Viestin lähetti Muksu
Olet. Ne perusteet löytyvät elämästä, sen arvosta ja toisten ja itsensä kunnioittamisesta. Olen kirjoittanut ne jo liian monta kertaa. En minä aio ryhtyä tähän enää sadatta kertaa, kun se johtaa joka kerta samaan umpikujaan. Tai kenties sittenkin.
Kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään väkivaltaa kaukalossa sen enempää kuin kadullakaan. Mutta jos minä haluan tiputtaa kaverin kanssa yhteistuumin hanskat kaukalossa, jonne molemmat olemme alunperin vapaaehtoisesti tulleet, siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista. Se ei ole väkivaltaa. Asia muuttuu täysin, jos minä tai se toinen ei olekaan hommassa sydämestään mukana.
Tämän jälkeen astuvat kuvaan sitten nuo toisarvoiset perusteet, joita esittelit. Itse en usko kaikkiin niistä. Keskeisenä pidän silti jääkiekon henkisen puolen säilyttämistä.
No ehkä voisimme keskustella siitä mikä on jääkiekon henkinen puoli ? Argumentointisi ja tarinointisi on kyllä mahdottoman hienoa, mutta millä oikeudella määräät että Jääkiekko ei voi
kasvaa henkisesti, ns. väkivallattomamapaan suuntaan ?
Kyllä urheilun pitäisi (IMHO) olla mukavaa ja terveellistä, pois lukien ns. taistelulajit joissa tarkoituksena on tuhota
vastustaja, joita tosin minä en minään kovinkaan sivistyneenä
urheiluna pidä.
Samanlaisella argumentoinnilla pystyy perustelemaan mitä vain hirveyksiä, eli tekee siihen kehykset ympärille ja luo oman kulttuurin, kuten vaikka jalkojen typistämisen, pillun silpomisen, jne.
Mielestäni on järkevää miettiä sitä mikä on sivistynyttä, humaania, turvallista, jne.
On ihan kiva että olet miettinyt tuota asiaa ja sinulla on
siinä ihan hyviä pointteja, periaatteessa olen samaa mieltä
kanssasi: Jääkiekolla on kulttuuritausta jota on suojeltava jossain määrin, mutta kyllä sen tulee pystyä muuttumaan ja
kehittymään, siinä missä muunkin yhteiskunnan.
Ei me enää olla mitään luolamiehiä. Toki joku taistelukiekko
voisi olla ihan hyvä laji ja jopa viihdyttävä, veri lentäisi ja
kaikki osanottajat olisivat liikkeellä sillä asenteella, että
turpaan voi tulla ja pahasti.
Nykyjääkiekkossa on kuitenkin sovitut säännöt ja niissä tappalut kuuluu ns. kielletylle alueelle, joista rangaistaan. Minun mielipide on että niistä voitaisiin rangaista kovemmin ja näin siirtää jääkiekkoa enemmän puhtaaseen pelilliseen suuntaan.
Amerikassahan kai ns. poliisit hoitavat nämä tappelut ja vielä keskenään, mutta Suomeen on nyt leväimässä ajatelutapa
että "hei nyt tapellaan" jossa kuka vaan saa haastaa kenet vaan
ja jos toinen ei tappele niin vähintään saa niskaansa luuserin viitan. Siinä sitten Nielikäiset ja Muut tappajat metsästää vastustajan taitopelaajia ja yrittää teloa, että saisi tappelua aikaan. Mikseivät nämä 'tappelija' suoraan etsi toisiaan ?
Jos tappaluita halutaan niin eikö voitaisi sitten määrätä että molemmissa joukkueissa on yksi ns. MadWarrior, joka siis
hoitaa vastajoukkueen vastaavan kanssa kaikki kahinat,
jolloin muut pelaajat poistuvat kentältä ja peli katkaistaan
ja otetaan kaksi nopeaa erää kiikkunyrkkeilyä/painia.
... ja sitten voisivat taas jääkiekon pelaajat pelata jääkiekkoa :)