kun välillä oli kiva jäädä kotiin SU-iltaisin (4 yötö á 10h). Pystyy hoitamaan hyvin asioita virka-aikana yms. tai vaikka harrastaa, koska aikaa riittää, kunhan vaan nukkuu vähemmän. Ja saa/ehtii olla enemmän lapsien kanssa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
EDIT: Lisätään sen verran, että toki tuo lyhyt kierto sopii ihmisille, joita väsyttää, ja jotka eivät halua, (pysty) tekemään pitkiä työputkia, vaan haluavat aina välillä hieman lepäillä. Itse voisin tehdä nuo 96h mitä kolmen viikon kiertoon kuuluu vaikka viikossa (vaikka sitten vähän väsyttäisi), jos sen jälkeen saisi pitää 2 viikkoa vapaata. Useasti olen molemmista päistä vuoroja vaihtanutkin, että vapaa olisi vieläkin pidempi. Mukava pitää viikon "loma" kerran kolmessa viikossa.
Ja se sopii myös sellaisille jotka haluavat olla vielä viisikymppisinäkin työkykyisiä ja henkisesti terveitä.

Aika hassua muuten että vaikka meilläkin meni äänestys lyhyt vs. pitkä melko tiukaksi silloin muutama vuosi sitten kun asiasta äänestettiin (ehkä jotain 55-45), ja alunperin asiasta piti vuoden kokeilun jälkeen äänestää uudelleen. Uudelleenäänestäminen kuitenkin jäi koska lähes jokainen pidempää kiertoa kannattanut "jäärä" oli muuttanut mieltään siihen että kiertoa ei enää muuteta. Muutenkin mitä asiasta on keskusteltu ylipäätänsä niin uskoisin että alle 10% lyhyeen kiertoon muuttaneista haluaisi muuttaa takaisin vanhaan.

Mikä muuten saa sinut luulemaan että lyhyessä kierrossa eivät vuoronvaihdot onnistuisi? Minunkin työpaikallani on muutamia pitkämatkalaisia jotka ovat vuoronvaihdoilla saaneet pidennettyä vapaataan aina välillä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eihän pitkä kiertokaan nyt sinällään ollut mitenkään ylitsepääsemättömän rankkaa, eikä tämä lyhyt toisaalta uskomattoman kevyttä. Itse en nyt reilun parin kuukauden lyhyen kierron kokemuksella pysty sanomaan kumpi on parempi. Toisaalta 2 päivää kutakin vuoroa on vähemmän kuin 4, toisaalta 4 päivää vapaata on vähemmän kuin 6. Lisäksi lyhyessä tosiaan tuntuu kuin olisi koko ajan töissä. Mutta taas toisaalta vapaatkin tulevat ikään kuin vähän väliä. Niin, yövuoroista toipuminen käy lyhyessä nopeampaa kuin pitkässä. Ainakin mulla tahtoi jäädä yövuororytmi päälle koko 6 päivän vapaan ajaksi. Sehän on tietysti yksilöllistä se.

En tiedä. Meillä on onneksi älyttömän hyvää porukkaa töissä. Vuorojen vaihtelu onnistuu käytännössä aina, joten vapaapäiviä pystyy järjestämään ja vapaita pidentämään. Periaatteessa mulle on aivan sama millä kierrolla tätä hommaa ensi vuonna jatketaan. Kunhan nyt jollakin.

Tombe76:lle, joka ilmeisesti myös paperia mankeloi, vielä sen verran että eiköhän meillä ole ensi kesänä taas todella pitkät vapaat... Pelko ainakin on persiissä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Ajattelinkin, että olet varmaan "pitkän kierron" työpaikassa töissä, ja todennäköisesti sellaisessa työpaikassa, missä enemmistö on äänestyksellä hylännyt lyhyeen kiertoon siirtymisen. Ja sehän harmittaa?
.

Väärin arvattu, mutta jos äänestettäisiin niin aika tasaista tulisi olemaan todennäköisesti. Itselleni sopii nykyinenkin malli varsin mainiosti, eikä siitä tässä vittuuntumisessa olekaan kysymys vaan siitä, että ei haluta edes kokeilla! Erään suureen ääneen vastustajan kanssa jutellessani kysyinkin (vittuillessani) kuinka montaa eri työaikamuotoa hän on tehnyt kun noin paljon vastustaa lyhyttä kiertoa. Vastaukseksi sain tämän normaalin "kolmeseiskan" ainoastaan. Itse olen ollut päivätöissä ja 25/27/35-mallissa ja näistä nykyinen ehdottomasti paras, mutta olisin valmis kokeilemaan lyhyttäkin jos mahdollisuus olisi. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin, että SAA vielä mennä duuniin mihin vaan työaikamuotoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ja se sopii myös sellaisille jotka haluavat olla vielä viisikymppisinäkin työkykyisiä ja henkisesti terveitä.

Aika hassua muuten että vaikka meilläkin meni äänestys lyhyt vs. pitkä melko tiukaksi silloin muutama vuosi sitten kun asiasta äänestettiin (ehkä jotain 55-45), ja alunperin asiasta piti vuoden kokeilun jälkeen äänestää uudelleen. Uudelleenäänestäminen kuitenkin jäi koska lähes jokainen pidempää kiertoa kannattanut "jäärä" oli muuttanut mieltään siihen että kiertoa ei enää muuteta. Muutenkin mitä asiasta on keskusteltu ylipäätänsä niin uskoisin että alle 10% lyhyeen kiertoon muuttaneista haluaisi muuttaa takaisin vanhaan.

Mikä muuten saa sinut luulemaan että lyhyessä kierrossa eivät vuoronvaihdot onnistuisi? Minunkin työpaikallani on muutamia pitkämatkalaisia jotka ovat vuoronvaihdoilla saaneet pidennettyä vapaataan aina välillä.

Naurettavinta näissä äänestyksissä on se, että nuo KOKEILUN vastustajat tietävät jo etukäteen, että lyhyt kierto on "persiistä". Totuus on kuitenkin se, että nämä "vanhat jyyrät" tietävät sen, että jos ne suostuvat kokeiluun niin paluuta ei ole. Nuo kommentit "onneksi järki voitti" lyhyen kierron vastustamisesta ovat naurettavia. Kokeilu pitäisi aina suorittaa ja sen jälkeen äänestää kumpaa kiertoa jatketaan. Keskustelut ovat lähes aina olleet ala-arvoisia näistä lyhyt/pitkä -kierto äänestyksistä, koska yleensä kellään äänestäjistä ei ole kokemusta lyhyestä kierrosta. Täälläkin löytyy paljon tietoa lyhyestä kierrosta varsinkin niiltä, jotka eivät ole sitä ikinä kokeilleet. Lyhyttä kiertoa kokeilleista SUURI enemmistö on sen puolella. Näin on käynyt lähes kaikissa paikoissa (lue paperitehtaissa), joissa on kokeiltu lyhyttä kiertoa. Kokeilun vastustaminen osoittaa suuren luokan idiotismia. Kokeilun jälkeen kaikilla olisi tietoa asiasta, eikä tarvitsisi turvautua naurettaviin väittelyihin arvailupohjalta. Itseäni ottaa päähän nimenomaan tämä kokeilun vastustaminen.

Paperialalla elää kuitenkin vielä vahvasti äärivasemmistolainen muutosvastarinta, jossa vastustetaan kaikkea työnantajan ehdottamaa ihan vain periaatetasolla. Siitä paperimiehet joutuvat valitettavasti maksamaan kovan hinnan pahimmassa tapauksessa. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy. Pitkää kesälomaa odotellessa... :)
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Yötyöt roks täälläkin suunnalla. Ainut vaan,että huomattavasti mukavampi olisi tehdä näitänkin hommia, kun ei joka ilta/yö tarvitsisi ottaa yhteen samoista asioista saman kollegan kanssa. Ja mikä koomisinta kyseisen kaverin kanssa samoista asioista joutuu vääntämään aina moni muukin kollega. Hohhoijaa. Onneksi eläkepäivät senkun lähenee. Enää semmoiset 45 vuotta tätä kuraa jäljellä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän sitä voisi tehdä lyhyttä kiertoakin, ei siinä mitään, mutta kun juuri on tykästynyt (aika uusi tällä alalla 1,5v) tähän työaikamalliin, niin ei tähän mitään vuoden kokeiluja tarvita, varsinkin kun vielä "määräaikainen"-statuksella vedellään. Toki olen 99% varma, että hommat jatkuu tuon kesänkin jälkeen, vaikka täälläkin on hieman neuvoteltu viime aikoina, ja vaikka tämä ala nykyään on aika tuulista. Ja voihan se olla, että ensi kesänä pidetään sitten vähän pitempiäkin vapaita, Raksilan Pleksin kauhukuvien mukaan.

Lopunperin tuolla työaikamuodolla ei ole mitään merkitystä, kunhan vaan pysyy porttien sisäpuolella. Itselläni kun suurin motivaattori on tuo matka. (ennen 150 km autoiluta/pv, nyt 2km). Mutta jos on varaa valita, niin sitten kyllä 37, ja mielellään pitkällä kierrolla. Tuossa yksi päivä henkilöstöpuolelta ehdoteltiin toista hommaa (kun nykyinen vakanssi poistuu), mutta kun kuulin, että työaika olisi 35, niin ei oikein iskenyt (en ole sitäkään kokeillut). Onneksi omat lähimmät esimieheni haluavat pitää minut tässä tutussa ympäristössä, vaikka tehtävä hieman muuttuu.

Itseasiassa tuleva kevät onkin sitten "todella mukavaa" vuorotyöskentelyssä. "Sain" näet pienen koulutustehtävän. Tulee sitten pompittua oman ohjelman mukaan neljälle eri riville, ja jokaista pitäisi tehdä suurinpiirtein kuukausi. Saas nähdä mitä siitäkin tulee.

Korkille: Voihan se olla, että lyhyellä kierrolla ollaan viisikymppisenä työkykyisiä ja henkisesti terveitä, ja pitkällä kierrolla ei, mutta itse en usko, että tuossa noin suuri ero on. Se on kyllä hauska nähdä 20v:n kuluttua mikä on terveystilanne, koska henkilökohtaisesti tällä hetkellä sana epämääräinen kuvaa parhaiten lähes kaikkea. (työajat, nukkuminen, syöminen). Vapaillakaan ei välttämättä elä ns. normaalirytmissä, kun urheiluakin on niin mukava seurata, kun talo hiljenee. Tai oikeastaan elää kyllä päivisin lähinnä lapsien takia, mutta unet tuppaa kyllä jäämään välillä aika vähiin.

Ja on meilläkin täällä aika helppo vaihdella vuoroja. Mutta sekin on vaihtamista, oli se helppoa tai ei. Pitkässä kierrossa ei välttämättä tarvitse edes kysellä.

Enkä muuten luokittele itseäni "vanhaksi jyyräksi", enkä tosiaankaan ole muodostanut mielipidettäni talossa sen mukaan mitä vanhemmat kaverit sanovat. Aikoinaan tuli tapeltua tuulimyllyjä vastaan entisessä elämässä, kun vanhat talvisodassakin taistelleet sotilasmestarit yrittivät opettaa toimintamalleja innokkaalle nuorelle "pojanklopille". Jo silloin osasin muodostaa itse mielipiteeni, ja nyt 10v myöhemmin vielä enemmän, vaikka ala onkin eri.
 

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
Vuorotyöt

Itse teen tällä hetkellä typerää kaksivuorotyötä,eli aamu- ja iltavuoroa,joista iltavuoroviikko olisi vasta alussa.. Ja voin sanoa etten tykkää yhtään tästä iltavuorosta,voisin tehdä aamua ja yötä mikäli saisi,mutta ei ole mahdollista se. Muutama kirjoittaja onkin maininnut samat asiat kuin minä meinaan,eli tämä odotus että joutuu lähtemään töihin on ihan hanurista ja kun vielä täällä kotona olisi hommia remontin suhteen niin tämä iltavuoro ei sovi minulle,tämä viikko on miltei pilalla jo heti maanantai-aamusta.. Aikaisemmin olen työpaikallani tehnyt 3 aamua,vapaa,3 iltaa,ja sitten seuraavana päivänä yöhön ja 4 vapaata. Itselleni tuo kierto sopi hyvin,sisäistä kelloa tuossa siirretään myötäpäivään,minulle oli helppoa tehdä yövuorot tosi vähillä yöunilla.
Fysioterapeutti kävi työpaikkakäynnillä ja teki paperiinsa ehdotuksen tuosta lyhyestä kierrosta,mitä lähtisin tekemään heti jos semmoinen tulisi kokeiluun tuonne työnantajalle!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
En ole koskaan tehnyt yötöitä, mutta kahta vuoroa kylläkin. Aikoinaan ravintolatyöt rassasivat aika huolella, kun vuorot olivat mitä sattui. Iltahuki kun loppui 01:30 ja aamulla hotelliasiakkaille puuron keittoon 6:30. Ei ole valkoisen miehen hommaa se. Tosin saattoi sekin tuntua, että pentujen ollessa pieniä tuli intin jälkeen rahapulassa haalittua kaikki mahdolliset ylityöt.

Nykyään olen pääsääntöisesti ihan normaalissa päivätyössä, mutta lomatuurailen meidän helpparia. Vuorot eivät ole pahoja, aamu 6:30 - 14:30 ilta 13:00 - 20:30. Iltaa on ihan kiva tehdä, aamuisin olen tuon reilun 40km:n työmatkan aikana liikenneriski.

Olen vaan huomannut, että iltavuoroviikoilla ei saa kotona aikaiseksi yhtään mitään. Sitä vaan juo teetä ja lukee lehteä ja katselee kelloa odottaen töihinlähtöä. Tosin emännän kanssa tulee vietettyä sitä laatuaikaa, hänen töistään riippuen toki. Miksikähän aamupano arkena tuntuu paremmalta kuin viikonloppuisin?

Aamuun kun joutuu pidemmän tauon jälkeen, niin ekat yöt menevät säpsähdellessä ja kelloa vilkuillessa. Vaikka herätys on päällä, niin joku saatana alitajunnassa pelottelle, että on nukkunut pommiin. Ihme juttu.

t. hanu
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pelkäsin aikoinaan iltavuoroja juuri siksi, että ajattelin aamupäivän menevän töitä odotellessa. Ehkä itsestään asuvana näin kävisikin helposti, mutta vaimon opiskelut ja lapsen päivähoito pitivät kuitenkin rytmin sellaisena, että aamulla heräsin aina ennen kasia ja kotona olin hoitopaikan ja kauppareissun jälkeen heti ysin jälkeen. Hyvin siihen jäi pari kolme tuntia vapaa-aikaa, vaikka ruokailu, päiväunet ja sali kuului noihin kahden iltavuoroihin säännöllisesti. 12:n vuorossa vapaa jäi toki lyhyemmäksi.

Edellisessä vuorotyöpaikassani oli kokeilun jälkeen siirrytty lyhyeen kiertoon. Sen, mitä aiheesta tuli juttua, muutama oli ihan tyytyväinen vaihdokseen, mutta yksi olisi pitänyt pitkän kierron juuri vapaiden pituuden vuoksi. Hänkin sanoi, ettei neljässä päivässä ehdi tehdä mitään, mitä en oikein käsitä. Tämä ei ole kenellekään suunnattu provo, mutta fakta on kuitenkin se, ettei rytmi käänny sängyn pohjalla lojumalla mihinkään.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Jaahas.. Taas sitä painetaan yövuoroo! Yhdeksän tuntia jäljellä vielä prkl.
Millä porukka kuluttaa aikaansa yövuorossa jos on hiljaista työtten osalta?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Jaahas.. Taas sitä painetaan yövuoroo! Yhdeksän tuntia jäljellä vielä prkl.
Millä porukka kuluttaa aikaansa yövuorossa jos on hiljaista työtten osalta?


Työpaikankoneessa ei ole flashplayeria, eikä sitä edes pysty tähän asentamaan, on nimittäin estetty kaikkien ohjelmien asentaminen. Itse joko katselen elokuvia, jos sattuu olemaan mukana tai sitten surffaa jatkoajan ja thaiklupin keskustelupalstoilla. Pornosivuillekaan ei saa mennä, kyttäävät mokomat missä koneella on käyty (joko vakoilu ohjelma).
Enää kuusi tuntia jäljellä. Meinaa nukuttaa, kun viime yön jälkeen sain nukkua ruhtinaalliset kolme ja puoli tuntia.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voi teitä onnellisia. Meillä ei pääse nettiin, koneella ei voi katsoa elokuvia ja pasianssin peluukin on kielletty. Ristisanojen täyttely on siinä ja siinä. No, harvemmin niitä rauhallisia hetkiä onkaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voi teitä onnellisia. Meillä ei pääse nettiin, koneella ei voi katsoa elokuvia ja pasianssin peluukin on kielletty. Ristisanojen täyttely on siinä ja siinä. No, harvemmin niitä rauhallisia hetkiä onkaan.

Eipä täälläkään koneella paljon katsella elokuvia. Estot on lähes joka paikkaan. Jostain kumman syystä jatkoaika.com + sm-liiga.fi ovat sallittuja sivustoja... + hpk.fi....

Yövuorot sitten alkoi... mukavasti menee kun töiden ohella harrastetaan "kännykkäscoreboard"-seurantaa... Inter - Liverpool päättyy puolen yön aikaan, ja NHL/NBA starttaa jenkkilän aikaisen kesäaikaan siirtymiseen takia jo klo 01.00... ja muutaman päästä alkaa Indian Wellsin Masters kisa, jota voi sitten vielä aamulla katsoa kotona viasatilta... joten hyvillä fiiliksillä yövuoroihin... kun vielä ne vapaatkin (piiiitkät) odottaa siellä La-aamussa...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eipä täälläkään koneella paljon katsella elokuvia. Estot on lähes joka paikkaan. Jostain kumman syystä jatkoaika.com + sm-liiga.fi ovat sallittuja sivustoja... + hpk.fi....

Joku meidän firman atk-henkilöistä lukee ilmeisesti jatkoaikaa...? Kiitti vaan vitusti.

No, tästä eteenpäin (kun oli Jatkoajan keskustelupalstalle pääsy estetty) pitää sitten varmaan lukea niitä iltapäivälehtien paperiversioita + kotoa kannettua hesaria silloin kun on töissä hieman hiljaista. Kun tämä palsta on niin suuri saatana, että se piti "sensuroida".

Ei siinä mitään, ei vaikuta työntekoon millään lailla. Hommat hoidetaan yhtä tehokkaasti ja yhtä hyvällä asenteella kuin aikaisemminkin. Hieman kuitenkin vituttaa. Kai siellä on joku kytännyt, että Tombe76 on lähettänyt joskus töissä muutaman viestin, ja pari kertaa painanut "päivitä"-nappia + lukenut toisten kirjoituksia.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Joku meidän firman atk-henkilöistä lukee ilmeisesti jatkoaikaa...? Kiitti vaan vitusti.

No, tästä eteenpäin (kun oli Jatkoajan keskustelupalstalle pääsy estetty) pitää sitten varmaan lukea niitä iltapäivälehtien paperiversioita + kotoa kannettua hesaria silloin kun on töissä hieman hiljaista. Kun tämä palsta on niin suuri saatana, että se piti "sensuroida".

Ei siinä mitään, ei vaikuta työntekoon millään lailla. Hommat hoidetaan yhtä tehokkaasti ja yhtä hyvällä asenteella kuin aikaisemminkin. Hieman kuitenkin vituttaa. Kai siellä on joku kytännyt, että Tombe76 on lähettänyt joskus töissä muutaman viestin, ja pari kertaa painanut "päivitä"-nappia + lukenut toisten kirjoituksia.

Toi on kyllä oikeesti aika erikoinen juttu. Meillä oli ennen sama juttu töissä että sivut blokattiin, pääsi tasan kahdelle sivustolle. Oikotie.fi, sampopankki.fi. Kertokaa joku fiksu että minkä ihmeen takia juuri noille sivuille pääsi? Ei niinkun vaan mahdu meikäläisen jakeluun. Noh, onneksi saatiin oikein nettikone että nykyään saa mennä mihin lystää...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joku meidän firman atk-henkilöistä lukee ilmeisesti jatkoaikaa...? Kiitti vaan vitusti.
Voihan se näinkin olla, mutta epäilisin, että teidän firman koneet ovat kaikki yhteydessä jonnekin keskuskoneelle. Ja tämä kone pystyy valvomaan, mihin sivustoihin eri etäpisteistä mennään ja kuinka usein. Ja kun jollekin sivustolle mennään suhteellisen usein, niin se keskuskone pystyy suorittamaan blokkauksen, eikä sinne sitten enää pääse käsiksi. Tämä on nykyisin aika yleistä rajoittamista, ettei se nettiselailu ala häiritsemään itse työntekoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös