Mainos

Vuorotyön raatajat

• 49 341
  • 197

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Fiiliksiä vuorotyön raatajilta aamun pikkutunneilta! Alkaako väsy painamaan, kyrpä otsassa kasvamaan vai nautitko yövuoroista?

Viimeksi muokattu:

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fiiliksiä vuorotyön raatajilta aamun pikkutunneilta! Alkaako väsy painamaan, kyrpä otsassa kasvamaan vai nautitko yövuoroista?

Noh, aikeron johdosta olen vasta kohta lähdössä töihin. Vuoro siis 23-07. Täytyy sanoa että osaltani nautin kyllä yövuoroista, sillä ne ovat normaalisti niin rauhallisia ja leppoisia. Eikä tuo päivällä nukkuminenkaan enään oikein tuota vaikeuksia. En kyllä onneksi joudu pelkkiä yö-vuoroja tekemään.
Tästä tullaankin seuraavaan ongelmaan, eli nukkumisrytmin vaihtoon.
tähän olen löytänyt seuraavanlaisen nerokkaan ratkaisun:
Jos esim. on ns. normaalirytmissä ja huomenna pitää tehdä yövuoro, niin ei muutakun kunnon baari-ilta ja jatkot päälle ja nukkumaan siinä kuuden seitsemän aikaan, ja on oikeassa rytmissä, helppoa ja hauskaa.
Jos taas pitää palautua ns. normaalirytmiin. Niin ei muutakun vielä isommat kännit ilta kymmeneltä, ja taju pois kahdentoista aikaan, ja jälleen ollaan oikeassa rytmissä.

PES

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO, Kärpät, ManC, R.Nadal, Ronnie O'Sullivan
Itselläni on yövuorot 21- 7.15 ja teen niitä satunnaisesti - välillä halutessani enemmän(kevät ja kesä) ja välillä vähemmän(syksy ja talvi). Tekemistä ei liiaksi ole, joten aikaa pitää kuluttaa televisiota ja dvd:tä katsellen sekä netissä surffaillen ja välillä pleikkaria pelaillen. Myös joskus kirjoja ja aikakauslehtiä lueskelen. Joskus toki paperihommia saattaa olla, mutta harvemmin. Pidän yövuoroista, mutta toisinaan aika kuitenkin tahtoo tuntua varsin pitkältä. Vuorojen välissä lähinnä nukun ja syön. Pisimmät yövuoroputket ovat 4- päivää peräkkäin. Tosin nykyisellään teen lähinnä kahta tai kolmea yötä peräjälkeen. Rytmi kääntyy ihan mukavasti, tosin normaalirytmini on aina ollut tällainen yökukkuja.

Jaksamista yöhön.

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Tästä tullaankin seuraavaan ongelmaan, eli nukkumisrytmin vaihtoon.

Aivan, tämä on piskuinen ongelma. Itselläni menee työvuorot seuraavasti: 08-20, 08-20 ja 20-08 ja kolme vapaapäivää eli ei tule yövuoroja putkeen kuin yksi. Tuon yövuoron jälkeen pyrin heräämään mahdollisimman aikaisin että saisin seuraavana iltana unta ajoissa. Siinä on vain sellainen ongelma että jos herään ajoissa niin koko päivä menee kuin pikkupikku kankaisessa. Päätä särkee ja väsyttää.

Noooh, kolmisen tuntia vuoroa jäljellä eli reilusti taas voiton puolella!

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä on vain sellainen ongelma että jos herään ajoissa niin koko päivä menee kuin pikkupikku kankaisessa. Päätä särkee ja väsyttää.

Tiedän tunteen. Sitä on jotenkin ihan pihalla ja vähän joka paikkaa kolottaa, näin ainakin itselläni. Ja joskus ennen ensimmäisenä yövuorona, jos joutui valvomaan putkeen tyyliin 24h(eli ei olllut käyttänyt tätä humala-ryminvaihtoa) niin itsellä meni pakki kanssa ihan sekasin:) Kai se kroppa jotenkin yritti ilmotella että nyt tarttis vähän lepoo...

Väsymystähän voi jotenkin verrata humalatilaan. Tietenkin se on erittäin yksilöllistä.

