Vitutusketju

• 1 290 212
  • 9 864

jakke-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä eri mieltä. Mielestäni tuo tapa jatkuvasti valittaa tuomareista, ei auta asiaa millään tavalla. Vähän semmoista selittelyä joukkueen puolesta sen sijaan, että mietittäisiin jotain asiallista/kehittävää. Pelissä paikan päällä totta kai ymmärrän ja ne kuuluvat kyllä ottelutapahtumaan.

Tämä ei siis sinulle mitenkään suora kuitti, vaan ylipäätänsä on raskasta lukea kuinka jokainen JYP:n jäähy on tuomarifarssi ja pelit hävitään vain tuomareiden takia.
Ymmärrän pointin, mutta tarvitseeko sitä otteluketjussa jokaisen viestin olla niin objektiivinen ja analyyttinen. Tunteella seurataan peliä ja välillä lauotaan se ensimmäinen ajatus ulos, joka siinä hetkessä syntyy. Kyllä keskustelupalstalle mielipiteitä ja viestejä mahtuu. Turhaa lähteä keskustelua rajoittamaan millään itsemoderoinnilla. Harmitonta hupiahan nuo ketjut on.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä eri mieltä. Mielestäni tuo tapa jatkuvasti valittaa tuomareista, ei auta asiaa millään tavalla. Vähän semmoista selittelyä joukkueen puolesta sen sijaan, että mietittäisiin jotain asiallista/kehittävää. Pelissä paikan päällä totta kai ymmärrän ja ne kuuluvat kyllä ottelutapahtumaan.

Tämä ei siis sinulle mitenkään suora kuitti, vaan ylipäätänsä on raskasta lukea kuinka jokainen JYP:n jäähy on tuomarifarssi ja pelit hävitään vain tuomareiden takia.
Jos tätä tekisi vain JYPin kannattajat, niin olisin ehkä samaa mieltä, mutta kun tätä tekevät ihan kaikki ja kaikkialla, niin siihen on tottunut. Jos tuon ottaa liian vakavasti, niin siitä saa syyttää lähinnä itseään.

Lopulta tuomareiden kommentointi on yllättävänkin objektiivista ja neutraalia, kun katsoo niiden täysin selkeiden läppäviestien ohi. Äärimmäisen harvoin tuomareita lopulta syytetään tappiosta, vaikka tuomaritoiminta aidosti joidenkin tilanteiden osalta ärsyttäisikin.

Mastari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mua ei vituta, mutta ihmetyttää, että miten tästä asiasta jaksetaan valittaa ja vittuuntua. Jokaisen joukkueen kannattajat tekevät ihan samaa jokaisessa ottelussa ja kaikkialla. Se nyt kuuluu asiaan, että ottelua katsotaan oman joukkueen lasien läpi ja tuollaisessa ei-niin-vakavassa seurannassa vedetään kotiinpäin ihan tarkoituksella, sekä myös huumorin sävyttämänä.

Ja hallilla tämä näkyy viheltelynä tai tuomareille huuteluna. Kuuluu asiaan. Tunteella ollaan mukana ja värilasien läpi niitä otteluita katsotaan. Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Koska me ollaan tässä asiassa aivan omalla tasolla ja sama toistuu joka ikisessä pelissä. Tunteella ja värilaseilla pelejä katsotaan, mutta asioiden vääristely siitä, miten juuri meidän joukkue kärsii tuomarityöskentelystä herättää minussa mielikuvaa ala-asteikäisten kinastelusta kumman äiti tekee parempaa ruokaa. Lapsellista, vai mitä ?

Enkä halua tässä ketään mitenkään lynkata, mutta minusta tuomari-itku on mennyt surulliselle tasolle meikäläisten seurueessa. Mutta jos me halutaan tätä nykyistä mainetta ko. asiasta kantaa, jossa vierasfanit asiaa ihmettelee julkisesti äimänkäkenä, niin sitten vaan lisää itkua ja perjantaina vedetään taas.

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mua ei vituta, mutta ihmetyttää, että miten tästä asiasta jaksetaan valittaa ja vittuuntua. Jokaisen joukkueen kannattajat tekevät ihan samaa jokaisessa ottelussa ja kaikkialla. Se nyt kuuluu asiaan, että ottelua katsotaan oman joukkueen lasien läpi ja tuollaisessa ei-niin-vakavassa seurannassa vedetään kotiinpäin ihan tarkoituksella, sekä myös huumorin sävyttämänä.

Ja hallilla tämä näkyy viheltelynä tai tuomareille huuteluna. Kuuluu asiaan. Tunteella ollaan mukana ja värilasien läpi niitä otteluita katsotaan. Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Tän tason asiat ei nyt kai oikeasti ketään veetuta, suuntaan tai toiseen, mutta ihmetyttää tuokin, miten nuo värilasit voi taannuttaa jonkun täysin debiiliksi...

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska me ollaan tässä asiassa aivan omalla tasolla ja sama toistuu joka ikisessä pelissä. Tunteella ja värilaseilla pelejä katsotaan, mutta asioiden vääristely siitä, miten juuri meidän joukkue kärsii tuomarityöskentelystä herättää minussa mielikuvaa ala-asteikäisten kinastelusta kumman äiti tekee parempaa ruokaa. Lapsellista, vai mitä ?

Enkä halua tässä ketään mitenkään lynkata, mutta minusta tuomari-itku on mennyt surulliselle tasolle meikäläisten seurueessa. Mutta jos me halutaan tätä nykyistä mainetta ko. asiasta kantaa, jossa vierasfanit asiaa ihmettelee julkisesti äimänkäkenä, niin sitten vaan lisää itkua ja perjantaina vedetään taas.
No ei todellakaan olla omalla tasolla. Oletko seurannut muiden joukkueiden otteluseurantaa? Ihan samaa se on kaikkien joukkueiden kannattajien keskuudessa. JYPillä on ehkä jatkiksessa vähän keskimääräistä aktiivisempaa otteluseurantaa ja useimmat toteuttavat seurantaa omissa osioissaan, niin näkyvyys on erilaista, mutta lopulta kaikkien joukkueiden kannattajat valittavat tuomareista ihan yhtä paljon.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tän tason asiat ei nyt kai oikeasti ketään veetuta, suuntaan tai toiseen, mutta ihmetyttää tuokin, miten nuo värilasit voi taannuttaa jonkun täysin debiiliksi...
Tämä viesti nyt on ilman kontekstia yksi paskimmista mitä olen pitkään aikaan nähnyt. Ja muutenkin. Debiiliksi kutsuminen on tässä yhteydessä varsin törkeää, vaikka sitä ei kohdistaisi suoraan keneenkään.

Mastari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ei todellakaan olla omalla tasolla. Oletko seurannut muiden joukkueiden otteluseurantaa? Ihan samaa se on kaikkien joukkueiden kannattajien keskuudessa. JYPillä on ehkä jatkiksessa vähän keskimääräistä aktiivisempaa otteluseurantaa ja useimmat toteuttavat seurantaa omissa osioissaan, niin näkyvyys on erilaista, mutta lopulta kaikkien joukkueiden kannattajat valittavat tuomareista ihan yhtä paljon.
Olen seurannut, paljonkin ja tehnyt tulkintani asiasta pitkällä aikavälillä. Asiasta kinastelu tuskin johtaa mihinkään, niin lienee parempi jättää asia tähän. Mutta jos asiasta joskus äänestys järjestetään ja haluat lyödä asiasta vetoa mikä on eri joukkueiden yleinen mielipide asiasta, niin tule vetäsemään hihasta.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen seurannut, paljonkin ja tehnyt tulkintani asiasta pitkällä aikavälillä. Asiasta kinastelu tuskin johtaa mihinkään, niin lienee parempi jättää asia tähän. Mutta jos asiasta joskus äänestys järjestetään ja haluat lyödä asiasta vetoa mikä on eri joukkueiden yleinen mielipide asiasta, niin tule vetäsemään hihasta.
No et varmasti ole seurannut, jos tulkinta on tuo. Eli se tästä sitten.

LapaLammas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän pointin, mutta tarvitseeko sitä otteluketjussa jokaisen viestin olla niin objektiivinen ja analyyttinen. Tunteella seurataan peliä ja välillä lauotaan se ensimmäinen ajatus ulos, joka siinä hetkessä syntyy. Kyllä keskustelupalstalle mielipiteitä ja viestejä mahtuu. Turhaa lähteä keskustelua rajoittamaan millään itsemoderoinnilla. Harmitonta hupiahan nuo ketjut on.
EI tietenkään tarvitse. Mutta siinä kohdalla, kun sivusta toiseen ja ottelusta toiseen sama virsi jatkuu, on se (ainakin itsestä) hyvin rasittavaa luettavaa.
Jos tätä tekisi vain JYPin kannattajat, niin olisin ehkä samaa mieltä, mutta kun tätä tekevät ihan kaikki ja kaikkialla, niin siihen on tottunut. Jos tuon ottaa liian vakavasti, niin siitä saa syyttää lähinnä itseään.
Joo, en siis sano, että vika on JYP kannattajien vaan yleisesti raskasta luettavaa tuomareista valittaminen. En nyt vaan satu seuraamaan muiden kannattajien kommentointia niin en osaa ottaa kantaa siihen. Enkä nyt mielestäni liian vakavasti asiaa ota, halusin vain ilmaista mielipiteeni, joka on eri kuin sinun ja se on ok.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EI tietenkään tarvitse. Mutta siinä kohdalla, kun sivusta toiseen ja ottelusta toiseen sama virsi jatkuu, on se (ainakin itsestä) hyvin rasittavaa luettavaa.

Joo, en siis sano, että vika on JYP kannattajien vaan yleisesti raskasta luettavaa tuomareista valittaminen. En nyt vaan satu seuraamaan muiden kannattajien kommentointia niin en osaa ottaa kantaa siihen. Enkä nyt mielestäni liian vakavasti asiaa ota, halusin vain ilmaista mielipiteeni, joka on eri kuin sinun ja se on ok.
Jos kutsut tuota "hyvin rasittavaksi luettavaksi", niin kyllä se vaikuttaa siltä, että otat ne viestit turhan vakavasti. Itse lähinnä hymyilen ja naureskelen niille, koska eihän noissa otteluseurannoissa juurikaan mitään kunnon keskustelua käydä, vaan se on sellaista tunteella mukana elämistä.

Se on toki totta, että tuollainen seuranta itsessään ei varmasti kaikille maistu.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei varmaan olla sitten kumpikaan seurattu, jos sinun tulkinta taasen on tuo, heh.

Pidän sinua kuitenkin palstaveli @Nelfor ihan hyvänä tyyppinä, jonka kanssa ajatukset useastikin kohtaa. Tällä kertaa niin ei vaan käy.
Lähinnä ärsyynnyn siitä, että et edes yritä ymmärtää mitä aiemmin sanoin, eli liittyen siihen seurannan aktiivisuuteen eri paikoissa, sekä sen näkyvyyteen. Enkä puhu nyt pelkästään jatkiksesta.

Onhan varmaa, että JYP olisi kärjessä, jos joku kysely järjestettäisiin, koska JYPin seuranta on ainoa mitä tehdään aina tuolla "julkisen seurannan" puolella ja siihen törmätään näin ollen ylivoimaisesti eniten myös muiden joukkueiden kannattajien osalta.

LapaLammas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kutsut tuota "hyvin rasittavaksi luettavaksi", niin kyllä se vaikuttaa siltä, että otat ne viestit turhan vakavasti. Itse lähinnä hymyilen ja naureskelen niille, koska eihän noissa otteluseurannoissa juurikaan mitään kunnon keskustelua käydä, vaan se on sellaista tunteella mukana elämistä.

Se on toki totta, että tuollainen seuranta itsessään ei varmasti kaikille maistu.
Totta tuo ensimmäinen pointtisi. Sen takia enemmän tällä puolella kirjoittelenkin. Mutta omasta puolesta voidaan tämä keskustelu päättää tähän, kun ei nyt varsinaisesti itse JYP:iin liity. Sovitaan, että agree to disagree? :D

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Nyt, kun tuomarit on mainittu, niin täytyy sanoa, että alle 1/10 pelistä tuntuu nämä meidän liigatuomarit onnistuvan. Säännöt on kuitenkin olemassa ja ovat samat kummallekin joukkueelle. Mutta kun vihelletään yksi sieltä ja toinen täältä ja kolmannessa laitetaan pillit taskuun, niin itse en tykkää. Kyllä linjan pitää pysyä ensimmäisestä aloituksesta loppuvihellykseen saakka ja se on kaikki etu.

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Jotenkin en nää, että JYPin kannattajat olisivat syyttäneet tuomareita siitä, että JYP sen takia olisi hävinnyt pelejä. Lähinnä kyse on ollut siitä, että jos säännöt ovat olleet samassa pelissä erilaiset molemmille joukkueille. Samanlaisesta roikkumisesta toinen jäähylle ja toinen ei. Samanlaisesta estämisestä toinen jäähylle ja toinen ei.

Tuo on mun mielestä erittäin huonoa tuomarointia ja siitä pitääkin esittää kritiikkiä.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt, kun tuomarit on mainittu, niin täytyy sanoa, että alle 1/10 pelistä tuntuu nämä meidän liigatuomarit onnistuvan. Säännöt on kuitenkin olemassa ja ovat samat kummallekin joukkueelle. Mutta kun vihelletään yksi sieltä ja toinen täältä ja kolmannessa laitetaan pillit taskuun, niin itse en tykkää. Kyllä linjan pitää pysyä ensimmäisestä aloituksesta loppuvihellykseen saakka ja se on kaikki etu.
Näinpä. Kyllä tuomaritoiminnassa on paljon vikaa, mutta harvoin tuomarit pelejä ratkaisevat. Ei se niin ihmeellistä ole, jos tuomarit herättävät kommentointia otteluiden aikana.

Olen muuten nähnyt todella paljon sitä, että JYP-kannattajat tuomitsevat omia pelaajia (ihan aiheesta), kun JYP saa jäähyjä. Yllättävänkin harvoin moititaan tuomareita, vaan kyllä yleensä moititaan niitä omia pelaajia, jotka ottavat typeriä jäähyjä. Lisäksi sitäkin näkyy, että ihmetellään miksei JYPin pelaaja saanut jäähyä, vaikka olisi sellaisen ansainnut.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin en nää, että JYPin kannattajat olisivat syyttäneet tuomareita siitä, että JYP sen takia olisi hävinnyt pelejä.
En minäkään. Sen sijaan jotkut kirjoittajat, jotka eivät tykkää siitä, että tuomareita kommentoidaan, yhdistävät tuon kommentoinnin jatkuvasti siihen, että kommentoijien mielestä JYP häviäisi tuomareiden vuoksi. Tämä pistää ärsyttämään allekirjoittanutta, että tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä.

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En minäkään. Sen sijaan jotkut kirjoittajat, jotka eivät tykkää siitä, että tuomareita kommentoidaan, yhdistävät tuon kommentoinnin jatkuvasti siihen, että kommentoijien mielestä JYP häviäisi tuomareiden vuoksi. Tämä pistää ärsyttämään allekirjoittanutta, että tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä.

Kyllä tuomareita voi kritisoida ja pitääkin jos ne huonosti toimii. Pelit harvemmin kuitenkaan ratkeaa niihin tuomioihin, eli kyllä monesti se parempi voittaa ja 60 runkosarjassa varmaan jokainen paikkansa ansaitsee ihan pelaamalla. Playoffissakin varmaan se parempi lähes aina menee jatkoon tuomareista huolimatta.

Jarzki

Jäsen
Minä olen kritisoinut ja kritisoin jatkossakin nimenomaan linjattomuutta. Ensin annetaan mailalla roikkua ja rikkoa, mutta auta armias jos hipaiset kädellä vastustajan pelaajaa sen vaikuttamatta peliin mitenkään niin silti heti boksiin. Ja sitten seuraavasta vastaavasta ei yllättäen tulekaan mitään. Jos kädellä vastustajan koskemiset otettaisiin aina pois, se on enemmän kuin hyvä. Sehän se uusi linjaus oli, mutta yleensä noita otetaan pois ehkä ensimmäisessä erässä ja sen jälkeen ei koko loppupelissä. Tuo tuskin on linjaus, mutta se on monesti todellisuus ja menee tunteisiin.

Ehkä olen henkilökohtaisesti vaan noissa liian tarkka ja pitäisi antaa mennä ohi silmien.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen kritisoinut ja kritisoin jatkossakin nimenomaan linjattomuutta. Ensin annetaan mailalla roikkua ja rikkoa, mutta auta armias jos hipaiset kädellä vastustajan pelaajaa sen vaikuttamatta peliin mitenkään niin silti heti boksiin. Ja sitten seuraavasta vastaavasta ei yllättäen tulekaan mitään. Jos kädellä vastustajan koskemiset otettaisiin aina pois, se on enemmän kuin hyvä. Sehän se uusi linjaus oli, mutta yleensä noita otetaan pois ehkä ensimmäisessä erässä ja sen jälkeen ei koko loppupelissä. Tuo tuskin on linjaus, mutta se on monesta todellisuus ja menee tunteisiin.

Ehkä olen henkilökohtaisesti vaan noissa liian tarkka ja pitäisi antaa mennä ohi silmien.
Jep. Olen aina sanonut, että linjattomuus on se suurin ongelma. Linja voi olla lepsumpi tai tiukempi, kunhan se pysyy koko ottelun ajan. Tietysti optimaalista olisi, että samaa linjaa vedettäisiin ottelusta toiseen.

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen kritisoinut ja kritisoin jatkossakin nimenomaan linjattomuutta. Ensin annetaan mailalla roikkua ja rikkoa, mutta auta armias jos hipaiset kädellä vastustajan pelaajaa sen vaikuttamatta peliin mitenkään niin silti heti boksiin. Ja sitten seuraavasta vastaavasta ei yllättäen tulekaan mitään. Jos kädellä vastustajan koskemiset otettaisiin aina pois, se on enemmän kuin hyvä. Sehän se uusi linjaus oli, mutta yleensä noita otetaan pois ehkä ensimmäisessä erässä ja sen jälkeen ei koko loppupelissä. Tuo tuskin on linjaus, mutta se on monesti todellisuus ja menee tunteisiin.

Kyllä ja tuota pitkääkin kritisoida. Sitten tuo on kummallista, että hyvitetään, toki tuomareille sattuu virheitä ja se on inhimillistä, mutta sitten jos hyvitetään niin voi helkutti.

PasiAnssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Wycombe Wanderers
Minun mielestäni tuomareista valittaminen otteluseurannassa ei ole raskasta luettavaa, ajoittain siinä on varsin humoristisia piirteitä.

Tämän ketjun viimeiset pari sivua puolestaan ovatkin sitten ihan helvetin raskasta tekstiä. Kunnon juupas- eipäs kinastelua...

1. Jos otteluseurannan tuomariviestit menevät tunteisiin, älä lue otteluseurantaketjua. Täällä JYP osiossa keskustelun keskiössä tuomarit eivät yleensä ole, joten tänne on turvallista tulla.
2. Jos joku kertoo mielipiteensä, että tuomareista valittaminen menee hänellä tunteisiin, niin se on ihan ok. Ei siitä tarvitse suuttua. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joillain palaa käämi herkemmin kuin toisilla, ja ei se millään vasta-argumentilla siitä yleensä muutu.

Edit: typo

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän, jos jatkuva kitinä alkaa ärsyttämään ja on myös totta, että joskus tuomareita haukutaan aiheetta. Senkin myönnän. Mutta faktahan kuitenkin on, että JYPin peleissä tuomarit ovat puolueellisia. En nyt tiedä kuinka monta JYPin peliä olen nähnyt, mutta 1000+ kuitenkin ja jokaisessa pelissä, siis ihan jokaisessa, tuomarit ovat mielestäni olleet selvästi puolueellisia. Ei voi olla sattuma.

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Ymmärrän, jos jatkuva kitinä alkaa ärsyttämään ja on myös totta, että joskus tuomareita haukutaan aiheetta. Senkin myönnän. Mutta faktahan kuitenkin on, että JYPin peleissä tuomarit ovat puolueellisia. En nyt tiedä kuinka monta JYPin peliä olen nähnyt, mutta 1000+ kuitenkin ja jokaisessa pelissä, siis ihan jokaisessa, tuomarit ovat mielestäni olleet selvästi puolueellisia. Ei voi olla sattuma.

Aluksi heti totean, että tulen rauhan aikein ja vilpittömin kysymyksin. Pohdin pitkään, oletkohan tosissasi ja kysymällähän se selviää. Astun siis joko miinaan tai en. Ketjua en ole kovin pitkälle vielä lukenut taakse päin. Eli voi hyvin olla että lapikkaani lentää kuusen yli, jalkaterän kanssa. Siinä tapauksessa, pitäkää hauskaa. :-)

1. Kerrot faktana, kaikissa JYPin peleissä tuomarit ovat puolueellisia. Millaisilla mittareilla tämä fakta on todettu? Onko puolueellisuus tasaisesti jompaa kumpaa vastaan vai vaihteleeko se eri peleissä, jopa erissä? Se ei tuosta käy suoraan ilmi.

2. Viestisi lopussa kerrot, että yli tuhannessa näkemässäsi ottelussa tuomarit ovat olleet mielestäsi korostetun selvästi puolueellisia. Tuota onkin hankalampi osoittaa vääräksi ja voi siis pitää täysin paikkansa. Voit hyvin ollakIn tuota mieltä.

3. Jätät kuitenkin varauman, että joskus tuomareita haukutaan aiheetta. Kohdan 1. mukaan, sitä ei tapahdu koskaan JYPin otteluissa.

4. Jos oletetaan, että kohta 1. voitaisiin todeta faktaksi, tästä vääjäämätön seuraus olisi olemassa oleva jonkinlainen salainen sopimus. Eli salaliitto. Silloin kyseessä ei olisikaan sattuma, johon päätät kirjoituksesi.

Linjattomuus on itseäni ärsyttävä tekijä, luultavasti se ärsyttää myös pelaajia. Kysymys lienee vaikeasta ammatista. Pohjimmiltaan kaikki liene haluavat tehdä työnsä hyvin. Tuomarit vielä tekevät työnsä tuhansien silmäparien edessä ja tallenteilta voi aina tarkistaa. Vaatii masokistisen luonteen olla tarkoituksella sylkykuppina.

E:pari typoa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy