Tai sitten antaa pelin kehittyä kevääseen rauhassa. Muutama huonompi matsi kuuluu asiaan pitkän kauden aikana. Micco! sinut on nähty, haters gonna hate mutta Micco! tekee tästä itkusta jo taidetta.
Sinä olet ainoa, joka on itkenyt (yllä). Pystyäkseen objektiivisuuteen ja analysoimaan, tilannetta pitää seurata riittävän läheltä, mutta kuitenkin riittävän kaukaa. Fanilasien takaa kaikki näyttää varmasti kovin erilaiselta. KalPalla on kaikkien aikojen kallein joukkue, mutta peli on todella heikoissa kantimissa.
Olen seurannut kiekkoa intensiivisesti 20 vuoden ajan. Olen pelannut itse ja olen ollut valmennustehtävissä. Lisäksi olen kiekon kanssa tekemissä myös muulla tavoin. En ole mikään johtava analytiikko, mutta minun silmin KalPan peli ei nimen omaan kehity. Ongelmat ovat paljon isommat kuin pari yksittäistä pelaajaa. Ongelmat lähtevät seurajohdosta ja päätyvät pelitavasta ja valmentajasta joukkueen rakenteeseen.
KalPan ongelma nimen omaan EI ole se, että väliin tulisi muutama huonompi matsi. KalPan ongelma on se, että joukkue ei ole missään vaiheessa pelannut taktisesti hyvää jääkiekkoa. Voittoja on tullut, mutta kiitos niistä kuuluu hyville yksilöille Koskisen ja Salmisen johdolla. Jokerit on mainio esimerkki, pari viikkoa sitten siellä oli miltei puolet vakiokokoonpanosta sairastuvan puolella, mutta peli oli silti pelikirjan mukaista ja taktisesti loistavaa jääkiekkoa. Jokerit voitti otteluitaan myös vajaalla pelaajamateriaalilla. Joukkueesta huokui sitoutuminen pelitapaan ja joukkue on äärimmäisen hyvin koutsattu. KalPa on kaikkea muuta.
KalPa ei ole sitoutunut, KalPa ei ole nälkäinen ja KalPasta ei todellakaan loista hyvä koutsaus ja usko pelitapaan. KalPasta huokuu sekavuus erityisesti pelitavan suhteen. Olisi helppo sanoa, että antaa pelin kehittyä, mutta kun merkkejä kehittymisestä ei ole.
KalPan peli on lapsellisen helppoa rikkoa tukkimalla keskialue. Valmennusjohto ei ole löytänyt tähän mitään lääkkeitä. Peli puuroutuu välittömästi. Lisäksi joukkuesta näkyy se, että luotto ja usko pelitapaan ja sillä menestymiseen on kaukana sataprosenttisesta. Asioita toteutetaan näennäisesti. Samalla tämä ns. neppikiekko johtaa tunteen katoamiseen ja tunne on vielä pelitapaakin tärkeämpi menestyksessä.
Eilinen peli oli hyvä esimerkki. KalPa ei keskinyt mitään lääkettä taktisesti parempaa joukkuetta vastaan. SaiPa käyttää puolet vähemmän pelaajapalkkioihin, mutta tämä ei näkynyt millään tavalla. KalPan peli oli ponnetonta, tunteetonta ja näennäistä neppailua. Omistaja Kapanen oli oikea surullisen hahmon tuttiritari. Mies itki ja valitti tuomareille, mussutti vastustajille ja kiukutteli omille joukkuekavereilleen. Samalla oma pelaaminen oli luokatonta.
Joukkueen ikärakenne on väärä, joukkue ei ole sitoutunut eikä pelissä ole tunnetta lainkaan, joukkueen pelitapa ei toimi, joukkueen kapteeni ja pääomistaja on aivan ulapalla keskittyen vääriin asioihin, joukkueen valmentaja ei löydä lukkoon ratkaisuja. Voittoja tulee loistavilla yksiköillä, pitkässä juoksussa se ei riitä mihinkään.
Tämän kauden KalPa on kuopiolaisen seurahistorian kallein floppi. Tämä johtuu täysin seurajohdon puuhastelusta, ei yksittäisten pelaajien (esim. Levokari) virheistä kentältä. Johdon pitäisi olla ammattimaista toimitusjohtajasta lähtien. Se johtaisi pätevien ihmisten valintaan seuran avainpaikoille toimistosta valmentajaan ja valmentajasta pelaajiin. Nyt tilalla on seuraomistajien parhaat kaverit. Se näkyy.
En liioittele, en itke, en vihaa, enkä vääristele kun sanon, että KalPan vetovoima SM-liigan sisällä on tippunut vuodessa paljon. Pelaajat viestivät tämän suuntaisia asioita. Muut organisaatiot menevät kohti ammattimaisuutta, KalPa menee kohti puuhastelua.