Diabetesta en haluaisi, varsinkaan nuoruustyypin. Tosin käsittääkseni se on perinnöllinen sairaus, ja meidän suvussa ei kai kellään ole diabetesta. Aikuisiän diabeetekseen olen varmaan liian nuorikin, ja sen lisäksi äkkiä katsottuna yksikään wikipedian tarjoamista oireista ei natsaa.
Minun tietääkseni taas se aikuisiän diabetes on nimenomaan se perinnöllinen sairaus. Ainakin kun kävin pari vuotta sitten töihintulotarkastuksessa, siellä kartoitettiin myös riskiäni sairastua tähän tautiin. Ja siellä nimenomaan kysyttiin, onko sukulaisista kellään tätä tautia. Koska mummollani on, sain siitä "riskipisteitä". Noh, riskini oli kuitenkin olematon, koska muuten elintavat ovat kunnossa.
Nuoruusiän diabetes ei minusta ole perinnöllinen sairaus. Hyvä kaveri sairastui siihen nelivuotiaana, ja hän sai sen muistaakseni vesirokon jälkeen. Muistelen, että sen saattaa aiheuttaa jopa ihan virus.
Itse muistan lapsuudesta tuollaisen samanlaisen oireen, eli kävin joskus todella tiuhaan kusella. Sitten vaan käytiin kusemassa purkkiin. Mitään vikaa ei löytynyt, joten tuo vaivasi ei välttämättä ole mitään vakavaa. Käy kuitenkin tarkastuttamassa.
Jos muuten olet syönyt muutaman päivän ajan poikkeuksellisen suolaista ja raskasta ravintoa ja nauttinut juomia, saattaa kroppaasi olla kertynyt ylimääräistä nestettä, joka nyt poistuu. Itse reissaan työni takia silloin tällöin Baijerissa, ja siellä tulee vedettyä muutaman päivän ajan erittäin tukevaa sapuskaa ja olutta, mikä aiheuttaa jopa kolmen kilon painon nousun nesteen kertyessä kroppaan. Kun palaa Suomeen ja syö normaalisti, tuo neste poistuu luonnollista kautta. Ja näkyy juurikin tiheänä kusemistarpeena.
Omat vitutukset? Eräs töihin liittyvä juttu aiheuttaa melkoisesti vitutusta, mutta eiköhän se tästä. Muutenkaan en ole täysin tyytyväinen elämääni, vaikka mitään pahempaa syytä olla vittuuntunut ei olekaan.