Edelleen minua yhä ihmetyttää se, että suomalaisilla urheiluseuroilla ei vaikuttaisi olevan minkään sortin riskin hallinta mekanismia saati sitten tietämystä miten kriisiviestintää tulisi suorittaa.
Ja samalla pyöritetään miljoonien eurojen bisnestä ja annetaan se vaikutelma, että kyseessä olisi ammattimaistoimintaa.
Vittu.
Minua ei ihmetytä. Väitän, että vähintään 95% suomalaisista organisaatioista olisi valtavissa ongelmissa kriisiviestinnän kanssa, jos joku näin negatiivinen ja näin paljon julkisuutta saava uutinen kohdistuisi kyseiseen organisaatioon. Tässä ei ole mistään pienestä asiasta kyse ja tässä tarvittavaa kriisiviestinnän osaamista ei organisaatioilla ole juuri koskaan.
Se voi tuntua jokseenkin helpolta kritisoida sitä miten organisaatio hoitaa näissä tilanteissa viestintäänsä, mutta on täysin eri asia olla itse vastuussa siitä viestinnästä ja yrittää viestiä asiasta siten, ettei kukaan näe siinä mitään negatiivista. Nämä on niitä tilanteita, missä ei ole olemassakaan täysin oikeaa toimintatapaa, joka olisi kaikkien mielestä oikea. Ihan sama mitä teet, niin merkittävä määrä kritiikkiä ja negatiivista vastakaikua tulee joka tapauksessa.
Lisäksi ulkoa päin huutelu on muutenkin oma juttunsa, kun ei oikeasti ole tietoa, että mitä organisaation sisällä on tiedetty ja miten on toimittu, kun tilanne on edennyt. Nämä ovat hyvin vaikeita ja monimutkaisia juttuja, joiden käsittely on lähes kaikille mukana oleville täysin uusi kokemus.
Jälkikäteen huutelu ilman mitään omaa vastuuta ja kunnollista tietoa on helppoa, mutta välillä olisi hyvä myös yrittää pysähtyä ja miettiä realistisesti, että miltä tuntuisi olla itse siinä asemassa, kun on sinun vastuullasi hoitaa homma kaikin tavoin oikein. Edelleen, tämän pohtiminenkin voi olla jälkikäteen helppoa, eli pitäisi osata samaistua siihen tilanteeseen, missä kunnollista tietoa ei vielä ole ja yritetään vähintään puoliksi hämärän peitossa keksiä, että mikä tässä olisi se oikea ratkaisu. Yleensä nimenomaan "vähiten huono" ratkaisu, koska kaikin tavoin oikeita ratkaisuja tuskin on tarjolla.