Otteluohjelman tekemisessä käytetään algoritmeja, jotta tulos olisi mahdollisimman optimaalinen. Mitä enemmän joukkueita, sitä enemmän myös asioita, jotka tulee ottaa huomioon. Jokaisella paikkakunnalla jäähallit ovat myös muiden käytössä ja niistä tulee yllättäen lisää huomioon otettavia muuttujia. Lisäksi Nelonen Pro yrittää tietenkin saada mahdollisimman kattavan tarjonnan omalle tuotteelleen ja heille on hyvä, että joka päivä on pelipäivä.
Liigasta siis lähetetään seuroille alustava otteluohjelma, johon sitten saa esittää muutostoiveita. Toiset muutokset voidaan ottaa huomioon, toisia ei. Täytyy myös muistaa, että jokaisessa ottelussa on myös vastustajajoukkue, jolla on omat sovitut ohjelmansa ja muutokset vaikuttavat myös muiden otteluohjelmaan. Kaikilla joukkueilla on ihan samat ongelmat: halutaan loppuviikon arkipelejä tai lauantai-pelejä (ja mielellään HIFK-vastustajaksi, koska oman kylän ihmiset tulevat sankoin joukoin katsomaan, kun sikahifki häviää), ihmiset heräävät lätkäkauden alkuun vasta myöhemmin ja olisi hienoa, jos kotiotteluja ei olisi niin paljon heti alkusyksystä, jne.
Mun mielestä suurin ongelma on kuitenkin se, että pelejä yksinkertaisesti on nykyään liikaa. Niitä ei ole mulle liikaa, mutta mä olenkin heavy user. Kaltaisiani ihmisiä on kuitenkin vain rajattu määrä ja ymmärrän itse, että markkinointia ja ottelutapahtumaa ei ole suunnattu minulle. Toivon, että myös minut huomioidaan, mutta se suuri raha tulee niiltä satunnaiskävijoiltä irtolippuina, jotka pitää saada hallille. Pk-seudulla on oikeasti iso määrä lätkädiggareita, jotka eivät fanita mitään jengiä, vaan käyvät katsomassa hyvää kiekkoa. Näistä ihmisistä taistelee niin HIFK, Blues kuin Jokeritkin. Ja tällä hetkellä Jokereilla on tarjota jotain uutta ja mielenkiintoista todella halpaan hintaan, halusimme sitä tai emme.
Liigan markkinointi on ihan nollatasoa, seurojen markkinointi näyttää olevan nykyään pääasiassa somessa, uusia juttuja näyttää tulevan, mutta vain pakon edessä liian myöhäisessä vaiheessa, jne. Nelonen Pro:lla on käytössään Sanoman koneisto ja sen kyllä huomaa. Ei heitä kiinnosta, onko katsomot täynnä vai ei. Mitä vähemmän katsojia, sitä paremmat neuvotteluasemat seuraavaa sopparia varten. Näin se kylmästi menee. Nelonen Pro on luultavasti ensimmäinen tv-kanava, jolle jää jotain rahaa tuosta tv-sopparista käteenkin. Liigaseuroissa ollaan olevinaan ammattilaisia, mutta oikeasti ei olla. En tiedä, onko esim. mikään liigaseura ymmärtänyt ottaa markkinointirepertuaariinsa vierasfaneja. Tuskin. Varsinkin otteluruuhkassa olisi erittäinkin fiksua markkinoida matseja nimenomaan vierasjoukkueen kannattajille. Voisi kuvitella, että liigaseurat voisivat jopa tehdä yhteistyötä tässä asiassa, koska tilanne on lähes kaikilla paikkakunnilla sama. Ja nyt en tarkoita mitään kampanjaa, vaan yhtenä pysyvänä markkinointistrategiana pitäisi olla vierasjoukkueen fanit. Tuskin hekään oravannahoilla operoivat, vaan kyllä heilläkin on rahaa käytettävissään siinä missä oman joukkueen faneilla.
Sori avautuminen. Jatkakaa.