Päikkärit on vaarallista puuhaaMenin 16:30 pienille päiväunille ja laitoin herätyksen 30 min päähän. No heräsin nyt ja mun ois tänään pitäny ehtiä tekemäänki jotain.
Kun on tylsää niin tykkään uhkapelata ja mennä päikkäreille ilman mitään herätystä ja toivoa että herään ajoissa. Aamuisin todella hauskaa. Parhaassa tapauksessa pääsen opiskelun ääreen vähän pitemmillä unilla tai sitten saan merkinnän. Jännää.Päikkärit on vaarallista puuhaa
Rokote toimii.Ei pitäisi hermostua näin pienistä ja oikeastaan oma vika kun menee näitä lukemaan, mutta AINA kun joku vähänkin nuorempi ihminen kuolee, niin Facebookin kommenttikentässä lukee "Oliko ottanut koronarokotteen?" Tai jotain muuta asiaan viittaavaa. Trollejahan noista toki suuri osa varmaan on, mutta jotkut on ilmeisesti ihan tosissaan.
Joka kerta näiden kanssa usko ihmiskuntaan rapistuu hieman.Ei pitäisi hermostua näin pienistä ja oikeastaan oma vika kun menee näitä lukemaan, mutta AINA kun joku vähänkin nuorempi ihminen kuolee, niin Facebookin kommenttikentässä lukee "Oliko ottanut koronarokotteen?" Tai jotain muuta asiaan viittaavaa. Trollejahan noista toki suuri osa varmaan on, mutta jotkut on ilmeisesti ihan tosissaan.
Putkimies on jumala. Ei niillä ole aikaa rahvaan keittiöissä ravata. Joskus kauan sitten kylppäriremontin yhteydessä kaveri valitti samaa. Täysin putkimiehen ehdoilla hyppi kohteesta toiseen. Kuulemma aina sama homma.Rempattiin keittiö. Kaikki meni muuten nappiin, kaikki tarvittava tuli sovitulla kellonlyömällä, sähkäri tuli sovitusti ja teki hyvän työn, kalusteiden asennus meni nappiin.
Sitten on putkimies joka ei saavu sovittuna päivänä paikalle, eikä edes vaivaudu soittamaan asiasta. En tiedä tuliko kommunikaatiokatkos jossain kohtaa, mutta muuten valmiissa keittiössä ei juokse vesi. Vituttaa.
No niin. Eilen ja tänään onnistuneet lämmitykset leivinuunilla. Hieman savuttaa, mutta ei siihen malliin kuin viimeksi. Viimeksi oli yksi luukku kiinni, huomasin sen aivan liian myöhään, vaikka on eniten näkyvillä.Hiustenkuivaajalla yritin pöhöttää, vaan ei se auttanut. Tänään ajattelin laittaa tosiaan ihan perhanan pientä tikkua ja ihan sinne taakse, piipun kohtiille. Eilen oli kyllä sen verran sankka savu torpassa, että kylmissään olevaa astmaatikkoa suorastaan vitutti.
Mitä tarkoitat tuolla, että oli yksi luukku kiinni? Itsellä ei ole leivarissa kuin yksi pelti.No niin. Eilen ja tänään onnistuneet lämmitykset leivinuunilla. Hieman savuttaa, mutta ei siihen malliin kuin viimeksi. Viimeksi oli yksi luukku kiinni, huomasin sen aivan liian myöhään, vaikka on eniten näkyvillä.
Tänään myös testasin puuhellan. Hyvin paloi, vaan kun laittoi ns lämmitysmoodille, niin alkoi tulla savua tupaan.
Ylhäällä normisti pelti, mutta siinä on joku samperin pelti myös oikealla noin luukun korkeudella. Pitää muistaa, että tämä kapistus on tarkoitettu myös lämmittämään tupaa ihan kunnolla, rakennettu joko 1913 tai jopa 1908 (kahta tietoa tuvan valmistumisesta).Mitä tarkoitat tuolla, että oli yksi luukku kiinni? Itsellä ei ole leivarissa kuin yksi pelti.
Puuhellassa lämmitysmoodilla lämmittäessä on se ilmalukon mahdollisuus. Otitko sen huomioon ja aloittelit varovasti lämmityksen?
Ok. Sun leivari vaikuttaa monimutkaisemmalta kuin raketin moottori:). Jos ymmärrän oikein, niin oletan että hellassa on ilmalukko.Ylhäällä normisti pelti, mutta siinä on joku samperin pelti myös oikealla noin luukun korkeudella. Pitää muistaa, että tämä kapistus on tarkoitettu myös lämmittämään tupaa ihan kunnolla, rakennettu joko 1913 tai jopa 1908 (kahta tietoa tuvan valmistumisesta).
Varovasti aloittelin, vaan veti ku korsteeni
Vaan kun ns lämmitysmoodin myöhemmin käänsin päälle, niin alkoi savuttaa, käänsin pois takaisin toisin päin pellit ja avot.
Vielä sellainen juttu, että saahan uunikin korvausilmaa kunnolla? Ja pidät luukkua auki pitemmän aikaa sytytyksen jälkeen? Itse tuusaan parasta aikaa ekaa kertaa leivarin kimpussa tälle syksyä, ja mulla meinaa tehdä sitä, että kun paan ikkunan kiinni niin veto hiipuu. Vaikka periaatteessa on hyvä lämmitysilma, kun on vilpoisaa ja tuulista. Eli heti kun suljen ikkunan meinaa tupsauttaa savua sisälle. Antaapa olla sitten ikkuna auki vielä tovin.No niin. Eilen ja tänään onnistuneet lämmitykset leivinuunilla. Hieman savuttaa, mutta ei siihen malliin kuin viimeksi. Viimeksi oli yksi luukku kiinni, huomasin sen aivan liian myöhään, vaikka on eniten näkyvillä.
Tänään myös testasin puuhellan. Hyvin paloi, vaan kun laittoi ns lämmitysmoodille, niin alkoi tulla savua tupaan.
Muistelisin joitain aikoja sitten olleen maininta Googlen hidastavan Ad-blokattuja selaimia Youtubessa. Liekö tästä kyse?Youtube ei meinaa pyöriä jostain syystä selaimessa, mutta kaikki muu kyllä netin välityksellä pelaa hyvin.
Tuntuu kuin matkustaisi aikakoneella aikaan, jolloin kaistaa ei niin sanotusti ollut.
Ei pitäisi olla kyse siitä tällä kertaa.Muistelisin joitain aikoja sitten olleen maininta Googlen hidastavan Ad-blokattuja selaimia Youtubessa. Liekö tästä kyse?
Tätä olen miettinyt. Aina kun katson, että nyt hönkii hyvin ja lisään klapia, niin sillä hetkellä aina tulee iso töräys savua torppaan. Ilmaa saa vain näemmä luukusta, mutta luukku taas ei saa olla isosti auki.Vielä sellainen juttu, että saahan uunikin korvausilmaa kunnolla? Ja pidät luukkua auki pitemmän aikaa sytytyksen jälkeen? Itse tuusaan parasta aikaa ekaa kertaa leivarin kimpussa tälle syksyä, ja mulla meinaa tehdä sitä, että kun paan ikkunan kiinni niin veto hiipuu. Vaikka periaatteessa on hyvä lämmitysilma, kun on vilpoisaa ja tuulista. Eli heti kun suljen ikkunan meinaa tupsauttaa savua sisälle. Antaapa olla sitten ikkuna auki vielä tovin.
Ei siis ole avattavia ikkunoita tai korvausilmaventtiilejä mistä saisi ilmaa kunnolla? Vaikka oveja auki sitten. En muista tarkkaa lukua, mutta leivinuuni ottaa varsinkin sytytysvaiheessa useita kuutioita ilmaa. Sinuna kokeilisin niin, että luukku vaan reilusti auki joksikin aikaa. Tietenkin tympäisee kun savua tulee reilummin sisään jonkin aikaa, mutta voi olla mahdollista että lähtee nopeammin vetämään kunnolla. Eli savun määrä saattaapi olla vakio:)Tätä olen miettinyt. Aina kun katson, että nyt hönkii hyvin ja lisään klapia, niin sillä hetkellä aina tulee iso töräys savua torppaan. Ilmaa saa vain näemmä luukusta, mutta luukku taas ei saa olla isosti auki.
Siis tämähän näemmä toimii muuten hyvin ja näemmä lämmittää pari päivää, vaan toi luukku on se ongelmatapaus, tai no korvausilma. Ehkä 111 vuotta sitten tykkäsivät savusta eri lailla.Ei siis ole avattavia ikkunoita tai korvausilmaventtiilejä mistä saisi ilmaa kunnolla? Vaikka oveja auki sitten. En muista tarkkaa lukua, mutta leivinuuni ottaa varsinkin sytytysvaiheessa useita kuutioita ilmaa. Sinuna kokeilisin niin, että luukku vaan reilusti auki joksikin aikaa. Tietenkin tympäisee kun savua tulee reilummin sisään jonkin aikaa, mutta voi olla mahdollista että lähtee nopeammin vetämään kunnolla. Eli savun määrä saattaapi olla vakio:)
Näin mulla toimii ainakin.
Mulla on nyt toista viikkoa tämmöinen miniflunssa. Tänään ekaa päivää ei oo enää korvat lainkaan tukossa mutta nenä vuotaa edelleen ja räityttää välillä. Vois mennä jo ohi. Sulla on vissiin vähän pahempi lentsu, kerta sohvalla joudut makoilemaan?Tää lentsu vituttaa oikein kunnolla. No ainakin voi katsella leffoja ja maata sohvalla.
No juu, aamulla oli reilut 38° kuumetta ja ilmoitin pomolle että en taida töihin tulla.Mulla on nyt toista viikkoa tämmöinen miniflunssa. Tänään ekaa päivää ei oo enää korvat lainkaan tukossa mutta nenä vuotaa edelleen ja räityttää välillä. Vois mennä jo ohi. Sulla on vissiin vähän pahempi lentsu, kerta sohvalla joudut makoilemaan?