Vastaus näin itse nopeasti miettien menee Kiekko-Espoon ajoille ja Kiva-Harrin kaksivuotiskaudelle. Aikaisemmin valmentaja on joko saanut potkut ennen toista kevättä ja kuten nyt kaikki muistaakin niin kolme edellistä valmentajaa on vienyt joukkueen välieriin vähintään joka toinen vuosi. Lähinnä vaan kuittauksena sille hehkutukselle, joka Ahon joukkueeseen tuomasta voittamisen kulttuurista on syntynyt.
Voi myös pohtia sitä, että veikö kolme edellistä valmentajaa joukkueen välieriin, vai Salonojan kukkaro? Joukkueen pelaajabudjetti oli kuitenkin toisessa laidassa käyrää, kuin nyt. Kolmesta edellisestä valmentajasta voidaan mainita myös sen verran (pois lukien ehkä Marjamäki), että silloisilla joukkueilla oli materiaaliltaan parhaat edellytykset voittaa se kauden viimeinen peli, mutta siinä epäonnistuttiin joka kerta.
Tuosta vastustajan sopivuudesta keväällä 2011 täytyy olla täysin eri mieltä.
Ole ihmeessä eri mieltä. Mä ollaan eri mieltä lähes kaikesta muutenkin. Se, että me jäätiin silloin sarjassa 9. kieli siitä, että meillä oli vaikeuksia lähes kaikkien vastustajien kanssa. Playoff-porukoista noi vastustajat oli juuri niitä, joita toivoinkin tulevan vastaan... Pois lukien Hifki, jota Petun poppoo ei juuri osannut voittaa. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että joukkue hitsautui hyvin yhteen playoffien aikana, ehkäpä juuri siitä kärppä-voitosta, ja joukkue oli todella hyvä playoffeissa. Kyllähän Petu osasi henkeä luoda, kun se sai siihen tilaisuuden.
- Kärpät sääleissä. Se, että materiaaliltaan kova kärpät jäi runkosarjassa sääleihin, kertoo kaiken olennaisen sen joukkueen silloisesta sydämestä. Kärpät on aina ollut kova vastus Bluesille, mutta silloinen Kärppä oli ongelmissa.
- Ässät pelasi hyvin, mutta oli silti noista TOP 6 vastustajista se materiaaliltaan kevein ja kokemattomin sensaatiojoukkue, joka ei välttämättä kestä ennakkosuosikin paineita. Ei kestänyt.
- Jyppi välierä vastustajana. Minulle mieluisampi kuin Lukko (mikäli oikein muistan) ja Hifk. Lukko taisi olla hyvin lähellä nujertaa Hifkin tuossa välieräsarjassa.