Vuokra- tai omistusasunto

  • 537 410
  • 2 712

ipaz

Jäsen
Onnittelut!!

Itse kävin 2 kk sitten kysymässä Nordeasta millä marginaalilla vaihtavat minut asiakkaakseen.
- Lainasta jäljellä alle puolet
- rahaston sen hetkinen arvo n.20% jäljellä olevasta lainasummasta (oisin myynyt, en pitänyt "vakuutena")
==> Eivät kiinnostuneet tarjoamaan alle nykyisen.

Tästä viikko, kävin omassa pankissa uusimassa lainan ==> marginaali on kiveen hakattu.

Kannattaa toki yrittää, voi päästä hyvälle tuntipalkalle, muttei kannata laskea sen varaan.

Nordeasta lainalupauksen sain ja kun nyt sitten tarkemmin kotona tutkin ja laskeskelin, niin ei siinä ole marginaalia kuin 0,5. Saattaa olla aika hankala tuosta enää alemmas päästä muuallakaa, mutta ainahan sitä voi yrittää.

Siitä pisteet Nordealle että mainitsivat koko ajan nousevista koroista ja laina katsottiinkin sen mukaan, mikä tilanne olisi vuoden päästä. Ettei siis tulisi liian suurta korotusta kuukausierään kun korot joka tapauksessa vielä nousevat. Pitää silti kyllä käydä vielä vähän hieromassa tuota summaa ja laina-aikaa kuntoon.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Nordeasta lainalupauksen sain ja kun nyt sitten tarkemmin kotona tutkin ja laskeskelin, niin ei siinä ole marginaalia kuin 0,5.

Taitaa 0,55 olla vakio-marginaali jonka saa kun tekee lainahakemuksen Solon kautta. Kyllä tuosta nyt helposti pitäisi ainakin 0,4:ään päästä pienelläkin puhumisella.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
En tiedä millä marginaalilla ovat nyt tämän vuoden puolella lainoja myyneet, mutta viime syksynä irtosi joka pankista 0,40 suuremmin tinkaamatta ja jopa 0,27 olisi eräästä pankista muista ehdoista tinkimällä saanut.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
0,4:n alle ei pääse enää, ihan helpolla. Vuodessa asiat ovat muuttuneet todella paljon.

Eräs tuttu olisi saanut pienen nimellisen alennuksen lainaansa, mutta sitten se kaikki v*tun vaiva kun vaihdat kortit, e-pankkitunnukset, tilinumerot...jne... Jätti väliin. Fiksu veto, olisin tehnyt samoin.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
0,4:n alle ei pääse enää, ihan helpolla. Vuodessa asiat ovat muuttuneet todella paljon.

0,3 tarjosi Nordea, OP ja Sampo kun tuossa viimekuussa vertailin, 25 päivän tienoilla, ja siis ihan ilman mitään tinkaamista. Tiedä sitten että laskevatko enää tuosta, mutta ihan vaan paikalle ilmestymällä tarjosivat tuolla 0,3:lla.
 
Eikös se vähän niin mene, että nyt kun korot nousevat niin marginaalit putoavat. Itse sain puoltoista vuotta sitten 0,44 marginaaliksi. Marraskuussa menee lainat uusiksi, saas nähdä mitä sillon tarjotaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
0,4:n alle ei pääse enää, ihan helpolla. Vuodessa asiat ovat muuttuneet todella paljon.

Eräs tuttu olisi saanut pienen nimellisen alennuksen lainaansa, mutta sitten se kaikki v*tun vaiva kun vaihdat kortit, e-pankkitunnukset, tilinumerot...jne... Jätti väliin. Fiksu veto, olisin tehnyt samoin.

No tuota... en tiedä vuodesta, mutta maaliskuussa sai vielä heittämällä useita tarjouksia alle 0,3:n marginaalin, yli 0,35 ei tarjonnut mikään pankki. Ehken ole kovimman riskin asiakas, mutta melkoisen pienellä omarahoituksella liikkeellä kumminkin. On siis muutos tapahtunut kyllä ennemmin kolmessa kuukaudessa sitten.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.

ipaz

Jäsen
Noin. Nyt on laina nostettu ja asunto maksettu. Viimeistään ylihuomenna pääsen aloittelemaan muuttoa kunhan myyjä saa siirrettyä omansa pois. Lainan marginaaliksi tuli lopulta 0,4 mutta pankin vaihtoa se vaati. Eipä tunnu missään, oikeastaan mukavaa vaihtelua alkaa asiaoimaan toisessa pankissa. Ja se palvelu mitä tältä uudelta sain oli loistavaa: ystävällistä, joustavaa ja asiallista. Vanhassa pankissani näin ei ollut. Aika hieno olo.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues

ipaz

Jäsen
Ihmettelen, että miten tämä asia voi tulla yllätyksenä kenellekkään velalliselle. Asiasta on kyllä varoiteltu ihan riittävästi lainanottohetkellä. Näin ainakin omalla kohdalla. Jos jossain pankissa on toimittu toisin, on pankin toiminta hiukan kyseenalaista.

Itse kuulun juuri tuohon artikkelin joukkoon, mutten ole kovinkaan huolissani. Sopimuksessa lukee että takaisinmaksuehtoja pystyy muuttamaan, joten jos tilanne vaatii niin siirrytään sitten annuiteettiin tai korotetaan maksueriä. Ja minä otin varman päälle ja varauduin että vuoden päästä maksetaan reilu prosentin korkeammalla korolla. En kuitenkaan usko että korot nousevat enempää kuin tuohon 5,5%, Euriborin historiassa se ei ole koskaan ollut korkeammalla ja tuota isompia korkoja on ollut joskus 80-luvun lopulla. Toivotaan nyt että ei olla menossa noihin samoihin hulluihin vuosiin. Eiköhän pankit tajoa ajoissa kiristää rahahanojaan tällä kertaa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Ihmettelen, että miten tämä asia voi tulla yllätyksenä kenellekkään velalliselle. Asiasta on kyllä varoiteltu ihan riittävästi lainanottohetkellä. Näin ainakin omalla kohdalla. Jos jossain pankissa on toimittu toisin, on pankin toiminta hiukan kyseenalaista.

Onhan monelle taholle tullut yllätyksenä sekin, että yhtiölainaosuuden (eli rahoitusvastikkeen) kuukausimäärä kasvaa paljonkin.

Yhtä lailla korkoahan niistäkin maksetaan, ja kun viitekorko nousee, nousee maksut silläkin saralla.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onhan monelle taholle tullut yllätyksenä sekin, että yhtiölainaosuuden (eli rahoitusvastikkeen) kuukausimäärä kasvaa paljonkin.

Yhtä lailla korkoahan niistäkin maksetaan, ja kun viitekorko nousee, nousee maksut silläkin saralla.

Tuo on totta. Meillä on rivari velaton, mutta kolmessa vuodessa tuonkin vastike on noussut 168 eurosta 209 euroon kuussa. Onneksi ei ole velkaa, eikä isoja remontteja tiedossa.
Kyllähän siinä on moni nuoripari ihmeissään, kun asuu vanhassa kerrostalossa ja asuntovelattomat yhtiökumppanit päättävät rakentaa hissin taloon ja vielä putkiremontti sekä ikkuna-/ julkisivuremontti kylkiäisiksi. Sitten nuoripari laskee vastikkeen, yhtiölainan ja asuntolainan yhteen, jonka summasta kivistää pää niin että tuntuu.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kuitenkaan usko että korot nousevat enempää kuin tuohon 5,5%, Euriborin historiassa se ei ole koskaan ollut korkeammalla ja tuota isompia korkoja on ollut joskus 80-luvun lopulla. Toivotaan nyt että ei olla menossa noihin samoihin hulluihin vuosiin. Eiköhän pankit tajoa ajoissa kiristää rahahanojaan tällä kertaa.

