Jos SaiPalla ei ollut rahaa maksaa Salmisen vaatimaa palkkaa, niin silloin SaiPa jättää option käyttämättä ja Salminen voi mennä mihin vain.
Ymmärrän, ettei sopimusten yksityiskohtia haluta tiedottaa julkisuuteen. Jos neuvoteltu sopimus on ollut sellainen, että Salminen saa itse nimetä alkuperäisen sopimuksen päättyessä, mihin hintaan suostuu jatkamaan, on aika paksua puhua optiosta. Tosiasiassa SaiPa on tuolla ehdolla täsmälleen samassa neuvotteluasemassa kuin kaikki muut maailman seurat.
Miten minä olen ymmärtänyt optioiden toimivan:
- Seuran optio = optiokauden sopimuksen sisältö on sovittu alkuperäisen sopimuksen solmimisen yhteydessä. Seuralla on oikeus päättää sovittuun päivään mennessä, jatketaanko sopimusta jo aiemmin sovituin ehdoin.
- Molemminpuolinen optio = muuten sama kuin edellinen, mutta molempien osapuolten on suostuttava jatkoon aiemmin sovituin ehdoin sovittuun päivämäärään mennessä.
Noihin on tietysti mahdollista ottaa mausteena vaikka pelaajan oikeuksia siirtyä ulkomaille tiettyyn päivään mennessä, mutta niissäkin tilanteissa seurassa jatkamisen ehtojen tulee olla etukäteen sitovasti sovittu.
Jos "optio" on mallia "joo katellaan sitten myöhemmin, jatketaanko ja millä ehdoin", ainakaan minä en pidä sitä optiona.