"Sydämen pohjasta lähtevä kiitos teille, KOTIYLEISÖ! Te olitte tänään iso innoittaja joukkueelle ja upea tuki vaikeina hetkinä, niitäkin oli. Yleisön mukana eläminen oli suorastaan elämys, ja sen voi kokea vain paikanpäällä. Vielä kerran, kiitos!" (Lainaus KalPa:n facebook - sivuilta,
https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/pages/KalPa/113983340192)
Vituttaa tuo jatkuva hehkutus yleisöstä ja Mustasta Verkostosta. Mä olen käynyt (KalPa:n) jääkiekko-otteilussa kohta 30 vuotta ja kertaakaan en ole sinne yleisöä mennyt katsomaan.
En halua sanoa että väärin vitutettu, mutta ihan en ymmärrä tätä nyt käytävää keskustelua Mustan Verkoston ylistämisestä.
Aika paljon on tullut kulutettua Niiralan montun penkkejä ja valitettava tosiasia on se, ettei savolaisyleisö useinkaan ole omiensa takana varauksettomasti. En minäkään ole koskaan mennyt hallille yleisön takia, mutta joskus (siis aika usein) on kyllä vituttanut hallilla yleisön takia. Joko siksi että sitä on ollut liian vähän tai siksi että se on ollut liian hiljaista, silloinkin kun pelissä olisi ollut aihetta metelöintiin. Kiekko on parasta paikanpäällä ja kollektiivinen kokemus on tärkeä osa sitä elämystä. Mutta se ei ole kovin kollektiivista, jos 3000 savolaista istuu hiljaa kädet puuskassa ja katsoo kieroon vierustoveria, joka kehtaa taputtaa vaikka ei tullut edes maalia. Minähän menen hallille vaikka tietäisin etukäteen että se on tyhjä, mutta KalPan on markkinoitava itseään muillekin kuin tosifaneille. Yleisön ja tunnelman kehuminen on paitsi mainontaa, myös kiitosta katsojille. Parempi näin kuin puheet hyvän päivän faneista, vai kuinka?
Mustan Verkoston toiminnasta voi olla montaa mieltä, mutta mielestäni siellä on tosiaan yritetty parantaa viime aikoina ja tulosta on myös saatu aikaan. Mustan Verkoston ja minkä tahansa faniryhmän rooli otteluiden tunnelmanluojana on tietenkin aika kiistaton. On tietysti sellaisia pelejä, joissa halli syttyy ihan omia aikojaan ilman mitään sytytysnesteitä, mutta silloin kuin näin ei ole ja jos joukkue on samaan aikaan kentällä vaikeuksissa, tarvitaan joku katsomonosa, joka jaksaa kannustaa. Kuka tahansa Montussa käynyt tietää myös että kannustus leviää aaltoina hallissa ja se alkaa aina siitä katsomonosasta, jossa MV pitää meteliä.
Näihin seikkoihin nojaten en ymmärrä mikä tässä MV:n hehkutuksessa nyt voi ottaa joillekin niin koville. KalPan markkinointiosasto tekee niin kuin parhaalta tuntuu, eikä yleisön ja faniryhmän kehumisen pitäisi olla keneltäkään pois. Jos Veljmiehet vakiinnuttaa paikkansa ja saa lisämeteliä halliin, sekin varmasti saa aikanaan tunnustusta.
Ja kuten tässä keskustelussa on nyt ollut tapana, tuon ilmi sidonnaisuuteni asianosaisiin. En kuulu kumpaankaan ryhmään, Mustaan Verkostoon tai Veljmiehiin. Olen kuitenkin joskus ollut Mustan Verkoston katsomossa ja joskus jopa osallistunut tifoon. Olen myös muutamissa vierasotteluissa ollut samassa katsomossa MV:n kanssa. KalPan kausikortti on ollut yhteensä kolmen kauden ajan, mutta tällä hetkellä olen irtolippujen ostaja.
Kiitos ja näkemiin.
EDIT: On tietysti parempi ruotia vitutusketjussa jotain täysin pelin ulkopuolisia seikkoja kuin purkaa vitutusta esim viime kauden tapaisessa tilanteessa. Jos joku asia tällä hetkellä oikeasti vituttaa niin maalivahtitilanne. Chiodon on parempi olla jotain muuta kuin tasoa "ok" tai muuten meidän pelit loppuu keväällä aika lyhyeen. On kyllä surkeaa että kun meillä kerrankin olisi ollut hyvä tilanne lähteä pudotuspeleihin, ykkösmaalivahti loukkaantuu. Kukaan ei pääse syyttämään mestaruuden myymisestä, mutta katkeraa on jos maalivahtitilannetta ei saada paikattua - silloin jää aika paljon jossiteltavaa. Mutta katsotaan nyt miltä Chiodon tilanne näyttää sitten kun mies tolppien väliin saadaan.