Itse vetelen annuiteetilla tyytyväisenä. Pidäthän huolen siitä ettet päädy taivasalle jos korot nousevat esim. 7,5%. Entenkin jos olet elättäjä lapselle tai parille.
Euriborin historia on vielä melko lyhyt. Lisäksi maailmantalous toimii eritavalla kuin ennen (globalisaatio jne. jne.), joten ei kannata luottaa menneeseen kovinkaan paljoa.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Kyllähän siinä on moni nuoripari ihmeissään, kun asuu vanhassa kerrostalossa ja asuntovelattomat yhtiökumppanit päättävät rakentaa hissin taloon ja vielä putkiremontti sekä ikkuna-/ julkisivuremontti kylkiäisiksi. Sitten nuoripari laskee vastikkeen, yhtiölainan ja asuntolainan yhteen, jonka summasta kivistää pää niin että tuntuu.

Aivan helvetin hyvin kuvailtu, pulitzerin paikka. Tuo pitäisi opettaa peruskoulussa.

Itse otin sitten kolmen kuukauden euriborin. Saahan tuon muutettua tarvittaessa. Sovittiin vielä, että ensimmäinen muutos ei kustanna meille mitään.

Osuuspankin bonarijärjestelmä on muutoinkin sen verran näppärä, ettei tulevistakaan mahdollisista muutoksista joudu käytännössä pulittamaan senttiäkään.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuo on totta. Meillä on rivari velaton, mutta kolmessa vuodessa tuonkin vastike on noussut 168 eurosta 209 euroon kuussa.

Eihän tuo silloin ole velaton. Pankille et itse siis ole velkaa mutta tuo rahoitusvastikehan on juuri se velkaosuus.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Varmaan tosi näppärän tuntuinen, mutta yhtä selkeä kuin joku verkostomarkkinointisysteemi. Mun mielestä asiakkaan hämäämistä varten kehitetty koko bonuskuvio.

Omalla kohdallani tuo ei ainakaan pidä paikkaansa. Bonusta kertyy nykyisillään jotain reilut 500e vuodessa ja voin ne käyttää esim vakuutusmaksujen maksuun Pohjolassa, jossa vakuutukseni sattuvat olemaan. Olen valinnut pankin ja vakuutusyhtiön täysin toisistaan riippumatta.

Jos en pariin vuoteen käytä bonareitani, maksetaan ne minulle rahana. Tietenkin hölmöä, että sitä ei saa realisoida heti, mutta onpahan kuitenkin jotain muuta kuin 'bonukset' noin keskimäärin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä talo (vanha omakotitalo) kiinnitetty maksimistaan, vaikka asuttu jo 13 vuotta samassa kämpässä, syynä vesivahinko ja peruskorjaus. Laina tasaerälyhennyksillä, viiden vuoden korkokatto (3,5%) eli rauha maassa.
Tasaerälyhennykset antavat ihmiselle mahdollisuuden elää elämää myös nyt, ei vasta kun asuntolaina on maksettu. Mitä sitten vaikka korot juoksevat?? Saat asua ja elää mukavasti ja muksuillekin jää jotain. Onneksi ei olla Ruotsissa, missä velka periytyy...

Mielenkiintoinen juttu tämä suomalainen luotonanto. Kun on joutunut ottamaan lainaa ennemmän kuin laki määrää, niin ns. normaalit pankit eivät lainaa anna. Soitin GE Money palvelu numeroon ja sieltä luvattiin heti 18.000€ ilman takauksia...
 

Cramer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Elämäni ensimmäinen laina on nyt otettu ja huomenna kirjoitetaan kaupat. Asunto on 90 neliöinen 80-luvun loppupuolella rakennettu rivari Jyväskylän maalaiskunnasta palokasta. Reilu 150t€ joutuu maksamaan siitä rotiskosta. Ei vaan, kyllähän se ihan hyväkuntoinen näitti olevan. Pinnat siihen on uusittu pari vuotta sitten, joten mitään isoa ei tarvitse heti alkaa tekemään. Muutamat tapetit kun vaihtaa niin saa ainakin mieleiset. Otin lainan kotikylän pankista jonka asiakas olen ollut jo vuodesta 1979. Kävin parissa muussakin pankissa kyselemässä tarjousta, mutta vanhassa pankissa vastattiin aina tarjoukseen kun sinne soittelin. Marginaaliksi 150t€:n lainalle tuli 0,35 ja prime koron valitsin nyt alkuunsa. Tämän koron vaihtaminen on jatkossa maksutonta, tai tämä pankki ei ole siitä veloittanut. Mitään lainan avauskustannuksia ei yms tullut. Avasin kuitenkin minulle ja vaimolle sen OP:n bonusstydeemin joka maksoi 100e per nuppi. Kattoin että se maksaa itsensä takaisin ensi vuoden aikana. Tämän avausmaksun saa takasin kun sen irtisanoo. Onneksi ei tarvinnut pankkia vaihtaa. Hieman parempaa palvelua saa noissa pienissä maalaiskylien pankeissa.

Ai niin, kämpän myyjä on SM-liigakiekkoilija. Pitäisiköhän pyytää kausikortti kaupantekijöisiksi?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onnea Cramer.

Saanen yhtyä menoon - hullu kun olen, niin tänään allekirjoitin kaupat asunnosta. Ok se valmistuu tosin vasta vuoden päästä, mutta onpahan nyt kuitenkin sitten suurvelallinen "jee". Silti tässä on jo ihan tarpeeksi maksellut vuokria, joten tämä on ihan mukavaa vaihtelua.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ai niin, kämpän myyjä on SM-liigakiekkoilija. Pitäisiköhän pyytää kausikortti kaupantekijöisiksi?

Onneksi olkoon. Taannoin kun nykyistä rivitalon pätkäämme olimme etsimässä, olimme jo aika ihastuneita erääseen Hakametsän läheisyydestä löytyneeseen kämppään. Kunnes kävi ilmi, että myyjä oli Tapparan organisaation uhri. Piti oikein juosta ulos asunnosta ja mennä huuhtelemaan suu lähimpään ravintolaan.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Itse tässä asuntoa olen ostamassa. Nyt sitten kyselen tyhmänä näitä asioita. Kävin taannoin kyselemässä osuuspankista lainaa ja sieltä sitten paperit lähetettyä sain lainatarjouksen. Voinko nyt sitten tehdä tarjouksen jostain kiinnostavasta asunnosta vai tarvitaanko tähän jotain muuta? Ja tässä on varmaan/toivottavasti vielä viilaamisen paikka kun vielä lainapaperit allekirjoitan?
Oma pankkini on myös osuuspankki, mutta periaatteessa eri pankki kuin mikä on oma pankkini joka on entisellä kotiseudullani. Saanko vielä viilattua noita korkoja yms muita jos olen yhteydessä omaan osuuspankkiini? Huomenna olen menossa Sampoon myös keskustelemaan mitä niillä olisi tarjottavana.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Asunnon ostosta..

Minkä kokoiseksi muodostuu kustannukset omakoti-, rivi- ja kerrostalossa? Siis kun ottaa huomioon kaikki lämmitykset, sähköt, jätemaksut, tontin vuokrat, yhtiövastikkeet sun muut kulut. Onko isoja eroja? Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon? Onko omakoti- ja paritalosta koituvat kustannukset samaa luokkaa vai onko eroja? Lähinnä tasapainottelen rivi- ja omakotitalon välillä. Kerrostalossa oon asunu nyt 6 vuotta ja tämä alkaa riittää.

Jos jollain löytyy tietoa ja viitsisi jakaa niin olisin kiitollinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös