Kyllä niidenkin kanssa. Hiroshiman ja Nagasakin pommit olivat todella yksinkertaista tekniikkaa, mutta myös tajuttoman raskaita ja massaansa nähden tehottomia. Noissa karkeasti sanottuna riittää se, että kaksi massiivista fissiililohkaretta saadaan tavalla tai toisella yhdistettyä. Ydinkokeita tarvittiin siihen, kun alettiin kehittää kevyempää ydinasetta. Niistä monet nojaavat imploosioon, joka on herkkä sen suhteen, että puristaako se tosiaan fissiilin yli kriittisen pisteen (paine + lämpötila) vai levittääkö se vain fissiilin ympäriinsä (likainen pommi).Voi pitää paikkansa kantolaitteiden suhteen, mutta ei itse ytimien.
Tällä en tahdo sanoa sitä, etteikö Venäjän ylläpitoon käyttämä raha ole hämmentävän pieni ja etteikö maan tavat tuntien tuo pienikin määrä ole hyvin voinut päätyä jonnekin aivan muualle kuin ylläpitoon.
Nuo kaikki ovat toki totta ja olen niistä samaa mieltä.Tästä saa viitteitä, kun vertaa Intian ja Pakistanin menoihin. Noihinkin ero on iso. 6 miljoonaa versus 1.4. Ytimet ruostuu eli plutonium hapettuu ja pienetkin muodonmuutokset vaikuttaa isosti tehoon. Lisäksi neutronilähteitä pitää uusia, koska ne puoliutuu vauhdikkaasti. Tuota eroa ei mitenkään selitä ruplan venyttämisellä. 1/6 osa voi olla toimivia (muistetaan korruptio ja ytimiähän ei kukaan älykäs koskaan käytä, hyvä syy varastaa) ja onko pidetty kirjaa oikein, että mitkä toimii. Paperilla varmaan kaikki eli eivät itse tiedä mitkä on soivia. Oi ihanaa tuo varastamisen ja korruption ihmemaa.
Siis Venäjällä? Niin, ei minullakaan ole lähtökohtaisesti syitä olettaa, etteikö Venäjän ydinaseiden ylläpito nojaisi aivan samanlaiseen ylläpitojärjestelmään, jolla ne 20,000 tankkia on Venäjällä pidetty varastoituna :)Miksi rahalle tulisi parempaa vastinetta ytimien kohdalla verattuna tavanomaiseen sotavoimaan?
Hahah, on se tosiaan ihan mahdollista, että siellä nyt jossain strategisten aseiden osastolla on kylmä hiki niskassa, että Putin käskisi lähettää kärjet liikkeelle ja tiedetään, että puolet räjähtää siiloihin ja toisessa puolikkaassa fissio ei käynnisty :)Sokerina pojalla on tieto siitä, että likaisen pommin räjäyttäjästä tulee entinen ydinasemahti...