koska sen toimivuus/toimimattomuus on aika hankala osoittaa toteen, enkä muista hänenkään kertoneen mitään konkreettisia esimerkkejä mikä JYPin osalta siinä ei toimi tai miten se keskialue hänen mielestään pitäisi pelata. Olisi ihan mukava kuulla niitä, ja mikään "pitää saavuttaa liikeylivoima" ei ole riittävän konkreettinen, sen nyt tajuaa kaikki että jos saavuttaa liikeylivoiman niin on vahvoilla, vaan esimerkkejä miten se saavutetaan?
Laitanpa nyt kerran vielä tälle palstalle viestin asiasta.
Keskialue.
Olen kyllä mielestäni sitäkin avannut kuinka se tulisi ideaalissa toteuttaa, on vaan vissiin jäänyt välistä lainatulla.
Pohjalla on se kuuluisa toisteinen pelitapa ja keskialueen peli alkaa kiekonhallinnasta/riistosta/käännöstä, kuinka viisikko täyttää alueen. Sinänsä asia pätee kaikissa lähdön tyypeissä, olipa hidas, puolinopea tai nopea. alueen voittoon on tietenkin monta eri varioo, mutta oleellista on, että aloitteet tekee kiekoton pelaaja, johon reagoi viisikko ja tietenkin kiekollinen pelaaja. Edelleen, alueen voitto syntyy harvoin liigajoukkuetta vastaan välittömään repsahdukseen, joten kiekolla on pysyttävä ja sitä on kierrätettävä ja kiekottomat on koko ajan avain asemassa jatkumon suhteen. Voi jopa verrata jalkapallon tyyliin kierrättää ja hakea murtoa. Siinä se avain on lyhykäisyydessään ja minusta vasta silloin voi puhua kiekollisesta hallinnasta, jos kiekkoa hallitsee keskialueen voittaakseen.
Minä juurikaan puhu tai kirjoita mistään kärkisentteristä tai loistolaitureista, kun ne minusta kuuluu sinne unelmaketjuun, eikä niillä ole mitään tekemistä sen kanssa, missä JYP nyt pelillisesti menee tai missä sakkaa. Myös tietenkin on luonnollista, että paremmalla pelaaja materiaalilla voi saada paremman tuloksen, vaan sekään ei asiana koske joukkuetta ja sen tilaa nyt. Minulle ei joukkueessa ole myöskään koskaan tuhoon tuomittuja osasia tai ns. täytemiehiä, vaan kaikilla on ruutu ja vaade ja koska ne on hommattu niiden uskotaan siihen vastaavan.
Ajatus, että maalin edus voitot tai tappiot ratkoo painoarvollaan enemmän kuin sen keskialueen voitto nykylätkässä on läheltä katsoen totta, mutta kyllä ne voitot ja tappiot on minun silmään jonkun asian jatkumo ja varmaan arvaatte minkä. Näppituntumalla jaottelisin niin, että nykykiekon tuloksen päälle 50% ratkeaa kolmeen päätekijään, yv, av ja keskialueen voitto pelaamalla ja kv - kiekossa yhtenä lisä erikoistilanteena kulma tai laitakamppailut, joiden jatkumon osaaminen vertautuu aloitusvoittoihin, liigassa tämä ei vielä ole noussut esiin niin voimalla.
En myöskään koe, että vähäinen laukomismäärä johtuisi pelaajien osaamattomuudesta laukoa, vaan päinvastoin, se turha laukominen tuottaa enemmän hankaluuksia viisikon puolustamiselle, kuin tuo tulosta. Mitä parempiin asemiin pelitapa tuo, sitä enemmän voi laukoa ja saada tulosta.
Nämä raskaat vitutusta herättävät termit prosessi ja keskialue nyt vaan sattuu minun vinkkelistäni olevan paljon oleellisempia asioita kuin nuo unelmat, vaikka kivoja olisivatkin. Tässä hetkessä minun silmään se JYP pelitapa junnaa viisikkotasolla siihen keskialueen pelaamiseen, tuottaen paljon vähemmän kuin oleva materiaali omaa potentiaalia, mutta näen myös niin, että sitä valmennus koko ajan jumppaa ja sen takana on kauden tulos, kuinka onnistuu. Helppo rasti tämä ei ole.
Jos täällä olisi ollut joku muukin jolle jääkiekko kehityksineen ja pelitapoineen olisi ollut aidosti kiinnostuksen kohde, voi olla, että asiasta olisi sukeutunut syvällisempää yhteenvetoa ja oikeastaan Nelfor kommenteillaan sai pidempään muhineen tunteen realisoitumaan, ehkäpä muiden helpotukseksi.
Kun olen tämmöinen yksinäinen mohikaani jolle peli on isompi juttu kun pelaajat päädyin tulemaan, että iän ja kokemuspohjan vuoksi mulla ei ole järjellistä kieltä saada keskustelua omista lähtökohdistani aitona. Ymmärrän sen niin, että tämä on fani palsta ja minä en ole fani, vaan kannattaja ja pelin tutkailija.
Käsitän ja ymmärrän, että tietyn ikäisenä tärkeitä on esikuvat, idolit, suosikit ja inhokit sillä sitähän fanittaminen on, se vaan menee niin, että iän myötä moinen menettää merkityksensä ja jos sillä pohjalla ryhtyisin osallistumaan, se olisi teeskentelyä ja siihen en ryhdy.
Summa summarum, tulema vie minut tällä positioon jossa Emppu on Nightwisin Noise videolla ja sitä positiota en ota, eli minun motivati on tältä osin tyhjä.
Jatkiksesta en poistu kokonaan ja tässäkin osiossa piipahdan yhdessä topikissa, millä frekvenssillä, sitä en minä päätä. Muutoin seurailen ja saatan kommentoida maju osiossa ja naisten kiekon puolella, kun siellä on menossa kuitenkin kiekkokulttuurin kiintoisin kehitystarina tässä ajassa.
Saatan jo kuulla tutun huokauksen: ah, ilon ja onnen päivää, voikaatten hyvin.