Tuo tylsyyshän noissa yövuoroissa on se pahin ongelma. Mutta kyllä se aika kuluu jos malttaa olla tuijottamatta kelloa. Itse nautin myös suuresti siitä tunteesta, kun näkee aamulla ihmisten menevän töihin juuri heränneen näköisinä, ja itse tietää olevansa matkalla kotiin nukkumaan!

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Yövuorot on hauskoja, etenkin näin nhl kauden aikana, kun voi seurata pelejä munien raapimisen ohessa. Kesällä sitten raavitaan pelkästään munia, joka taas on pidemmän päälle tylsää.

Itse teen lähes pelkästään yövuoroja (tai no tulee tehtyä tuplavuoroa, joten tulee siis ilta ja yövuoro putkeen), joten rytminvaihdoksia ei hirveästi tule.
Mutta kerran 3 viikkon jaksossa on viikonlopussa ollut päivävuorot, ja lähes aina noihin päivävuoroihin tulee lähdettyä vähän heikommilla unilla, sillä normaalisti viimeisimmästä yövuorosta ei ole montaa päivää.
Pitkävuorot, pitkät vapaat, vähän rytminvaihdoksia. Siinäpä ne syyt miksi teen nyt neljättä vuotta näitä hommia nykyisenlaisella rytmityksellä. Parin vuoden sisällä pitänee kait siirtyä päivähommiin, mutta siihen asti nautin rauhasta ja nhl pelien seuraamisesta työnantajan piikkiin.

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Tämähän olisi ihanne ajatus että voisi seurata nhl pelejä työnantajan piikkiin. Minulla siinä kohtaa tuleen työnantajalta stoppi. Näille koneille ei saa, eikä pysty lataamaan mitään ohjelmia (työnantajana poliisihallinto). Tätäkin viestiä varmaan noi yläkerrän koodikikkelit kyttää jostain.. Mutta tämä on jo erittäin luksusta että täälä yleensä on nettikone! Vielä kun saisi ladattua jonkun pokeriohjelman niin avot. Jaahas, se olis reilu tunti niin pääsee röhnöttään himaan, ei sekään väärin oo.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tämähän olisi ihanne ajatus että voisi seurata nhl pelejä työnantajan piikkiin. Minulla siinä kohtaa tuleen työnantajalta stoppi. Näille koneille ei saa, eikä pysty lataamaan mitään ohjelmia (työnantajana poliisihallinto). Tätäkin viestiä varmaan noi yläkerrän koodikikkelit kyttää jostain.. Mutta tämä on jo erittäin luksusta että täälä yleensä on nettikone! Vielä kun saisi ladattua jonkun pokeriohjelman niin avot. Jaahas, se olis reilu tunti niin pääsee röhnöttään himaan, ei sekään väärin oo.

Juu ei meilläkään saa työkoneille mitään asennella. Omalle kannettavalla tosin saa asentaa ihan mitä haluaa, ja kun on omissa nimissä tuo langaton nettikin, niin eipä työnantaja pysty sitäkään kautta rajoittamaan pelien katselua.
Kunhan nyt eivät keksi ruveta kieltämään oman kannettavan töihin tuomista.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sony Psp/Nintendo DS on yllättävän kiva kaveri yövuorossa tai muutenkin päivystävässä työssä jossa täytyy vain olla läsnä jos jotakin tapahtuu.

Itse tein jossain vaiheessa vuorotyötä ja pidin yövuoroista eniten. Aamuvuoroja ennen tuli nukuttua liian vähän (1-5 tuntia) tuntiansion ollessa huono. Plussana se, että sosiaalinen elämä toimi joten kuten.

Iltavuorossa taas sai nukuttua tarpeeksi mutta viikko oli vain töissä oloa, muutama tunti tv:tä/nettiä ja runsasta nukkumista. Heräämisen jälkeen odotteli vain työpäivän alkamista.

Yövuorossa liksa oli paras, tuli nukuttua 7 tuntia ja iltapäivällä ehti jopa tavata kavereita sekä hoitaa juoksevia asiota ennen duuniin lähtöä.

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, VF-51, Vapaa Ukraina
Yövuoro rokkaa. Ei tarvitse herätä aikaisin, firman paras liksa ja bonuksena kaikki illat vapaina. Marraskuun 3. aloitin tämänhetkisen yöputken, ja loppua ei näy. Sattuu olemaan sellainen sisäinen kello, että mukaudun 24h varoitusajalla vaikka mihin vuoroon. Viikko alkaa su-ma yöllä ja päättyy to-pe yöhön. Perjantai-aamuna en mene nukkumaan, vaan juoksen asioilla, laitan sapuskat ja ulkoilen, hyvin jaksaa iltaan asti ilman tajutonta väsymystä. Viikonloput elelen ihan tavallisessa rytmissä.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yövuoro rokkaa. Ei tarvitse herätä aikaisin, firman paras liksa ja bonuksena kaikki illat vapaina. Marraskuun 3. aloitin tämänhetkisen yöputken, ja loppua ei näy. Sattuu olemaan sellainen sisäinen kello, että mukaudun 24h varoitusajalla vaikka mihin vuoroon. Viikko alkaa su-ma yöllä ja päättyy to-pe yöhön. Perjantai-aamuna en mene nukkumaan, vaan juoksen asioilla, laitan sapuskat ja ulkoilen, hyvin jaksaa iltaan asti ilman tajutonta väsymystä. Viikonloput elelen ihan tavallisessa rytmissä.

Yövuoro on selkeästi paras. Itse tein sitä 4-5 vuotta putkeen. Työt alkoi n.21-22 ja loppui aina 05-06, molempiin päihin 30 min moottoritietä, jossa tuli enemmän tai vähemmän aamuisin oltua unessa. Itse asiassa Amerikan ammattilaissarjat toimivat tuon ajan ikään kuin hengenpelastajana. Kännykästä tuli tyhjällä moottoritiellä luettua aika useasti otteiden recappeja ja seurattua box scoreja. Kesät, talvet. Eli jos poliiseja on linjalla niin myönnetään, ei ollut hands freetä. Yleensä silloin kun ei ollut pelejä löysin itseni säpsähtelemästä piennarviivan rajoilta. Onnettomuuksia kuitenkin tuolta ajalta tasan 0. Sitä kesti siis 4-5 vuotta. Työt alkoi SU iltana, PE aamuna 05 kotiin, ja sitten viikonloppu normaalisti, niinkuin kekkiz yllä. Hyvä järjestely, varsinkin kun rakennettiin samaan aikaan. Aina pystyi lähtemään, jos puhelin soi.

Jalkapallon mm-kilpailuiden aikaan (Koreassa/Japanissa) oli aika hankalaa, kun päivän 1.peli alkoi 9.30. Pelit tosin tuli mukavasti nähtyä (kun puoliso oli päivät töissä). Unta sitten tuli vähemmän.

Nykyään työpaikka tuossa lähellä (1km), ja oikeassa vuorotyössä (tuohan oli aikaisemmin pelkkää yötyötä). Eli 4 iltaa, vapaa, 4 aamua, vapaa, 4 yötä, 6 vapaata. Erittäin paljon tykkään pitkien vapaiden takia, ja vaihtelunkin. Ja mukava olla välillä iltojakin kotona. Saa jopa ottaa "joskus" muutaman iltaoluen. Ennen joutui aina lähtemään töihin autolla, ei pystynyt.

Yövuoro edelleen paras. Yöt menee mukavasti "tulosseurannalla". Kun pelit loppuu Euroopassa, alkaa pelit jenkeissä. Samat Box-scoret vilkkuu puhelimen kautta, jokohan rupeavat ihmettelemään mitä helvettiä se koko ajan tekee kännykkä kädessä. No, ei sitä joka paikassa kehtaa. Yövuoro siinäkin mielessä hyvä, että ehtii yleensä vielä jenkkifutiksen iltapeleissä viasatin ääreen 2.puoliajalle. Eikä päiväkatselussakaan ole kukaan nalkuttamassa. Ja jos haluaa harrastaa, niin herää sitten vain tarpeeksi aikaisin. Lapset kuitenkin haen tarhasta siinä neljän kieppeillä.

Iltavuorot/Aamuvuorot ovat aika hanurista. Varsinkin arkisin. Mitä vähemmän väkeä töissä, sitä parempi. Saa tehdä hommansa rauhassa ilman ryysistä tai ilman vierailevia delegaatioita. Nukkumisen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Aina saa unesta kiinni, jos niin haluaa. Eikä rytmin vaihtaminenkaan ole vaikeata. Tosin yksi vapaa aina välissä.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olin viime kesänä melko paljon yövuorossa. Siinä on hyvätkin puolensa. Rytminvaihto oli vaan niin syvältä, että siinä meni väkisinkin päivä-pari melko kuutamolla.

