Vitutusketju

  • 10 543 435
  • 56 130

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa rankasti, kun nykyaikana kakaroita ei saa ojentaa millään tavalla.
Sitten, kun joku tulee kertomaan minulle kuinka olen väärässä ja tyhmä, vituttaa vielä enemmän.

Olet väärässä ja tyhmä. Jos joku hieho erehtyisi laittamaan teippiä oman lapseni suuhun, saisin primitiivireaktion ja hyvin mahdollisesti päätyisin linnaan. Kakaroita saa ja pitää ojentaa, mutta siten että lasta vituttaa. Ei siten että lasta pelottaa tai sattuu. Vitutuksella kasvatetaan ajattelevia ihmisiä, pelottelulla ja kivulla kasvatetaan säikkyjä koiria.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet väärässä ja tyhmä. Jos joku hieho erehtyisi laittamaan teippiä oman lapseni suuhun, saisin primitiivireaktion ja hyvin mahdollisesti päätyisin linnaan. Kakaroita saa ja pitää ojentaa, mutta siten että lasta vituttaa. Ei siten että lasta pelottaa tai sattuu. Vitutuksella kasvatetaan ajattelevia ihmisiä, pelottelulla ja kivulla kasvatetaan säikkyjä koiria.

Kävisit lahtaamassa tai hakkaamassa letkuruokintaan, jos joku teippaisi pojan suun? Mikähän kohtalo mahtaisikaan odottaa esimerkiksi sellaisen pennun vanhempia, joka tyhjentäisi poikasi fillarista ilmat?
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävisit lahtaamassa tai hakkaamassa letkuruokintaan, jos joku teippaisi pojan suun? Mikä mahtaisikaan odottaa esimerkiksi sellainen pennun vanhempia, joka tyhjentäisi poikasi fillarista ilmat?

Kirjoitit käytännössä kaiken sanomani ihan uusiksi, mutta vastataan kuitenkin: Fillarin vandalisointi ottaisi päähän lähinnä lapsen mielipahan kautta, mutta ei olisi mitenkään verrattavissa siihen että joku kajoaisi lapseeni itseensä.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjoitit käytännössä kaiken sanomani ihan uusiksi, mutta vastataan kuitenkin: Fillarin vandalisointi ottaisi päähän lähinnä lapsen mielipahan kautta, mutta ei olisi mitenkään verrattavissa siihen että joku kajoaisi lapseeni itseensä.

Kirjoitinko? Omien sanojesi mukaan saisit "primitiivireaktion ja joutuisit linnaan"? Mitä se siis voisi käytännössä tarkoittaa? Kävisit huutamassa niin voimakasta tekstiä, että joutuisit peräti linnaan? Se toisaalta selittäisi, miksi pojankin suu oli alunperin teipattu.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Kirjoitinko? Omien sanojesi mukaan saisit "primitiivireaktion ja joutuisit linnaan"? Mitä se siis voisi käytännössä tarkoittaa?

No jos suun teippaaminen on lievä pahoinpitely, niin eiköhän esim. purukumin tällääminen toisen tukkaan aiheuta jo siinä määrin kipua uhrille että häkki heiluu.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kiitoksia Mack ja Verikuut kuiteista.
Mutta olen siis väärässä ja tyhmä.
Milläs arvon vanhemmat sitten suosittelevat tukkimaan metelöivän kakaran turvan, jos ei komentaminen, huutaminen tms. aiheuta muuta reaktiota kuin lapsen nauramisen?
Ei kyllä silloin, kun itse olin 10-vuotias (1992), itketty, jos tuli lähdetty korvasta repimällä ulos. Saati, että faija olisi soittanut poliisille.
Jos tuollaisesta olisin faijalle sanonut, niin vastaus olisi ollut:"Pidä se turpas kii siel tunnilla, ni ei käy noin".
 

Vaakunanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milläs arvon vanhemmat sitten suosittelevat tukkimaan metelöivän kakaran turvan, jos ei komentaminen, huutaminen tms. aiheuta muuta reaktiota kuin lapsen nauramisen?
Ei kyllä silloin, kun itse olin 10-vuotias (1992), itketty, jos tuli lähdetty korvasta repimällä ulos. Saati, että faija olisi soittanut poliisille.
Jos tuollaisesta olisin faijalle sanonut, niin vastaus olisi ollut:"Pidä se turpas kii siel tunnilla, ni ei käy noin".

Yhdyn edelliseen (ei sic). Muistan vielä erittäin hyvin yläasteen opettajani. Kun yläaste aikanaan alkoi, kysyi opettajani äidiltäni, mitä keinoja hänellä on käytössä tottelemattomuuden, niskuroinnin ja vittuilun tukahduttamiseen. Vastaus oli loistava: "Tilanteen vaatimalla voimalla. Heität jätkän vaikka seinälle, jos ei puhe tehoa". Ja näinhän se sitten meni. Muistan myös hyvin karate -tyylisen sormenpäänapautuksen solar plexukseen, jos oli pulinaa tunnilla, tai ei muuten vain käyttäydytty. Vieläkin olen kiitollinen siitä, että joku toimimalla näin, näytti paikkani.

Totuus on kuitenkin se, että olen lapsena saanut useasti selkääni. Ja aina aiheesta niin, että tiesin sen itsekin. Helvetin hieno homma, ettei 80-luvulla vielä pidetty pientä selkäsaunaa tai tukkapöllyä kovin tuomittavana asiana. Tiedä sitten millainen kusipää olisin. (tai siis vielä enemmän).

Kiitos mutsi ja kiitos maikka, kun piditte mulle kuria!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Lähdetäänkö vaikka siitä, että ihmiseen ei saa fyysisesti kajota (saa saivarrella). Vai säädetäänkö sellainen laki, että peruskouluikäistä saa tukistaa, mutta esim. pomo ei saa työpaikalla enää tukistaa laiskaa työntekijää tahi antaa luunappia? Siinä mielessä Clocksin kommentti on naurettava, että hän alentuu tuon opettajan tasolle - tai siis vielä alemmaksi. Teippaaminen ei varsinaista väkivaltaa mielestäni ole, mutta loukkaa selvästi fyysistä koskemattomuutta.

Kyllä kakaroille voi kuria pitää muutenkin. Kyse on aikuisten kyvyttömyydestä, on kyseessä sitten opettaja tai vanhemmat. Vikaa on enemmän varmaankin jälkimmäisissä.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai täällä nyt oikeasti vähätellä ja naureskella sille, että ammatikseen lasten kanssa toimiva ihminen on teipannut joltain lapselta yhden ihmisen kolmesta ilmanottoaukosta umpeen? Ja että jos se sattuisi oman lapsen kohdalle, ei silmissä sumenisi?

Jos minulla olisi poika, joka olisi kouluiässä, joka käyttäytyisi huonosti, hyväksyisin sen että hänet talutetaan tai kannetaan luokasta, ja kaikki siltä väliltä koulusta erottamiseen. Ottaisin sen omaan piikkiini huonona kasvattajana. Se mitä en hyväksyisi, on esim. kuristaminen, lyöminen tai suun teippaaminen. Mihin itse vedätte rajan? Siihen että veri valuu? Jos ikävän penskan saa teipata hiljaiseksi, saako sen huumata hiljaiseksi? Saako sen piestä hiljaiseksi? Missä on ero?

"No mutta entäs se primitiivireaktio ja linnareissu sitten, väkivaltaa?" Pitää kai myöntää että käytin huonoa kielikuvaa. Sopuli on aivan oikeassa. Tuollainen lasten kohtelu menee vaan niin railakkaasti vasten omaa oikeustajua, että omalla kohdalla itselläni kiehuisi yli ihan kunnolla. Ja kiehui ehkä vähän yli myös kirjoittaessa. Kukin tyylillään toki, kiva jos joku kokee hyötyneensä kokemastaan väkivallasta.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän veikkaisin että maalarinteipin ottaminen suusta sattuu ainakin jonkin verran.

Huolimatta opettajan työn stressaavuudesta, kyllä kiistatilanteet pitää pystyä ratkaisemaan loukkaamatta oppilaan fyysistä koskemattomuutta.

Olisi varmaan paikallaan hankkia jokaiseen luokkaan kunnon suukapula ja bondage-setti. Voisi sitten turvallisesti opettaja vaientaa kurittomat kakarat.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse näen asian siten, että kyse on auktoriteetista. Pomolla pitää olla auktoriteettia työpaikalla, eikä kyse ole pelkästään aseman luomasta auktoriteetista, vaan se luodaan itse omalla toiminnalla. Samalla tavalla vanhemmilla ja opettajilla pitää olla auktoriteettia, joka ei synny itsestään. Mitäs sitten tapahtuu, jos tämä auktoriteetti on luotu fyysisellä kurittamisella? Vetääkä poika sua turpaan yhdeksännellä luokalla käytyään puntilla pari vuotta jos yrität jatkaa vanhalla mallilla ja onko kaikki auktoriteetti yht'äkkiä murentunut?

Fyysinen kuritus on keinottoman vanhemman tapa pitää kuria ja kuvastaa mielestäni tyhmyyttä ja laiskuutta kasvatuksessa.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tämän siitä saa kun ei ole enää tarkkiksia.
Kaikki vaan samaan luokkaan ja mahdollisimman monta kakaraa samaan tilaan.
Onhan se toki väärin että oppilaita teippaillaan, mutta tästä kakarat saavat taas yhden ennakkotapauksen ja luokassa varmasti huudellaan: "vittu sul oo oikeuksii! et saa koskee etkä käskee, me saadaan häiritä ja juoda ES"

Vanhemmissa suurin syy toki.
 

Muodonmuutos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kai täällä nyt oikeasti vähätellä ja naureskella sille, että ammatikseen lasten kanssa toimiva ihminen on teipannut joltain lapselta yhden ihmisen kolmesta ilmanottoaukosta umpeen? Ja että jos se sattuisi oman lapsen kohdalle, ei silmissä sumenisi?

Juuri näin. On absurdia edes pohtia sitä tekikö opettaja jotain väärin. Opettajilla on tiettyjä keinoja puuttua häiritsevään käytökseen luokassa ja suun teippaaminen ei nyt todellakaan ole yksi niistä, kuten ei mikään muukaan nöyryyttäminen tai fyysinen satuttaminen.

Itse jäin miettimään sitä, minkälainen koko teippaustilanne on ollut. Eikö poika ole laittanut vastaan yhtään? Luulisi, että jo valmiiksi hankalan oppilaan kanssa kun alkaisi teippirulla kädessä heilumaan niin tilanteessa päädyttäisiin enemmänkin fyysiseen kontaktiin. Silloin tästä vääntämisestä tulisi tietysti paljon suurempi asia kuin pelkästään teippaamisesta. Jos taas oppilas ei ole laittanut ollenkaan vastaan, on mahdollista, että koko touhu on tehty hieman ns. pilke silmäkulmassa, niin oppilaan kuin opettajankin kohdalla. Sitten ovat vanhemmat kotona vasta saaneet tehtyä kärpäsestä härkäsen.

No, oli kuinka vaan, on opettajan arviointikyky pettänyt pahemman kerran. Pitäisi sen verran hillitä itseään, että ymmärtää tuollaisesta toiminnasta joutuvansa todennäköisesti vastaamaan vielä julkisuudessa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jatkan nyt tällä off topiclla, mutta siis hä? Eikö kouluissa ole enää tarkkista?

Ei ole enää muita kuin tarkkiksia.
Ja minä annan tämän asian olla. Tosin en vieläkään pidä suun teippaamista minään rikoksena, sori vaan, vaan äärimmäisenä keinona tukkia kakaran suu.
Sitä odotellessa, kun ensimmäisestä luokasta poistosta nousee tajuton haloo.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sitä odotellessa, kun ensimmäisestä luokasta poistosta nousee tajuton haloo.

Luokasta saa poistaa voimakeinoin, jos oppilas on vaaraksi muille. Käsittääkseni varsin yleinen ohjeistus on sellainen, että toinen opettaja pitää kutsua paikalle, jotta ei jää sana sanaa vasten. Ei ihan helppoa siis.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Opettajilla on tiettyjä keinoja puuttua häiritsevään käytökseen luokassa ja suun teippaaminen ei nyt todellakaan ole yksi niistä, kuten ei mikään muukaan nöyryyttäminen tai fyysinen satuttaminen.

En puutu tähän yksittäistapaukseen, kun en ole paikalla ollut, mutta noin lähtökohtaisesti jonkinlainen nolaaminen aikuisen toimesta voi joskus olla paikallaan. Ts. kun puhutaan vuosia häiriköineestä tapauksesta, johon muut kurinpidolliset (lailliset) toimenpiteet eivät ole tehonneet, pieni nöyryytys ja naurunalaiseksi saattaminen voi olla hyväksi - jos ei muuten, niin jotta muut luokan oppilaat saavat oppimisrauhan kun häirikkö keskittyy häpeämään hiljaa.

Noin muuten mainittakoon, että jatkuvasti häiriköivän 10-vuotiaan oppilaan suun kiinni teippaaminen saattaisi olla ihan tehokaskin tapa nöyryyttää, jos emme asuisi hyysäysvaltiossa, jossa räkänokat saavat hyppiä silmille miten huvittaa. Ja sekös vituttaa.

Clocksille ja muille vielä erikseen mainittakoon, että en kuitenkaan kannata oppilaiden pieksemistä tai lynkkaamista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä mä sain yläastella rehtorilta kämmenellä poskelle, kun olin välitunnin luokassa sisällä ja sai moni muukin. Ilmankos olenkin nyt hoidossa, vai johtuukohan se sittenkään siitä?

Ei ruumiillinen kuritus ole oikein, mutta kyllä luokasta pois kantaminen yms häiritsemisen vuoksi pitää olla sallittavaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Opettajien keinot ovat lopulta aika vähissä. Olen ymmärtänyt, että häiritsevää oppilasta ei saa enää edes poistaa luokasta, koska tällöin käytävällä tapahtuvat vahongonteot/koulusta karkaamiset olisivat opettajan vastuulla. Pennut juo tölkkikaupalla sitä ES:ää ja vanhemmat tekee pitkiä päiviä töissä, ja lapset menee välipalalle Mäkkäriin. Päivät hengaillaa Kampissa tai itiksessä ja siellä hauskinta huvia on ohikulkijoille nauraminen.

Tämä on tietenkin vain se minkä näkee, ne kiltit lapset eivät huomiota herätäkään...
 

ace

Jäsen
Moderaattorit kirjoitti:
Nimimerkki P.Sihvonen lomailee viikon. Syynä tähän on mainostus pelitapa-ketjussa.

Ette nyt vittu ole tosissanne! Tähän asti olen pyrkinyt ajattelemaan Jatkoajan moderointia vapaana kaikesta tunteilusta, mutta eihän tässä mistään muusta ole enää kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös