Itse teen sellaista yövuoroa, että yleensä 2 yötä putkeen ja 2-3 vapaata, mutta viikonloppuna 3 yön (pe ilta- ma aamu) putki, että muut vuorot saavat olla koko viikonlopun vapaalla. Itsehän me tuollainen systeemi haluttiin, vaikka kolme yötä putkeen on paha, mutta ei se ole viikonloppuvapaa, jos pääsee lauantai-aamuna töistä tai sununtai-iltapäivällä menemään takaisin. Vuorot alkaa 17-18 ja päättyy 07.
Välillä on satunnaisia aamuvuoroja, kuten kerran kolmessa viikossa ja ne ovat aivan perseestä yövuoroa tekevälle tai on kai aamu kutoset lähes kaikille. Mielummin teen yövuoroa, kuin heräisin edes 2 kertaa viikossa viideltä aamulla ja menisin kuuteen töihin. Itse asiassa noiden aamuvuorojen takia jouduin lääkärin juttusilla käymään. Sanoin lekurille, että yövuorot menee ja niistä toipuminen on OK, kun saan yövuorojen jälkeen hyvin unta, mutta aamuvuoroihin olen monesti mennyt sitten tunnin-kahden unilla tai en ole nukkunut yhtään. Se on uskomaton tilanne, kun periaatteessa väsyttää ja sitten menee ajoissa nukkumaan laskien, että nyt olisi 6 tuntia aikaa nukkua, 5,4,3,2,1... vittu mä herään turha enää yrittää. Meidän pomot ei vaan ymmärrä tuota yhtälöä mahdottomaksi. Lääkäri pisti reseptin mietoja unilääkkeitä kouraan ja ne ovat pelastaneet monesti. Illalla voi periaatteessa mennä nukkumaan mihin aikaan tahansa, vaikka aamulla olisi nukkunutkin normaalisti vähän pidempään. Parempi se on mielestäni vetää nappi huuleen ja nukkua 8 tuntia hyvää unta, kuin mennä nukkumatta tekemään 12-tunnin vuoro tai se, että yrittää alkoholilla väsyttää itsensä illalla. Ei toimi minulla.
Yövuorossa on oma vapautensa. Harvoin 24 jälkeen oikeasti on kiire. Illalla puntti, pieni kokkaus, 24 jälkeen joku leffa tai NHL-matsi, pokeria netissä. Untakin periaatteessa voisi ottaa, mutta jostain syystä olen aika huono saamaan unta töissä. Joskus onnistaa.
Jonkun vuoden olen vielä valmis tekemään yövuoroa, mutta sitten saa riittää. Periaatteessa vuorotyö (aamu-,iltavuoro) olisi jatkossakin kiva, mutta jos päivävuoroon joutuu menemään niin kunhan liksa on riittävä.