Vitutusketju

  • 10 544 911
  • 56 132

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Juu, eikä mennyt kauan siihen, että joku hakamussuttelun maailmanmestarina itseään pitävä jo hyvän aikaa aikuinen ihmishahmo ratsastaa paikalle tuomitsemaan toisten ihmisten vääränlaiset fyysiset liikuntaharrasteet säälittäviksi. Ehkä mä otan hyöty- ja aktiiviliikunnan sitten liian tosissani, mutta Evilin sutkautuksen kaltaiset ääliömäisyydet liikuntaa koskien pistävätten vituttamaan.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vahvistui aiempi käsitys. Eli Musta Nuoli on kaveri, jonka mielestä oli siistiä päästä lukiossa opiskelemaan filosofiaa. Lisäksi lukion liikunnan tunnit MN taisi viettää kahviossa tupakoiden jätkien kanssa.

Ketjun aiheeseen. Itseä on vituttanut hyttyset, joita on täällä mökillä niin perleleesti. Tänäänkin ne pikku paskiaiset herättelivät.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Juu, eikä mennyt kauan siihen, että joku hakamussuttelun maailmanmestarina itseään pitävä jo hyvän aikaa aikuinen ihmishahmo ratsastaa paikalle tuomitsemaan toisten ihmisten vääränlaiset fyysiset liikuntaharrasteet säälittäviksi. Ehkä mä otan hyöty- ja aktiiviliikunnan sitten liian tosissani, mutta Evilin sutkautuksen kaltaiset ääliömäisyydet liikuntaa koskien pistävätten vituttamaan.

Harrastuksia ylipäänsä ei pitäisi ryhtyä tuomitsemaan. Se on jokaisen henkilökohtainen asia, missä sitä mieltänsä lepuuttaa ja mistä niitä kiksejä saa, jos se pitää ihmisen tolkuissaan. Kuunteleehan ne jotkut Metallicaakin...

Se on sitten toinen juttu, mikä on minkäkin harrastuksen vaikutus ihmisen fyysiseen olemukseen. Yleensä ne harrastusterroristit tuppaavat vaan olemaan näitä suoriteintoilijoita, jotka eivät ymmärrä, että jos kaikki eläisivät terveellisesti ja harrastaisivat kestävyysurheilua, niin meillä olisi kohta käsissämme vielä isompi eläkepommi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vahvistui aiempi käsitys. Eli Musta Nuoli on kaveri, jonka mielestä oli siistiä päästä lukiossa opiskelemaan filosofiaa. Lisäksi lukion liikunnan tunnit MN taisi viettää kahviossa tupakoiden jätkien kanssa.

Ketjun aiheeseen. Itseä on vituttanut hyttyset, joita on täällä mökillä niin perleleesti. Tänäänkin ne pikku paskiaiset herättelivät.

Ei mitään muistikuvaa, olisinko lukiossa lukenut filosofiaa. Vai oliko se siellä pakollinen kurssi? Filosofia on kiinnostavaa ja olen siihen myöhemmin ja muuten perehtynyt vähäsen (muutenkin kuin lukemalla Sofian maailman), mutta en usko erityisesti juuri sitä lukiossa odottaneeni. Vai odotinko? En oikein kauheasti enää edes muista lukioaikaisia kursseja ja opetustilanteita kuin yksittäisinä välähdyksinä.

En juo kahvia enkä polta, joten en ollut missään kahviossa tupakalla. Missä lukiossa muka on kahvio? Ei Pernon edesmenneessä koulussa ainakaan. Kaksi lähiräkälää sen sijaan on välituntietäisyyden päässä, toisessa kävin joskus pelaamassa kolikkopelejä, jotkut kävivät varmaan kaljallakin. Nikotiininarkkarit kävivät toki koulun kulmalla tupakalla ja siellä syljeskelivät.

Liikuntatunneilta ei mihinkään livahdettu, mutta ne olivat lukiossakin pakkopullaa. Ei koko peruskoulun kestänyt kyrpiintyminen, juoppo-opettajien katselu ja pesäpallon pelaaminen muuttunut miksikään liikunnan riemuksi kun opiskelusta tuli toisen asteen opiskelua. Päin vastoin meni monta vuotta, ennen kuin myöhäisemmällä aikuisiällä sain kumottua tiettyjen lajien osalta koululiikunnan jättämää kestovitutusta, vastenmielisyyden tunnetta ja alemmuudentunnetta.

Lukiossa pelattiin liikuntatunneilla lähes aina sählyä, nyt sen muistan. Lukion rehtori tuli lukiopoikien kanssa itse pelaamaan ja taklasi näitä täysillä puolapuihin koko 100-110 kilon massallaan. Suu oli partasuulla virneessä, kun hän jyräsi hentoja lukiolaispoikia kuin Lalli Partinen.

Sählyä pelasimme yhden ryhmän kanssa lukion kakkosellakin koko lukuvuoden putkeen, muut treenasivat vanhojen tansseihin. Meidän lukiossamme oli iso nippu miespuolisia oppilaita, jotka eivät tansseihin ikinä osallistuneet. Naiset napsivat suosituimmat pojat partnereikseen, osa sai Pansion laivastoasemalta varusmiehiä tanssikumppaneiksi ja pari veti tyttöpareina, kun eivät vähemmän suositut miehet (pojat) kelvanneet. Lesboja ne kumminkin olivat, taisi joku harrastaa naisten jääkiekkoaakin.

No, olipa ainakin aikaa pelata sitä sählyä ja joutua reksin taklaamaksi. Tiedä sitten, kuinka varsinaiset vanhojen tanssit menivät, eipä kiinnostanut moista mennä katsomaan. Vituttivat moiset karkelot. Toivottavasti ei kukaan saanut pillua tanssipartneriltaan.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers

Et ole siis sählystä tai liikunnasta suuremmin koskaan pitänyt ja sählystä et erityisesti siksi, että reksi taklaili teitä seinille? Vahvistaa käsitystäni ihmisistä, jotka tykkää provoilla jonkun harrastamasta lajista ja kertoa mitä se oikeasti on.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Vithuttaa nämä elämäntaparemonttiohjelmat, joissa näytetään, kuinka paljon AkiPetteri (nimi muutettu), syö ja juo viikon aikana. Kukaan näistä ei koskaan ole juonut pisaraakaan alkoholia viikon kuluessa. Koska se on tabu, jonka näyttäminen julkisesti olisi haitaksi verokertymälle.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vittu mitä vatipäitä oli lauantaina raitiovaunussa. Lipuntarkastajista voi olla montaa mieltä, mutta työtäänhän nuokin vain tekevät. Ysin sporaan pomppasivat asemalta tarkastajat ja menivät kyselemään lippuja neljän hengen hippi/narkkiporukalta. Alkoi uskomaton mesoaminen, jossa varsinkin eräs sankari kunnostautui huutaen ja räyhäten noin sentin päässä naistarkastajan naamasta muiden räkättäessä vieressä. En tajua miten eivät hermot palaneet smurffeilta. Ja siis nämä pössyttelevät hampputukat olivat kaikki arviolta noin kolmekymppisiä, vaikka touhu oli suoraan alakoulusta. Yllättäen ei jannulla lippua ollut, jolloin huuteli vaan tuhlattavan veronmaksajien rahoja, kun sossu maksaa sakon. Tarkastajat eivät edes heittäneet ulos, vaan äijä jatkoi mesoamistaan tarkastajien perässä kävellen koko matkan mitä kyydissä olin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Et ole siis sählystä tai liikunnasta suuremmin koskaan pitänyt ja sählystä et erityisesti siksi, että reksi taklaili teitä seinille? Vahvistaa käsitystäni ihmisistä, jotka tykkää provoilla jonkun harrastamasta lajista ja kertoa mitä se oikeasti on.

Sähly on sählyä, lätkä on lätkää, futis on futista. Ei siinä ole mitään provoilua puoleen tai toiseen. Sen sijaan "ei saa käyttää sähly-sanaa, minä olen nimittäin säbäjäbä"-päteminen on provoilua ja vahvistaa käsitystäni ihmisistä, jotka pelaavat mitä tahansa lajia pää punaisena ja tosikkomaisena jo sellaisissa yhteyksissä, missä suurinta muuta osaa ihmisistä ei kiinnosta ottaa lajia kovin tosissaan tai muuten kuin korkeintaan pakollisena hyötyliikuntana.

On ironista tulla avautumaan jääkiekkofoorumilla siitä, että joku muka provoilee toisten harrastamasta lajista ja kertoo, mitä se oikeasti on. Mitä muutakaan tämän foorumin lukemattomat viestiketjut jääkiekkopuolella ovat kuin provoamista toisten (Suomi-sarjatasolta NHL-tasolle) harrastamasta lajista samalla kun eri nimimerkit kertovat, mistä oikeasti on kyse ja mitä pitäisi tehdä kenttäsuorituksista valmennukseen. Jos täällä olisi kirjoitusoikeuksien kriteerinä lajin eli jääkiekon pelaaminen tosissaan tai ylipäätään lajin vakavampi harrastaminen, niin aika vähiin kävisivät kirjoittajat.

En minä ole luistinten päällä ollut reilusti yli kahteenkymmeneen vuoteen, en sen jälkeen kun viimeisen kerran koulussa siihen velvoitettiin puolipakolla. Kouluaikoina myös lähes kaikki kiekkoa tosissaan treenaavat lätkäjätkät olivat pääsääntöisesti kusipäitä, lukiossa näitä sankareita ei vastaan enää pahemmin tullutkaan. Se ei silti estä tai ole koskaan estänyt nauttimasta ammattilais- tai puoliammattilaisjääkiekon pelaamisen katselusta ja jotain lajista ymmärtämästä. Pätee kaikkiin lajeihin. Taatusti useimmat huippupikajuoksijat 100 metrin matkalla ovat doupattuja egoistisia mulkkuja, silti sitä voi juoksufinaalia katsella olympia- tai MM-kisojen kohokohtana.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sähly on sählyä, lätkä on lätkää, futis on futista. Ei siinä ole mitään provoilua puoleen tai toiseen. Sen sijaan "ei saa käyttää sähly-sanaa, minä olen nimittäin säbäjäbä"-päteminen on provoilua ja vahvistaa käsitystäni ihmisistä, jotka pelaavat mitä tahansa lajia pää punaisena ja tosikkomaisena jo sellaisissa yhteyksissä, missä suurinta muuta osaa ihmisistä ei kiinnosta ottaa lajia kovin tosissaan tai muuten kuin korkeintaan pakollisena hyötyliikuntana.

Jokainenhan kutsuu urheilulajeja toki miksi kutsuu, mutta ihan hippasen väsynyttä tämä sählylänkytys alkaa olla, kun tietää sen provosoivan ihan samalla tavallan vaikkapa jääkendo tai potkupallo. Ihmettelen että ihan fiksutkin kirjoittajat jaksavat vielä lähteä viskomaan tätä ikiwanhaa trolli-rapalaa. Noh, kukin tavallaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
tietää sen provosoivan ihan samalla tavallan vaikkapa jääkendo tai potkupallo.

Voipi provosoidakin, mutta vertaus ontuu sikäli, että tiettävästi jääkiekko ei ole kehittynyt jääkendo-nimisestä lajista. Eikä kai potkupallokaan ole ollut missään vaiheessa jalkapallon virallinen nimitys? Eli tässäkin tapauksessa vedellään puuhelmiä nenukkiin, kun osuu kipeään paikkaan. Ja justiinsa sen takia monet sitten tahallaan sählystä puhuvatkin. Ei ala-asteellakaan kukaan jaksanut kauaa kiusata niitä, ketkä eivät siihen reagoineet.

Ja varsin todennäköisesti reksin johtamilla voimistelutunneilla (80-90-luvuilla) pelattiin nimenomaan sählyä, eikä salibandya.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Voipi provosoidakin, mutta vertaus ontuu sikäli, että tiettävästi jääkiekko ei ole kehittynyt jääkendo-nimisestä lajista.

Ja justiinsa sen takia monet sitten tahallaan sählystä puhuvatkin. Ei ala-asteellakaan kukaan jaksanut kauaa kiusata niitä, ketkä eivät siihen reagoineet.

Niin no, ei kai lajien sukujuurista tässä ollutkaan kyse, vaan juuri tästä hassusta provosoinnista? Kuten sanoin, niin jokainen kutsuu lajeja miten parhaalta tuntuu. Omissa silmissä tämä sähly/salibandypiikittely oli toimivaa viime vuosituhannella, mutta [tunna]who am i to judge[/tunna]?

Ja varsin todennäköisesti reksin johtamilla voimistelutunneilla (80-90-luvuilla) pelattiin nimenomaan sählyä, eikä salibandya.

Älä? ;)

Mutta joo, sählyterveisin, cotton <3.

linkki: youtube.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Mikään ei vituta niin paljon kuin unettomuus silloin kun sitä vähiten haluaisi. Aivan järkyttävä korvakipu ja nieltäessä sattuu niin perkeleesti. Särkylääkkeethän on loppu.Kipu laulaa jotain omaa tuomion päivän balladia, kun sen pystyy kuulemaan. Kuulemaan. Miettikää sitä.

Onneksi on sentään Strepsilsiä ja Bafucinia.

Tuohon ensimmäiseen lauseeseen kannattaa tarttua ja miettiä sitä hetken. Mikään ei aiheuta kovempaa vitutusta kuin se - oli sen syynä mikä tahansa. Syö miestä yllättävän paljon.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vittu, ensimmäisen kerran on polkupyörä viety ja juuri kun sitä tarvitsisi....
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Exä vittuilee taas raha-asioista. Kaikki muu pitäisi jakaa tasan paitsi pojan jääkiekko, kun hän ei sitä hyväksy. Vittu kun heti piti alkaa tekemään kiusaa kun kuuli että meikäläinen löysi seuraa.

Tähän asti on nähty toistemme tilit, mutta nyt tuli kiire laittaa ne erikseen etten minä näe hänen rahaliikennettä ja nyt sitten tarttis alkaa saamaan rahaa multa. 10 vuotta sitä elätin ihan pelkästään, mutta sillä ei tunnu olevan mitään painoa.

Tähän asti ollaan sovittu kaikki ihan hyvin, mutta tosiaan heti alkoi kiusanteko kun kuuli etten olekaan enää yksin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minusta mukahauska paskanjauhaminen netin palstoilla aikuisena ihmisenä (ja todennäköisesti liikunnallisesti melkoisena velttoperseenä) on melko paljon säälittävämpää, kuin ihan minkä tahansa liikuntamuodon harrastaminen, jossa kunto kohoaa ja mieli virkistyy.
Jaa. Kannattaisiko sinun sitten lopettaa se?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minusta sähly oli työpaikkaliikuntana ihan kelpo touhua, vaikka siinä juostaankin salia edes takas pikkuisissa homohousuissa. Kyllä siinä lämmin tulee kun porukka reuhtoo muovipallon kanssa vaikka kolmisen varttia yhtä soittoa. On tylsempiäkin tapoja pitää huolta kunnostaan.

Päätin kuitenkin lopettaa sählyt jo vuosikymmen sitten, kun pelien takia tuppasi tulemaan herkästi saikkua vaativia vammoja. Mitäs otan kaikki pelit niin tosissani, oma vika. Vitutusketjuun kuuluva asia siinä mielessä, että kynnys tuon liikuntaharrasteen ylläpitämiselle ei olisi kovin korkealla. Sähly on helppoa, edullista ja sopii periaatteessa melkein kaikille.

Niin, se mitä minä olen pelannut on eittämättä sählyä. Jos joku kokee pelaavansa jotakin fiinimpää lajia, niin pelatkoon.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Niin, se mitä minä olen pelannut on eittämättä sählyä. Jos joku kokee pelaavansa jotakin fiinimpää lajia, niin pelatkoon.

En mä usko, että ketään haittaa oikeasti se, kutsutaanko sählyä salibandyksi tai päinvastoin. Enemmän tuollainen Evilin kaltainen lässytys jostain säälittävyydestä pistää vituttamaan varmaan useampia jomman kumman lajin harrastajia.

Jaa. Kannattaisiko sinun sitten lopettaa se?

Huomaa, että on argumentit vähissä. Oli jo niin paska vastaheitto, etten tämän enempää jaksa kommentoida.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Vituttaa Evilin kaltaiset lässyttäjät kyllä ihan huolella. Jopa Kanerin kaltaiset pullapojat on ihan kevyttä kamaa, kun on sentään vain yhden asian putkinäkömiehiä ja siten on jokseenkin jopa ymmärrettävissä edes vähäisen optimismin keinoin, että hahmossa saattaa olla hyviä puolia sen ulkopuolelta, mutta Evilin kaltaiset ihan kaikille ihan kaikesta vittuilijat ja omassa ylemmyydentunnossaan jostakin intternetin norsunluutorneista milloin mitäkin toitottavat paviaanit nostavat verenpainetta kyllä ihan urakalla.

Oli varmaan trollioppikirjan kymmenen pisteen ja papukaijamerkin mukainen suolaus parivaljakolta Musta Nuoli + Evil siihen, kun joku valitteli varsin ikävää tapausta, että oli sählypelissä hajonnut hammas. Kukaan maininnutkaan mistään lajin nimestä yhtään mitään niin eikös nää kaksi saatanan sankaria marssi paikalle sössöttämään mitä sattuu.

Joo, tämä on itsemoderointia, vaikkakin vitutusketjussa. Antakaa kakkua saatana.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Koko päivän olen odottanut, että pääsisin katsomaan game of thronesia. Juuri sain selville ettei tänää tule uutta jaksoa!
Väärin vitutettu. Tee kuten minä minkä tahansa tv-sarjan kohdalla: odota kunnes koko sarja julkaistaan kokoelmaboxina, osta se, ja katso silloin ja sillä tahdilla kuin huvittaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä usko minäkään, kun naapurissani asuu entinen SM-tason pelaaja joka itse puhuu sählystä.
Joo luulisi että tuota sähly/salibandy -juttua on jankattu jo niin kauan, ettei enää kukaan jaksaisi kitistä että se on eri asia.

Entä jos mä nyt päättäisin että kissat on koiria ja koirat kissoja, ja sitten valittelisin kaikille jotka kutsuisivat koiria koiriksi tai kissoja kissoiksi.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Minusta sähly oli työpaikkaliikuntana ihan kelpo touhua, vaikka siinä juostaankin salia edes takas pikkuisissa homohousuissa. Kyllä siinä lämmin tulee kun porukka reuhtoo muovipallon kanssa vaikka kolmisen varttia yhtä soittoa. On tylsempiäkin tapoja pitää huolta kunnostaan.

Päätin kuitenkin lopettaa sählyt jo vuosikymmen sitten, kun pelien takia tuppasi tulemaan herkästi saikkua vaativia vammoja. Mitäs otan kaikki pelit niin tosissani, oma vika. Vitutusketjuun kuuluva asia siinä mielessä, että kynnys tuon liikuntaharrasteen ylläpitämiselle ei olisi kovin korkealla. Sähly on helppoa, edullista ja sopii periaatteessa melkein kaikille.

Niin, se mitä minä olen pelannut on eittämättä sählyä. Jos joku kokee pelaavansa jotakin fiinimpää lajia, niin pelatkoon.

Se nyt vasta olisikin huvittavaa, että kaljamahaiset ikämiehet väittäisivät duuniporukalla pelanneen salibandyä. Et nyt ole oikein käsittänyt tätä hommaa. Sähly ei todellakaan ole mikään halveksiva nimitys lajille, se vain tarkoittaa hieman eri asiaa kuin salibandy, joka on käytännössä virallisempi versio sählystä. Salibandyssä on tuomarit ja viralliset säännöt, sählyä voidaan pelata vaikka takapihan nurmella.

Edit: Ja sillä nyt ei ole lähtökohtaisesti niinkään merkitystä mitä termiä käyttää, vaikka pienestä asiavirheestä olisikin kyse. Sählytermiä käytetään esimerkiksi MM-kisojen aikaan monesti tahallisesti lajin halveksumismielessä. Sen vain huomaa, milloin termiä käytetään hyväntahtoisesti ja milloin provoilumielessä. Provoiluista suuttuminen on ihan luonnollinen reaktio.

Edit2: Ja nämä provoilijat ovat aina netissä. Tosielämässä en ole koskaan kuullut, en yhtä ainutta kertaa, lajin halveksimista, vaikka olen puhunut siitä lukuisten ihmisten (jääkiekkoilijoista lähtien) kanssa. Netissä huutelu on helppoa. Haha. Kovia jätkiä jne.
 
Viimeksi muokattu:

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen kohtuullisen hyväkuntoinen jäähdyttelijä ja ihmettelen sählyn aliarvostusta.
Olin aikoinani erittäin asenteellinen, kun valmentaja eräänä treenikertana esitteli punttisalissa aerobic-ohjaajan.

Tuli mieleen, että pitäisikö pikaisesti käydä sipaisemassa pakkelia silmiin ja kiskoa urheilushortsit ylös persvakoon kiinni. Seuraavat 90 minuuttia olivat todella kovat ja olin tyytyväinen päästessäni itse suihkuun.
Tyttöjumppa aerobic on todella julma laji, jos sen tekee täysillä. Salibandy sekä myös sähly ovat erittäin kovia lajeja, jos oma joukkue ja vastustaja ovat riittävän kovia.

Meillä on sählingissä kahdesti viikossa tunnin salivuoro jaettuna kolmelle tiimille, joten saamme kaksi peliä aikaiseksi. Yhtään peliä ei varmaankaan ole saatu loppuun ilman isoja/pieniä luunmurtumia. Pelissä on suunnilleen kaikki muu sallittua, paitsi vastustajan pureminen ja tukasta kiskominen.

Summa summarum: lajin kuluttavuus ja sen kautta tuleva mahdollinen arvostus on kiinni vain harrastajan omasta intensiteetistä. Ei siis ole väliä pelaatko salibandya, floorballia vai sählyä.

Jk: Maailman kovin laji on silti suopotkupallo…
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No joo jos tarkkaan miettii niin eihän se takapihalla sählymailoilla ja tennispallolla pelattava peli ole salibandya, mutta on kait se oikeat mitat täyttävässä sählykentässä pelattava salibandy kuitenkin myös sählyä. Eikö se noin mene? Ja sählymailathan niilläkin on. Joo sanakirjassa varmaan löytyy kanssa joku tarkka määritelmä salibandysta, mutta eikös puhekielessä sekin ole myös sitä sählyä.

Onko kyseessä vain ikäerojen tuoma eroavaisuus. Kuinka paljon niitä säbäjäbiä tarvitaan että puhekielessä aletaan puhua salibandysta? Tai kyllähän nytkin monet puhuvat niin etenkin täällä netissä, mutta vaikka siten että kaikista ihmisistä yli puolet puhuisivat niin. Ja saako ne, jotka ovat oppineet sen lajin olevan sählyä, kutsua sitä myöhemminkin sählyksi? Vai soitanko mä heti paikalla mun lestamummolleni Penttilänvaaran rinteeseen että tästä lähtien sä mummeli puhut dösistä ja sporista tai muuten vittu provoat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös