Itse olen tätä tavoitteellisuutta peräänkuuluttanut myös. Asiaa nyttemmin pohdittuna julkisten tavoitteiden täytyisi olla melkoista liirumlaarumia kun ryhdytään pohtimaan toimintaympäristöä missä KalPa ja toimiston väki operoi.Joo menee, mutta kun seura ei indikoi millään lailla sitä, että tarkoitus olisi myös menestyä urheilullisesti sarjassa ja saavuttaa kenties jotain muutakin kuin uusi vuosi pääsarjatasolla. Edes pieni merkki siitä, vaikkapa täsmävahvistuksen tai ääneenlausuttun tavoitteen kera, loisi uskoa kannattajiin ja epäilemättä myös täytettä lehteriin.
Muutamia nostoja toimintaympäristöstä
Talousalue:
Paljonko KalPan talousalueella olevasta potentiaalista on hyödynnetty (sponsorit, katsojat, juniorityö)? Veikkaan että tämä taso on aika vakiintunut ja tarvittaisiin melkoisia kuperkeikkoja uusien yhteistyökumppaneiden löytämiseen.
Paljonko maakunnista vaikkapa bussikuljetuksilla naarattavilla katsojilla oikeasti saadaan lisätuloja investointiin (markkinointi, muut kulut) nähden? En usko että kovinkaan paljoa.
Juniorityö rullaa valtakunnalliseen tasoon verrattuna käsittääkseni ihan OK. Oman kylän poikia pelaa edustuksessa ihan hyvä otanta.
Fasiliteetit:
Halli on mitä on, perushalli. Se mitä hallissa tapahtuu tulisi toki aina olla kriittisen tarkastelun alla. Varmasti myytävien tuotteiden tuottoprosentti on aika tarkkaan arvioitu. Muita sirkushupeja voi pelin oheen aina miettiä, mutta nekin maksaa ja niiden oletettu tuotto on?
Vetovoimatekijät ja kilpailu:
Esim. huippupelaajien on mielekkäämpää tehdä sopimus Liigan suurseuroihin. Helpolla tänne ei tekijämiehiä saada ja kovin moneen hutilaukaukseen hinnan ja laadun suhteen ei ole varaa.
Tässä siis vain muutamia pikaiseen mutusteltuja seikkoja jotka vaikuttaa (KalPan) organisaation tavoitteiden asetteluun. Toki, aina voi ilmoittaa että tavoitteena on kehittää Kuopiolaista jääkiekkoilua pääsarja- ja junioritasolla kestävällä tavalla, mutta ketä se semmonen kiinnostaa.
Lisäksi jääkiekkohommissa ikävällä tavalla vaikuttaa yhteiskunnallinen tilanne (asiakkaiden maksukyky) ja minun rakastama sattuma (esim. viime kevät ja case Jatkolan loukkaantuminen).
Summa summarum, varmasti haastava bisnes pyörittää ja täällä on helppoa kirjoitella kuinka paskaa kaikki on. Oletteko muuten koskaan ajatelleet paljonko ihmiset (esim. ilman käyttäjätunnusta) lukee tätäkin foorumia ja paljonko se vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen?
Tästä aiheesta voisi varmasti tehdä maisteritason tutkimuksen, enkä itse mikään alan messias ole. Yritän tällä viestillä vain konkretisoida sitä, että helevetin hankalaa on.
Viimeksi muokattu: