Peli on kuitenkin ihan ok kuosissa, mutta yleisö ei löydä hallille. Missä vika? Söikö Soneran/Urhon yksinoikeusikeestä vapautunut televisiointi muka n. 1000 silmäparia?
Itsekin olen miettinyt että voiko tuo nykyinen tv-tarjonta olla syynä katsojien vähyyten hallilla. Selväähän se on, että Nelosen tarjoamien pakettien hinnoittelu on erittäin kilpailukykyinen verrattuna siihen, että käyt katsomassa pelit hallilla. Lisänä näet vieraspelit + voit katsoa pelit vaikka ilkosillasi kotisohvalla jos huvittaa. Tämä saattaa verottaa jonkin verran, muta en usko, että tämä on yksistään selitys suorastaan romahtaneille katsojaluvuille. Ja onhan se lätkä niin kuin urheilu yleensäkin parasta paikan päällä vai mitä, helevetti!!?
Näillä hetkillä vituttaa entistä enemmän, että omat mahdollisuudet käydä peleissä paikan päällä rajoittuu varsin pitkälle tänne kehien sisäpuolelle. Jokainen euro kilahtaa aina vihulaisten kassaan, kun käy KalPaa livenä kannustamassa.
Ei auta, maanantaina taas Baronalle.
Tämä on asia erikseen, jos ei maantieteellisistä syistä pääse hallille. Toki voi ja saa vitutta, jos haluaisi omaa joukkuetta nähdä livenä mutta siihen ei mahdollisuutta ole, syyllisyydentunnosta vitutusta ei pidä tuntea.
Tänään varmasti KuPSin peli rokotti ehkä joitain satoja katsojia, korkeintaan sen n. 500, mutta tämä ei todellakaan selitä koko syksyn äärimmäisen hälyyttäviä katsojalukuja. Syynä on varmasti se, että KalPa ei ole tällä hetkellä erityisen hot tai sexy johtuen mahdollisesti edellisten kausien huonosta playoff-menestyksestä, uusien super-tähtien puutteesta, mahdollisesti heikentyneestä pelaajamateriaalista, valmentajista ja heidän suoritumisestaan, lippujen hintojen noususta vs. huonosta taloudellisesta tilanteesta. Nämä asiat yhdistettynä seuran viestinnän tasoon on johtanut siihen että kiinnostavuus ja usko on kadonnut ns. perusyleisöltä eikä hallille tulla enää sen vuoksi. Ok, tässä on varmasti monia, ehkä aiheellisiakin, syitä miksi ihmiset eivät enää käy peleissä. Minulle tärkeintä on se, että olipa joukkue mikä tai millainen tahansa, se tekee ja yrittää aina parhaansa. Jos joukkue aidosti antaa kaikkensa jäällä ja näyttää, että aidosti tekee kaiken minkä pystyy voittaakseen, se riittää minulle. Jos se ei riitä voittoon, toinen joukkue on ollut parempi ja sillä hyvä, ensi kerralla laitetaan uutta matoa koukkuun.
Mutta edelleen oma kantani asiaan on se, että kuopiolaiset eivät pohjimmiltaan ole kuitenkaan aidosti kiekko- tai urheilukansaa, ainakaan KalPa ei ole heille niin tärkeä kuin välillä on näyttänyt. Menestyksen hetkillä kyllä mielellään näytetään, että KalPahan se on minun joukkueeni, mutta kun tukea oikeasti kaivataan niin seura ja joukkue ei sitä saa.
Toisaalta ymmärrän, että muiden tuomitseminen on typerää, koska kyse on "vain" jääkiekosta ja urheilusta eli suurimman osan mielestä ei niin tärkeästä asiasta. Sen vuoksi ymmärrän, etteivät kaikki ole asian eteen yhtä sitoutuneta ja aivan aidosti kiinostuneita KalPasta. Silti asia minua vituttaa. Varsinkin sellaiset ihmiset vituttaa, jotka ovat olevinaan kiinnostuneita, ovat kovia arvostelemaan, vaativat menestystä ja tulosta. Menestyksen hetkellä ollaan kovasti juhlimassa ja leuhkimassa kuinka Minun joukkueeni juuri voitti ja kuinka kova fani olenkaan, mutta vähäisenkin koettelemuksen jälkeen vain vittuilaan ja jätetään käymättä peleissä. Minusta se on todellisen jääkiekkokulttuurin puutetta. Verrataan vaikka porilaisiin, jotka käyvät peleissä no matter what. Sielläkään ei tosiaan ole ollut aina kovin ruusuisia kausia, mutta silti jengi käy uskollisesti peleissä ja tunnelma on lähes poikkeuksetta kova. Tottakai silti ajoittain seuraa, seuran johtoa, valmentajia, pelaajia ja pelaajavalintoja kritisoidaan. Mutta silti, seuraa ja joukkuetta rakastetaan, se on paikallisille aidosti tärkeä, se on kaupungin ylpeyden aihe ja sitä tuetaan aina. Aina.
Toisin näyttää olevan Kuopiossa. Se vituttaa minua. Erittäin paljon.