Mielestäni SaiPa nimenomaan juuri nyt menestyy ottaen resurssit huomioon. Olemme sarjataulukossa kuudensia ja yleisesti ottaen joka ilta on mahdollisuus kolmeen pisteeseen. Siinä olikin se pointtini LPR:n yleisöstä, että odotetaan vielä enemmän, vaikka joukkue ylisuorittaa kokoajan.
SaiPa on tehnyt kyllä positiivista tulosta, mutta sitäkin on syönyt tappiolliset kaudet ja todennäköisesti tuleviin sellaisiin varaudutaan myös olemalla tuhlaamatta rahaa. Malisen liksalla viittasin siihen, ettei SaiPalla ole varaa laittaa rahaa 200te pelaajaan, joka sitten floppaa, joten on pakko pelata low risk-high reward peliä näillä arpahauilla. Lisäksi tämän kauden joukkueessa on rasitteena mm. PSN isolla palkalla ja paskalla suoritustasolla. Tämän kauden tähän astinen menestys osoittaa näillä "töppösilläkin" pärjää, kunhan on hyvä valmentaja, joten ei ole järkeä panostaa suuria summia tähtipelaajiin. Se vain on meidän rooli joukkueena tässä Liigassa.
Rimpula tuolla ainakin, pari muutakin osittain oli vastannut oikeastaan sanasta sanaan mitä minäkin ajattelin ja olin jo, ettei tarvitse enää lisätä mitään. Mutten millään malta (enhän olisi kyllä oma itseni, änkyrä jos malttaisin..bare with me) olla vastaamatta silti.
Tässä on nyt mielestäni toinen täydellinen esimerkki siitä mistä minun kaikki kritiikki kumpuaa, mistä haluaisin eroon SaiPaan liittyen. Nimenomaan tuo, että se nyt vaan on meidän rooli. No ei ole. Missään ei ole sääntötaulua saati lakia jossa olisi, että SaiPan pitää olla pieni sympaattinen arpojen raaputtaja joka ei menesty koskaan, jossa ei voi eikä saa panostaa. Se on ihan höpönhöpöä, omalla toiminnalla aiheutettua ja itse juuri sinä mantrana hoettu jo niin kauan, että sitä pidetään jonakin kiveen hakattuna totuutena. Kyllä, sitä se on ollut ja nytkin vielä toisaalta on, mutta itse aiheutetusti! Minä kaipaan nimenomaan sitä, että aletaan tehdä asioita toisin. Muutetaan tapoja, otetaan tavoitteeksi menestys, laitetaan junnupolku oikeasti kuntoon, aletaan hankkia Liiga kelpoisia pelaajia ja vähennetään arpojen raaputtelua sekä toivotaan toivotaan touhua. Ja ei, ei niin että Crosbyjä talo täyteen ja miljoona tappiot, vaan enemmänkin se suunta sinne. Ei heti mulle kaikki tänne nyt, vaan kasvamaan se homma tuohon suuntaan. Tämä vallalla oleva suunta ja tyyli on ollut iät ajat, ja on mielestäni nähty mitä tällä saa. Minulle ei ainakaan riitä, enkä peleissäkään enää siksi käy.
SaiPalla ei ole varaa. Totta. Positiivisia tuloksia tehdään vuodesta toiseen eikä se näy panostuksena joukkueessa. Signaali jonka se antaa yleisölle, on mielestäni nähtävissä nyt myös noissa katsojaluvuissa. Miksi maksaa ja kannattaa, kun se ei vaikuta kuitenkaan siihen, mihin ensimmäisenä sen haluaisi maksavana asiakkaana vaikuttavan, eli että saisi enemmän, parempaa vastinetta. Varaa saattaisi myös olla enemmän, jos "tupa olisi täynnä" ja väkeä kävisi peleissä. Hmm, tulisikohan se väki paikalle, jos siellä olisi jotain oikeasti kiinnostavaa, eikä sitä iänikuisen samaa väljähtynyttä toivotaan toivotaan touhua joka on nähty jo? Ja päälle vielä itkemiset, että kun ei aina voi olla kolmansia että tyhmää sakkia kun ei maistu käydä.
Meillä on sitten myös aivan täysin eri käsitys menestyksestä. SaiPa on siis yksi Liigan menestyneimmistä seuroista ilmeisesti, jos menestys on sitä, että ollaan syksyllä sarjataulukossa vähän puolen välin yläpuolella, jopa kuuden joukossa. Hmm, onkohan SaiPalla koskaan ollut näin.. ?
Minulle menestys tosiaan on aivan jotain muuta, ja oletan että myös monelle muullekin kun ei kerran väkeä hallilla niin paljoa käy..
Joo, on tappiolisia kausia mutta kenenkähän vika nekin on? Joo, on PSN isolla liksalla "rasitteena" mutta kenenkähän vika sekin on? Se oma toiminta, oma toiminta...
PSN piti olla ulkona laskuista jo aikaa sitten, sen on nähnyt "puoli lappeenrantaakin" mitä tuttuja ja juttuja kuunnellut, mutta ei. Markkanen myös tiedettiin, että aika tulee vastaan, eikä ole edes kaukana, Olkinuora (täydellinen stuntti, lytätty arpa joka VOITTI) munittiin muualle. Minusta suorastaan aplodien arvoinen suoritus. Totta helvetissä se piti hoitaa niin, että se kerrankin voittanut arpa piti pitää. Enkä edelleenkään arvostele Jussia, mies on legenda, mutta tosiasiat pitää voida tunnustaa ja tunnistaa AJOISSA. Miltä kuulostaisi tosiaan Olki -Tuohi duo? Minusta kuulostaisi menestystä hakevan joukkueen touhulta.
Mutta ei, tilalla on Tuohi, jonka varassa ollaan. Jos loukkaantuu, ollaan kusessa. Arvoitus Markkanen, ja junnu. Joo Jussi pelasi hyvin nyt, mutta kun on aina se mahdollisuus, että joku paikka "vanhalta" mieheltä rapsahtaa millon tahansa niin mitäs sitten. W pelasi myös ilmeisesti hyvin, mutta hei. onko kuitenkaan vielä kantava voima oikeasti kovissa peleissä sitten? Olisi ollut ratkaisu "ongelmiin" hopea tarjottimella, omana löytönä, muttei maistu.
Tämä taas kuulostaa sitten nimenomaan SaiPan toiminnalta.
Ja kun katsoo miten muut toimii, jos ei riitä niin ulos. Ukko vaihtoon, seuraavaa sisään. Täällä roikotellaan (PSN, Taipalus, elmeri jne), toivotaan ja toivotaan. Mennään nyt tää kausi tällä, ei se muutoskaan nyt mitään auttaisi, ei nyt kannata panostaa, eikä varaa, ensi kaudella sitten taas uudelleen, kun tää nyt vaan on meidän rooli. Menestytään niin hyvinkin kun ollaan jopa top6 syksyllä ja voitetaan pelejä kovalla prosentilla kun kerrankin vähistä paikoista tehdään ja kun vastustajat koomailee. Heti kun ne ei pelaakkaan kuin pullopersesiat, tulee tyylipuhdas esimerkki missä ollaan ja miten menestytään sitten "oikeissa peleissä" (miten meni JYP peli tossa hetki sitten..?) Hei, miksi vitussa täällä ei käy yleisöä?!
Se vielä, että ainakin minun osalta suurin kritiikki kohdistuu "suuriin linjoihin" ja pitkän, vuosikymmenten ajan toimintaan. Ei viime, saati tämän kauden touhuihin pelkästään. Eli turha on sanoa, että mutta kun nythän pelataan ihan ok. Joo, nyt on voitettu pelejä kohtuu hyvin, mutta se ei ole se mitä ainakin minä haen. Kuten olen sanonut, nämä syksyn voitot pelkästään lämmittää ihan yhtä paljon ja pitkään kuin pakkasella housuun kuseminen. Kohta sitten ei kuitenkaan ole kovin kivaa (kyllä ne playoffit sieltä tulee, ollaanko edes siellä, ja jos ollaan niin mihin asti pääsee) kun ne tosipelit alkaa, arvaan ma.
Saatte ihan vapaasti tervata ja höyhentää jos se mitali tänä vuonna tuleekin, ja korostan että minua ei haittaa jos ja kun SaiPa voittaa tai menestyisi, kritisoin ihan muuta.