Vaikka viikonloppuna miten koitti rytmiä kääntää, niin ei toivoakaan. Varmaan ovat melko yksilöllisiä ominaisuuksia, että sikäli on paha verrata. Ensimmäinen kerta jäi mieleen, oli melko legendaarinen olo olla ostoskeskuksessa yöllä.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olin viime kesänä melko paljon yövuorossa. Siinä on hyvätkin puolensa. Rytminvaihto oli vaan niin syvältä, että siinä meni väkisinkin päivä-pari melko kuutamolla.
Tämä rytminvaihto on kyllä pienoinen ongelma, jos peräkkäisiä vuoroja tulee liian monta. Ihmisen sisäinen kello ehtii kääntyä niin voimakkasti, että siinä menee pari päivää tosiaankin kuutamolla ollessa.

Lääkärit ovat tätä asiaa oikein tutkineetkin, ja tulleet siihen tulokseen, että neljä peräkkäistä yövuoroa on aivan maksimi, jos ihminen haluaa elää myös ns. normaalia elämää päiväsaikaan muiden tavoin. Viides yövuoro tekee sitten jo sen kellon kääntymisen, ja yötinen valvominen jää päälle.

Nykyisin kun niitä ihmisiä haastattelee, jotka ovat kolmi- tai viisivuorojärjestelmässä mukana, niin kaikki vannovat samanlaisen vuorojärjestelmän nimeen. Siinä työpäivät koostuvat niin, että ensin on 2 aamuvuoroa, heti perään 2 iltavuoroa, ja tähän jatkeeksi heti 2 yövuoroa. Tätä kuuden vuorokauden työrupeamaa sitten seuraa 4 vapaapäivää, joista ensimmäinen on se vuorokausi, kun tullaan yövuorosta kotiin.

Tuossa järjestelmässä sisäinen kello ei ehdi käännyä mihinkään, ja väsymysrasitus vastaa aivan sitä, mitä normaalissa päivävuorossa olevillakin on päällä.

Silloihan se työaika on hankalampaa järjestää, jos viikonloput ovat aina vapaita. Viiden päivän työviikko pitää jakaa eri työvuoroille, että pysytään tuossa vähemmässä yövuorojen peräkkäisissä määrissä.

Itse olen myös tehnyt vuosia tuota normaalia kolmivuorotyötä, jossa oli kutakin vuoroa on aina 5 päivää peräkkäin, ja viikonloput ovat vapaita. Kyllä siinä yövuoroviikon jälkeen oli aina omat ongelmansa, että rytmityksen sai käännettyä seuraavaksi viikon aluksi, kun uusi työviikko taas lähti liikkeelle.

kovalev

Jäsen
Nelivuorotyötä teen nyt ehkä kolmatta vuotta. Kokemusta myös kolmesta ja kahdesta. Välillä tuntuu, että ihan tavallinen päivävuoro olisi hienoa, mutta eipä kai sekään pidemmän päälle ole yhtään sen hienompaa kuin vuorotyökään. Emäntä ei ainakaan tykkää.

Hyviä puolia nelivuorossa ;

- Jokainen kuukauden viikko on erilainen.
- Joka kuukausi viikon vapaa.
- 36n tunnin viikko (3x12 h.)
- Sunnuntailisät.

Huonoja puolia nelivuorossa ;

- Työpäivinä ei kerkiä, eikä jaksa tehdä mitään muuta.
- Kerran kuukaudessa - ei niin mukava - työputki (72 h. 7;ssä päivässä)
- Vain yksi kokonaan vapaa viikonloppu kuukaudessa.
- Palautumiseen kuluu 1-2 vapaata.
- Työn fyysinen ja henkinenkin rasitus huomioiden, elinaika lyhenee aivan varmasti.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nykyisin kun niitä ihmisiä haastattelee, jotka ovat kolmi- tai viisivuorojärjestelmässä mukana, niin kaikki vannovat samanlaisen vuorojärjestelmän nimeen. Siinä työpäivät koostuvat niin, että ensin on 2 aamuvuoroa, heti perään 2 iltavuoroa, ja tähän jatkeeksi heti 2 yövuoroa. Tätä kuuden vuorokauden työrupeamaa sitten seuraa 4 vapaapäivää, joista ensimmäinen on se vuorokausi, kun tullaan yövuorosta kotiin.

Tuossa järjestelmässä sisäinen kello ei ehdi käännyä mihinkään, ja väsymysrasitus vastaa aivan sitä, mitä normaalissa päivävuorossa olevillakin on päällä.

Tuo ns. lyhyt kierto, tai itseasiassa edes siihen kokeilu HYLÄTTIIN meillä äänestyksessä. Osassa teollisuudessa sitä on kokeilut, ja jossain otettu käyttöönkin, mutta itse en siihen lämpene (eivätkä lämmenneet moni muukaan), sanovat lääkärit mitä tahansa.

Itse pidän tästä pitkästä kierrosta enemmän ja juuri noiden pitkien vapaiden ansoista. Esim. viime LA tein Yö-aamun (SU yö LA-yön perään), joten vapaa alkoi LA klo 13.30. Toki olin hieman väsynyt, mutta kun otti muutaman tunnin tirsat niin oli taas menossa mukana. Seuraava työvuoro alkoi sitten seuraavan viikon LA klo 13.30, eli tasan viikkoa myöhemmin.

Lyhyessä kierrossa viimeinen vuoro on yövuoro, ja ensimmäinen aamuvuoro. Lopetat työsi PE-aamuna klo 05.30 (ja tuo PE on siis jo 1.vapaa)... ja sitten menetkin töihin TI klo 05.30. Eli käytännössä pidennetty viikonloppu.

Pitkässä kierrossa, kun järjestys on ilta-aamu-yö, tulee tuon pitkänkin vapaan (6pv) lisäksi viimeisen aamun ja 1.yön väliin mukava tauko. Esim. jos viimeinen aamu on PE (pääset töistä 13.30) ja ensimmäinen yö SU (menet töihin 21.30). Voit siis viettää viikonloppua perheesi kanssa ihan normaalisti.

Itse olen hyvin onnellinen, että työpaikassamme hylättiin siirtyminen tuohon lyhyeen kiertoon (vuoden kokeilu). Se mm. mahdollisti sen, että koko viime viikko oli mukava hiihtoloma (lapset kotona, puolisolla viikon loma), eikä tuohon tarvinnut käyttää yhtään vapaapäivää. Tulevaisuudessa, jos haluaa lähteä viikoksi reissuun (esim. joku seuramatka Kanarialle), ei tarvitse myöskään käyttää yhtään vapaapäivää. Sen kun vain vaihtaa yhden vuoron kaverin kanssa. Lyhyessä kierrossa tämäkään ei olisi mahdollista.

Mainittakoon myös, että lyhyeen kiertoon siirtyminen hyödyttää työnantajaa, siten, että palkka laskee ja että vapaapäiviä tulee vähemmän. Joten ei ihme, että monessa paikassa tätän siirtymistä toivotaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehdoton juu tälle kierrolle minulta. Tein tuota hetken verran, ja rullaa kyllä todella hyvin. Kaiken lisäksi siinä tulee illan ja yön väliin ikään kuin yksi vapaapäivä, kun aamulla herää normaalisti ja lähtee kympiksi töihin. Tällä systeemillä tietää myös vapaansa pitkälle etukäteen, kuten toki muillakin vakiokierroilla.

Mulla on kokemusta myös vuorotyöstä, jossa vuorot alkoivat tunnin välein aamukuuden ja -kympin välillä, kahdeltatoista, kahdelta, neljältä ja iltakympiltä. Ja kaikkia vuoroja oli myös sekaisin, ainoa sääntö oli se, ettei kuutta vuoroa enempää saanut olla peräkkäin. Kerran tein sekaviikon, joka huipentui pe-la yövuoroon ja jatkui heti su-iltana yöviikolla. Käytännössä siis 12 vuorokautta, joiden kaikkien aikana olin töissä. Homman kruunasi se, että vuorosysteemin vuoksi vuoroista ei tiennyt juuri kuukautta pidemmälle.

Olen tehnyt duunia siis vakiokierrolla, sekavuoroilla ja päivätöissä. Sen tiedän, että päivätyöt on mun juttu, mulle nuo viikonloput ja pyhävapaat on henkisesti jotenkin sellainen vuotta rytmittävä ja tärkeä juttu. Samoin illat haluan pitää vapaana, koska silloin pyörii harrastukset. Ylipäätään yhteiskunta on suunniteltu päivätyön ympärille. Arkivapaat rauhassa itsekseen vietettynä ovat jees, mutta silti. Minä pidän selkeästä rytmistä, johon kuuluvat vapaat viikonloput.

Yötöistä sen verran, että aika harvoin mulla oli ongelmia vrk-rytmin kanssa. Ennen ensimmäistä yötä menin illalla parin tunnin unille ja viimeisen yön jälkeen nukuin vain nelisen tuntia. Yövuoron jälkeen nukkuminen ei tuottanut koskaan vaikeuksia, vaan kahdeksan tuntia tuli helpostikin posoteltua. Yössä on ollut mullakin yleensä aika leppoisaa, mutta pahinta on se, kun joutuu lähtemään duuniin, kun vaimo jää viettämään iltaa.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täysin hanurista nämä aamuvuorot.

Kuinka moni menee nukkumaan "ajoissa" ennen aamuvuoroa?

Ja sitten kun pitää nousta siinä 04.30-05.00, niin kylläpä väsyttää. Ainoa hyvä puoli on se, että voi leikkiä elävänsä ns. normaalielämää, eli kun kotiin pääsee ajoissa, niin sitten onkin koko päivä aikaa olla ns. normaali. Mutta eihän sitä kuitenkaan sitten seuraavana iltanakaan mene nukkumaan kuin siellä klo 23-24 nurkilla, ja sitten taas väsyttää aamulla.

Toinen hyvä puoli näissä tietysti on se, että kun saa nämä 4 aamua läpi, niin sitten onkin käytännössä 12 vrk edessä, johon mahtuu vain 4 yötä (parhaat vuorot)... ja loput vapaata. Joten jos normaalityöntekijällä keskiviikosta rupeaa odottamaan vkloppua, niin ehkä sitten näistä aamuvuoroista rupeaa odottamaan jo sitä melkein viikon vapaata.

No, onhan sitä joskus tullut tehtyä 03-11 vuoroakin, joten silloin jäi unet vieläkin vähemmälle. Mutta juuri tuo töihin herääminen on vaikeaa. "Vielä 5 min sängyssä, vielä 3minuuttia sängyssä"... ja sitten viime tipassa ylös ja baanalle. Ei ihme ettei juuri aamupalaa ehdi syödä. Ei kyllä oikein maistuisikaan.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itse tein 3-vuoroa muutaman vuoden. Ekan vuoden jaksoin kitkutella väkisin huonoilla unilla ja jatkuvalla "krapulaololla". Sen jälkeen kävin hakemassa lääkäriltä unilääkkeitä ja olo helpottui huomattavasti. Omalla kohdalla kun unirytmin kääntäminen ei todellakaan ole mitään helppoa. No, siinähän sitten koukutin itseni oikein kunnolla unilääkkeisiin, ja kesäloma jolloin en "tarvinnut" lääkkeitä meni joka yö pyöriessä 6 tuntia. Lopulta taas opein nukkumaan, enkä sen jälkeen olekaan ko. lääkkeisiin koskenut.

Nykyinen duuni on perinteinen kahdeksasta neljään, ja ainakin itse nautin suunnattomasti vakituisesta rytmistä.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse teen sellaista yövuoroa, että yleensä 2 yötä putkeen ja 2-3 vapaata, mutta viikonloppuna 3 yön (pe ilta- ma aamu) putki, että muut vuorot saavat olla koko viikonlopun vapaalla. Itsehän me tuollainen systeemi haluttiin, vaikka kolme yötä putkeen on paha, mutta ei se ole viikonloppuvapaa, jos pääsee lauantai-aamuna töistä tai sununtai-iltapäivällä menemään takaisin. Vuorot alkaa 17-18 ja päättyy 07.

Välillä on satunnaisia aamuvuoroja, kuten kerran kolmessa viikossa ja ne ovat aivan perseestä yövuoroa tekevälle tai on kai aamu kutoset lähes kaikille. Mielummin teen yövuoroa, kuin heräisin edes 2 kertaa viikossa viideltä aamulla ja menisin kuuteen töihin. Itse asiassa noiden aamuvuorojen takia jouduin lääkärin juttusilla käymään. Sanoin lekurille, että yövuorot menee ja niistä toipuminen on OK, kun saan yövuorojen jälkeen hyvin unta, mutta aamuvuoroihin olen monesti mennyt sitten tunnin-kahden unilla tai en ole nukkunut yhtään. Se on uskomaton tilanne, kun periaatteessa väsyttää ja sitten menee ajoissa nukkumaan laskien, että nyt olisi 6 tuntia aikaa nukkua, 5,4,3,2,1... vittu mä herään turha enää yrittää. Meidän pomot ei vaan ymmärrä tuota yhtälöä mahdottomaksi. Lääkäri pisti reseptin mietoja unilääkkeitä kouraan ja ne ovat pelastaneet monesti. Illalla voi periaatteessa mennä nukkumaan mihin aikaan tahansa, vaikka aamulla olisi nukkunutkin normaalisti vähän pidempään. Parempi se on mielestäni vetää nappi huuleen ja nukkua 8 tuntia hyvää unta, kuin mennä nukkumatta tekemään 12-tunnin vuoro tai se, että yrittää alkoholilla väsyttää itsensä illalla. Ei toimi minulla.

Yövuorossa on oma vapautensa. Harvoin 24 jälkeen oikeasti on kiire. Illalla puntti, pieni kokkaus, 24 jälkeen joku leffa tai NHL-matsi, pokeria netissä. Untakin periaatteessa voisi ottaa, mutta jostain syystä olen aika huono saamaan unta töissä. Joskus onnistaa.

Jonkun vuoden olen vielä valmis tekemään yövuoroa, mutta sitten saa riittää. Periaatteessa vuorotyö (aamu-,iltavuoro) olisi jatkossakin kiva, mutta jos päivävuoroon joutuu menemään niin kunhan liksa on riittävä.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Se on uskomaton tilanne, kun periaatteessa väsyttää ja sitten menee ajoissa nukkumaan laskien, että nyt olisi 6 tuntia aikaa nukkua, 5,4,3,2,1... vittu mä herään turha enää yrittää.

Ah, niin tuttu tilanne. Itselläni toinen mahdollisuus on, että pääsee ajoissa nukkumaan, mutta herää sitten siinä kolmen neljän maita pirteänä kuin peipponen.
Tosin tuotakaan ei itselleni ikinä tapahtuisi, jos ei ikinä olisi torstaina yövuoroa, jota seuraisi viikonlopun päivävuorot. Ihan ei onnistu se vuorokausi rytminvaihtaminen tuommoisella aikataululla minulle.
No ensi viikolla olisi taas tuommoinen ihanuus edessä, ja koko komeus on kruunattu maanantain yövuorolla. Varmasti hirveän terveellistä, ja vituttaa jo valmiiksi.

Kaiholla sitä muistelee puolenvuoden takaista listaa (tällä systeemillä hommia tehtiin reilu vuosi), jossa tehtiin ensiksi vähän reilu viikko yötä, sitten oli 2 oikeaa vapaapäivää välissä, viikonlopun aamuvuorot, viikon vapaa.

Tällä hetkellä olen 2-vuorotyössä. Tää reilu kuukausi on ollut tosin pelkkää aamuvuoroa, paitsi viikonloppuina on ollut iltavuoroa. Silloin just kun olis aamuvuoro parempi... Iltavuorot on tietenkin rauhallisempia, mutta ei silloinkaan voi lusmuilla. Asiakkaita vaan on vähemmän eikä ole niin pirun kiire. Illat on myös lyhyempiä kuin aamuvuorot. Tälläkin viikolla oli 13 tunnin päivä. Siihen tosin sisältyy tauko ja odotusajat. Työ alkaa melkein joka päivä eri aikaan ja päättyy myös. Tänään alkoi viideltä ja huomenna kuuden jälkeen. Viikonloppu on onneksi nyt vapaa. Ei tää työmäärä niin haittaa. Jos vaan saisi palkkaa, mutta harjoittelijana sitä ei saa. Toivottavasti saisi alan töitä kyseisestä firmasta harjoittelun jälkeen. Ettei ihan ilmaiseksi ja "turhaan" tulisi tässä töitä tehtyä.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ei mulla ainakaan ole kuin positiivista sanottavaa vuorotöistä. Onhan se tietty vittumaista että usein on viikonloppu töitä ja arkisin taas vapaata, mutta toisaalta ainakin tuo 6 töitä ja 4 vapaata on ihan selkeätä. Sen jälkeen kun vaihdettiin ns. pitkästä kierrosta lyhyeen jaksaminen on ollut vielä huomattavasti parempaa.

Suosikkijoukkue
Kärpät
Meillä on nyt menossa tuo ns. "lyhyen kierron" kokeilu, aiemmin oli perinteinen 5-vuorosysteemi eli AAAA-IIII-YYYY-6 vapaata. Hyvänä puolena lyhyessä on se, että siinä on vain 2 aamuvuoroa. Sehän menee melkein nukkumattakin, kun taas vanhassa mallissa oli viimeisessä aamussa aikalailla zombiena. Nukkumaan meno hyvissä ajoinhan ei ole mikään vaihtoehto.

Ollaan myös kikkailtu toisen vuoron kaverin kanssa niin, että se tekee mun aamut ja minä sen yöt. Näin ollen mulla on 2 päivää ilta+yövuoroa, 2 omaa yövuoroa ja sitten 6 vapaata. Hivenen raskaita nuo 16 tunnin työpäivät, mutta vapaat sitten sen mukaiset.

Eipä silti, en minä normaalin päivätyöhön lähtisi. Eipähän tarvi herätä herätyskelloon kuin muutamana päivänä kuukaudessa.

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Meillä on nyt menossa tuo ns. "lyhyen kierron" kokeilu, aiemmin oli perinteinen 5-vuorosysteemi eli AAAA-IIII-YYYY-6 vapaata. Hyvänä puolena lyhyessä on se, että siinä on vain 2 aamuvuoroa. Sehän menee melkein nukkumattakin, kun taas vanhassa mallissa oli viimeisessä aamussa aikalailla zombiena. Nukkumaan meno hyvissä ajoinhan ei ole mikään vaihtoehto.
.

Mielestäni hyvänä puolena on myös että iltoja ja miksei öitäkin vain kaksi.
Laitahan raporttia myöhemmin tuntuuko hyvältä tuo kierto vai oliko entinen mielestäsi parempi. Monet ainakin tyrmäävät tuon uuden (tekemättä vielä minuuttiakaan) kierron vetoamalla vapaiden ollessa VAIN neljä päivää, että ei kerkeä tekemään mitään????? Istuuko ne vitun urpot aina pilkillä kuusi vuorokautta putkeen tai kerää jotain tatteja metsästä samoja aikoja?
Tai eikö ne esimerkiksi aamuvuorojen aikana todellakaan ehdi kuin sen hikisen duuninsa hoitaa ja loppuaika meneekin elpyessä ja kerätessä voimia uuteen työpäivään. Itse olen huomannut ainakin sen, että vaikka en mikään vanha jyyrä vielä olekaan niin yövuorot olivat kymmenen vuotta sitten jonkin verran helpompia kuin nykyisin. Aamulla kuudelta pää tyynyyn ja yhdeltätoista salille treenaamaan, mutta nykyisin silmät aukeavat puoliltapäivin ja viikonpäivästä ei silloinkaan täyttä varmuutta.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä silti, en minä normaalin päivätyöhön lähtisi. Eipähän tarvi herätä herätyskelloon kuin muutamana päivänä kuukaudessa.

Tein aikoinaan vuorotöitä, sekä 2- että 3-vuorotyötä. Rytmin jatkuva vaihtuminen ei mulle todellakaan sopinut. Aina väsytti, eikä oikein itsekään tiennyt, oliko matkalla töihin vai töistä kotiin. Ala, jolla työskentelin, maksoi vuorolisiä niin vähän, ettei niillä ollut merkitystä.

Päivätyö on mun juttu, enkä minäkään herätyskelloa tarvitse. Herään vähän yli seitsemän, oli arki tai viikonloppu. Kesällä rytmi tosin "hieman" muuttuu, lomaa kun on melko paljon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy